Uskontokasvatus varhaiskasvatuksessa ja koulussa – yhteiskunnallisen muutosten haasteet Johdantoluento AD1-luentosarjalla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Uskontojen vuoropuhelu kasvatuksessa – tienä rauhaan SEN Seminaari 10
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tytöt teknologian taitajiksi
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon ainedidaktiikan lähtökohdat ja oppiainetraditio -aluksi haasteita ja mahdollisuuksia Arto Kallioniemi.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sosiaalipedogisen orientaation yhtymäkohtia uskonnonpetukseen
Onko ruoho vihreämpää aidan toisella puolella? – Eri uskonnonopetusmallien sopivuus suomalaiseen koulujärjestelmään Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Ops seminaari Askola.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Arto Kallioniemi, HY, Soveltavan kasvatustieteen laitos
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
16. Uskontojen moninaisuus
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Uskonto ja yhteiskunta
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
Esityksen transkriptio:

Uskontokasvatus varhaiskasvatuksessa ja koulussa – yhteiskunnallisen muutosten haasteet Johdantoluento AD1-luentosarjalla

TAUSTAA uskontokasvatus on suomalaisessa yhteiskunnassa tällä hetkellä kiintoisassa ja haasteellisessa vaiheessa 2003 annettu uskonnonvapauslaki ja sen vaikutuksen uskonnonopetukseen ovat vakiintumassa Perusasteen (2004) ja lukion (2003) viimeisimmät opetussuunnitelmat ovat myös melko stabiilissa vaiheessa. Opetushallituksessa aletaan pian suunnitella uutta opetussuunnitelmaprosessia Julkisuudessa keskustellaan jatkuvasti yleissivistävässä koulutuksessa annettavasta uskonnonopetuksesta

Uskontokasvatusta annetaan koko kasvatus- ja opetusjärjestelmässä varhaiskasvatuksessa (VASU 2003/2005): uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio taustalla Päivähoidon kasvatustavoitekomitean mietintö 1980 pitkä perinne: lastentarhat syntyneet fröbeliläiselle perinteelle: uskontokasvatus ollut keskeisen osa, asema muuttunut 1970-luvulta lähtien esiopetus 2001 jokaisen 6-vuotiaan lapsen subjektiiviseksi oikeudeksi: esiopetuksessa kulttuurinen katsomuskasvatus, jonka sisällä uskontokasvatusta tai sille vaihtoehtoista elämänkatsomustietokasvatusta

Perusasteella ja lukiossa uskonnonopetus toteutetaan ”oman uskonnon opetuksena” Uskonnonopetus ei ole uskonnonharjoittamista, kaiken uskonnonopetuksessa tapahtuvan tulee olla pedagogisesti perusteltua Vuoden 2003 muutti tilanteen, aikaisemmin uskonnonopetus oli tunnustuksellista Tällä hetkellä meillä opetussuunnitelma evankelisluterilaisen ja ortodoksisen uskonnonopetuksen ohella adventistien, bahailaisten, buddhalaisten, Herran kansan, islamilaisten, juutalaisten, katolisten, Krishna-liikkeen, Kristiyhteisön, Mormonien, Vapaakirkon uskonnonopetukselle

keskusteltu pitäisikö shia ja sunnamuslimeilla olla oma opetussuunnitelma (opetetaan yleisislamia) myös Venäjän patriarkaatin alaiset ortodokseista osa haluaisin oman uskonnonopetuksen myös Helluntaikirkolla halu omaan opetussuunnitelmaan perusasteen oppilaista osallistuu kuitenkin vielä 94 % luterilaisen uskonnonopetukseen, 1 % ortodoksisen ja 1 % islamilaisen uskonnonopetukseen, 2 % elämänkatsomustiedon opetukseen ja 2 % muihin uskonnonopetuksen muotoihin tai ei osallistu mihinkään viime vuosina tilastoissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, vaikka luterilaisen kirkon jäsenmäärä laskenut jatkuvasti

Suomalainen uskonnonopetuksen malli on eurooppalaisesti arvioiden ainutlaatuinen. herättänyt kiinnostusta kansainvälisesti alan tutkijoiden keskuudessa. Vuoden 2003 uskonnonvapauslaki lähtee positiivisesta oikeudesta saada uskonnonopetusta. Malli mahdollistaa syvällisen perehtymisen omaan uskontoon Oikeus ankkuroituu kansainvälisiin sopimuksiin ja julistuksiin tutkiminen ja mahdollinen selkeyttäminen ovat yksi oppiaineen kehittämiseen liittyvä haaste tulevaisuudessa

