Korkeakoulujen kv-hallinnon kevätpäivät, Seinäjoki Roundtable 13 Elena Gorschkow-Salonranta SYL
MITÄ KANSAINVÄLISET TUTKINTO-OPISKELIJAT TARVITSEVAT? SYL:n kv-tutkinto-opiskelijoiden työryhmä 2006 ja heidän suosituksensa eri toimijoille
SYL:n IDS-työryhmä vuonna Koostui seitsemästä, eri puolilla Suomea yliopistossa opiskelevasta kansainvälisestä tutkinto- opiskelijasta - eri kansallisuuksia - eri motiivit tulla Suomeen - ylioppilaskuntien nimeämiä - nimityksen edellytyksenä olemassa olevat yhteydet ylioppilaskuntiin sekä paikallisiin kv-tutkinto- opiskelijoihin = toimivat koko työskentelyn ajan linkkinä omiin sidosryhmiinsä ja sitouttivat keskusteluun laajempaa kenttää - selkeästi yhteistä oli motivaatio viedä kv-tutkinto- opiskelijoiden asioita eteenpäin – kokivat, ettei heidän intressejään kuunnella nykyään riittävästi
Työryhmän lopputuloksena muistio Suositukset kv-tutkinto-opiskelijoiden integroimiseksi eri toimijoille ja sidosryhmille: - kv-tutkinto-opiskelijoille itselleen - SYL, ylioppilaskunnat, opiskelijajärjestöt (esim. ainejärjestöt) -yliopistot - Suomen hallitus, opetusministeriö, sisäministeriö, työministeriö -CIMO _________________________________________________ -YTHS - Opiskelijaruokalat - KELA - Elinkeinoelämän keskusliitto ja yritykset/työnantajat - Pankit
IDS-opiskelijat: -Omistettava aikaa ja yritystä suomen kielen opiskelulle sekä integraation haasteille - oltava aktiivisia ylioppilaskunnissa sekä ainejärjestöissä - annettava aktiivisemmin palautetta kursseista, opetuksesta ja ohjelmista - oltava yhteydessä professoreihin ja yliopistojen henkilökuntaan, vaikutettava asioihin opiskelijajärjestöjen kautta
SYL: -Noudatettava SYL:n sisäisen viestinnän strategian (2006) suosituksia ja tehtävä kielipoliittinen linjaus (mm. englannin kielen käyttö tärkeistä asioista viestittäessä) - luotava kansalliset linjaukset siitä, mitä tietoa tulisi olla englanniksi kv-opiskelijoille ja edistettävä näitä linjauksia yliopistoissa paikallisten ylioppilaskuntien kautta - jaettava tietoa kansallisesta päätöksenteosta ja lainsäädännöstä ylioppilaskuntien kautta kv-opiskelijoille - kerättävä tietoa kv-opiskelijoista ja levitettävä tätä tietoa yliopistojen hallituksille ja rehtoreille ylioppilaskuntien kautta
Ylioppilaskunnat: -Otettava yhdeksi pääasiakseen kv-opiskelijoiden integroiminen sosiaalisesti suomalaisiin opiskelijoihin - muodostaa oman kielipolitiikkansa SYL:n suositusten pohjalta - palveluita on saatavilla myös englanniksi tasa-arvoisen jäsenyyden takaamiseksi - käännettävä ylioppilaskuntien tärkeimpien elinten kokouskutsut, esityslistat ja pöytäkirjat englanniksi - tehtävä enemmän töitä maisteriohjelmien laadun varmistamiseksi - luotava yhteistyötä kv-opiskelijoiden ja tiedekuntien välille esim. ainejärjestöjen kv-vastaavien välityksellä - voisivat auttaa alajärjestöjen tiedonvälitystä koordinoimalla englannin kielen kääntämistä - järjestää ja kouluttaa ainejärjestöjen kv-vastaavia säännöllisesti - sitoutettava ainejärjestöjen kv-vastaavat kv-opiskelijoiden orientaatioon - tuettava kv-tuutoreiden kouluttamista kv-tutkinto-opiskelijoille
