1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Tiedonhankintaprosessin portaat
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tytöt teknologian taitajiksi
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.
Ops seminaari Askola.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Tiedonhallinnan opetuksen tausta-asiakirjat ja tukimateriaalit
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
3.c
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Innostavaa kirjallisuuden opetusta!
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tavoitteet ja arviointi
Arviointi.
Tiedonhaku kirjastossa
Kirjastoreitti Oulussa
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
TET =Työelämään tutustuminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Madetojan musiikkilukion Veso-päivä
Esityksen transkriptio:

Tiedonhallintataitojen opetussuunnitelma, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka Oman aiheen valinta ja rajaaminen ohjatusti. Ajatuskartasta käsitekartta. 1.Määrittele aihe/ongelma - mihin ja mitä tietoa tarvitset? 2. Etsi ja nimeä tiedonlähteet - mistä löydät tietoa? 3. Valitse tiedosta tarvitsemasi - oleellinen ja luotettava tieto 4. Järjestele tietoa - tee tiedosta oma kokonaisuus 5. Esittele tuloksesi - johtopäätöksesi ja lähdemerkinnät 6. Arvioi prosessia ja työtä - miten onnistuit työssäsi? Kysymysten tekeminen ohjatusti valitusta aiheesta. Omien kysymysten tekeminen valitusta aiheesta. Ajatuskartan tekeminen valitusta aiheesta. Oman aiheen valinta ja omatoiminen rajaus. Käsitekartta. Aiheen määrittelyä kuvin ja sanoin. Tietokirjat, lehdet, digitaalinen materiaali, tietokantoihin tutustuminen (PrettyLib, Helmet). Hakusanojen tarkentaminen. Tietokirjat, lehdet, tietokannat. Hakusanojen omatoiminen rajaaminen. Lasten tietokirjat (aakkostus, sisällysluettelo, hakusanat), nimetyt internet-sivut. Tietokirjat, nimetyt aihehakemistot. Hakusanojen rajaaminen ohjatusti. Omat kokemukset, ihmiset, kuvakirjat. Oppikirjat, lasten tietokirjat. Ohjattu tiedon etsintä, toden ja epätoden erottaminen. Tiedon luotettavuuden, tarkoituksen-mukaisuuden arviointi. Tiedon luotettavuus, tarkoituksen-mukaisuus, ajankohtaisuus. Tiedon luotettavuus, tarkoituksen-mukaisuus, ajankohtaisuus, asenteellisuus. Tiedon luotettavuus, tarkoituksen-mukaisuus, ajankohtaisuus, asenteellisuus. Tiedon etsintä annetusta materiaalista. Muistiinpano-jen teko esim. piirtämällä. Ajatuskartasta kirjoittaminen. Työn kokoaminen ohjatusti. Muistiinpanojen tekeminen. Tiedon soveltaminen omaan työhön. Tietojen yhdistely, tiivistäminen, ylä- ja alakäsitteet, syy- ja seuraus. Tietojen yhdistely, tiivistäminen, ylä- ja alakäsitteet, syy- ja seuraussuhteet. Muistiinpanojen tekeminen, oma kokonaisuus. Omasta työstä kertominen. Lähteen merkintä: liite Esityksen havainnollistaminen monipuolisesti. Oma näkökulma. Internet-lähteen merkintä: liite Oman työn ohjattu esittäminen. Lähteen merkintä: liite Eri esitystapoihin tutustuminen. Lähteen merkintä: liite Oman esitystavan valitseminen ja ohjattu toteuttaminen. Lähteen merkintä: liite Esityksen havainnollistaminen, esitystekniikka. Lähteen merkintä: liite Oman työskentelyn ohjattua arviointia, palaute. Oman työskentelyn ohjattu arviointi, palaute. Oman työn ja työskentelyn ohjaaminen itsearvioinnin ja palautteen perusteella. Mikä onnistui? Mitä opin? Mitä uutta opin? Muuttuiko käsitys asiasta? Oman työn ja työskentelyn arviointia. Palaute.