Suomalaiseen uskonnonopetusmalliin liittyy kuitenkin useita ratkaisemattomia kysymyksiä, esimerkiksi miten kaikille oppilaille mahdollisestaan pätevä ja asianmukainen uskonnonopetus. Päteviä pienryhmäuskontojen aineenopettajia ei juuri ole. Suomalaisessa yhteiskunnassa on olemassa selviä paineita mallin kehittämiseksi ja uudenlaisten oppiaineen opetukseen liittyvien skenaarioiden rakentamiseksi Uskonnonopetusmalliin liittyvä keskustelu on Suomessa ollut ideologisesti ja maailmankatsomuksellisesti sävyttynyttä (vrt. sekulaarit humanistit)

Tulevaisuuden visioita 1. uskonnonopetuksen luonteen muuttaminen uskontotiedon opetukseksi Suomi ainoa Pohjoismaa, jossa uskonnon opetus yleissivistävässä koulussa oman uskonnon opetusta Ruotsissa siirryttiin vuonna 1962 uskontotiedon opetukseen, Tanskassa uskonnonopetus muuttui tunnustuksettomaksi vuonna 1975 ja Norjassa 1997 Taustalla myös englantilainen uskonnonopetuksen perinne, jossa uskonto kaikille yhteinen aine, ei perustu mihinkään uskontoon, vaan kaikki kuusi keskeistä maailmauskontoa siinä läsnä samanaikaisesti

2. uskonnonopetuksen siirtäminen uskonnollisille yhdyskunnille käytännössä mahdotonta uskonnonopetuksen yleissivistävät elementit jäävät helposti toteutumatta uskonnonopetuksen yhteiskunnalliset tehtävät erittäin tärkeitä ja korostuvat koko ajan vähemmistöuskontojen opetus yhteiskunnallisesti kiinnostavaa (vrt. Hallituksen turvallisuuspoliittinen ohjelma) 3. nykyisen mallin säilyminen ongelma yhteiskunnan luonteen muuttuminen vaikea järjestää

Suomalainen yhteiskunta muuttunut Aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monikulttuurisemmaksi suomalainen yhteiskunta muuttui erityisesti 1990-luvulla. Muutosta historiallisesti ainutlaatuinen 2000-luvun Suomessa elävä ulkomaalaisväestö on monimuotoisempi kuin koskaan aikaisemmin

Monikulttuuristumisen ohella yhteiskunnassa on tapahtunut lukuisia muutoksia: 1. siirtyminen jälkiteolliseen yhteiskuntaan 2. globalisoituminen 3. perinteisen perheyhteyden ja sosiaalisten lähiverkkojen hajoaminen 4. yksilöitynyt elämänpiiri ja muuttuneet sosiaaliset suhteet 5. dynaaminen aikakäsitys 5. sosiaalinen syrjäytyminen ja marginalisaatio 7. elämän näyttäytyminen episodimaisena 8. sekularisaatio ja ateismin uusi nousu

Eurooppalaisia näköaloja Euroopassa on viime vuosina keskusteltu uskonnonopetuksen tavoitteista ja tehtävistä Uskonnonopetuksesta ei ole koskaan aikaisemmin historiassa keskusteltu yhtä aktiivisesti ja laajalla foorumilla, kuin tällä hetkellä Keskusteluun osallistuvat uskonnonopetuksen asiantuntijoiden ohella poliitikot, virkamiehet, kansalaiset ja kasvatustieteilijät Keskustelua ovat aktivoineet esimerkiksi globalisaatio, integraatio, kulttuurien välisen moninaisuuden tuomat haasteet, kasvava rasismi, huoli kansainvälisestä terrorismista ja kulttuuriperinnön siirtämisestä tuleville sukupolville

Lähes kaikissa eurooppalaisissa yhteiskunnassa on kasvanut ymmärrys siitä, että uskonnon oppiaineena tulisi olla osa yleissivistävää kasvatusta Lähnemann (2008) kiteyttää uskonnonopetukseen yhteiskunnan koululaitoksessa liittyvät perustelut seuraaviksi näkökulmiksi: 1. tiedon siirto kulttuurisesta ja uskonnollisesta perinnöstä, 2. yksilöiden ja yhteiskuntien uskonnoista nousevan arvopohjan ja etiikan tunteminen, 3. elämän merkityksen ja tarkoituksen reflektointi pyhien kirjoitusten, traditioiden ja uskonnon harjoittamisen näkökulmasta

4. sietokyvyn kasvattaminen sekä ennakkoluulojen vähentäminen autenttisen tiedon ja eri elävien uskonnollisten perinteiden kohtaamisen kautta Euroopan neuvosto on antanut suosituksen uskonnosta ja demokratiasta. Euroopan neuvosto suosittaa, että sen jäsenvaltiot edistäisivät opetusta uskonnoista erityisesti seuraavasti: 1. toteuttamalla uskontoihin ja arvoihin liittyvää opetusta tavalla, jonka avulla nuoret voivat kehittää arvostelukykyisen lähestymistavan eettisen kasvatuksen ja demokraattisen kansalaisuuden viitekehyksessä,