Ainejärjestöt: -Kartoitettava omat kv-opiskelijansa - mietittävä mitä palveluita ja informaatiota kv-opiskelijat tarvitsevat - varmistettava, että kussakin järjestössä on kv-vastaava (esim. joku kv-opiskelija tai kv-tuutori) - mietittävä uusia aktiviteetteja, joilla lisätään kv-opiskelijoiden ja suomalaisten opiskelijoiden kohtaamista - järjestettävä kerran kuussa kv-vastaavien tapaaminen, jotta muodostuisi yhtenäiset toimintamallit ja käsitykset - hyödynnettävä ylioppilaskuntien apua kv-asioissa ja - osaamisessa
Yliopistot (1): -Määriteltävä tarkemmin tavoite ”olla kansainvälinen yliopisto” - allokoitava enemmän rahaa suomen ja ruotsin kielen opiskelumahdollisuuksiin - huomioitava tutkinto-opiskelijoiden erilaiset tarpeet suhteessa vaihto-opiskelijoihin - kaikki tiedot opintoihin liittyen tulee olla saatavilla englanniksi! (www-sivutkin riittävät jos tieto riittävää) - henkilökohtaista opinto-ohjausta englanniksi: määritettävä tietyt tunnit englanninkielistä ohjausta varten + laadun oltava samalla tasolla kuin suomenkielisessä opinto-ohjauksessa - huomioitava kv-opiskelijat tasa-arvoisina suomalaisiin nähtynä, kaikessa - koulutettava kv-tuutoreita yhteistyössä ainejärjestöjen kv- vastaavien kanssa
Yliopistot (2): -Tiedekuntien ja rekrytointipalvelujen on lisättävä harjoittelupaikkoja kaikille - lisättävä tietoa akateemisesta kulttuurista ja suomalaisesta yliopistojärjestelmästä – akateeminen kulttuuri voitaisiin sisällyttää orientaatio-opintoihin, joista saa opintopisteitä - yliopiston opetushenkilökunnalla ja hallinnossa on oltava tietoa maisteriohjelmista ja kv-opiskelijoiden erityistarpeista - tiedekunnat, laitokset ja kv-toimistot voisivat hyödyntää paremmin kv-opiskelijoita tiedontuottajina koskien kv- opiskelijoita - orientaatiokursseilla pitäisi olla myös pitkän ajan hyödyllistä tietoa kv-opiskelijoille
Suomen hallitus -Implementoitava viime hallituksen maahanmuuttopoliittista ohjelmaa - luotava sairasvakuutusjärjestelmä kv-opiskelijoille (opiskelijadirektiivi ja ulkomaalaislaki)
CIMO: -kv-opiskelijoiden työllistymistä valmistumisen jälkeen tulisi pohtia tarkemmin - avustettava yliopistoja rehellisen markkinoinnin luomisessa, kun houkutellaan kv-opiskelijoita - luotava standardit sille, mitä tietoa kv-opiskelijoille lähetetään ennen Suomeen tuloaan, yhteistyössä yliopistojen kanssa
Sisäministeriö/ Ulkomaalaisvirasto: -Määriteltävä tarkemmin ulkomaalaisen työvoiman tarve Suomessa - helpotettava viisumihakemuksia kv-opiskelijoiden kohdalla
Työministeriö: -Laajennettava työhakuaikaa valmistumisen jälkeen 6 kk:n yli - tiedotettava työmarkkinoille paremmin kv-opiskelijoista resurssina
Vuonna 2007 SYL:ssa: -Uusi työryhmä: 5 IDS-edustajaa, lisäksi sidosryhmien nimeämät henkilöt: OPM, CIMO, YTHS, TY, LTY - tarkoituksena jatkaa muistion/suositusten työstämistä kohti realismia ja toteuttamista - dialogi eri toimijoiden välillä tärkeää – kukin tuntuu tekevän työtä kv-opiskelijoiden kanssa aika ”yksin” - tutkimus kv-opiskelijoista vuoden 2008 alkuun mennessä valmis
Opetusministeriö: -Luotava standardit maisteriohjelmille sekä varmistettava niiden laatu - lisättävä tutkintoon liittyvien suomen ja ruotsin kielen kurssien määrää - perusteltava paremmin kv-opiskelijoiden lukumäärätavoitteet - tuettava enemmän taloudellisesti englanninkielisiä maisteriohjelmia
KYSYMYKSIÄ? GSM: Sijainen alkaen: