Palvelujen rooli suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, perustuslain merkitys Oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin -seminaari 15.5.2014 Pentti Arajärvi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointi.
Advertisements

SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Luottamus kansakunnan pääomana ja talousjohtamisen tavoitteena Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja, OTT Tuomas Pöysti Ylimmän virkamiesjohdon.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
Luentorunko Mitä sosiaalipolitiikka on
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
LAPSEN OIKEUDET.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
Itsemääräämisoikeuslaki
Luottamuksen suoja ja hallintopäätösten perustelminen
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Päivi Juurinen, suunnittelija
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Osallisuus ja työllistyminen
Kunta palvelujen ostajana
Oikeus ja kamppailut 5. luento.
Miksi kunnat lähtevät pohtimaan yksityistämistä: Ideologisia ja strategisia tavoitteita Vanhushyvinvointi markkinayhteiskunnassa -seminaari Pentti.
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmä
LAKI POTILAAN ASEMASTA JA OIKEUKSITA Potilaan keskeiset oikeudet Oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun Pääsy hoitoon.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
1 Invalidiliitto Vammaisjärjestöjen rooli oikeuksien valvonnassa Elina Akaan-Penttilä vammaisasiamies, Invalidiliitto; Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Köyhyys ja lapsen oikeudet
YH 1, OPS Aloitustunti.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
HYVINVOIN- TIVALTION KEHITYS Ja SOSIAALI- POLITIIKKA.
Vahingonkorvausoikeuden perusteet
Yhdenvertaisuus koulussa
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
YH 1, OPS Aloitustunti.
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Yritystukien vaikutuksista
Asiakkaan oikeudet ja hoitoon pääsy
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Ensimmäinen ja toinen moderni
Hallitusneuvos Päivi Salo
Marja Pajukoski, OTK, HTT
Esityksen transkriptio:

Palvelujen rooli suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa, perustuslain merkitys Oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin -seminaari Pentti Arajärvi 1

Sosiaaliturvan oikeudenmukaisuuden ulottuvuuksia [1] oikeudenmukaisuus muodollinen/asiallinen tosiasiallinen/koettu yleisesti ja moraalikysymyksenä yhdenvertaisuus ja sallitut (tavoitellut) erot erojen tasoittaminen legitimiteetti, perusteltavuus, oikeusperiaatteet avuttomat, heikomman suoja rahoitus ja sen suhde palvelunsaajiin perus- ja ihmisoikeudet, kehittäminen ja heikennyskiellot 2

Sosiaaliturvan oikeudenmukaisuuden ulottuvuuksia [2] etuudet ja palvelut - saamisperusteet – saamisedellytykset - kattavuus (yksilöt / riskit) - saatavuus (alueellinen, ajallinen, laadullinen, määrällinen) - määrä, laatu, taso ja sen arviointi (suhde palkkoihin, toimeentuloon, alentamisen ja korottamisen perusteet) - priorisointi - muutoksenhaku ja muutoksenhakukiellot olosuhteet (lapset, vammaisuus, kalleus) 3

Hyvät julkiset palvelut pitävät yhteiskunnan eheänä lisäävät turvallisuutta ja uskallusta myönteiseen riskinottoon nostavat työllisyysastetta tukevat elinkeinoelämää ja työllisyyttä estävät syrjäytymistä 4

Sosiaaliturvaan liitännäiset perusoikeudet yhdenvertaisuus ja syrjinnän kielto (6 §) oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen (7 §) liikkumisvapaus (9 §) yksityiselämän suoja (10 §) uskonnon ja omantunnon vapaus (11 §) sananvapaus ja julkisuus (12 §) vaali- ja osallistumisoikeudet (14 §) oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin (17 §) oikeus työhön ja elinkeinovapaus (18 §) oikeus sosiaaliturvaan (19 §) oikeusturva ja hyvä hallinto (21 §) 5

6 Harkinnan ulottuvuuksia Perustuslainsäätäjä: Periaatteellisia ratkaisuja, kuten saamisperusteet, jokainen, välttämätön toimeentulo, perustoimeentulo, riittävät palvelut Lainsäätäjä: Sidottu perustuslainsäätäjän ratkaisuihin Määrittää etuuksien ja palvelujen saamisedellytykset Määrittää etuuksien tason (ja laadun) Määrittää esim. etuuden tai palvelun toimeenpanijan, oikeuden tai velvollisuuden vahvuuden (subjektiivinen oikeus, määrärahasidonnainen palvelu)

7 Lainsäätäjän tarveharkinta järjestelmän tarveharkinta (millainen?) etuuksien ja palvelujen tarveharkinta (mitkä toteutetaan?) saamisperusteiden tarveharkinta – hyväksyttävyys – saamisedellytykset ja niiden saavutettavuus

8 Lain soveltajan harkinta: Sidottu perustuslakiin ja lakiin Ei voi harkita lailla eksaktisti säädettyjä seikkoja (ikä, laissa säädetyt rahamäärät, järkevä ja hyväksyttävä kriteeri vaikeavammaisuudelle) Voi harkita laissa joustavaksi jääneitä seikkoja (usein joltakin osin huomioonotettavat tulot, tulojen jaksotus, vaikeavammaisuuden tarkempi arviointi, yhdessä ja erikseen asuminen) Harkinta kohdistuu saamisedellytysten täyttymiseen Joskus harkintaa palvelun toteuttamisen tavassa Aina harkintaa tosiasiallisessa hallintotoiminnassa

