Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere 9.3.2011 Matti Vatilo, ympäristöministeriö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere 9.3.2011 Matti Vatilo, ympäristöministeriö."— Esityksen transkriptio:

1 1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere 9.3.2011 Matti Vatilo, ympäristöministeriö

2 Maankäytön strateginen ohjaaminen (Alueidenkäytön strateginen ohjaaminen, Suomen ympäristö 28/2010) 2

3 Kaupunkiseudun maankäytön voimakentät Tärkeää tunnistaa, mitä asioita ei pidä käsitellä erillään toisistaan 3

4 Strategisuus maankäytön hallinnan lähtökohtana Strateginen toimintatapa liittyy yleensä kolmiyhteyteen visio, strategia, toteuttaminen:  Visio: tahtotila, kuva halutusta tulevaisuudesta  Strategia:suunta toiminnalle, jolla visio saavutetaan  Toteutus:toimenpiteet, joita strategian toteuttaminen edellyttää Strategisessa toimintatavassa on kysymys valintojen tekemisestä:  Halutaanko tehdä valintoja, joilla pyritään ohjaamaan kehityksen suuntaa?  Toimiva strategia tukee valintojen tekemistä käytännön tilanteissa 4

5 Strategisten tavoitteiden konkretisoituminen Esimerkki: Kuopion jalankulku- ja joukko- liikennekaupungin periaate tavoitelauseesta käytännön suunnitteluratkaisuihin 5

6 Strategisen toimintatavan haasteita (1): epävarmuuden hallinta? 6 Suunnitelmia tehdään usein epävarmoina tulevasta kehityksestä. Tämä täytyy ottaa huomioon suunnittelun eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa. Maankäytön strategisessa ohjaamisessa haetaan enem- män tiettyä tavoitesuuntaa kuin täsmällisesti määriteltyä lopputulosta. Oleellista tunnistaa asiat, joilla on todella strategista merkitystä ja jättää muissa asioissa riittävästi liikkumavaraa jatkosuunnittelulle ja toteutus- vaihtoehdoille. Kuva Riku Lumiaro, lähde: ympäristöhallinnon tietopankki

7 Strategisen toimintatavan haasteita (2): tietoa vai mielikuvia? Mistä tarve nousee? - esim. valtakunnalliset strategiat, luonnon ja kulttuuriympäristön arvot, taloustilanne, yritysten tarpeet, asukkaiden merkittäviksi kokemat asiat jne. Mitä linjauksen toteuttaminen edellyttää? - esim. yhdyskuntarakenteen tiivistys, täydennysrakentaminen, elinympäristön laadun parantaminen, infran kehittäminen jne. Minkälaisia välineitä toteuttamisessa tarvitaan? - esim. maakuntakaavan tarkistus, yleiskaavatyön käynnistys, maapolitiikan linjanvedot, maankäytön toteuttamisohjelman laatiminen, lupalinjauksen tiukennus jne. Minkälaisia vaikutuksia on odotettavissa? - vaikutukset kuntatalouteen, ilmastonmuutokseen, palvelujen saavutettavuuteen, luonnon- ja kulttuuriympäristöön jne. Merkittävä strateginen linjaus 7 Merkittävistä maankäytön linjauksista keskusteltaessa on syytä valmistautua käsittelemään ainakin seuraavia kysymyksiä:

8 Strategisen toimintatavan haasteita (3): sitoutuminen? Riittävän yhteinen käsitys nykytilanteesta ja muutostarpeista 8

9 Sitoutuminen on oppimisprosessi  Henkilöiden ja organisaatioiden sitoutuminen yhtä tärkeitä  Sitoutuminen edellyttää vaikutusmahdollisuuksia  On tärkeää löytää yhteinen ymmärrys, mihin sitoutumista haetaan  Osallisten arvostava kohtelu tärkeää  Myönteiset tulokset synnyttävät myönteistä kierrettä  ”Projektiylpeys” auttaa asian yhteiseksi kokemisen rakentamisessa  Sitoumusten ja lupausten läpinäkyvyys ja vastuun kasvottaminen edistävät sitoutumista 9

10 Yhdyskuntarakenteeseen liittyviä strategisia valintoja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa (1)  Tiivistetään nykyisten taajamien ja keskusta-alueiden maankäyttöä  Periaatteen johdonmukaisuus myös vaikeissa tilanteissa  Vahvistetaan joukkoliikennekäytävien maankäyttöä ja sijoitetaan tiivistä asutusta, kaupan alueita, palveluja ja toimistotyöpaikkoja joukkoliikennevyöhykkeille  Kuntien tonttituotannosta huolehtiminen em. alueilla  Toteuttamisen edellytykset, maapolitiikka 10

11 Yhdyskuntarakenteeseen liittyviä strategisia valintoja Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelmassa (2)  Parannetaan haja-asutuksen hallintaa  Yksittäisten lupapäätösten liittyminen kokonaisuuteen  Soveltamisperiaatteiden yhtenäisyys  Laaditaan yhteiset maapoliittiset periaatteet  Periaatteiden toteutuminen käytännössä  Keskustoja elävöitetään ja niiden vetovoimaisuutta kehitetään  Mm. kaupan ratkaisut ja niiden vaikutukset keskustoihin 11

12 Toimiva kaupunkiseutuyhteistyö  Ydinkysymys on kaupunkiseutukuntien välinen luottamus ja sitoutuminen yhteisiin päätöksiin  On uskallettava ottaa vastuu koko seudun tulevaisuudesta - tehdä valintoja ja suunnata kehitystä  Suunnittelu ilman sen toteuttamisen edellytyksiä on hukkaan heitettyä  Päätöksentekokulttuurin erot seudun kuntien välillä on tunnistettava. Näissä erityinen vastuu on seudun keskuskaupungilla  Yhteistyöpolun rakentamisessa helppojen asioiden lisäksi on ratkaistava myös ristiriitakysymykset - vasta siinä kaupunkiseutuyhteistyön vahvuus punnitaan

13 Mitä valtio odottaa kaupunkiseuduilta?  Taloudellisen vakauden tueksi ja puskuriksi kestävyysvajeen haasteisiin Paras-linjausten mukainen kuntarakenne ja/tai kustannustehokas, kuntarajoista riippumaton ja laadukas MAL- ja palveluyhteistyö  Kaupunkiseudut ovat vaikutusalueidensa elinvoiman vahvistamisen vetureita, siksi myös kaupunki-maaseutu vuorovaikutus tärkeää  Vaikuttavuutta ilmastonmuutoksen hillintään ja rakennetun ympäristön energiatehokkuuden parantamiseen, siksi tavoitteeksi yhdyskuntarakenteen toimivuus, taloudellisuus ja eheys

14 PARAS-selonteko ja kaupunkiseudut Reseptit: - Selvityshenkilömenettely - Velvoitteet MAL-yhteistyön tiivistämiseen suurilla kaupunkiseuduilla - Aiesopimusmenettely - Metropolipolitiikka - Kaupunkiseutusuunnitelmien seuranta - Hajarakentamisen ohjauksen tehostaminen

15 Paras –selonteon kaupunkiseutulinjaukset: MAL-aiesopimusmenettely – Selonteko: ”Tampereen ja Turun seuduilla otetaan kokeiluluontoisesti käyttöön vuoden 2012 loppuun asti kestävä valtion ja seudun kuntien välinen (seudullinen) maankäytön, asumisen ja liikenteen aiesopimusmenettely”  EK:n tahdosta myös Oulun seutu pilotiksi  Aiesopimus kokoaa yhteen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelusektorit – kokonaisvaltainen seudullinen suunnittelu  Pyrkii parantamaan ensisijaisesti näiden suurten kaupunkien kuntien välistä yhteistyötä sekä myös seudun ja valtion välistä yhteistyötä  Pyrkimyksenä esittää yleisiä periaatteita aiesopimusmenettelystä ja sopimusten valmistelusta sekä laatia sopimukset mainittujen seutujen kanssa  On sekä seudun kuntien välinen että valtion ja kuntien välinen aiesopimus  Allekirjoittajina kunnat, LVM, YM, Liikennevirasto ja ELY, valmistelussa mukana myös VM, TEM sekä osin maakuntien liitot  Tampereen seudun sopimus allekirjoitettu, muualla neuvottelut kesken

16 Lisätietoa alueidenkäytön strategisesta ohjaamisesta ympäristöministeriön kotisivuilla www.ymparisto.fi/julkaisut KIITOS! 16


Lataa ppt "1 Kaupunkiseutujen maankäyttö ja sen hallinnan haasteet Tampere 9.3.2011 Matti Vatilo, ympäristöministeriö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google