Oivaltamisen iloa © 2014 www.tamk.fi Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? 28.3.2014 Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
PK-kehittämispalvelut
TIETOVERKOISSA TOIMIVA KIRKKO Ajankohtaista kirkon tietohallinnosta Kirkon hallintovirkamiehet ry Seinäjoki Aimo Karjalainen tietohallintojohtaja.
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Rakkaat ystäväni!.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tutkijan identifiointi kansallisella tasolla Hanna-Mari Puuska, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Tiedonlaadun kehittämisen ja tietojen tarkastamisen palvelut.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Tutkijan identifiointi -seminaari
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
VIRTA-OHJAUKSEN JATKO
VIRTA-julkaisutietopalvelun tilannekatsaus
Avoimen tiedon tavoitteet
Taiteellisen toiminnan raportointi VIRTA-julkaisutietopalveluun
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
VIRTA Vipunen.fi rajatun käyttöoikeuden ympäristössä
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Esityksen transkriptio:

Oivaltamisen iloa © Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja

TAMK lyhyesti Suomen toiseksi suurin ammattikorkeakoulu • uusi toimilupa • 6 koulutusalaa • 17 tutkintonimikettä • opiskelijaa • 2500 aloittavaa tutkinto-opiskelijaa vuosittain • henkilöstöä 800 • 1000 vierailevaa luennoitsijaa vuodessa • Suomen vetovoimaisin amk • keskimäärin 6 ensisijaista hakijaa aloituspaikkaa kohden

Aiheet tänään • Tiedon laadusta toiminnan kehittämiseen • Yhteistyö on yhteentoimivuuden edellytys • ”Hartikaisen portaali” • Muutosta tarvitaan

Tiedon laadusta toiminnan kehittämiseen • tietojen päivittäinen päivittäminen tietovarantoon on muuttanut täysin korkeakoulujen toiminnan • lähdetiedot on korjattu tietojärjestelmiin • vuorokauden ajon jälkeen saadaan virhelista, jossa esim. opiskelijanumeron perusteella siirretään asia korjattavaksi heti asianomaiselle henkilölle asianomaiseen yksikköön • jatkuvana laatutyönä ja organisaation oppimisena tietosisältö paranee koko ajan ja prosessien sekä toimintatapojen kehittyessä • organisaation muuttuminen tietohallinnosta liiketoiminnan tueksi ja kumppaniksi Vanhojen syntien korjaaminen • Tietovaranto vaatii yhtenäistä tietoa • Virtayhteensopivuusohjeisto Vanhojen syntien korjaaminen • Tietovaranto vaatii yhtenäistä tietoa • Virtayhteensopivuusohjeisto

Yhteistyö on yhteentoimivuuden edellytys •Raketti/TIEHA: yhteentoimivuutta ei voi toteuttaa ilman yhteentoimivia rakenteita ja henkilöitä, yhteistyötä ja yhteistyöhalua •”Oma raha” tekee päätöksenteon, sitoutumisen ja vastuullisuuden välttämättömäksi oletusarvoksi •Ratkaisuja et tehdä kuitenkaan vain ”omaan käyttöön”

Toimintaympäristön muutos •toimintaympäristöstä tulee yhä enemmän vaikutuksia, jotka on pakko sisäistää •projekteja on ohjattava paljon tarkemmin, tunnistettava omistaja ja rahoittajalähteet •projektitoiminnan päätöksenteon merkitys! •vuosisyklin taloussuunnittelu ei enää riitä, vaan on pystyttävä myös vuoden sisällä reagoimaan ja tekemään muutoksia •kokonaisarkkitehtuurin työkaluilla hallitaan toimintaympäristön muutosta •yhteistyössä korkeakoululaitoksen tasolla

Tietohallinnon työskentelytapa •muutostilanteessa kaikkea ei ryhdytä enää selvittämään omassa kopissa itse vaan, lähdetään ulos ja kysytään muilta, erityisesti naapurikorkeakouluista, verkostoista, yhteisistä rakenteista ja tutuilta •unohdetaan konsultti ainakin alkuvaiheessa •tilannekuvaa tehdään kahdesta suunnasta, asiantuntijatasolla osallistumalla (esim. Synergiaryhmä) ja johtotasolla (esim. ohjausryhmät). •tilannekuva perustuu kokonaistason kuvaan ja asiantuntijoiden yksityiskohtaiseen tietoon ja näiden tietojen yhdistämiseen.

Miten korkeakoulukortti elää jatkossa? •Täytyisi pitää yllä elävänä paikkana ja tietolähteenä yhteistyölle •TIEHAn ja Virta-projektin sivuvaikutukena •Kehittynyt kyky tarkastella asioita kokonaistasolla liikennevaloluetteloina ja tarvittaessa pureutua asiantuntijatasolle yksityiskohtiin –VIRTA-projektin liikennevalot ja niiden alla olevat korkeakoulukohtaiset yksityiskohtaiset tiedot

”Hartikaisen portaali” •tavoitteena neljännesvuosi- tai kuukausiseuranta omista ja muista korkeakouluista valtakunnallisen tietovarannon pohjalta • rahoitusennuste tuleville vuosille •uuden rahoitusmallin myötä ennustettavuus on hyvin mielenkiintoinen kokonaisuus –indikaattorien vaikutus suhteellinen muiden korkeakoulujen tilanteeseen •luotetaan siihen, että tieto on oikein, kun se tietovarantoon tallennetaan

Muutosta tarvitaan •uudet opiskelijasukupolvet vaativat uudenlaisia palveluita, ei vain it-välineitä •opettajuudesta uusopettajuuteen •muutos voi olla yhteisen alustan ja sovellusten ja ympäristön tuottaminen yhdessä •muutos mahdollistaa kilpailun opiskelijoista opetuksen laadulla ja sisällöllä eikä opetuksen ulkopuolisilla puitteilla. •kansallinen palveluväylä: 99% sisällön ja toiminnan kehittämistä! •korkeakoulujen tulee liittyä palveluväylään ensimmäisenä, koska meillä on sekä tietoa muille toimijoille että tarvetta käyttää muiden tietoa

Miksi? • Raketti ja Virta-projekti ovat malli muille ministeriöille, virastoille ja laitoksille siitä, miten yhteistyöllä voidaan saada aikaan • kestäviä ratkaisuja • win-win-tilanteen osapuolten kesken • läpinäkyvyyttä julkishallintoon