Korkeakoulujen kv-hallinnon kevätpäivät, Seinäjoki 14.-16.5.2007 Roundtable 13 Elena Gorschkow-Salonranta SYL.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Helsingin yliopisto ja akateeminen maahanmuutto Markus Laitinen, Markus Laitinen. Kansainväliset asiat.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ainejärjestöjen kansainvälisyyskoulutus Sanna Patja, JYYn kv-sihteeri Sarianna Hirvonen, kv-valiokunnan pj.
5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Student Union TOKYO. ARVOT Opiskelijan hyvinvointi •Opiskelun tulee olla mahdollista kaikissa elämäntilanteissa. Hyvä opiskeluympäristö on yhteisöllinen,
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15.
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Ainejärjestöjen kansainvälisyyskoulutus Sanna Patja, JYYn kv-sihteeri Hanna-Mari Savolainen, JYYn hallituksen kv- vastaava Kari Säkkinen, kv-valiokunnan.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto TRAINET-tapaaminen Pääpostitalo, Helsinki Jaana Mutanen, Erkki Härkönen, Matti Pietilä.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
FUAS Kielet ja viestintä
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Kansainvälisen alumnitoiminnan hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa CIMO:n kevätpäivät, Seinäjoki Helsingin yliopisto Sini Saarenheimo.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Tulevaisuus alkaa jo tänään Työelämäorientoitunut kolmikantayhteistyö tiedekunta-ainejärjestö-työmarkkinajärjestö.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Lapin yliopiston oikeustieteiden tiedekunnan työryhmä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen kv-hallinnon kevätpäivät, Seinäjoki Roundtable 13 Elena Gorschkow-Salonranta SYL

MITÄ KANSAINVÄLISET TUTKINTO-OPISKELIJAT TARVITSEVAT? SYL:n kv-tutkinto-opiskelijoiden työryhmä 2006 ja heidän suosituksensa eri toimijoille

SYL:n IDS-työryhmä vuonna Koostui seitsemästä, eri puolilla Suomea yliopistossa opiskelevasta kansainvälisestä tutkinto- opiskelijasta - eri kansallisuuksia - eri motiivit tulla Suomeen - ylioppilaskuntien nimeämiä - nimityksen edellytyksenä olemassa olevat yhteydet ylioppilaskuntiin sekä paikallisiin kv-tutkinto- opiskelijoihin = toimivat koko työskentelyn ajan linkkinä omiin sidosryhmiinsä ja sitouttivat keskusteluun laajempaa kenttää - selkeästi yhteistä oli motivaatio viedä kv-tutkinto- opiskelijoiden asioita eteenpäin – kokivat, ettei heidän intressejään kuunnella nykyään riittävästi

Työryhmän lopputuloksena muistio Suositukset kv-tutkinto-opiskelijoiden integroimiseksi eri toimijoille ja sidosryhmille: - kv-tutkinto-opiskelijoille itselleen - SYL, ylioppilaskunnat, opiskelijajärjestöt (esim. ainejärjestöt) -yliopistot - Suomen hallitus, opetusministeriö, sisäministeriö, työministeriö -CIMO _________________________________________________ -YTHS - Opiskelijaruokalat - KELA - Elinkeinoelämän keskusliitto ja yritykset/työnantajat - Pankit

IDS-opiskelijat: -Omistettava aikaa ja yritystä suomen kielen opiskelulle sekä integraation haasteille - oltava aktiivisia ylioppilaskunnissa sekä ainejärjestöissä - annettava aktiivisemmin palautetta kursseista, opetuksesta ja ohjelmista - oltava yhteydessä professoreihin ja yliopistojen henkilökuntaan, vaikutettava asioihin opiskelijajärjestöjen kautta

SYL: -Noudatettava SYL:n sisäisen viestinnän strategian (2006) suosituksia ja tehtävä kielipoliittinen linjaus (mm. englannin kielen käyttö tärkeistä asioista viestittäessä) - luotava kansalliset linjaukset siitä, mitä tietoa tulisi olla englanniksi kv-opiskelijoille ja edistettävä näitä linjauksia yliopistoissa paikallisten ylioppilaskuntien kautta - jaettava tietoa kansallisesta päätöksenteosta ja lainsäädännöstä ylioppilaskuntien kautta kv-opiskelijoille - kerättävä tietoa kv-opiskelijoista ja levitettävä tätä tietoa yliopistojen hallituksille ja rehtoreille ylioppilaskuntien kautta

