It-toimintamalli tietty-projekti 25.6.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
Matkustusstrategia – miten tästä eteenpäin
konsernin johtamisjärjestelmä
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Jussi Laitinen & Reko Martti
Tietotekniikan hankintojen toimintaprosesseja. •Esivalmistelut  teknologiat, tuotteet, testaukset, markkinat, infra •Hankintojen suunnittelu  tietohallintopalvelut/teknologia-
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Kokemuksia ja parhaita käytäntöjä laskutuksen sähköistämiseen
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
tehokkaampi tapa toimia!
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Kuusamon kunnan tietohallinto
Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
Porin kaupunki Tietohallinto Jesse Pihlajamäki
OHJELMAT TURKU SOPIMUS KV RVS RVSRVS KH taso Nuorisolautakuntataso Operatiivinen taso Strateginen palvelusopimus SPS Strateginen palvelutuotantosopimus.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Tekninen hallinto Tukipalveluyksikkö TEKNINEN HALLINTO Tukipalveluyksikkö.
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Turvapalvelut alkaen -vaihtoehtojen vertailu
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Ympäristötoimiala
METROPOLIA-ammattikorkeakoulu
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Sote tietojen toissijaisen käytön KA:n työpaja
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Tiekartta hyviin lähiöihin
Toimintoanalyysin toimenpide-ehdotukset - Vapaa-aikatoimiala
Toimenpiteet, joita toimintoanalyysin perusteella esitetään tarkemmin selvitettäviksi – Vapaa-aikatoimiala Esittäjän nimi.
Esityksen transkriptio:

It-toimintamalli tietty-projekti 25.6.2008

Taustaa: kaupunginhallituksen päätös 19. 11 Taustaa: kaupunginhallituksen päätös 19.11.2007 § 8 - tietohallinnon linjapäätöksen loppuunsaattaminen IT-tilaaja- ja tuottajatehtävät keskitetään koko kaupungin tasolla, eikä hallintokuntiin jää enää omia tietohallinto-organisaatioita. Tietohallinnon järjestäminen koskee koko kaupunkia, myös yhdistyvää sosiaali- ja terveystointa, opetustointa sekä ammatti-instituuttia. Alpen ja AMK:n asema ratkaistaan erikseen. Tietohallinto toimii strategisena tilaajana kaikissa tietohallinnon alaan kuuluvissa kokonaisuuksissa yhteistyössä hallintokuntien kanssa ja tietohallintohankinnat keskitetään Halokeen. Tietotekniikan palvelukeskus toimii tietohallinnon alaisena (organisointi selvitettävä projektin aikana) palveluoperaattorina tietohallinnon ja hallintokuntien sopimuksissa ja toimii pääasiallisena tukipalvelurajapintana Kaikki hallintokunnissa olevat it-toimintoihin liittyvät määrärahat keskitetään konsernin tietohallintoon. 2

Hyödyt IT-toiminnan tehostaminen Yhteiset hankinnat Parempi sopimus- ja toimittajahallinta IT-taloushallinnon keskittäminen IT:n parempi vaikuttavuus IT toimialojen kehittämisen mahdollistajana ja ideoijana Valtakunnallinen ja seudullinen yhteistyö

Uusi toimintamalli Sovelletaan hyvän tietohallintotavan mallia (CobiT) Palvelutoiminnan tavoitteet, IT-toiminnan prosessit sekä tehtäväkokonaisuudet pohjana uudelle organisaatiolle Matriisitoimintamalli, jossa resursseja ei ole pysyvästi kiinnitetty virastoihin ja osastoihin Kaksi pääosaa: Ratkaisuhallinta eli asiakasvastuulliset IT-osaajat IT-palvelualue- ja teknologia-asiantuntijat Oma IT-tuotanto yhdistetty kaupungin yhteiseen IT-toimintaan yhdeksi asiantuntijuusalueeksi

Toimintamalli 5

Kaupungin IT-toiminnan vastuut Kaikki kaupungin IT-sopimukset Sopimusten toteutumisen valvominen ja korjaavat toimenpiteet Keskitetyn IT-rahoituksen hallinta IT-kehitysprojektit sekä IT-osaaminen toiminnan kehitysprojekteihin Omien IT-palveluiden ohjaaminen ja tuottaminen

