Rakennesuunnitelman uudistamistarpeen arviointi, seututyöryhmien asiantuntijat ja maakuntakaavoittajat 7.6.2013 Yhteenveto Kimmo Kurunmäki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elinkeinoelämän rooli seudullisessa suunnittelussa
Advertisements

Häme-ohjelma on Kanta-Hämeen tulevaisuuden tekemisen strateginen ohjelma Häme-ohjelma sisältää maakuntasuunnitelman ja maakuntaohjelman. Strategiaosa.
Kuopion maaseutuohjelma
KUUMA-liikennehankkeet
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi TkT, YTL Kimmo Kurunmäki, MAL-verkosto, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
TASE Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun yhteistyössuunnitelman sisältö ja toimeenpano.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
PARAS ja kaupunkiseudut
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Puheenvuoro seutuseminaarissa RAKENNESUUNNITELMA 2030 Olli viitasaari.
Helsingin seudun Maankäyttösuunnitelma MASU
1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere Matti Vatilo, ympäristöministeriö.
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus Esittely valtuustoille 9/2014.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Maankäytön, asumisen ja liikenteen (mal) –aiesopimus Seurantaryhmän 1. kokous , Helsinki.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Yhteistyön ajankohtaiskatsaus Tampereen kaupunkisedun alue 8 kuntaa asukasta Kasvu 1,2 % (2010) Kasvun kärki kehyksellä Väestö
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
KUUMA-seudun eväät kohtuuhintaiseen asumiseen – onko tarvetta tarkistaa suuntaa? KUUMA-seminaari Teija Ojankoski Selvityshenkilö.
Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma Tiedotus- ja keskustelutilaisuus
Kaupunkiseudun maankäytön tavoitteet Rakennesuunnitelma 2040 Seutufoorumi Kimmo Kurunmäki seutusuunnittelupäällikkö.
Rakennesuunnitelma 2040 Kjk Sh TYÖ- SUUNNI- TELMA TAVOIT- TEET VAIHTO- EHDOT LUONNOS EHDOTUS.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Viestintäsuunnitelma
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Espoon kuntalaiskuuleminen Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus, kesä 2008
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Matinkylä Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Kannelmäki-Lassila-Pohjois-Haaga renessanssi Keskustelutilaisuus klo 17 Tervetuloa Renessanssi Kannelmäen, Lassilan ja Pohjois-Haagan alueella CADDIES.
Greater Helsinki Vision 2050 Tilannekatsaus apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Seutuyhteistyön ajankohtaiskatsaus Seutujohtaja Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Uudet pysäköintiratkaisut osana älykästä liikennejärjestelmää
Seurannan järjestäminen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Rakennemallin sisältö teemoittain
Tampere - Suomen edelläkävijä, Lessons Learned
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Rakennesuunnitelman uudistamistarpeen arviointi, seututyöryhmien asiantuntijat ja maakuntakaavoittajat 7.6.2013 Yhteenveto Kimmo Kurunmäki

Työpajan ohjelma

1 2 3 4 Ilmoittautuneet Helin, Erika Rasimus, Ilari Jortikka, Antti Tanila, Riitta Laiho, Jyrki Salkoaho, Tuukka Virtaniemi, Pekka Djupsjöbacka, Hanna Nurminen, Päivi Sankala, Iina Asula-Myllynen, Ritva 2 Strandén, Leena Silván, Lasse Valkamo, Markku Tuominen, Ville Kolehmainen, Sirpa Hurme, Taru Nyblom, Kari Laakkonen-Pöntys, Karoliina Tammi, Ilpo Normio, Teemu Toni K. Laine 3 Lahtinen, Markku Lehtinen, Nina Rajala, Pasi Periviita, Mika Sola, Monika Myllykangas, Päivi Lahtinen, Leena Majuri, Lasse Aaltonen, Jukka Katja Seimelä 4 Löytty, Kari Aalto, Arja Riihimäki, Asko Heinävä, Auli Häyrynen, Juha-Pekka Kangasniemi, Ritva Männikkö, Markku Järvinen, Johanna Kosonen, Kati-Jasmin Kimmo Kurunmäki

Uudistamistarpeen arviointi Mikä nykyisessä rakennesuunnitelmassa toimii? Mitkä ovat rakennesuunnitelman uudistamistarpeet? 1. Väestön kasvuun varaudutaan 2. Yhdyskuntarakennetta tiivistetään 3. Keskustoja kehitetään 4. Asuntotuotantoa monipuolistetaan 5. Liikkumisen tapoja uudistetaan 6. Elinkeinoelämän kasvua tuetaan 7. Palvelut joustavat yli kuntarajojen

Mikä toimii nykyisessä rakennesuunnitelmassa 2030?

