Eija Rautakorpi, KM puh: 050 3295955. Mikä oletus ohjaa työtäni? - Mihin ohjaajana/työvalmentajana keskityn?  Mikä mielestäni auttaa asiakasta/ valmennettavaa/

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Toimintaympäristön analyysi
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Jämsän työllisyyspalvelut
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Työ(hön)valmennus opetuksen tukena, palveluna ja työnä
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Kela tukemassa vajaakuntoisen nuoren opintoja
Miksi järjestöjen työtoimintaa harjoitetaan?
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Työeläkekuntoutus © Tapiola-ryhmä.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kelan mahdollisuudet tukea vammaisen tai osatyökykyisen työllistymistä
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
Sosiaalinen kuntoutus
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Keuruun työllistämisen malli ja monialainen yhteistyö Keuruun Työkanava –hankkeen tuloksia.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Vapaaehtoinen, vertainen ja kokemusasiantuntija – päihdetoipujan monet roolit Jyväskylä Päivi Rissanen, Mielenterveyden keskusliitto.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Työelämälähtöisyys Valmassa
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
3 Minuudessa on kaksi puolta
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Kuntoutus - kuntoutuminen
9. Oppimisen psykologinen perusta
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Vantaalainen näkökulma osatyökykyisten työllistymiseen
O0525KO TYÖIKÄISTEN KUNTOUTUS JA KUNTOUTUSOHJAUS
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Arvioinnista arkipäivää
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Volitioprosessi, tahdon!
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Voimavarat työssä -kysely 2010
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Eija Rautakorpi, KM puh:

Mikä oletus ohjaa työtäni? - Mihin ohjaajana/työvalmentajana keskityn?  Mikä mielestäni auttaa asiakasta/ valmennettavaa/ kuntoutujaa eniten?

Banduran pystyvyys –käsite – Sosiaalisen oppimisen malli Keskeistä:  Yksilön omaan selviytymiseensä liittämä (tulos)odotus = pystyvyys  Pystyvyyden tunne merkitsee yksilön uskoa kykyynsä vaikuttaa elämänsä tärkeisiin tapahtumiin, ja se motivoi kaikkea oppimista. Positiivisten odotusten merkitys!

Työhön tukemisen tavoitteet  SOSIAALISEN PYSTYVYYDEN TUNTEEN VAHVISTAMINEN  eli ”minä sosiaalisena osallistujana”  Osallistujalähtöinen ryhmäkeskeisyys ja vertaistuki  Sosiaalisten taitojen, itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistaminen (haastaminen erilaisiin sosiaalisiin tilanteisiin)

Työhön tukemisen tavoitteet  AMMATILLISEN PYSTYVYYDEN TUNNE eli työllistymisen mahdollisuuksia avaavat tavoitteet 1. Työhön, opiskeluun ja työllistymiseen liittyvien tavoitteiden synnyttäminen 2. Työllistymisen mahdollisuuksista tietoiseksi tuleminen 3. Työnhaun harjoitteleminen esim. työhakemusten tekemisen ja työharjoittelun avulla 4. Työn harjoittelu oikeassa työyhteisössä

Kompetenssin* tunteen muodostuminen ja vahvistaminen TOIMINTA Liikkeellelähteminen ja aloitteellisuus Innostaminen tavoitteiden ja unelmien luomiseen Kompetenssin tunne:  Tunne siitä, että pystyy itse toiminnallaan vaikuttamaan elämänsä kannalta merkityksellisiin asioihin ja tavoitteisiin  Tunne siitä, että pystyy toiminnallaan saamaan aikaan haluttuja tuloksia *Antonovsky

Kompetenssin tunteen muodostuminen ja vahvistaminen ONNISTUMINEN  Vakuuttuneisuus siitä, että pystyy onnistumaan ja saamaan asioita päätökseen  Onnistumisen kokemuksia työhön valmennuksessa?  Miten nähdä epäonnistuminenkin onnistumisena?

Kompetenssin tunteen muodostuminen ja vahvistaminen VAIKUTTAMINEN  Tunne siitä, että pystyy vaikuttamaan muihin ihmisiin ja olemaan osa ryhmää  Pystyy kertomaan mielipiteensä ryhmässä, jakamaan kokemuksiaan ja saamaan palautetta  Ryhmätyöskentelyn ja ryhmässä olemisen ja kuulumisen merkitys

9 Kuntoutujien omat arviot selviytymisestään ovat tutkimusten mukaan keskeisin kuntoutumista ennakoiva tekijä Vuorinen, M Takaisin töihin. Kuntoutujalle tulee tunne, että selviän, osaan, pystyn ja jaksan! Miten se tehdään?

