KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä koskevan verkkokyselyn.
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
SUOMEN OPTIKOIDEN AMMATTILIITTO SOA RY Palkkatutkimus 2013
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yliopistokirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Lapin YRITTÄJÄT ry Järjestötutkimus 2008.
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Palvelukyselyn 2010 tuloksia ja toimenpiteitä Kirjastoverkkopäivät 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
RAP / PS -kysely RTL ry - RAKLI ry
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
Kooste UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
Yleistä tutkimuksesta
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
KISA – Kysely kaupungin viestinnästä Sari Koski Yhteenveto: Helsinki.
Kehittämistutkimus 2013 Celia-kirjasto Etta Partanen Anne Latomäki Ari Kurlin.
Ammattikorkeakoulukirjastot
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
T IEDOSTA M ENESTYS MIKKO KESÄ MINNA JOUTSEN ANSSI MÄKELÄ INNOLINK RESEARCH OY TAMPEREEN KAUPUNKISEUTU -Asiantuntijaryhmien itsearviointitutkimus 2012.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Yleistä tutkimuksesta
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ:n toteutusvaiheen rahoitushakemus Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö UKJ-ohjausryhmän kokous
Laatumittauksen 2011 tuloksia. Tiedättekö Kuinka hyviä olette? Miten pärjäätte suhteessa parhaaseen? Missä laadun vaihtelu on suurta? Mihin suuntaan laatunne.
Isännöinnin asiakastyytyväisyys 2012 Tulosyhteenveto Raportin kohderyhmä: JS-Audit Oy Vastaajia yhteensä: 50.
Otsikko TAMPEREEN KESKUSTAN ÄÄNESTÄJÄTUTKIMUS 2008 Teettäjä Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tavoitteena testata Keskustan vaaliteesien hyväksyttävyyttä.
©Think If Laboratories Oy 2012 Nets Finland Oy – Tutkimus verkkomaksamisesta– © Think If Laboratories
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII Heinäkuu 2016.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Committed to Being More Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä. KAALIMATO TUTKII KAALIMATO TUTKII TOUKOKUU 2016.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Määrällinen tutkimus.
PRECEDE – PROCEED -malli kansantajuisesti
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Asiakastyytyväisyystutkimus 2015 AVAIN Asumisoikeus Oy
Esityksen transkriptio:

KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, 33100 TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22, 00100 HELSINKI Puh. 010 633 0200

Yleistä tutkimuksesta TIEDOSTA MENESTYS Yleistä tutkimuksesta Tutkimuksen tavoitteena on saada Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluille tietoa palvelutarjonnan vastaavuudesta asiakaskirjaston tarpeisiin, palveluissa onnistumista sekä kehittämistoiveita. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä helmikuussa 2012. Kohderyhmän muodostivat Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalvelujen asiakaskirjastojen työntekijät. Tässä raportissa tarkastellaan yhteiskirjastosektorin edustajien vastauksia. Tutkimus perustuu 660 vastaukseen, joista yhteiskirjastoista 23. Tässä raportissa esitetään tutkimuksen päätulokset. Kaikki tutkimuksen tulokset esitetään yksityiskohtaisesti InnolinkWeb® -järjestelmässä.

Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 1/2 TIEDOSTA MENESTYS Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 1/2 Yhteiskirjastojen käytetyin tietokantapalvelu on Linda, jota 15 prosenttia vastaajista käyttää joko päivittäin (9%) tai viikoittain (9%). Muita tietokantapalveluita käytetään harvemmin kuin kuukausittain tai ei ollenkaan. Yhteiskirjastojen vastaajat ovat tyytyväisimpiä kansallisia tietokantoja ja tapahtumia koskevasta tiedotuksesta. Heikoimmaksi tiedotus koetaan uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän toiminnan ja julkaisuarkistopalveluiden osalta. Kirjastojärjestelmiä ja kansallisia tietokantoja pidetään kaikkein hyödyllisimpänä Kansalliskirjaston palveluna yhteiskirjastojen keskuudessa. Vastaajien mielestä tärkeimmät Kansalliskirjaston palvelut ovat kirjastojärjestelmät, Nelli-portaali, Kansalliskirjaston ylläpitämät asiasanastot sekä elektronisten aineistojen hankinta. Onnistuneimmat palvelut ovat Violan hakukäyttö, Arton poimintaluettelointi ja Fennican hakukäyttö. Palveluista eniten kehitettävää on Nelli-portaalissa, kirjastojärjestelmissä sekä elektronisten aineistojen hankinnassa.

Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 2/2 TIEDOSTA MENESTYS Tutkimuksen keskeisiä tuloksia 2/2 Toiminnan 5 tärkeintä tekijää: Toiminnan 5 onnistuneinta tekijää: Toiminnan 5 heikoiten onnistunutta tekijää:

Tutkimusmenetelmän kuvaus (Kuiluanalyysi) TIEDOSTA MENESTYS Tutkimusmenetelmän kuvaus (Kuiluanalyysi) Kuiluanalyysin avulla voidaan tutkia vastaajien tyytyväisyyteen vaikuttavia toiminnan tekijöitä. Kuiluanalyysi kertoo, kuinka hyvin tarkasteltu organisaatio on onnistunut vastaamaan vastaajien odotuksiin. Kuiluanalyysissä vihreä pylväs (pitkä, oikealle osoittava pylväs) kuvaa kunkin arvioidun tekijän merkitystä vastaajille. Jos vihreä pylväs on pitkä, kyseinen tekijä on vastaajalle tärkeä ja jos pylväs on lyhyt, ei tekijällä ole paljoakaan merkitystä. Lyhyempi punainen pylväs kuvaa puolestaan annetun onnistumisarvosanan ja merkitysarvosanan erotusta (kuilua). Positiiviset (oikealle osoittavat) punaiset pylväät osoittavat tekijät, joissa onnistuminen on arvioitu korkeammaksi kuin merkitys. Nämä saattavat olla ylipanostustekijöitä. Negatiiviset (vasemmalle osoittavat) punaiset pylväät osoittavat tekijät, joissa onnistuminen on arvioitu heikommaksi kuin merkitys. Mitä pidemmälle vasemmalle tekijän punainen pylväs ulottuu, sitä kriittisempi tekijä on kyseessä. Tutkimusraportissa toiminnan tekijät luokitellaan kuiluanalyysin perusteella kolmeen luokkaan seuraavasti: Onnistuneet tekijät = kuilu -0,4 tai parempi Parantamisen varaa -tekijät = kuilu -0,5 - -0,9 Kriittiset tekijät = kuilu -1,0 tai heikompi Tärkeää on reagoida tekijöihin, joiden merkitys on korkea ja joissa on suurehko negatiivinen kuilu.

Tutkimusaineiston kuvaus TIEDOSTA MENESTYS Tutkimusaineiston kuvaus Muita: laskutus, tilastot, opetus, henkilökunnan julkaisurekisteri.

Kansalliskirjaston tietokantapalveluiden käyttäminen TIEDOSTA MENESTYS Kansalliskirjaston tietokantapalveluiden käyttäminen Kuinka usein käytät seuraavia tietokantapalveluita?

TIEDOSTA MENESTYS Väittämien kuvaavuus Kuinka seuraavat väittämät kuvaavat Kansalliskirjaston kirjastoverkkopalveluita?

Tyytyväisyys tiedotukseen TIEDOSTA MENESTYS Tyytyväisyys tiedotukseen Miten tyytyväinen olet seuraavia palveluita ja hankkeita koskevaan tiedotukseen?

Kansalliskirjaston palvelujen hyöty TIEDOSTA MENESTYS Kansalliskirjaston palvelujen hyöty Kuinka paljon seuraavista on ollut hyötyä omalle kirjastollesi?

Palveluiden merkitys vastaajille TIEDOSTA MENESTYS Palveluiden merkitys vastaajille Asteikko: 1 = ei lainkaan tärkeä … 4 = erittäin tärkeä

Palveluiden kuiluanalyysi TIEDOSTA MENESTYS Palveluiden kuiluanalyysi Mitä suurempi tekijän negatiivinen kuiluarvo on, sitä heikommin tekijässä ollaan onnistuttu. Onnistuneet tekijät: negatiivinen kuilu on alle 0,5 yksikköä tai kuilu on positiivinen. Parantamisen varaa -tekijät: negatiivinen kuilu on 0,5 - 0,9 yksikköä. Kriittiset tekijät: negatiivisen kuilun arvo on vähintään 1,0 yksikköä.

Palvelu ei liity työhöni / eos TIEDOSTA MENESTYS Palvelu ei liity työhöni / eos

TIEDOSTA MENESTYS nelikenttäanalyysi Nelikenttäanalyysin vaaka-akselilla esitetään tekijän merkitys vastaajalle ja pystyakselilla tarkastellun organisaation onnistuminen ko. tekijässä. Nelikenttäjaottelu muodostuu tekijän merkitys- ja onnistumisarvosanojen keskiarvojen perusteella. Vasemmasta alakulmasta oikeaan yläkulmaan kulkeva vihreä viiva on ns. optimisuora; optimisuoralla sijaitsevissa tekijöissä merkitys ja onnistuminen ovat yhtä suuret. Vastauspisteet optimisuoran yläpuolella = ylipanostustekijä Vastauspisteet optimisuoran alapuolella = kriittinen tekijä Vastauspisteet optimisuoran molemmin puolin sijaitsevalla valkoisella alueella = onnistunut tekijä

Vertailu kirjastosektorin ja kokonaistulosten välillä TIEDOSTA MENESTYS Vertailu kirjastosektorin ja kokonaistulosten välillä Onnistuneet tekijät: negatiivinen kuilu on alle 0,5 yksikköä tai kuilu on positiivinen. Parantamisen varaa -tekijät: negatiivinen kuilu on 0,5 - 0,9 yksikköä. Kriittiset tekijät: negatiivisen kuilun arvo on vähintään 1,0 yksikköä.

TIEDOSTA MENESTYS Vastaajat antoivat myös vapaamuotoista palautetta toimintaan liittyen. Vapaamuotoinen palaute on kokonaisuudessaan selattavissa InnolinkWeb® -järjestelmällä. InnolinkWeb® -järjestelmässä esitetään yksityiskohtaisesti kaikki tiedonkeruuvaiheessa kartoitetut tutkimuskysymykset. InnolinkWeb® -järjestelmällä voidaan myös tarkemmin tutkia ja analysoida eri vastaajaryhmiä.