Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KUUMA-liikennehankkeet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KUUMA-liikennehankkeet"— Esityksen transkriptio:

1 KUUMA-liikennehankkeet
Hannu Joensivu Kimmo Behm

2 KUUMA Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti

3 Liikennehankkeet KUUMA-hallituksen mukaan KUUMA-kuntien liikenteen kärkihankkeita ovat: pienet kustannustehokkaat hankkeet eli ns. KUHA-hankkeet pääradan lisäraiteiden rakentaminen ja junaliikenteen tarjonnan lisääminen Klaukkalan ohikulkutien ja Hyrylän itäisen ohikulkutien rakentaminen

4 HLJ:n kärkihankkeet

5 KUHA-hankkeet HLJ suunnitelma ja KUHA sen kärkihankkeena korostaa ekotehokkaiden liikkumis- ja kuljetusmahdollisuuksien luomista Kestävän kehityksen mukainen yhdyskuntarakenne ja maankäyttö sekä joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ja palvelu

6 KUHA-hankkeet Sujuvoittavat alueen poikittaisyhteyksiä
Merkittäviä maankäytön kehittämisen kannalta HLJ- 2011:n KUHA-hankkeisiin sisältyy useita KUUMA-kuntien pieniä ja keskisuuria hankkeita mt 148 Keravalla vt 25 Hyvinkäällä Toteutus on jäänyt viime vuosina paitsioon

7 KUHA-hankkeet MAL- aiesopimuksessa KUHA-hankkeet rajattiin liikennepoliittisen selonteon mukaisesti Mukana ei enää maankäytön kehittämisen kannalta tärkeitä hankkeita Ongelma kuntien kannalta Perustienpidon rahoituksen niukkuus Suuri rakentamisvelka KUUMA- alueen maantieverkolle

8 Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu
Vuosina alkavia KUHA -hankkeita (Lii.pol. –selonteon ja MAL –aiesopimuksen mukaiset) Mt jkp -väylä välillä mt 170 – Ingman, Sipoo 2013 Mt 1456, Vähänummi – Kellokoski, jkp –väylä, Tuusula-Järvenpää 2014 Mt 1131, Haapajärvi– Veikkola, jkp –väylä, Kirkkonummi 2014 Liityntäpysäköintihankkeita vuosina : Söderkullla, Klaukkala, Nikkilä, Berga, Kirkkonummi, Järvenpää, Kyrölä, Huhmari, Nurmijärvi kk, Mäntsälä La-pysäkkihankkeita, Kerava, Nurmijärvi 2014 Muut vuosille ajoitetut KUHA –hankkeet KUUMA –alueella, jotka eivät ole liikennepoliittisessa selonteossa tai MAL-aiesopimuksessa! (eivät saa MAL-rahoitusta) Liikenneturvallisuuden erillishankkeet 10 kpl:ta Meluntorjunnan erillishankkeet, 1 kpl Tavaraliikenteen toimivuuden turvaaminen, 1 kpl Maankäytön kehittämistä tukevat hankkeet, 4 kpl:ta 6. Klaukkalantien liittymien parantaminen, Nurmijärvi Poikkitien parantaminen, Järvenpää Keravantien parantaminen, Kerava Koskenmäen kiertoliittymän laajennus, Tuusula 4 2 4 4 5 4 7 9 4 5 6 4 8 4 4 1 4 3 4 Kävely ja pyöräily Liityntäpysäköinti Bussiliikenne Turvallisuus Melu Tavaraliikenne Maankäytön tukeminen Raideliikenne

9 Päärata ja junaliikenne
MAL-aiesopimuksen mukaiset maankäytön kehittämiseen liittyvät infrastruktuurin kehittämishankkeet Helsinki-Riihimäki – rataosan palvelutason parantaminen (150 milj. euroa) Helsingin ratapihan toiminnallinen parantaminen (100 milj. euroa)

10 Päärata ja junaliikenne
Aiesopimuskauden jälkeen Valtio sitoutuu seuraavien kärkihankkeiden toteuttamiseen vuosina 2016–2022 Pisara-rata (750 milj. euroa) Helsinki-Riihimäki rataosan palvelutason parantaminen, 2. vaihe (200 milj. euroa) Aiesopimuskauden jälkeen suunnittelua jatketaan siten, että lähtökohtana ovat HLJ -päätöksen ja liikennepoliittisen selonteon mukaiset liikennejärjestelmän kehittämistoimenpiteet

11 Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet
Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkutiet eivät sisälly valtion liikennepoliittiseen selontekoon eivätkä MAL-aiesopimukseen Väylät ovat elinehto kuntien keskustaajamien kehittämiselle ja maankäytön tiivistämiselle MAL-aiesopimukseen ei päästä ilman näitä hankkeita

12 Klaukkalan ohikulkutie
Nurmijärven valtuuston jatkosuunnitteluun esittämä ohikulkutien vaihtoehto sekä siihen tukeutuva maankäyttö

13 Ohikulkutie on edellytys asuntotuotannolle Klaukkalassa
Klaukkala asukasta Klaukkalan kasvu vuoteen 2040 asukasta, n tukeutuu ohikulkutiehen Asuntotuotanto: 200 as/ v. v – 17 kohteet kartalla

14 Hyrylän itäinen ohikulkutie
Koillis-Hyrylä asukasta Rykmentinpuisto asukasta Sula k-m2 työpaikka-alue

15 Linja-autoliikenteen haasteet
Uudenmaan ELY –keskus toimivaltaisena viranomaisena 6/10 KUUMA –kunnassa Siirtymäajan sopimukset ELY:n ja liikennöitsijöiden välillä päättymässä Selvitys Nurmijärven ja Porvoon suuntien linja-autoliikenteen järjestämismalleista käynnissä – käyttöoikeussopimus vahvoilla Kustannukset jakautuvat ELY:n ja sopimuskunnan tai –kuntien välille Valtionapua pitäisi pystyä lisäämään

16 Yhteenveto KUHA-hankkeet, jotka ovat liikennepoliittisen selonteon ja MAL-aiesopimuksen ulkopuolella (Liikenneturvallisuuden, meluntorjunnan ja tavaraliikenteen erillishankkeet sekä maankäytön kehittämistä tukevat tie- ja katuhankkeet) Toteuttaminen uhattuna, koska ELY-keskuksella ei ole osoittaa rahoja Taajamien kehittymisen kannalta tärkeät hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie) Yhdyskuntarakenteen tiivistäminen ja tärkeät hankkeet vaakalaudalla ellei resursseja löydy Asuntotuotannon ja maakäytön ongelmat

17 Yhteenveto Ohikulkutiet ja maankäytön kehittämistä tukevat KUHA-hankkeet (Klaukkalan ohikulkutie ja Hyrylän itäinen ohikulkutie, Klaukkalantie, Järvenpään Poikkitie, Keravantie, Koskenmäen liittymä Tuusulassa) tulee saada seuraavaan liikennepoliittiseen selontekoon ja aiesopimukseen, jotta niiden rahoituspäätös syntyy Valtionapua tarvitaan linja-autoliikenteeseen

18


Lataa ppt "KUUMA-liikennehankkeet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google