Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013 Yläkoulun ensituloksia Matti Taajamo, Eija Puhakka, Jouni Välijärvi Teaching and Learning International Survey (OECD) Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
TALIS 2013 -tutkimus 34 maata viidestä maanosasta Kaikkiaan 106 000 yläkoulunopettajaa edustaen yli 4 miljoonaa opettajaa Suomessa tutkimus toteutettiin 146 koulussa; 11 ruotsinkielistä Kyselyyn vastasi 2 739 opettajaa (vastausaste 91 %) sekä 146 rehtoria Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajat TALIS-maissa ja Suomessa YLÄKOULUN OPETTAJA TALIS-MAISSA YLÄKOULUN OPETTAJA SUOMESSA opettajista 68 % naisia on 43-vuotias 91 % on suorittanut yliopisto- tai vastaavan tutkinnon 90 % on suorittanut opettajan koulutusohjelman on toiminut opettajana 16 vuotta 82 % työskentelee kokopäiväisesti ja 83 % on pysyvässä työsuhteessa opettaa luokkaa, jossa on 24 oppilasta opettajista 72 % naisia on 44-vuotias 96 % on suorittanut yliopisto- tai vastaavan tutkinnon 92 % on suorittanut opettajan koulutusohjelman on toiminut opettajana 15 vuotta 94 % työskentelee kokopäiväisesti ja 77 % on pysyvässä työsuhteessa opettaa luokkaa, jossa on 18 oppilasta Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Rehtorit TALIS-maissa ja Suomessa YLÄKOULUN REHTORI TALIS-MAISSA YLÄKOULUN REHTORI SUOMESSA rehtoreista 51 % on miehiä; on 52-vuotias 96 % on suorittanut yliopisto- tai vastaavan tutkinnon 90 % on suorittanut opettajan koulutusohjelman, 85 % on suorittanut opetushallinnon opinnot tai rehtoriopinnot ja 78 % on osallistunut opetusalan johtamisvalmennukseen tai kurssille on 9 vuoden kokemus rehtorin työstä ja 21 vuoden kokemus opettajan työstä 62 % työskentelee kokopäiväisesti ilman opetusvelvollisuutta ja 35 % työskentelee kokopäiväisesti opetusvelvollisuuden kera työskentelee 546 oppilaan ja 45 opettajan koulussa rehtoreista 59 % on miehiä; on 51-vuotias 100 % on suorittanut yliopisto- tai vastaavan tutkinnon 98 % on suorittanut opettajan koulutusohjelman, 97 % on suorittanut opetushallinnon opinnot tai rehtoriopinnot ja 72 % on osallistunut opetusalan johtamisvalmennukseen tai kurssille on 11 vuoden kokemus rehtorin työstä ja 17 vuoden kokemus opettajan työstä 25 % työskentelee kokopäiväisesti ilman opetusvelvollisuutta ja 71 % työskentelee kokopäiväisesti opetusvelvollisuuden kera työskentelee 348 oppilaan ja 33 opettajan koulussa Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien työtyytyväisyys Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien perehdytys on vähäistä Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Mentorointi niukkaa Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien osallistuminen erilaisiin ammatillisen osaamisen kehittämistoimintoihin Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien osallistuminen ammatillisen osaamisen kehittämistoimintoihin päivinä Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien kokema tiedontarve Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajat ja palaute Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Opettajien eri tehtäviin kulunut aika viikossa Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research
Kansainväliset tulokset http://www. oecd Kansainväliset tulokset http://www.oecd.org/talis Kansalliset tulokset Koulutuksen tutkimuslaitoksen sivulla https://ktl.jyu.fi/talis sekä opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2014/TALIS_2013.html Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research