Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto
Into ja hinku Visio opetuksen tuki ja itseopiskeluväline Teot ja työkalut 1999 Tietokoneluokka kielten käyttöön Kaupallisia ohjelmia sis. verkossa ja CD 2001 Yhteinen verkkokurssi Kuopion kanssa Gr2: Aula Mentor Joustavuus opiskelussa Opiskeli- joiden oma tekemä materiaali viittomien CDt Omat manageroitavat weppi-sivut 2001, OpinOpas , ISV Oma opiskeluympäristö (Pedanet) Moodle TVT laajasti opettajien käytössä Koulutus Sähköinen arviointi Lingua 1 Pelit ja draama Oma kurssi- ja materiaali- tuotanto Yhteistyö: amk Muiden tekemät kurssit ISV AVE EuroCALL 2002, 2003 Työpajat Vaihto- ehtoja?
Yhteistyö •Instituto Cervantes: AVE - Aula Virtua de Español •laaja espanjan verkkokurssipaketti omine oppimisympäristöineen ja tutorikoulutuksineen •ISV:n verkkokurssien yhteismarkkinointi, tuotantotiimit ja koulutus •Paikallinen AMK: osia kursseista oppilastöinä
Moodle •Ilmainen kurssialusta •Oma Moodle käytössä •Kaupunki ylläpitää •Käyttö laajaa: sähköisestä opettajanhuoneesta itseopiskelutiloihin, lähiopetuksen tukimateriaaleihin ja verkkokursseihin
ISV •Itä-Suomen virtuaalikansalaisopisto •Mahdollisti laajemman koulutuksen ja oman materiaalituotannon •Nosti esiin tärkeitä kysymyksiä korvauksista (työ, tutorointi, ylläpito, markkinointi..) ja tekijänoikeuksista
EuroCALL •Computer-Asisted Language Learning •
Vapaan sivistyksen oppilaitosten resurssipula! •Tarjolla paljon opetuksen monipuolistamiseen: oppimisalustoja, ohjelmia, työkaluja… •Ovat joko kaupallisia tai tutkijoiden prototyyppejä joiden kaupallistaminen tai levittäminen sivuseikka •Vapaan sivistyksen oppilaitoksen käytettä ilmaisia työkaluja
Opiskelijat ja opettajat mukaan •Opiskelijoiden omien materiaalien tekeminen omaan käyttöön •Viittomakielen ryhmien videoimat kertausvideot CD:lle ja oppilaiden omaan käyttöön •Ilmaisohjelmat •Editoinnin työläys •Talkootyötä
Mitä muualla •Espanjalainen partneri järjesti ohjausta ja koneet verkko- opetukseen opistossaan •Opisto voisi siis tarjota muiden tekemiä kursseja ja antaa opiskelijoille tekniikan ja teknisen tuen
Aika ei vielä kypsä •Teknisesti raskas toteuttaa ilman kurssialustaa •Yhteistyön hallinnolliset esteet •Markkinointi
Ajattelun muutos! •Ajatus siitä että TVT on muidenkin kuin atk- opetuksen asia! •Tietokoneluokka kielten omaan käyttöön •Omia kielten kaupallisia ohjelmia: Promentor, Alfasolft, Linc etc. •Työpajat •Tekemisen vaikeus: weppieditorit, FTP, ilmaiset lisukkeet… •Yhden ihmisen innostuneisuudesta kiinni
Vaihtoehtoja? •opiston ei tarvitse itse tehdä kursseja joita tarjoaa opiskelijoilleen <- lisenssi •opettajan ei tarvitse tehdä itse kurssia jota opettaa <- tekijät ja pitäjät erikseen •TVT:n käyttö on (suurelta osin) muuta kuin verkkokurssien tekoa ja pitoa •Jos opisto haluaa itsekin tuottaa materiaalia, taidot on hyvä olla ”pysyvästi” talossa (tieto, taito, infrastruktuuri)