Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Marja Pajukoski, OTK, HTT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Marja Pajukoski, OTK, HTT"— Esityksen transkriptio:

1 Marja Pajukoski, OTK, HTT
EU:n köyhyyden ja sosiaalisen syrjäytymisen torjunnan teemavuosi ja sosiaalihuollon lakiuudistus , Kela Marja Pajukoski, OTK, HTT Kuntien ehkäisevä työ, miten sosiaalihuoltolakia voisi/tulisi uudistaa sen tehostamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi

2 Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski
Esityksen runko Mitä kuntien ehkäisevä työ on Mitä sosiaalihuoltolain mukainen ehkäiseminen on/oli Kenen tehtävä preventio on kunnassa Ehkäisevän toiminnan rahoitus Sosiaalihuoltolain mukaisen ehkäisemisen toteutumattomuuden syyt Mitä vanhasta olisi opittavissa Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

3 Lainsäädäntöön sisältyvän prevention ulottuvuudet kunnassa
Sosiaali- ja terveydenhuolto Opetus- ja kulttuuri Työ- ja työllistyminen Onnettomuuksien estäminen Ympäristön suojelu Elinympäristöt, niiden suunnittelu ja rakentaminen Ravinto ja elintarvikkeet Kulutus ja tuoteturvallisuus Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

4 EHKÄISEMINEN 1982 SOSIAALIHUOLTOLAISSA
Neuvonta Sosiaalipalvelujen järjestäminen Toimeentulotuen myöntäminen Yhteiskunnalliseen päätöksentekoon vaikuttaminen sosiaalisten olojen kehittämiseksi ja epäkohtien ehkäisemiseksi Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

5 Preventio sosiaali- ja terveydenhuollossa on lautakunnan tehtävä
Sosiaalisten olojen kehittämiseksi ja epäkohtien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi lautakunnan tulee Perehtyä elinolosuhteisiin kunnassa ja seurata niiden kehitystä Toimia siten, että sosiaaliset näkökohdat huomioidaan kunnan eri toiminnoissa - toimielimen on toimittava siten, että sosiaaliset näkökohdat otetaan huomioon kunnan eri toiminnoissa kuten terveydenhuollossa, koulutoimessa, maankäytössä ja rakentamisessa, asumisen järjestämisessä, työllistämisessä, kulttuuri- ja vapaa-ajan toiminnoissa sekä liikenne- ja muiden palvelujen järjestämisessä 3) Tukea kunnan asukkaita omatoimisessa sosiaalisten epäkohtien ehkäisemisessä sekä hyvinvointia tukevien ja edistävien olosuhteiden ylläpitämisessä ja kehittämisessä 4) Toimia yhteistyössä muiden viranomaisten, yhteisöjen ja asukkaiden kanssa Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

6 Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski
Rahoitus ja preventio Kunnan oman rahoituksen osuus voidaan aina käyttää preventioon Koska valtionosuus ei ole korvamerkittyä, myös valtionosuus voidaan käyttää ehkäisemiseen, mikäli kunta niin haluaa Valtionosuuksien laskennallisten kustannusten määräytymisperusteiden päälinja on korjaava ei ehkäisevä Kehittämishankkeilla (liian?) tiukat kriteerit hankkeen kokonaiskustannusten tulee olla vähintään tietyn suuruiset, hankkeiden tulee olla alueellisesti ja valtakunnallisesti merkittäviä tai muutoin laajasti hyödynnettäviä c) myös tupakkarahojen ja raittiusrahojen jaossa suositaan suuria hankkeita Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

7 Ehkäisevän sääntelyn velvoittavuus vaihtelee
Preventio on lainsäätäjän päätös - kunnassa kyse lähinnä oikeusharkinnasta (subj.oik., tahdonvast.toimet) Lainsäädäntö mahdollistaa toiminnan joko preventiivisenä tai korjaavana (PL 19.3 §) - sekä oikeus- että tarkoituksenmukaisuusharkintaa Preventio lainsäätäjän päätös, palvelun järjestäminen kunnan päätös - joka lähinnä tarkoituksenmukaisuusharkintaa, sisältö myös oikeusharkintaa (sosiaalinen luototus, sovittelu, velkaneuvonta) Sekä prevention sisältö että järjestämispäätös kunnalla (sosiaalilomat, preventio vanhustenhuollossa) Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

8 Sosiaalihuoltolakiin sisältyneen ehkäisemisen toteutumattomuuden syitä
I Sääntelytapaan liittyviä syitä Lainsäädäntö ei sisällä määrittelyjä, jotka koskevat yksilön ehkäisevän palvelun tarpeen syntyä, sosiaalisia tilanteita, prosesseja tai ajankohtaa, a) jolloin ehkäiseviä palveluja tai etuuksia tulisi antaa b) tarpeen arviointiin tulisi päästä tai c) oikeus palveluun syntyy Liikkumavara sääntelyn velvoittavuudessa suuri Kunnalle annetut rakenteelliset tehtävät ovat liian yleisiä Ehkäiseminen on kirjattu lähinnä sosiaalihuoltolain esitöihin ja lakia edeltäneeseen sosiaalihuollon periaatekomitean mietintöön, ei lakiin Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

9 Sosiaalihuoltolakiin sisältyneen ehkäisemisen toteutumattomuuden syitä
II Toimintakulttuureihin ja rakenteisiin liittyneitä syitä 5) Sosiaalihuollon toimintakulttuurit olivat lain voimaan tullessa keskittyneet laitoshoitoon ja yksilölliseen huoltoon 6) Lautakunnan jäsenet olivat hoitaneet nykyisten viranhaltijoiden yksilöllistä huoltoa koskeneita tehtäviä, eivät yleisen edun kautta syntyviä tehtäviä 7) Myöskään ohjauskulttuuriin ei ollut kuulunut ehkäiseminen 8) Ehkäiseminen tuli STM:n työjärjestykseen 6 vuotta sosiaalihuoltolain voimaan tulon jälkeen, eikä kuulunut sosiaalihallituksen tehtäviin 9) Rahoitus ei tue ehkäisemistä Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski

10 Mitä vanhasta olisi opittavissa
Puitelainsäädäntö toteutuu heikosti, jollei sitovaa ohjausta ja alemmantasoista sääntelyä ole - informaatio-ohjaus edellyttää yksityiskohtaisempaa sääntelyä kuin sitova ohjaus. Tarvitaan nykyistä velvoittavampaa sääntelyä. Sääntelyn sisällön ja toiminnan rakenteiden tulee vastata toisiaan. Sekä tehtävien että niitä koskevan vastuunjaon tulee olla määritelty. Tämä tarkoittaa, että kunnallisen yleistoimialan ja erityistoimialan välinen suhde on huomioitu. Ei ole realistista olettaa, että sisällöltään kokonaan uudet toiminnot tai toimintatavat toteutuvat kunnissa ilman ohjausta, jos vanhat toimintakulttuurit ovat olleet toiset. Myös ohjauksen vastuut ja toteuttamistavat tulee kirjata lakiin. Kuntien ehkäisevä työ/Marja Pajukoski


Lataa ppt "Marja Pajukoski, OTK, HTT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google