Ammatillisen kuntoutumisen tukipiste Amoksen valmennus Toiveista Totta -kurssi Työtä kohti! - kurssi Unelma- keidas Muutoksen Avaimet Muutoksen Avaimet - kurssi 10 Neuvonta ja ohjaus Omille urille - valmennus

11 Käsitteitä  hoito  kuntoutus  kuntoutuminen  ammatillinen kuntoutus  ammatillinen kuntoutuminen Ammatillinen kuntoutuminen on kuntoutujan oma prosessi, joka lähtee omaehtoisesta tarpeesta ja halusta lähteä tavoittelemaan muutosta omassa elämässä työhön tai opiskeluun liittyvien tavoitteiden kautta Ammatillisen kuntoutuksen suunnitelma ammatilliseen kuntoutumiseen liittyvät kysymykset tulisi huomioida kuntoutussuunnitelmassa

Ammatillinen kuntoutuminen - huomioitavia seikkoja  Oma arvio keskeinen: 1) siitä kuinka lähellä työelämää on 2) kuinka motivoitunut on  Ei ole prosessi, joka on irrallaan muusta elämästä: - Ulkoiset olosuhteet kunnossa (asuntoasiat, oman sairauden hyväksyminen, päihdeongelmattomuus, ihmissuhteet)

Ammatillisen kuntoutumisen keskeiset haasteet Ammatillinen kuntoutuminen Tieto työllistymisen ja opiskelemisen mahdollisuuksista Rohkaisevan sisäisen puheen syntyminen Käsitys omasta työkyvystä, osaamisesta ja voimavaroista Unelmien ja tavoitteiden löytyminen

Arvio omasta työkyvystä ennustaa voimakkaasti työllistymistä ja työssä selviytymistä Oma käsitys työkyvystä on työkyvyn keskeisin osa. Jotta se vahvistuisi tarvitaan:  Uskoa omiin voimavaroihin  Toiveen vahvistumista tahdoksi ja tavoitteeksi  Tilaisuutta kokeilla työn tekemistä  Halua ja valmiutta tehdä työtä oman työllistymisensä eteen  Tarvitaan myös joku muu joka uskoo henkilön tavoitteeseen ja voimavaroihin!

15 Työelämään siirtyneitä henkilöitä on hyödyttänyt työ- ja koulutus- valmentajien antamassa tuessa 1. Tiedon välittäminen Tieto opiskelu- ja työmahdollisuuksista, työnteon ja eläkkeen sovittaminen, sellaisten ammatti-alojen löytyminen, joka mahdollistaa osa-aikaisen työskentelyn 2. Ohjaus ja valmennus: ei-kognitiivisiin tekijöihin vaikuttaminen (itsetuntemuksen lisääntyminen, rohkaisevan sisäisen puheen syntyminen, onnistumisen kokemukset, vertaistarinat, toivo…) 3. Tekninen, käytännön tuki  Opastus esim. tietokoneen ja internetin käytössä, työhakemuksen ja cv:n tekemisessä ja niiden sähköisessä lähettämisessä, tutustumiskäynnit…

Tieto työllistymisvaihtoehdoista  Työ avoimilla työmarkkinoilla  Osa-aika- ja keikkatyö avoimilla työmarkkinoilla  Työtoiminta  Avotyötoiminta  Sosiaaliset yritykset  Osuuskunta  Vapaaehtoistyö Eläkkeellä työssä -opas:

Sisäisen puheen muuttuminen – kuntoutujan passiivisesta roolista itseä vahvistavaan rooliin KUNTOUTUJA Sairaus Rajoittavat uskomukset Osaaja: Kyvyt ja osaaminen

Sisäisen puheen muuttuminen – ”Pystyn, osaan, jaksan, olen sen arvoinen”

Askelmerkit ja tavoitteet  Pienin askelin eteenpäin – askeleet suurentuvat joka päivä!  Unelmat ja tavoitteet vahvistuvat, kun niistä puhutaan  Onnistumisen kokemuksia ryhmässä ja yksin  Haastamisen kautta tuloksiin!

”Valitse taistelut, jotka ovat kyllin suuria ollakseen merkittäviä ja kyllin pieniä ollakseen voitettavissa.”

Oppaita  Eija Rautakorpi ja Satu Veijalainen: PELI EI OLE VIELÄ MENETETTY – Seurantaraportti Mielenterveyden keskusliiton Ammatillisen kuntoutumisen Tukipiste Amoksen toiminnasta (2009)  Työssä eläkkeellä  Ammatillisen kuntoutumisen opas 21