Ylioppilaskunnat: -Otettava yhdeksi pääasiakseen kv-opiskelijoiden integroiminen sosiaalisesti suomalaisiin opiskelijoihin - muodostaa oman kielipolitiikkansa SYL:n suositusten pohjalta - palveluita on saatavilla myös englanniksi tasa-arvoisen jäsenyyden takaamiseksi - käännettävä ylioppilaskuntien tärkeimpien elinten kokouskutsut, esityslistat ja pöytäkirjat englanniksi - tehtävä enemmän töitä maisteriohjelmien laadun varmistamiseksi - luotava yhteistyötä kv-opiskelijoiden ja tiedekuntien välille esim. ainejärjestöjen kv-vastaavien välityksellä - voisivat auttaa alajärjestöjen tiedonvälitystä koordinoimalla englannin kielen kääntämistä - järjestää ja kouluttaa ainejärjestöjen kv-vastaavia säännöllisesti - sitoutettava ainejärjestöjen kv-vastaavat kv-opiskelijoiden orientaatioon - tuettava kv-tuutoreiden kouluttamista kv-tutkinto-opiskelijoille

Ainejärjestöt: -Kartoitettava omat kv-opiskelijansa - mietittävä mitä palveluita ja informaatiota kv-opiskelijat tarvitsevat - varmistettava, että kussakin järjestössä on kv-vastaava (esim. joku kv-opiskelija tai kv-tuutori) - mietittävä uusia aktiviteetteja, joilla lisätään kv-opiskelijoiden ja suomalaisten opiskelijoiden kohtaamista - järjestettävä kerran kuussa kv-vastaavien tapaaminen, jotta muodostuisi yhtenäiset toimintamallit ja käsitykset - hyödynnettävä ylioppilaskuntien apua kv-asioissa ja - osaamisessa

Yliopistot (1): -Määriteltävä tarkemmin tavoite ”olla kansainvälinen yliopisto” - allokoitava enemmän rahaa suomen ja ruotsin kielen opiskelumahdollisuuksiin - huomioitava tutkinto-opiskelijoiden erilaiset tarpeet suhteessa vaihto-opiskelijoihin - kaikki tiedot opintoihin liittyen tulee olla saatavilla englanniksi! (www-sivutkin riittävät jos tieto riittävää) - henkilökohtaista opinto-ohjausta englanniksi: määritettävä tietyt tunnit englanninkielistä ohjausta varten + laadun oltava samalla tasolla kuin suomenkielisessä opinto-ohjauksessa - huomioitava kv-opiskelijat tasa-arvoisina suomalaisiin nähtynä, kaikessa - koulutettava kv-tuutoreita yhteistyössä ainejärjestöjen kv- vastaavien kanssa

Yliopistot (2): -Tiedekuntien ja rekrytointipalvelujen on lisättävä harjoittelupaikkoja kaikille - lisättävä tietoa akateemisesta kulttuurista ja suomalaisesta yliopistojärjestelmästä – akateeminen kulttuuri voitaisiin sisällyttää orientaatio-opintoihin, joista saa opintopisteitä - yliopiston opetushenkilökunnalla ja hallinnossa on oltava tietoa maisteriohjelmista ja kv-opiskelijoiden erityistarpeista - tiedekunnat, laitokset ja kv-toimistot voisivat hyödyntää paremmin kv-opiskelijoita tiedontuottajina koskien kv- opiskelijoita - orientaatiokursseilla pitäisi olla myös pitkän ajan hyödyllistä tietoa kv-opiskelijoille

Suomen hallitus -Implementoitava viime hallituksen maahanmuuttopoliittista ohjelmaa - luotava sairasvakuutusjärjestelmä kv-opiskelijoille (opiskelijadirektiivi ja ulkomaalaislaki)

CIMO: -kv-opiskelijoiden työllistymistä valmistumisen jälkeen tulisi pohtia tarkemmin - avustettava yliopistoja rehellisen markkinoinnin luomisessa, kun houkutellaan kv-opiskelijoita - luotava standardit sille, mitä tietoa kv-opiskelijoille lähetetään ennen Suomeen tuloaan, yhteistyössä yliopistojen kanssa

Sisäministeriö/ Ulkomaalaisvirasto: -Määriteltävä tarkemmin ulkomaalaisen työvoiman tarve Suomessa - helpotettava viisumihakemuksia kv-opiskelijoiden kohdalla

Työministeriö: -Laajennettava työhakuaikaa valmistumisen jälkeen 6 kk:n yli - tiedotettava työmarkkinoille paremmin kv-opiskelijoista resurssina

Vuonna 2007 SYL:ssa: -Uusi työryhmä: 5 IDS-edustajaa, lisäksi sidosryhmien nimeämät henkilöt: OPM, CIMO, YTHS, TY, LTY - tarkoituksena jatkaa muistion/suositusten työstämistä kohti realismia ja toteuttamista - dialogi eri toimijoiden välillä tärkeää – kukin tuntuu tekevän työtä kv-opiskelijoiden kanssa aika ”yksin” - tutkimus kv-opiskelijoista vuoden 2008 alkuun mennessä valmis

Opetusministeriö: -Luotava standardit maisteriohjelmille sekä varmistettava niiden laatu - lisättävä tutkintoon liittyvien suomen ja ruotsin kielen kurssien määrää - perusteltava paremmin kv-opiskelijoiden lukumäärätavoitteet - tuettava enemmän taloudellisesti englanninkielisiä maisteriohjelmia

KYSYMYKSIÄ? GSM: Sijainen alkaen: