Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 Täydennyskoulutus Ellen Piesanen & Ulla Kiviniemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava Oulu  ajassa mukana  Hallitusohjelma 2011: ” Hallituksen tavoitteena on nostaa suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä”
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Tarvekartoituksesta koulutukseen -hanke Hankkeen tavoitteena on kehittää Lapuan kristillisen opiston osaamista muuttaa työelämän koulutustarpeet ammatilliseksi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
VARUSMIESTEN VLK-TOIMINTA Pioneerirykmentti. 14. joulukuuta VLK- toiminnan merkitys pioneerirykmentissä on huomattava sillä osin laadukkaan ja.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Yleistä tutkimuksesta
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Saimaan ammattiopisto Sampo
Esityksen transkriptio:

Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 Täydennyskoulutus Ellen Piesanen & Ulla Kiviniemi

Täydennyskoulutus Vastanneet kieliryhmittäin KIELIRYHMÄOtosVastanneita n Vastanneita otoksesta % Vastanneita koko aineistosta % Suomenkieliset opettajat ,871,2 Ruotsinkieliset opettajat ,3 13,7 Suomenkieliset rehtorit ,312,4 Ruotsinkieliset rehtorit ,22,7 Yhteensä ,9100,0

Täydennyskoulutus Täydennyskoulutuspäivät jälkeen; opettajat & rehtorit

Täydennyskoulutus Täydennyskoulutuspäivät 1998 – 2005; opettajat & rehtorit

Täydennyskoulutus Kokonaiskustannukset 1998 – 2005 ; opettajat & rehtorit

Täydennyskoulutus Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutustarpeet 2005; Summamuuttujat (Asteikko: 1=Ei lainkaan tärkeä, 5=Erittäin tärkeä)

Täydennyskoulutus Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutustarpeet ; (Asteikko: 1=Ei lainkaan tärkeä, 5=Erittäin tärkeä)

Täydennyskoulutus Suositeltavat koulutusmuodot 1998 – 2005; opettajat & rehtorit

Täydennyskoulutus Kuntien alueelliset yhteistyömahdollisuudet 2005 (Asteikko: 1=huonot, 2=kohtalaiset, 3=hyvät, 4=erittäin hyvät)

Täydennyskoulutus Täydennyskoulutusta koskevien suositusten toteutuminen 2005; Hyvin toteutuneet: Opettajat ja rehtorit kokeneet tarpeen päivittää ammatillista osaamistaan. Opettajat ja rehtorit katsoivat voivansa täydennyskoulutuksella parantaa työssä jaksamista. Katsottiin, että yliopistojen ja ammatillisten opettajakorkeakoulujen tulee osaltaan huolehtia myös opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta. Opettajien peruskoulutuksen sisältöjen nähtiin kattavan hyvin ne tarpeet, jotka opetustyötään aloittava opettaja kohtaa.

Täydennyskoulutus Täydennyskoulutusta koskevien suositusten toteutuminen 2005; Heikommin toteutuneet: Opettajien ja rehtoreiden täydennyskoulutustarpeita ei ole huomioitu riittävän hyvin Täydennyskoulutuksella ei ole tuettu riittävästi opettajan ja rehtorin työtä sen eri vaiheissa. Niin opettajat kuin rehtoritkin katsoivat henkilökohtaisten kehittymis- ja täydennyskoulutussuunnitelmien toteutuneen heikohkosti. Täydennyskoulutus ei liittynyt kovin hyvin omaan täydennyskoulutussuunnitelmaan. Opettajien tasa-arvoisuus täydennyskoulutustarjonnan osalta ei toteudu kovin hyvin. Täydennyskoulutuksen järjestäminen yhteistyössä alueen koulutusorganisaatioiden ja ylläpitäjätahojen kesken on heikohkoa.

