Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
Tuloksia ja tuotoksia Moodle-on-Demand -hankkeesta Virtuaaliopetuksen päivät Outi Itäluoma.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Turun normaalikoulun lukio
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Verkkosivut opettajan apuna
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
” Ne, jotka haluavat mennä nopeasti, kulkevat yksin. Ne, jotka haluavat mennä pitkälle, kulkevat yhdessä ” (kenialainen sananlasku)
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Pohjois-Satakunnan Alueopiston askeleita verkko-opetuksen tiellä.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
HAKA-projekti VirtAMK-seminaari HAKA Käyttäjän tunnistus yli korkeakoulurajojen VirtuaaliAMK-seminaari Mikael Linden,
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Pelit opetuksen tukena
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tampereen ammattikorkeakoulu
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto

Into ja hinku Visio opetuksen tuki ja itseopiskeluväline Teot ja työkalut 1999 Tietokoneluokka kielten käyttöön Kaupallisia ohjelmia sis. verkossa ja CD 2001 Yhteinen verkkokurssi Kuopion kanssa Gr2: Aula Mentor Joustavuus opiskelussa Opiskeli- joiden oma tekemä materiaali viittomien CDt Omat manageroitavat weppi-sivut 2001, OpinOpas , ISV Oma opiskeluympäristö (Pedanet) Moodle TVT laajasti opettajien käytössä Koulutus Sähköinen arviointi Lingua 1 Pelit ja draama Oma kurssi- ja materiaali- tuotanto Yhteistyö: amk Muiden tekemät kurssit ISV AVE EuroCALL 2002, 2003 Työpajat Vaihto- ehtoja?

Yhteistyö •Instituto Cervantes: AVE - Aula Virtua de Español •laaja espanjan verkkokurssipaketti omine oppimisympäristöineen ja tutorikoulutuksineen •ISV:n verkkokurssien yhteismarkkinointi, tuotantotiimit ja koulutus •Paikallinen AMK: osia kursseista oppilastöinä

Moodle •Ilmainen kurssialusta •Oma Moodle käytössä •Kaupunki ylläpitää •Käyttö laajaa: sähköisestä opettajanhuoneesta itseopiskelutiloihin, lähiopetuksen tukimateriaaleihin ja verkkokursseihin

ISV •Itä-Suomen virtuaalikansalaisopisto •Mahdollisti laajemman koulutuksen ja oman materiaalituotannon •Nosti esiin tärkeitä kysymyksiä korvauksista (työ, tutorointi, ylläpito, markkinointi..) ja tekijänoikeuksista

EuroCALL •Computer-Asisted Language Learning •

Vapaan sivistyksen oppilaitosten resurssipula! •Tarjolla paljon opetuksen monipuolistamiseen: oppimisalustoja, ohjelmia, työkaluja… •Ovat joko kaupallisia tai tutkijoiden prototyyppejä joiden kaupallistaminen tai levittäminen sivuseikka •Vapaan sivistyksen oppilaitoksen käytettä ilmaisia työkaluja

Opiskelijat ja opettajat mukaan •Opiskelijoiden omien materiaalien tekeminen omaan käyttöön •Viittomakielen ryhmien videoimat kertausvideot CD:lle ja oppilaiden omaan käyttöön •Ilmaisohjelmat •Editoinnin työläys •Talkootyötä

Mitä muualla •Espanjalainen partneri järjesti ohjausta ja koneet verkko- opetukseen opistossaan •Opisto voisi siis tarjota muiden tekemiä kursseja ja antaa opiskelijoille tekniikan ja teknisen tuen

Aika ei vielä kypsä •Teknisesti raskas toteuttaa ilman kurssialustaa •Yhteistyön hallinnolliset esteet •Markkinointi

Ajattelun muutos! •Ajatus siitä että TVT on muidenkin kuin atk- opetuksen asia! •Tietokoneluokka kielten omaan käyttöön •Omia kielten kaupallisia ohjelmia: Promentor, Alfasolft, Linc etc. •Työpajat •Tekemisen vaikeus: weppieditorit, FTP, ilmaiset lisukkeet… •Yhden ihmisen innostuneisuudesta kiinni

Vaihtoehtoja? •opiston ei tarvitse itse tehdä kursseja joita tarjoaa opiskelijoilleen <- lisenssi •opettajan ei tarvitse tehdä itse kurssia jota opettaa <- tekijät ja pitäjät erikseen •TVT:n käyttö on (suurelta osin) muuta kuin verkkokurssien tekoa ja pitoa •Jos opisto haluaa itsekin tuottaa materiaalia, taidot on hyvä olla ”pysyvästi” talossa (tieto, taito, infrastruktuuri)