9 PL 19.1 §, välttämätön huolenpito Välttämättömään huolenpitoon liittyvät palvelut ovat vain poikkeuksellisesti subjektiivisia oikeuksia Kun välttämätön huolenpito edellyttää subjektiivista oikeutta, on useimmiten kyse kiireellisestä tapauksesta (sosiaalihuoltolain 40 a §) Terveydenhuollon kiireellisen laitoshuollon ja avohuollonkin yhteydessä tilanne yleensä hallinnassa ainakin lainsäädännön tasolla (terveydenhuoltolain 50 §, erikoissairaanhoitolain 3 ja 30 § sekä ammatin- harjoittamislain 15.3 §)

10 PL 19.1 §, välttämätön huolenpito jatkuu … Toimeentulotuki myönnettävä tietyssä ajassa Lastensuojelun tarpeella kiireellisissä tapauksissa asia yleensä järjestyksessä (lastensuojelulain 18 §) Vammaishuollossa ja vanhustenhuollossa samoin kuin muissa mahdollisissa tilanteissa vain sosiaalihuoltolain 40 a §:n tarkoittama kiireellinen hoidontarpeen arviointi Heikosti on järjestetty välttämättömään huolenpitoon kuuluva asumisen järjestäminen Yleinen huolenpidon välttämättömyys ja julkisen vallan velvollisuus huolenpitoon

11 sosiaali- ja terveyspalvelut tarveperusteisia (riittävät palvelut) edellytykset toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä yksilökohtainen arviointi subjektiivisia oikeuksia määrärahasidonnaisia palveluja kunnan vapaaehtoisesti järjestämät palvelut yhdenvertaisuuden merkitys perusoikeuksien toteuttaminen

PL 19.3 § julkisen vallan velvollisuus turvata riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut Perusoikeudet ovat yksilöllisiä Kunnan velvollisuus koskee yleensä kunnassa esiintyvää tarvetta Kun yksilön oikeus (tarve) ja kunnassa esiintyvä tarve (yhteisesti ja yleisesti arvioituna) eivät kohtaa, syntyy hankalia tilanteita Ratkaisua haetaan hallintoriita-asiana hallinto-oikeudesta (yleensä kyse siitä, kuka maksaa) 12

Sosiaalilainsäädännön muutostrendit Talouden merkityksen kasvu – Tehokkuus, tuottavuus, vaikuttavuus, entä inhimillisyys, kohtuullisuus, selviytyminen – Investointi vai meno Finaalistuminen ja informaalistuminen – Mahdollisuuden aineellisen oikeudenmukaisuuden korostamiseen – Tasa-paino normi- ja informaatio-ohjauksen kesken – (Paikallisen) hallinnon harkintavalta kasvaa – Luo mahdollisuudet sosiaaliturvalle vieraiden tavoitteiden tavoittelemiselle – Vaatii tiukkaa muutoksenhaun säätelyä silloin, kun sääntely on yleisluonteista 13

Muutostrendit jatkuu … Yksilöllistyminen – Toteuttaa perusoikeuksia – Luo valinnanvapautta Tasapaino itsemääräämisen ja suojelun tarpeen välillä Pirstoo oikeusjärjestystä – Yksilökohtaiset suunnitelmat 14

ToimeentuloetuudetPalvelut Tuotetut palvelut - kunta, kunta- yhtymä tai muu julkinen tuottaa itse tai yhdessä Ulkoistetut palvelut - kunta ostaa yksityiseltä järjestöltä tai yritykseltä Rahalla korvatut palvelut - lasten koti- hoidon tuki - omaishoidon tuki Yksityistetyt palvelut - sairaus- vakuutus - palvelu- seteli Muutostrendit, jatkuu 15

16 Avoimia kysymyksiä sosiaalipolitiikan rakenteesta Missä määrin sosioekonominen eriytyminen uhkaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta ja käsitystä samassa veneessä olemisesta? Vähentääkö eriytyminen luottamusta ja sopeutumiskykyä – ryhmien välinen sosiaaliturvakilpailu uutena haasteena? Miten kaupungistuminen ja muuttoliike ml. maahanmuutto muuttavat sosiaalipolitiikan tavoitteenasettelua? Lisääkö sosiaalipolitiikan uudistaminen sen sopeutumistehokkuutta?

17 Mitä tehdä Hyvä hallinto – Ensiasteen päätöksenteko oikein, viranomaisten koulutus – Joutuisuus, viranomaisen vastuu päätösten asianmukaisuudesta Neuvonta, ohjaus, jopa saattaminen Voimavarojen turvaaminen Työllisyys ja työurat – osittainen kotihoidon tuki – ytyä työvoimapalveluihin, kysyntävetoisempaa politiikkaa – pätkätöihin lisää sosiaaliturvaa – työterveyspalvelut työttömille Realistiset talousarviot, ei tyhjiä lupauksia Sosioekonomiset erot pienemmiksi Valvonta Muutoksenhaun määräajat??

Johtopäätöksiä Tärkeää on: Sosiaaliturvajärjestelmän tarkoituksenmukaisuus; EU:n luomat mahdollisuudet; heikot ja avuttomat yksilöt on otettava huomioon; on käytettävä lainsäädäntöä ja määrärahaohjausta, harkiten myös subjektiivisia oikeuksia; hyvä hallinto; painoa ulkoistettuihin ja yksityistettyihin palveluihin, mutta myös viranomaisten taitoihin ja kykyihin; tehtävät ja toimivalta on annettava aina sille viranomaiselle, jolla on tarvittava taito ja kyky, riittävän laaja näkemys sekä asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot; talous ja tehtävät on saatettava keskinäiseen sopusointuun; yksilön aseman on oltava jo oikeusturvasyistä ymmärrettävä kokonaisuus; valvonnan on oltava riittävää ja tehokasta. 18