Kirjaston käyttötaidot, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka Koulukirjastoon tutustuminen, kirjaston säännöt, kirjastokortin hankkiminen, lainaamisen harjoittelu, lukutaitoon sopivien kirjojen lukemista. (Kunnari-lukudiplomi) Koulukirjaston käytön harjoittelu, lukutaitoon sopivien kirjojen lukemista, tietokirjoihin tutustumista. (Kunnari-lukudiplomi) Kirjojen luokitteluun tutustuminen ja harjoittelua, lukuharrastuksen syventäminen. (Netlibris ja Kunnari-lukudiplomi) Kirjasto-luokituksen harjoittelua, koulukirjasto-tietokannan käyttö, lukuharrastuksen syventäminen. (Netlibris ja Kunnari-lukudiplomi) Kirjasto-luokituksen ja koulukirjastotieto-kannan käyttö tiedonhaussa ja muun luettavan valinnassa, lukuharrastuksen syventäminen. (Netlibris ja Kunnari-diplomi) Koulukirjasto Kirjasto-luokituksen, koulukirjasto- ja Helmet-tietokantojen käyttö tiedonhaussa ja muun luettavan valinnassa, lukuharrastuksen syventäminen. (Netlibris ja Kunnari-diplomi) Lähikirjastoon tutustuminen, kirjastoauto, kirjastokortin hankkiminen. (KULPS: omatoiminen tutustuminen) Lähikirjastoon tutustuminen, kirjastoauto, kirjastonkäytön harjoittelua. (KULPS: tilattavat kirjapaketit) Kirjastopalvelun käytön harjoittelua. (KULPS: kirjavinkkaus) Helmet-verkkokirjastoon tutustuminen, kirjan varaaminen. (KULPS: opetuspaketti, verkko-materiaali) Tiedonhaun oppitunti kirjastossa eri aiheista, tiedonlähteet, lähdekritiikki ja tietokirjat. (KULPS-kirjastopolku) Verkkokirjasto-retki koulussa kirjaston tuottaman materiaalin avulla (KULPS-kirjastopolku) Yleinen kirjasto

Informaatioteknologian käyttö, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka Tietokoneen käynnistäminen ja sammuttaminen, kirjautuminen omilla tunnuksilla, näppäimistöön tutustuminen. Ohjattu opetusohjelmiin tutustuminen, Opit. Tekstinkäsittelyn alkeiden harjoittelu, tallentaminen. Itsenäisen opetusohjelmien käytön harjoittelua, Opit. Sähköpostin käytön harjoittelu. Tekstinkäsittely-taitojen syventäminen, tallennus ja kansiorakenne, kuvan liittäminen tekstiin, sähköpostin käyttö, liitetiedosto. Opit-oppimis-ympäristön käyttö. Hakupalvelimien, digikameran, kuvankäsittelyn ja skannerin käytön harjoittelua. Nettietikettiin, tekijänoikeuksiin tutustuminen. Tekstinkäsittely-taitojen syventäminen. Opit-oppimis-ympäristönä. Sosiaaliseen mediaan tutustuminen, esim. wiki. Kuvankäsittely-ohjelman ja esitystekniikan käyttö. Hakupalvelimien ja tietokantojen käytön harjoittelua. Tekijänoikeuksien tunnistaminen. Sosiaalisen median käytön harjoittelu. Taulukkolaskenta-ohjelman käytön harjoittelua. Kuvankäsittely-ohjelman ja esitystekniikan käyttö. Hakupalvelimet ja tietokannat. Sosiaalisen median käyttö. Taulukkolaskenta-ohjelman käyttöä. Multimediaesitykset.

Tiedonhallintataitojen prosessi, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 7. luokka 8.luokka 9.luokka 1.Määrittele aihe/ongelma - mihin ja mitä tietoa tarvitset? 2. Etsi ja nimeä tiedonlähteet mistä löydät tietoa? 3. Valitse tiedosta tarvitsemasi - oleellinen ja luotettava tieto 4. Järjestele tietoa - tee tiedosta oma kokonaisuus 5. Esittele tuloksesi - johtopäätöksesi ja lähdemerkinnät 6. Arvioi prosessia ja työtä - miten onnistuit työssäsi? Aiheen omatoiminen valinta yhteisesti sovitusta kokonaisuudesta. Käsitteiden määrittelyä. Käsitekartta omien tietojen pohjalta. Aiheen rajaus. Tutkimuskysymysten asettaminen. Koulukirjaston ja yleisen kirjaston aineisto, tietokantoihin tutustuminen, hakupalvelimet (esim. sanahakukoneet, aihehakemistot, uutuusluettelot). Tiedonhaun laajentaminen eri tietokantoihin, esim. lehti-, musiikki- ja artikkelitietokannat. Monipuolisten tiedonlähteiden valinta. Aiheeseen tarvittavien tiedonlähteiden itsenäinen valinta. Tiedon luotettavuuden, tarkoituksenmukaisuuden, ajankohtaisuuden ja asenteellisuuden arviointia. Eri lähteiden tietojen vertailu ja arviointi. Tehtävään sopivan tiedon valitseminen. Tietojen ja ajatusten järjestäminen ja muokkaaminen kokonaisuudeksi. Asioiden havainnollistaminen eri tavoin, esim. kuvin, kartoin ja taulukoin. Oman näkökulman esille tuominen. Sopivan esitystavan itsenäinen valinta. Lähteiden merkitsemisen varmentaminen. Suorien lainausten merkitseminen. Lähdeviittausten harjoittelua, esim. dvd:t, radio- ja televisio-ohjelmat ja verkkolehdet, sosiaalisen median tuotokset. Sopivan esitystavan valinta. Lähdemerkintöjen tavan kertaaminen. Oman oppimisen arviointi. Rakentavan ja asiallisen vertaisarvioinnin harjoittelua. Ajankäytön ja työskentelymotivaation arvioiminen hankkeen edetessä.

