6.4.2017 JUKKA KOPONEN Kuopion kaupungin vakinainen palokunta vuonna 1913.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
POHJOIS-SAVO
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Kyläfoorumi Valtimolla
Työhyvinvointisuunnitelma työhyvinvointityön pohjana
Well Life Center -Hyvinvointiosaamisen kehittämiskeskus- Laurean Pohjois-Tapiolan kampus Metsänpojankuja 3, Espoo.
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
onnettomuuksia ennaltaehkäisevä
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen tulevaisuudessa Markku Lehto
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Palomestari Antti Virtanen Kanta-Hämeen pelastuslaitos
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
palomestari Jukka Taskinen
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Työurien tukeminen kuntaorganisaatiossa: hyvästä tahdosta käytännön toimiin Raija Ranta Kaupunginkanslia / Hallintopalvelut.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Johtava sosiaalityöntekijä terveyssosiaalityön toimijana
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Työsuojelulautakuntien valtakunnallinen seminaari , Säätytalo.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT SEURAKUNNAN TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTIKARTOITUS.
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
Sopimuspalokuntalaisena Etelä-Pohjanmaalla  30 paloasemaa - yksi paloasema 24/7 täysin ammattihenkilöstöllä  Sopimushenkilöstö hyvin keskeisessä roolissa.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Vapaaehtoinen pelastuspalvelu Raahen öljyonnettomuus kesällä 2014.
Fuusioituneiden kuntapalvelujen johtamisen haasteet Muutosta johtamassa –seminaari Pori, Yliopistokeskus, Pekka Tähtinen.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
OAJ:n Kuopion paikallisyhdistyksen syyskokous
Sopimuspalokuntien tila Varsinais-Suomessa
PELASTUSTOIMINNAN JÄRJESTELYT SISÄVESIALUEILLA
Maakunnan kokonaisturvallisuus
Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
15 Turvallisuus ja varautuminen
Kalle Seppänen Tampere
Pelastustoimen uudistaminen
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Moderni pelastustoimi
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Tarve PERA -hankkeelle syntyy
Pelastuslain muuttaminen
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoiset pelastussuunnitelmat ja harjoitukset Vantaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos Pasi Kääriäinen.
Ulkoinen pelastussuunnitelma päivystävän palomestarin työkaluna
ITÄ-UUDENMAAN PELASTUSLAITOS Ensihoitopalvelut
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Vaikuta lähivesiin – vesistökunnostusseminaari
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Esityksen transkriptio:

6.4.2017 JUKKA KOPONEN Kuopion kaupungin vakinainen palokunta vuonna 1913

6.4.2017 JUKKA KOPONEN Kuopion keskuspaloasema 2001

Onnettomuusriskit hallintaan - keskeiset kehittämiskohteet Ennaltaehkäisevän työn laiminlyönnit (palotarkastus). Valtaosa kunnista on taloudellisesti ja toiminnallisesti liian pieniä järjestääkseen oman pelastuslaitoksen. Vapaaehtoisen ja sivutoimisen henkilöstön määrän supistuminen Palkatun henkilöstön työajan käytön ongelmat. Palopäälliköiden työajasta puolet kuluu hallintotehtävien hoitoon. Vuorokausityöajan henkilöstö ei yleensä osallistu ennaltaehkäisevään työhön. Kaluston on ikääntynyttä. Lisäksi pelastustoimesta puuttuu yhtenäinen hankintapolitiikka. Päätoimisen ja vapaaehtoisen henkilöstön keskinäisten suhteiden ongelmat vaikeuttavat yhteistoimintaa. Pienehköjen palolaitosten kiireettömät sairaankuljetukset aiheuttavat ongelmia hälytysvalmiuteen. (Myllyniemi 2000). 6.4.2017 JUKKA KOPONEN

Pohjois-Savon alueella ensimmäisiä askeleita alueellisen pelastustoimen rakentamiseen otettiin vuoden 2001 syksyllä. Tuolloin maakunnan kunnat perustivat työryhmän tekemään alustavia selvityksiä alueelliseen pelastustoimeen siirtymisestä. Tässä vaiheessa ei valtioneuvosto ollut vielä päättänyt pelastustoimen aluejaosta. Maakunnan alueella Ylä- Savon kunnat halusivat perustaa oman alueellisen pelastustoimen. Valtioneuvoston päätettyä aluejaosta käynnistyi maakunnan alueella 22.3.2002 varsinainen alueellisen pelastustoimen valmistelu. Maakuntaliiton kutsumassa kokouksessa kunnat palkkasivat päätoimisen projektipäällikön ja perustivat erilaisia työryhmiä valmistelua varten. 6.4.2017

Pohjois-Savon pelastuslaitos 2014 Alueena Pohjois-Savon maakunta, 20 kuntaa 248 430 asukasta Talousarvio n. 25 M€ 28 paloasemaa ja lisäksi sopimuspalokunnat 275 päätoimista työntekijää n. 600 sivutoimista pelastustyöntekijää n. 140 sopimuspalokuntalaista 147 pelastusajoneuvoa 44 alusta ja venettä Kontteja, perävaunuja ja muuta kalustoa 6.4.2017 JUKKA KOPONEN

Pohjois-Savon pelastuslaitos Paloasemaverkosto   Ympärivuorokautinen, välitön lähtövalmius Virka-ajan lähtövalmius ja muina aikoina varallaolo Sopimuspalokunta Petonen Neulamäki Riistavesi VPK

