Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kansainvälisen alumnitoiminnan hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa CIMO:n kevätpäivät, Seinäjoki 17.5.2007 Helsingin yliopisto Sini Saarenheimo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kansainvälisen alumnitoiminnan hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa CIMO:n kevätpäivät, Seinäjoki 17.5.2007 Helsingin yliopisto Sini Saarenheimo."— Esityksen transkriptio:

1 Kansainvälisen alumnitoiminnan hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa CIMO:n kevätpäivät, Seinäjoki 17.5.2007 Helsingin yliopisto Sini Saarenheimo

2 ”Kerran yliopistolainen, aina yliopistolainen” Yliopistolaisuus on nähtävä prosessina, joka alkaa hakijan kiinnostuessa yliopistosta ja jatkuu opiskelun jälkeen koko loppuelämän Prosessi vaatii yhteistyötä yliopiston eri yksiköiden välillä, niin, että opiskelija näkee tämän prosessin yhtenäisenä Sitoutunut opiskelija on valmis ponnistelemaan yliopistonsa eteen myös valmistumisensa jälkeen Ylpeys Tunne yhteisestä alkuperästä Lähettiläs Oivallinen markkinointikanava Koko prosessin kattava CMR-järjestelmä ratkaisevassa roolissa yhteydenpidon kannalta

3 KV Alumnitoiminnan tavoitteita (yleisten alumnitoiminnan tavoitteiden lisäksi) Tutkinto-opiskejoiden tavoittaminen ja palautteen saaminen on ratkaisevan tärkeää laadukkaiden kv- maisteriohjelmien kehittämisen kannalta KV Alumneilla on huutava tarve käytännön toimintamuodoille Kv-alumnit strategisesti tärkeä markkinointikanava Utrechtin yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan 10% yliopiston ulkomaalaisopiskelijoista on saanut kimmokkeen opiskella Utrechtin yliopistossa sen entisiltä opiskelijoilta.

4 Kuka on kansainvälinen alumni? Pitäisikö kv-alumneiksi luokitella tutkinto-opiskelijoiden lisäksi vaihto-opiskelijat sekä entiset tutkijat ja henkilökunnan edustajat?

5 Sitouttaminen Alumnien hyödyntäminen markkinointikanavana edellyttää, että he ovat eri alumnitoiminnan muotojen kautta heille on muodostunut vahva elinikäinen side ja ylpeys yliopistoonsa -> vahva ja yhtenäinen kansainvälinen alumniverkosto ”alumniteetti” Alumniteetin muodostaminen alkaa mahdollisesti jo hakuvaiheessa, mutta sen eteen on tehtävä toimenpiteitä koko opiskeluajan ja välittömästi valmistumisen jälkeen. Sitoutuneimpia alumneja ovat tutkimusten mukaan ne, joilla valmistumisesta kulunut vähintään 5 vuotta.

6 Koordinointi? Kv-alumnitoiminnan käynnistäminen ja toteuttaminen on koordinoitava yhteistyössä eri tahojen kanssa Yhteistyö CIMO:n kanssa mm. viestinnässä ja kehitys- työssä on jo meneillään ja CIMO tulee tarjoamaan yliopistoille hyviä kanavia (mm. uutiskirje) hyödynnettäväksi kv-alumnitoiminnassa Ratkaisevassa roolissa on sidosryhmärekisteri niin, että kv-alumnit voisivat interaktiivisesti mm. päivittää omia yhteystietojaan, koska kv-alumnien yhteystietoja ei voi päivittää esim. väestörekisterikeskuksen kautta. Kv-alumnitoiminnan tulisi hyödyntää olemassaolevia tapahtumia ja olla koordinointiluonteista jolloin toimintamuodot olisivat yliopiston eri yksiköiden ja yhdistysten järjestämiä.

7 KTH:n alumnitoiminta Kiinassa vie viestiä ruotsalaisesta yliopistosta tehokkaasti Kiinassa KTH-China Alumni Our alumni day is intended to lay the foundations of a long-term relationship between you and KTH. Alumni visitors will be informed about recent developments at KTH and your hosts look forward to receiving your input and ideas on how to form our future partnership. We are eager to discuss potential for Sino-Swedish cooperation. Joining the alumni means regular updates on recent events at your Alma Mater. It is our wish that this KTH-China Alumni day will be the first in a series of meetings.

8 Toimintamuodot Esimerkkejä toimintamuodoista: Artikkelit ja muut tiedot CIMO:n uutiskirjepohjaan sen jälkeen, kun CIMO on ottanut uutiskirjeen käyttöön KV alumnilehti Englanninkieliset alumnisivut Isäntäperhetoiminta Alumnilahja ja materiaalia/powerpoint Blogit osaksi rekisteriä Kutsut olemassaoleviin tapahtumiin Alennettu osallistumismaksu tilaisuuksiin

9 Välineet Markkinointi ja viestintä www-sivut (englanti, muut kielet) englanninkielinen lehti alumni newsletter Kontaktit alumnit: vaikutusvaltaiset alumnit maailmalla (esim. Harvard, MIT, kv-yritykset) Suomen suurlähetystöt maailmalla, kulttuuri-instituutit Suomalaiset alumnit kv. opiskelijoiden yhteyshenkilöinä, tiedonvälittäjinä? Kv-alumnirekisteri julkisuus, yliopistojen kv-arvioinnit

10 Kohderyhmät Suomalaiset alumnit ulkomailla Tutkinto-opiskelijat Vaihto-opiskelijat: info-paketti Suomesta ja yliopistosta pois lähtiessä, jälkimarkkinointia Tutkijat Muu henkilökunta

11 Toimijat Ratkaisevan tärkeää saumaton yhteistyö yliopiston eri toimijoiden välillä Opiskelijapalvelut Viestintä Kv-palvelut Rekrytointipalvelut Tiedekunnat ja laitokset Tutkimuspalvelut Henkilöstöpalvelut Muut tahot


Lataa ppt "Kansainvälisen alumnitoiminnan hyödyntäminen opiskelijamarkkinoinnissa CIMO:n kevätpäivät, Seinäjoki 17.5.2007 Helsingin yliopisto Sini Saarenheimo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google