Oma IT-palvelutuotanto, IT-palvelukeskus Palvelutuotanto organisoidaan osaksi kaupungin yhteistä IT-toimintaa Toiminta erillisenä palvelukeskuksena loppuu Oma tuotanto keskittyy niiden palveluiden tuottamiseen jotka kaupungin IT-toiminnan ja kehittämisen kannalta ovat välttämättömiä IT-palvelujen ostamista yhteistyökumppaneilta jatketaan ja hyödynnetään erikoisosaaminen jota itsellä ei ole tai jota ei kannata ylläpitää tai hankkia IT-toimintojen yhdistämisellä estetään osaamisen hajottaminen ja päällekkäisyydet

Henkilöstö Nykyinen keskushallinnon, IT-palvelukeskuksen ja hallintokuntien IT-organisaatiot (n. 115 henkilöä) siirtyvät kaupungin yhteiseen IT-toimintaan Yhdistyvään Sote:een on sovittu jääväksi kolme IT-henkilöä (ratkaisupäällikköä) Uusi IT-toiminta on sijoitettu keskushallintoon talouden vastuualueelle

Turun kaupungin it-henkilöstöarvio Nykytilanne Uudessa toimintamallissa Tietohallinto 6 htv Kaupungin yhteinen it-toiminta Johtaminen, asiantuntijuus ja ratkaisuhallinta 30-40 htv Oma it-palvelutuotanto 75-85 htv Tietotekniikan palvelukeskus 64 htv Hallintokuntien it-henkilöstö 45 htv Hallintokuntien it-taloushallinto 5 htv laskujenkäsittely Yhteensä 115 htv Yhteensä 115 + 5 = 120 htv 9

Hallinnollinen organisaatiomalli Virastopäällikkö Sote Tietohallinnon johto Ratkaisuhallinto -sote Ratkaisu-hallinta - sivistys hallinto ympäristö Tietoarkkiteh-tuuri Teknologia-arkkitehtuuri Tietoturvalli-suus Projektihallinta IT-palvelut Talous SLA/palvelut Oma It-palve-lutuotanto Talous HR/koulutus Paikkatieto Tiedonhallinta Tietoliikenne Konfiguraatio Teknologia (HW) Sovellus Järjestelmäintegraatio (SOA) Projektit Muutoksen-halinta Roolit ja nimikkeet täsmennetään projektin seuraavassa vaiheessa ja ehdotus viedään hallintojaoston/kh:n päätettäväksi. 115 hlöä 10

Rahoitusmalli Toimialat ja vastuualueet Ulkoiset laskut/menot It-palvelutuottajat Sisäiset tulot Ulkopuolisille toimittajille maksettavat it-palvelut, laite-/lisenssimaksut (0428, 0705, 2109) HALOKE (kilpailuttaminen) Kaupungin yhteinen IT-toiminta (sis. oman it-palvelutuotannon) Määrärahat/menot (toimintamenot) Tuloerät/tulot (automaattilaskutus virastoilta) Netto =IT-toiminnan yleiskustannukset Suoritekohtainen laskutus ohjelmaperusteisesti (0503, 2109) Työasemakohtainen kustannus (0503, 0705) Projektien it-kulut Korvaus toimialasovellukset (2109) Tapake + taloushallinnon palvelut - korvaus ohjelmista Korvaus taloushallinnon palveluista Toimialat ja vastuualueet + määrärahat - käyttö ja ylläpito / työasema mahdolliset toimialasovellukset taloushallinto / suoritekohtainen kehittäminen projektikohtainen budjetointi (it-osuus) 11