Kirjaston käyttötaidot: koulukirjasto ja yleinen kirjasto, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 7. luokka 8.luokka 9.luokka Oman koulukirjaston käytänteisiin tutustuminen ja harjoittelu. Kirjastoluokituksen, koulukirjasto- ja Helmet-tietokantojen käyttö tiedonhaussa ja muun luettavan valinnassa, lukuharrastuksen syventäminen. (Netlibris ja Kunnari-lukudiplomi) Koulukirjasto Tutustutaan kirjaston ja verkon tarjoamiin tiedonlähteisiin ja niiden käyttöön. Painopisteenä on HelMet-tiedonhaun opetus. Kirjavinkkaus on lukemaan houkuttelua ja tarinankerrontaa, mainio tapa tutustua ikäkaudelle sopiviin kirjoihin, kirjallisuuden lajeihin ja eri aiheista kertoviin kirjoihin. (KULPS-kirjastopolku) Kirjastokäynti opettajan johdolla Kirjastosta voi pyytää kirjapaketteja, aiheita mm. kotimaiset kirjailijat (tieto- ja kaunokirjallisuutta) fiktion tekstilajeja, esim. runoja, novelleja tai satuja Järjestämme 9. luokkalaisille tiedonhallintataitojen opetusta ja kirjavinkkausta mahdollisuuksien mukaan. Tiedonhallintataitojen opetuksessa tutustutaan erityisesti kirjaston ja verkon tarjoamiin tiedonlähteisiin ja niiden käyttöön. Oppilaiden kanssa harjoitellaan kirjastossa käytössä olevien suomalaisten ja ulkomaalaisten tietokantojen, esimerkiksi Kansallisbiografian ja Ebscon, käyttöä. Yleinen kirjasto Kirjastoretki opettajan johdolla Kirjastosta voi pyytää kirjapaketteja, aiheita vaikkapa Toisen maailman sodan aika. Kirjavalikoimaan voi pyytää sekä tieto- että kaunokirjallisuutta. Järjestämme 8.luokkalaisille mahdollisuuksien mukaan tiedonhallintataitojen opetusta ja kirjavinkkausta (esimerkiksi kirjallisuuden lajityypit: fantasia, scifi, jännitys ja kauhu).

Informaatioteknologian käyttö, Espoon suomenkielisen opetuksen tulosyksikkö (1.-9.lk) 9. luokan päättyessä Yleistavoitteet Oppilas osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia ja käyttää niitä luontevasti, säännöllisesti ja monipuolisesti eri oppiaineissa, oppimisprojekteissa ja arvioinnissa. Oppilas syventää ja laajentaa omaa osaamistaan koulun tarjoamien lisämahdollisuuksien mukaan. Kirjoittaminen Oppilas osaa käyttää sujuvasti tekstinkäsittely- ja julkaisuohjelmia erilaisten kirjoitelmien, esitelmien, raporttien ja julkaisujen kirjoittamiseen ja tuottamiseen. Oppilas osaa liittää tuotoksiinsa kuvia, taulukoita ja diagrammeja. Digitaalinen kuva Oppilas osaa digitaalisten kuvien tuottamisen ja muokkaamisen sekä graafista suunnittelua. Digitaalinen ääni Oppilas käyttää äänen ja musiikin teknologiaa ja sovelluksia sekä musiikin tietolähteitä Internet-verkossa. Oppilas käyttää mahdollisuuksien mukaan julkaisugrafiikkaa ja multimedian keinoja. Internet, tietoverkot Oppilas löytää sujuvasti tietoa erilaisista digitaalisista tietolähetistä, osaa käyttää verkkosanakirjoja ja tietosanakirjoja. Oppilas osaa arvioida kriittisesti Internetiä tiedon lähteenä ja löytämiään tietoja. Sähköposti Oppilas osaa käyttää sähköpostia ja hallitsee liitetiedoston käytön. Verkko-oppimisympäristö Oppilas osaa osallistua verkko-oppimisympäristöissä tapahtuvaan keskusteluun ja työskentelyyn. Nettietiketti ja tekijänoikeudet Oppilas tuntee Nettietiketin perussääntöjä ja ymmärtää sääntöjen tarkoituksen, toimii asiallisesti hyödyntäessään sähköpostia ja Internetiä ja työskennellessään verkko-oppimisympäristössä. Oppilas tietää tekijänoikeuksien perussääntöjä ja osaa toimia perussääntöjen mukaisesti. Taulukot ja diagrammit Oppilas osaa käyttää taulukkolaskentasovelluksen perustoimintoja; taulukoita, kaavoja ja lajitteluja sekä diagrammeja. Tiedonhankinta- ja hallintataidot Oppilas osaa tietojen hankintaa erilaisista lähteistä: tiedonhankinnan suunnittelua, lähteiden luotettavuuden ja käyttökelpoisuuden arviointia, muistiinpanojen tekemistä ja yksinkertaisten lähdemerkintöjen tekoa, aineistojen valikointia, ryhmittelyä ja rakentamista esitykseksi.