Täydennyskoulutus Täydennyskoulutusta koskevien suositusten toteutuminen 2005; opettajan työtä koskevat suositukset Rehtoreiden ja opettajien näkemyseroja: Rehtoreiden näkemyksen mukaan täydennyskoulutus liittyi kiinteästi oppilaitoksen kehittämistyöhön melko hyvin; opettajat olivat tästä jokseenkin eri mieltä. Rehtoreiden mielestä täydennyskoulutuksen painopiste on siirtynyt yksilön kehittämisestä työyhteisön kehittämiseen; opettajat eivät nähneet tämän toteutuneen yhtä hyvin. Valtakunnallisten uudistusten huomioiminen täydennyskoulutustarjonnassa on toteutunut rehtoreiden mielestä jossain määrin, opettajien mielestä ei juurikaan.

Täydennyskoulutus Yhteenvetoa Täydennyskoulutuksen merkitys opetushenkilöstön ammatillisen identiteetin kehittymisen samoin kuin laadukkaan opetustyön kannalta on kiistaton. Täydennyskoulutukseen osallistuminen on määrällisesti vähentynyt, vaikka lyhyiden koulutusjaksojen määrä onkin lisääntynyt. Vähennystä tapahtunut erityisesti naisten sekä peruskoulun ja lukion opetushenkilöstön osallistumisessa. Rehtorit olivat saaneet opettajia enemmän pitkäkestoisempaa koulutusta. Rehtoreista 14 % ei ollut saanut lainkaan johtamiskoulutusta. Vuoden 2003 alun jälkeen opettajista 11,3 % ja rehtoreista 0,9 % ei ollut saanut lainkaan täydennyskoulutusta. Myös vapaa-ajan käyttö täydennyskoulutukseen on vähentynyt.

Täydennyskoulutus Yhteenvetoa Täydennyskoulutuksen esteitä: Resurssit vaihtelevat, myös käyttö osin suunnittelematonta – henkilökohtaiset ja oppilaitoskohtaiset koulutussuunnitelmat! Sijaisten palkkaaminen – osin jopa kiellettyä! Koulutustarpeet vaihtelevat – koulutustarvekartoitukset! Motivaatio vaihtelee – koulujen lakkauttaminen, luokkakoon suureneminen, ikä! Asenteet vaikuttavat – kunnan ja oppilaitoksen asenteet ja ilmapiiri! Koulutustilaisuuksien saatavuus vaihtelee, maan eri osissa erilaiset mahdollisuudet hakeutua koulutukseen – alueellinen ja seurudullinen yhteistyö! Koulutuksen puitteet – huomio myös järjestelyihin!

Täydennyskoulutus Yhteenvetoa Koulutustarpeista: Ympäröivä yhteiskunta muuttuu nopeasti – niin myös opettajien täydennyskoulutustarpeet. Valtionhallinnon opetushenkilöstölle tarjoaman koulutuksen painoalueet ovat kattaneet suhteellisen hyvin kentän tarpeet, mutta eivät juurikaan kata akuutteja tarpeita. Kokonaisvaltaisten koulutustarvekartoitusten tarve on ilmeinen. Eniten kasvaneiden täydennyskoulutuksen osa-alueiden tulisi olla mukana myös lähivuosien koulutustarjonnassa: Opetettavaan aineeseen ja alaan liittyvä koulutus, erityisopetus, ohjaukseen liittyvä koulutus, monikulttuurisuuskoulutus, itsearviointeihin liittyvä koulutus; rehtoreiden kohdalla erityisesti pedagogiseen ja henkilöstöjohtamiseen liittyvä koulutus.

Täydennyskoulutus Yhteenvetoa Tulevaisuudessa tärkeää: Henkilökohtaisten ja oppilaitoskohtaisten kehittämis- ja täydennyskoulutussuunnitelmien laatiminen Alueellinen ja seudullinen yhteistyö koulutuksen järjestämisessä Koulutuksen tarjoajien keskinäinen yhteistyö, profiloituminen Koulutustarjonnan (ml. EU-rahoitus) koordinointi Valtakunnallinen koulutustarvekartoitus; muuttuvien koulutustarpeiden aistiminen Huolehdittava opettajien koulutuksellisesta tasa-arvoisuudesta (alueellinen, opettajaryhmäkohtainen jne.)