2. edistämällä kouluissa vertailevaa uskontojen tutkimusta painottamatta uskontojen juuria, uskontojen yhteisiä arvoja ja niiden erilaisia tapoja, traditioita ja juhlia, 3. rohkaisemalla uskontojen historian ja filosofian tutkimusta yliopistoissa rinnakkaisina teologiselle tutkimukselle, 4, tekemällä yhteistyötä uskonnollisten kasvatusinstituuttien kanssa ja 5. välttämällä yhteiskunnan ylläpitämässä kasvatuksessa uskontoon ja perheiden uskonnollisiin tapoihin liittyviä konflikteja ja kunnioittamalla perheiden vapaata valinnanmahdollisuutta.

Muutos vaikuttaa uskonnonopetukseen tulisi näkyä uskonnonopetuksen profiilissa ja sisällöissä uusi yhteiskunta edellyttää yksilöiltä tietoista oman elämänpolitiikan ja identiteetin rakentamista yksilöt eivät kiinnity enää samalla tavalla yhteisöönsä kuin aikaisemmat sukupolvet kysymys omasta identiteetistä korostuu globalisoituvassa maailmassa uskonnolla koulun oppiaineena on monipuoliset mahdollisuudet antaa lapsille ja nuoriille valmiuksia identiteettityöhön

monikulttuurisuuden lisääntyessä ja globalisaation kiihtyessä oppilaat tarvitsevat entistä enemmän valmiuksia elää ja työskennellä moniuskontoisissa yhteisöissä syrjäytymisen, marginalisaation ja välinpitämättömyyden maailmassa arvot ja etiikka tulevat entistä keskeisimmiksi suomalaisessa koululaitoksessa on viime vuosina ollut voimakas tehokkuuden korostus, oppitulosten arviointi, pärjääminen kansainvälisessä arvioinnissa ja jatkuva tehostamisen vaatimus synnyttää myös eriarvoistumista

Viime vuosina on yhä enemmässä määrin kiinnitetty huomiota lasten ja nuorten syrjäytymiseen. Uskonnonopetus voi osaltaan olla estämässä lasten ja nuorten varhaista syrjäytymistä Uskonnon oppiaineksessa on hyvä pitää esillä näkökulmia ja lähestymistapoja, joiden avulla lapsen ja nuorten pystyvät reflektoimaan omaa elämäänsä ja saavat siihen näkökulmia, jotka ylittävät arkikokemuksen ja arkirealiteetit

MacIntyren (1996, 534–542) mukaan monimuotoisuuteen hajoava maailma ja yhteiskunta ovat erityinen uhka ihmisen identiteetin rakentamiselle erityinen huoli on siinä, että lapsilta ja nuorilta katoaa subjektiviteetti: käsitys siitä, että he voivat olla oman elämänsä subjekteja ja, että omalla elämällä on merkitystä uskonnonopetus voi olla merkittävällä tavalla tukemassa lapsia ja nuoria näkemään oman elämänsä merkitys, tärkeys ja tehtäväluonne uskonnonopetusta tulisi kehittää aktiivisesti oppiaineeksi, jossa merkityksen ja mielekkyyden kokemuksen tarkastelu olisi keskiössä

Uskonnonopetuksen rooli ja tehtävä tulevaisuuden koulussa kiinnittynee seuraaviin teemoihin: 1. kulttuurilukutaitoon ja 2. elämäntapaan ja etiikkaan Kulttuurilukutaitoon liittyvät monikulttuurisuuden ja moniuskontoisuuden synnyttämät haasteet sekä myös omaan kulttuuriin ja sen perintöön liittyvät näkökulmat Kulttuurilukutaidon merkitys tulee korostumaan tulevaisuudessa

uskonnonopetukseen liittyvät kulttuurilukutaidon elementit sisältävät lukuisia erilaisia merkityksiä, arvoja ja uskomuksia, joiden avulla oppilas oppii ymmärtämään itseään oman kulttuurinsa edustaja ne avaavat valmiuksia ymmärtää erilaisia maailmakatsomuksellisia ja ideologisia virtauksia sekä reflektoida niiden äärellä Uskonnonopetus voi antaa mahdollisuuksia aitoon uskontojen väliseen dialogiin ja toleranssiin uskontojen moninaisuutta kohtaan

Identiteetin rakentamiseen, oman elämänpolitiikan reflektoitiin, elämän näyttäytyminen episodimaisena, perheyhteyden katkeamiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisen osa elämäntapaan ja etiikkaan kiinnittyvää ainesta, jonka syvällinen reflektointi tulisi mahdollistaa uskonnonopetuksessa