T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN III Teematyöryhmä , Markkinointi ja työantajayhteistyö
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA OHJELMA --- Päivän sisältö ja tavoitteet --- Kertaus --- Yrityskäynnit ja kokemukset niistä --- Itsearviointi --- Teema 3: Markkinointi ja yritysyhteistyö --- Jatkotoimenpiteet
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA SISÄLTÖ JA TAVOITTEET Myyntityö Myynnillisen osaaminen kartoittaminen, osaamisen vahvistaminen ja edelleen kehittäminen itsearviointi kollegojen arviointi kehittämiskonsultin arviointi Kontaktointi työnantajiin Miten, millä hetkellä? keneen yrityksessä? kuinka monta kertaa, kuinka usein? Kokonaisvaltainen asiakaspalvelu työnantajille (yksilöllinen räätälöinti) Yhteiskunnan tuet työnantajille työllistämiseen Suorituskyky, tulos ja vaikuttavuus yritysyhteistyössä
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA SISÄLTÖ JA TAVOITTEET Tavoitteena on luoda yhdessä yritysyhteistyön konsepti Välkky-toimijoille Kokonaisprosessin kuvaus Prosessin vaiheiden käsikirjoitus Prosessissa huomioon otettavat asiat Kokonais- ja osatavoitteiden määrittely Palaute ja ryhmän toiveet?
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA KERTAUS
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSKÄYNNIT JA KOKEMUKSET NIISTÄ MarketMix® - tietokannasta Käytännön kokemuksia: TahoTavoiteTulos Kankaanpää (TES)15Tehty Sataedu (TES)1512 Rauman Seudun katulähetys2- Välkky25useita Harvallan Tsemppi102 TYKE5- SPR Kontti2- Rauman Seudun Työttömät2 Lännen kyläyhdistysEd. kerralta2
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA ITSEARVIOINTI MarketMix® - tietokannasta Keskustelu:
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA TEEMA: MARKKINOINTI JA YRITYSYHTEISTYÖ Markkinointiviestintään voidaan katsotaan yleisesti kuuluvaksi: Myyntityö Myynninedistäminen Viestintä ja tiedottaminen Mainonta Suhdetoiminta (Pro)aktiiviseen henkilökohtaiseen asiakasvuorovaikutukseen toimintaan perustuvaa, tavoitteena lisätä myyntiä hyvinkin lyhyellä tähtäimellä (Markkinointiviestinnän näkökulmasta): Määrätietoista ja pitkäjänteistä toimintaa, jolla pyritään suoraan vaikuttamaan asiakkaiden mielikuviin organisaatiosta Viestinnästä ja tiedottamisesta poiketen suoremmin määrätietoista toimintaa, jolla pyritään sekä vaikuttamaan asiakkaiden mielikuviin että haluttuun käyttäytymiseen (strateginen – taktinen) Välillistä vaikuttamista sellaisiin tahoihin, jotka voivat edistää erityisesti viestinnän tai myynnin vaikuttavuutta.
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA KONTAKTOINTI työntantajaan TAPAAMINENTARJOAMATYÖLLISTYMINENJÄLKIHOITO Tavoite:Saada tapaaminen työnantajan kanssa. Saada työnantaja kiinnostumaan työllistämisestä: - Lupa etsiä työntekijää - Jatkoyhteistyö 1) Sisältö / Käsikirjoitus - Itsensä esittely (mahdollisesti tautayhteisö) - Millä asialla1 : tapaaminen - Millä asialla 2: ”tulisin esittelemään hyötyjä ja tuettuja mahdollisuuksia työllistämiseen liittyen” ” suu kiinni” - olen siis (edustama taho + mahd. hanke) - sopisiko tehokas 30 min tapaaminen => kiirehtiminen kalentereiden katsomiseen, - pyrkimys saada aika sovittua puhelimitse, vahvistus sähköpostise. - ”jutustelu” tuulikaapista neuvottelutilaan. - Täytyy osata tunnistaa se paikka jossa jutustelu vaihdetaan asiaksi. - Tapaamisen ajankäyttö. Kysyminen missä järjestyksessä : yrityksen tarpeet ja tilanne vai oma asia. * kasvu, työvoimatarve, haasteet.? => Oman tavoitteen esittäminen yritykselle - Esitteet / kansio: - Ei ole liian hyökkäävä: kuuntelu LOPUSSA: Päätökseen ohjaavat kysymykset: Miten edetään? Jos edetään virallisiin toimenpiteisiin per heti: sitouttaminen sopimukseen on tyylikäs tapa (sisältö): Lupa asiakasrekisteriin, tietojen päivittäminen, jatkotoimenpiteet. Volyymi- arviot K = Tap/0,75Tap = Tar/0,5Tar = X/0,5Ty = X 2) MAVi- suunnitelma - Ennen tapaamissoittoa infopaketti (mahdollisuus). - Sähköinen infopaketti (jos pyytää etukäteen tietoa). Kts. Väkky.fi palkkatukipruju. - Lehdistötiedottaminen tukee (”huomasitko”), myös yritysuutiset. - Vaihtoehtona käyntien ulkoinen buukkaus - ELY – tiedottaminen ja toteuttajaorganisaation tiedottaminen. - Suosittelut kaikessa laajuudessaan. - Seminaareissa tapaamisia => Monin eri keinoin voidaan tukea yritysten omaehtoista kontaktointia. Liittyy käyntiin sisällöllisesti. Huomioita -Odotusarvon nostattaminen, tuote takataskussa viimeiseen asti - Vastaväitteet: tässä vaiheessa täytyy mennä sisällölliseen keskusteluun, esitellä esimerkkejä jne. - Tavoitteluaika: 8-9, 12, 15-16, perjantai. - Mitä kun ei tavoiteta? - Mieti etukäteen palaveriaika. - Tapaamisen logistiikka! - Täytyy kyetä tarvittaessa osoittamaan perustiedot yrityksestä. Tässä täytyy olla tarkkana, ettei ala ”viisastella”. Kysymisen kautta: Paljonko ihmisiä töissä.
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA TyöpajaTeemaAjankohta ja paikka 1. WorkshopTeemaryhmätyöskentelyn aloitus sekä yritys- ja työnantajayhteistyön tausta ja tavoitteet klo MTC Oy, Pohjoisranta 11 F 2. WorkshopOsaamisen tarjonta ja kohtaanto klo Scandic Pori, Itsenäisyydenkatu 41, Pori 3. WorkshopMarkkinointi ja työnantajayhteistyö klo 8.30 Rauma, Rauman merimuseo, kallionkatu WorkshopToimintaympäristöt => Anne Suominen / Pekka Niemelä PORI KLO 8.30 – WorkshopToimintamallit ja hyvät käytännötViikko 10 ( ) 6. WorkshopKokoava työpajaViikko ) 6-JATKOTOIMENPITEET
T IEDOSTA M ENESTYS