Mikä toimii: prosessi Onnistunut prosessi, jolla sitoutettu päätöksentekijät ja toimeenpanijat yhteiseen tahtotilaan. Systemaattinen jatkotyöskentely: toteuttamisohjelmat, aiesopimukset ja jatkoselvitykset/-hankkeet Sopivan yleispiirteinen ja mahdollistava kokonaissuunnitelma, joka määrittelee painopisteet kunnan yksityiskohtaiselle suunnittelulle. Ohjausvaikutuksen aikaansaaminen; kunnat huomioivat rakennesuunnitelman toteutuksen kaavoitusohjelmissaan. Antaa käsityksen volyymeista ja vaikutuksista. Hyvä seuranta toteuttamisohjelman ja MAL-aiesopimuksen kautta.

Mikä toimii: sisältö Tarjoaa selkeät yhdyskuntarakenteen kehittämisen tavoitteet (7 tavoitetta). Suuntaa hyvin asutuksen painopistealueita. Ohjelmoi kuntien asuntotuotannon . Kytkee maankäytön joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen. Tukee kuntakeskustojen kehittämistä. Nostaa esille hajarakentamisen ohjaustarpeen. Antaa yleispiirteistä pohjaa palveluverkon suunnittelulle. Korostaa ilmastokysymyksien hallintaa yhdyskuntasuunnittelun kautta.

Mikä kaipaa uudistamista rakennesuunnitelmassa?

Uudistamisen keskeiset tarpeet 1/2 Väestön kasvu: Uudistetaan suunnite ulottaen vuoteen 2040. Tarkistetaan kuntien kyky ottaa kasvu vastaan ja kuvataan keskeiset kasvun suunnat. Rakenteen eheyttäminen: Vahvistetaan täydennysrakentamisen periaatetta ja kasvun suuntaa ”sisäänpäin” Liikennejärjestelmän kehittäminen: Vahvistetaan näkemys kaupunkiseudun liikennejärjestelmästä tuoreiden selvitysten pohjalta ja lisätään päätösvalmiutta mm. aikatauluttamalla joukkoliikenteen infrahankkeet. Palveluverkon seudullinen suunnittelu: Vahvistetaan alakeskusten roolia. Linjataan palvelujen tarjonta alakeskuksissa sekä uusilla ja voimakkaasti täydentyvillä alueilla. Korostetaan vahvemmin julkisten ja kaupallisten palvelujen saavutettavuutta joukkoliikenteellä, pyöräillen ja kävellen.

Uudistamisen keskeiset tarpeet 2/2 ”Hankalat infrahankkeet”: Otetaan kanta toteutukseen ja tehdään tarvittavat sijaintipäätökset. Asuntotuotannon monipuolisuus: Vahvistetaan ns. keskitehokasta asuntotuotantoa ja sen edellytyksiä. Kiinnitetään huomio segregaation ehkäisyyn. Elinkeinoelämän kehitys ja työllisyys: Huomioidaan elinkeinojen kehitysmahdollisuudet yhdessä asukasmäärän kasvun tarkastelun kanssa. Rakennesuunnitelman esitystavat: Monipuolistetaan esitystapoja ja parannetaan viestinnällisyyttä mm. sähköisin kartoin. Toteuttamisen ohjelmointi ja keinot: Esitetään laadukkaan ympäristön toteuttamiseen konkreettisia toimenpiteitä ja välineitä. Kuvataan prosessi ja määritellään osallistumisen järjestämisen työnjako kuntien, seututoimiston ja Pirkanmaan liiton yhteistyönä.