Alueellinen pelastustoimi (P-S) Hallintoasioita on keskitetty ja hallinto hoidetaan keskuskuntamallilla. Voimavaroja hallintotehtävistä onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Lähtökohtaisesti koko pelastustoimen henkilöstö osallistuu ennaltaehkäisevään työhön. Erikoistuminen ja osaamisen syventyminen. Maakunnan alueelle luotu yhtenäisiä turvallisuusnormeja (tulkinnat) ja yhdenmukaistamista tehty myös valtakunnallisesti. Pelastustoiminta tehostunut, kun pelastusmuodostelmia ja päällystötasoista henkilöstöä hälytetään automaattisesti lähimmiltä paloasemilta. Riskeihin ja toimintaan perustuva kalustosijoittelu. Keskitetty kaluston ja varusteiden hankintajärjestelmä säästänyt rahaa ja työaikaa sekä ajoneuvokaluston keski-ikä alentunut. Päätoimisen ja sopimushenkilöstön suhteet ovat pääosin kunnossa Suurempi organisaatio mahdollistaa erilaisia urapolkuja Joillakin pienemmillä paloasemilla on edelleen liian vähän sopimushenkilöstöä. Alueellisen pelastustoimen valmistelussa nähtiin alueellistamisessa seuraavat hyödyt. Jo puolentoista vuoden toiminta-aika on osoittanut niiden olleen täysin oikeita. Päällystön hallintotehtävien poistaminen ja keskittäminen on antanut mahdollisuuden keskittyä enemmän onnettomuuksien torjuntaan sekä toimintavalmiuden parantamiseen. Maakunnan alueella turvallisuusnormeja yhdenmukaistetaan. Maakunnassa ihmisillä on kaikissa kunnissa samat pelastuspuolen turvallisuusnormit ja toimintatavat. Kuntarajat, seutukuntarajat eivätkä pelastustoimenkaan rajat ole enää esteenä tehokkaalle toiminnalle. Tarvittiin apua missä tahansa niin apua annetaan lähimmistä toimipisteitä. 6.4.2017

Organisaatio muutoksessa Henkilöstö ikääntyy, toimintakykyrajoitteita Rekrytointiongelmia pienillä paloasemilla Talouspaineita ja kireä taloustilanne Teknologia kehittyy Väestörakenne muuttuu Osaamisen jatkuva kehittäminen Työhyvinvoinnin merkitys korostuu Lisää yhteistyötä pelastuslaitosten kesken 6.4.2017 Jukka Koponen

Kustannustehokkuuden parantaminen ja toiminnan kehittäminen Nykyinen yhteistyö ja palvelutuotanto: Yhteinen päällystöpäivystys (P-S ja E-S) ja pelastustoimintaa naapurilaitosten kesken ISTIKE – yhteiset tilannekeskuspalvelut (alk. 1.1.2014) Henkilöstökoulutusmateriaalin tuottaminen (10 pelaa) Yhteiset kalusto- ja varustehankinnat (8 pelaa+ PeO) Suunnitelmien laatiminen (I-S) Lisäksi valtakunnallinen kumppanuusverkosto 6.4.2017 JUKKA KOPONEN

Mitä jatkossa? Suunnitteilla lisää yhteistyötä (Itä-Suomen laitokset): Palvelutuotannon yhtenäistäminen (hinnat, tuotteet ja tulkinnat), säästöjä mm. muutamasta päällystövirasta Pelastustoiminnan vasteiden ja johtamisjärjestelmän yhtenäistäminen Yhteinen P2-päivystys ja pelastustoiminnan johtaminen kaikilla johtamistasoilla Pelastustoimen yhteiset tukipalvelut Itä-Suomen pelastuslaitosten ICT-keskus? ICT-järjestelmien ylläpito (VIRVE-, PEKE/KEJO-, ERICA- yms. pääkäyttäjät), väestöhälytysjärjestelmien ylläpito... Lisäksi ISTIKEn päivystäjän työpanos. 6.4.2017 JUKKA KOPONEN

Kehittämisessä ja säästämisessä huomioitava Organisaation suorituskyvyn ylläpitäminen sekä ydintehtävien laadun kehittäminen Johtamisvalmiuden turvaaminen suurempia onnettomuuksia ja häiriötilanteita varten Henkilöstön työkyvystä ja -hyvinvoinnista huolehtiminen Kuntien varautumisen tukeminen ja yhteistyö kunnan muiden viranomaisten kanssa Kustannustehokkuutta on parannettu jo 10 vuotta, pelastustoimen kustannuskehitys ollut maltillista. 6.4.2017 JUKKA KOPONEN

ITÄ-SUOMEN ALUE 47 kuntaa 567.774 asukasta budjetti n. 63 M€ pinta-ala 60.720 km² pelastushenkilöstöä 2449 paloasemia 122 pelastusajoneuvoja 500 ITÄ-JA KAAKKOIS-SUOMEN ALUE (Kuopion hätäkeskuksen ja ISTIKEn alue) 63 kuntaa 882.914 asukasta budjetti n. 92 M€ pinta-ala 73.544 km² pelastushenkilöstöä 3945 paloasemia 234 pelastusajoneuvoja 844 JK 6.2.2014

Kiitos! Jukka Koponen Pelastusjohtaja Puhelin: (017) 188 101 Gsm: 044 718 8101 Email: jukka.koponen@kuopio.fi Volttikatu 1 A, 70150 Kuopio vaihde (017) 188 100 6.4.2017 Jukka Koponen