Toiminnan tehokkuus (efficiency) ja toiminnan tuloksellisuus (effectiviness) Toiminnan tehostamistavoitteet vuositasolla, kun toimitaan mallin mukaisesti it-hankintojen volyymiedut nyt it-hankinnat 4,5 milj € vuosi/ säästötavoite 3 % = 135 t €/vuosi it-hankintojen päällekkäisyyksien poistaminen (it-palvelut) nyt käyttöpalvelut 8 milj €/vuosi  säästötavoite 20 % = 1,6 milj.€/vuosi nyt sovellukset 4,5 milj € /vuosi  säästötavoite 20 % = 900 t €/vuosi nyt data- ja puhepalvelut 4,5 milj. €/vuosi  säästötavoite 30 % = 1,35 milj €/vuosi it-sopimustenhallinta nyt 350 IT-sopimusta ja 2000 leasing-sopimusta  tavoite - 50 %  säästö 4 htv =280 t €/vuosi it-laskujen virheet nyt ulkoisten IT-laskujen kokonaisarvo 18 milj. €/vuosi säästötavoite 250 t €/vuosi it-laskujen määrä nyt 18.900 kpl/vuosi  tavoite 10.000 kpl/vuosi  säästötavoite 2,5 htv/vuosi = 175 t €/vuosi Toimialojen toiminnan ja palveluiden kehittäminen It palvelujen ideoijana ja mahdollistajana (esim. sähköiset palvelut, kuten ajanvaraus yhteisenä ratkaisuna kaikille toimialoille) Moninkertainen säästöpotentiaali edelliseen verrattuna ! Tavoitteet määritellään erikseen kehitysohjelmissa ja projekteissa.

Kehittämisen tavoitteet ja viitekehys IT-toimintamallin tavoitteena on nykyistä ketterämpi toimintapa: strateginen herkkyys nopea ja tehokas resurssien siirtely ja käyttö yksituumaisuus it-johtamisessa IT-toimintamalli on kehitetty hyvää it-hallinnan standardoitua, laajasti hyväksyttyä ja yleisesti tunnettua CobIT-viitekehystä hyödyntäen. Luonteenomaista CobIt-viitekehykselle on prosessi-orientoituneisuus, ydintoiminnan tukeminen ja yhdessä kehittyminen.

Turku-strategia ja ryhmien väliset sopimukset IT-sopimusmalli Turku-strategia ja ryhmien väliset sopimukset Strategiset sopimukset Innovaatio- ja it-palveluverkosto Toimialat ja vastuualueet Kaupungin yhteinen IT-toiminta (sis. oman it-palvelu-tuotannon) Palvelut Hallinto it-palvelusopimukset ja palvelutasot (SLAt) Ulkoiset it-palvelutuottajat

IT-toiminnan yhteistyö- ja vastuumalli Tukitoiminnot Toimialat ja vastuualueet IT-toiminta Johtaa it-toimintaa Johtaa toimintaa Vuorovaikutus, ideointi ja arviointi Huolehtii yhteistyöstä toimialan kanssa (toimialatuntemus, elinkaarenhallinta ja it:n mahdollisuudet) Suunnittelee ja käynnistää toiminnan kehitysprojektit raportointi Henke Ohjaa osaamisen hallintaa Käynnistys, muutoksen hallinta Kehittää toimintaa projekteissa hyödyntäen it:tä IT-projektien hallinta Talke Määrittelee/tekee talousarvion, kustannusten kohdistamisen ja laskujen hyväksymisen Konsultointi, ohjaus Johtaa it-osaamista Tukee käyttötilanteissa (opastaa uusia henkilöitä) ja osallistuu keh..projekteihin (pääkäyttäjä) Vastaa arkkitehtuureista, yhtenäisestä infrasta ja yhteisistä tiedoista ja sovelluksista sekä tieto- turvallisuudesta Käyttää it-palveluita työtehtävien hoidossa Haloke Kilpailuttaa ja Koordinoi sopimusneu- vottelut Tekee it-hankinnat, koordinoi sopimuksia ja kohdentaa kustannukset raportointi sopimukset tapahtumat Toimittajat/oma it-palvelutuotanto Service Desk it-palvelut Konsultointipalvelut Tietojärjestelmät

Toimintamalli

Kaupungin IT-toiminnan kehittämisen yleiset tavoitteet Kytkeä IT-toiminta tehokkaammin kaupungin ydintoimintaan ja palvelutuotantoon Hyödyntää tietotekniikkaa tehokkaammin strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja suorien it-menojen vähentämiseksi Hallita ja johtaa tehokkaammin it-resursseja Parantaa kaupungin IT-toiminnan riskienhallintaa Pystyä nykyistä paremmin mittaamaan it:n tuloksellisuutta