Uudistustarpeet avattuina 1/3 Liikennejärjestelmä Kuntien tulee rakennesuunnitelmassa linjata yhteiset tavoitteet seudullisesta joukkoliikennejärjestelmästä ja sopia isoista joukkoliikenteen infrahankkeista ja laajentumissuunnista. Hankkeet tulee laittaa järjestykseen ja aikahorisonttiin. Hankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa tulee tehostaa kuntien välistä yhteistyötä. Älyliikenteen edellytysten parantaminen, mukaan lukien liikenneturvallisuuteen ja hinnoitteluun liittyen. ”Hybridiajattelu” joukkoliikenteeseen: liityntäpysäköinti, matkaketjut kävely ja pyöräily huomioiden. Kaupunkiseutu valtakunnallisena solmuasemana. Tärkeää päästä valtion kanssa yhteiseen näkemykseen, esim. mitä nykyraiteille mahtuu. Palveluverkko Rakennesuunnitelmassa esille alakeskusverkon tukeutuminen joukkoliikenneverkostoon. Alakeskusten rooli joukkoliikenteen verkon solmukohtina vahvemmaksi. Palvelujen sijoittaminen, saavutettavuus ja arjen sujuvuus. Tarkasteltava kokonaisuutta, jossa huomioidaan alakeskuksiin, uusille alueille ja voimakkaasti täydentyville alueille tarvittavat palvelut ja niiden vaikutusalueet. Määriteltävä lähellä tarjottavat palvelut esimerkiksi asiointitiheyden mukaan. Julkisten ja kaupallisten palvelujen yhteistarkastelu, sijoittaminen samaan verkkoon. Alakeskuksiin monipuolista asumista eri ikäryhmille, kauppoja. Paljon liikennettä aiheuttavien vapaa-ajan palvelujen sijoittaminen joukkoliikennevyöhykkeille.

2/3 Väestösuunnite Aikajänne vuoteen 2040. Varmistetaan kyky ottaa kasvu vastaan. Sovitaan kasvun pääsuunnat. Kasvu voimakkaammin täydennys- ja tiivistysrakentamisella. Luovia ja ”vihreitä” täydennys-rakentamisvyöhykkeitä. Täydennysrakentamisella turvataan taloudellisia edellytyksiä kasvun vastaanottoon. Kasvun alueet tulee sitoa vahvoihin joukkoliikenneyhteyksiin. ”Hankalat infrahankkeet” Rakennesuunnitelmassa otetaan kanta infrahankkeisiin, esimerkkeinä läntinen rata, lisäraiteet, järjestelyratapiha, kehä2 ja Puskiaisen oikaisu, jätteenkäsittely, vesihuolto: jätevedenpuhdistamo, ja puhtaan veden saanti suhteessa väestönkasvuun ja yhdyskuntarakenteeseen. Hankalat hankkeet, joilta puuttuu vain sijoituspäätös, tulee osoittaa rakennesuunnitelmassa. Hankkeet, jotka vaativat yleispiirteistä suunnittelua, tulee huomioida maakuntakaavassa. Pohdittava miten rakennesuunnitelmalla voidaan edistää kansalaiskeskustelua infrahankkeista. Asuntotuotannon monipuolisuus Keskitehokas rakentaminen vahvemmin rakennesuunnitelmaan. Alueiden profiloiminen poiketen perinteisestä ok/rt/kt-jaottelusta. Segregaation ehkäiseminen monipuolisella aluerakentamisella. Laatukysymyksiä korostettava rakennesuunnitelmassa. Laadittava täydennys- ja tiivistysrakentamiseen, tontinluovutukseen ja toteutukseen myös laatua koskevia linjauksia. Rakennuttajat tulee saada rakennesuunnitelman taakse. Seudun yhteinen viesti toteuttajille.

3/3 Elinkeinoelämä Rakennesuunnitelmassa on tarkasteltava työllisyyttä ja elinkeinoelämän kehitystä asukasmäärän tarkastelun ohella. Alueiden profilointi: Rakennesuunnitelmassa kartoitettava ja tunnistettava sekä erityisiä työpaikka-alueita, esimerkkinä lentokentän ympäristö, että sekoittuneita (työ, asuminen, palvelut) alueita, esimerkkinä kampusalueet. Pyrittävä eri profiileista muodostuvaan seudulliseen kokonaisuuteen. Huomioitava yhteydet seudulle ja seudulta elinkeinoelämän näkökulmasta. Rakennesuunnitelman esitystavat Luodaan eri esitystapoja eri aiheista soveltuvuuden mukaan. Kartta moniulotteiseksi, eri pinnat (layerit) kuvaamaan eri asioita ja niiden yhdistelmää. Karttaa klikkaamalla ominaisuuksia esiin. Sisällölliset laatutekijät selostettuina. Toteuttamisen ohjelmointi ja välineet Vahvistetaan toteutuksen laadukkuuden ja kestävän kehityksen yhteyttä. Tuodaan konkreettisia toimenpiteitä rakennesuunnitelman sisään. Laajennetaan suunnitelman monikäyttöisyyttä ja sovellettavuutta strategisena asiakirjana, karttaesityksenä, toteutusohjelman perustana ja viestintävälineenä. Jatketaan MAL-aiesopimusmenettelyä 2015-