Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari 21.4.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

MTL-Barometri 2Q/2013 Tulokset Tarja Virmala Toimitusjohtaja, MTL ry
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Katja Mikkonen Kari Niklander
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yliopistokirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
SAK:n luottamushenkilöpaneeli ”Palkaton työ” Helmikuu 2012 N=1220.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
Kansalaisjärjestöjen nykytila-analyysi 2011 Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry.
HAASTATTELUTUTKIMUS HÄMEENLINNASSA •KOTIPALVELU •naisia 7, miehiä 2 •keski-ikä 85,4 vuotta •naimisissa 2, leski 4, naimaton 2, eronnut 1 •OMAISHOIDON TUKI.
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Askel aikaa edelle Minkälaisessa kunnassa sinä haluaisit asua? Leila Kostiainen.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa •Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton Manner-Suomessa toimiville yksityishammas- lääkärijäsenille.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
Alueellinen urheiluseuratutkimus 2005, 2007, 2009.
Asiakastyytyväisyystutkimus Sähkön siirron asiakkaat Tammikuu 2013.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Väkevä-Harjula/2010 Tutkimusta: Kilpailukyky- ja vetovoimakysely 2010 Hyvä Henki -ohjelmalla yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Riihimäen-Hyvinkään.
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
©2009 Great Place to Work® Institute, Inc. Suomen parhaat työpaikat -tutkimus Great Place to Work ® Institute Emmi Rautiainen Konsultti, KTM ©2009 Great.
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 3 / 2013 Keskeiset tulokset Etta Partanen.
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Kunta- ja palvelurakenneuudistus -pikakysely
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Ammattikorkeakoulukirjastot
Tampere ja Tampereen kaupunkiseutu vuonna 2030
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Yleistä tutkimuksesta
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Valmistuneiden näkökulmia työelämätaitojen kehittymiseen Reeta Eloranta / U&R.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Isännöinnin Asiakaskuuntelututkimus 11/2014 JS-Audit Oy Yritysraportti Tulokset 12/2014 Vastaajamäärä 88.
POHJOINEN KAUPUNKI KOLMASIKÄLÄISTEN ASUINYMPÄRISTÖNÄ Jouni Piekkari.
Otsikko TAMPEREEN KESKUSTAN ÄÄNESTÄJÄTUTKIMUS 2008 Teettäjä Keskustan Tampereen kunnallisjärjestö ry Tavoitteena testata Keskustan vaaliteesien hyväksyttävyyttä.
Onni kutsuu kylään -hanke toteuttaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa 2007–2013 ja sitä rahoittavat Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY - keskukset.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Arviointi voi olla luonteeltaan
Pk-toimintaympäristökysely
Kuntaraportti Siikalatva
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Tiekartta hyviin lähiöihin
Työvoiman alueellinen liikkuvuus
Kaupunkien haasteet – taloustieteen näkökulma
Jämsän kaupungin nuorisokysely, kevät 2019
Esityksen transkriptio:

Otsikko Sastamalan kaupunki imago- ja mainetutkimus 2009 Sastamalan seudun elinkeino- ja työllisyysstrategian työseminaari

Otsikko •Tavoitteena selvittää Sastamalan imagoa ja mainetta sekä vahvuustekijöitä uuden kaupungin aloittaessa •Tutkimus perustuu yritysten ja sidosryhmien vastauksiin (201 kpl), tulomuuttajiin (70 kpl) sekä Nokialle muualta muuttaneiden arvioihin (”pysähtyneet”) (30 kpl) •Lisäksi on tehty kaupungin työntekijöille ja luottamushenkilöille itsearviointi, johon vastasi 223 henkilöä > Selville sisäinen ja ulkoinen kuva Tutkimuksen tausta

Otsikko •Muuttajissa tamperelaisia 21 % •Myös Nokialle muuttaneissa enemmistö tamperelaisia •Asuinmuoto tavallisimmin omakotitalo- tai rivi-/paritalo (62 %) ja omistusasunto (79 %) > omaa, isompaa kotia haetaan Tampereen seutukunnasta •Itsearviointiin vastanneista enemmistö, 87 prosenttia, asuu myös Sastamalassa

Otsikko Muuttopäätöksen perustelut •Muuttopäätöksen taustalla vaikuttavat ensisijaisesti oma tai puolison työ-/opiskelupaikan sijainti, sukulais- ja ystäväverkostot sekä paikkakunnan tuttuus •Merkitystä myös uuden asuinpaikkakunnan asuntotarjonnalla, viihtyisyydellä sekä muiden ihmisten suosittelulla •Sen sijaan tonttitarjonnan merkitys vähäinen

Otsikko Lounais-Pirkanmaalla ja Tampereen seutukunnassa sijaitsevien kuntien kokonaistunnettuus (spontaani, Nokialle muuttaneet) Huom. Ei yhtään Sastamalaa spontaanisti Kaupungin spontaani tunnettuus

Otsikko •Tulomuuttajista kaksi ei tiedä, missä Sastamala sijaitsee! •Nokialle muuttaneista 67 prosenttia arvioi tuntevansa Sastamalan hyvin Sastamalan kysytty tunnettuus

Otsikko Imagotekijät •Imagotekijät muodostuvat kaupungin vahvuuksista, asukastyytyväisyydestä ja yritysten/sidosryhmien tyytyväisyydestä •Imagotekijöistä muodostuu kaupungin imagoarvo Kaupungin vahvuudet (yritykset ja sidosryhmät, itsearvionti)

Otsikko Imagotekijät Asukastyytyväisyys, tulomuuttajat •Tulomuuttajien mielestä kriittisiä kaupalliset palvelut, terveyspalvelut sekä liikunta- ja vapaa-aikapalvelut •Parantamisen varaa kulttuuri- ja kirjastopalveluissa sekä asuinympäristön viihtyisyydessä •Onnistuneita sosiaalipalvelut, koulutuspalvelut sekä lasten päivähoitopalvelut

Otsikko Imagotekijät Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys •Yritykset toivovat parannusta etenkin Sastamalan tunnettuuteen

Otsikko Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys sijaintipaikan mukaan, osa 1 Imagotekijät

Otsikko Omien yritysten arviot kriittisiä Yritysten ja sidosryhmien tyytyväisyys sijaintipaikan mukaan, osa 2 •Omien yritysten kriittisyys erittäin suurta! Imagotekijät

Otsikko s •Yritysten/sidosryhmien kokonaisarvosana Sastamalalle •Omilta heltiää kuitenkin korkein kokonaisarvosana Imagotekijät

Otsikko Imagoarvo (Kaikki vastaajat) Imagotekijät vaikuttavat imagoarvoon. 1. Luonto ja ympäristö 2. Ihmiset ja ilmapiiri 3. Kaupungin koko 4. Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 5. Kaupungin kehittämishakuisuus

Otsikko Imagoarvo Tulomuuttajat 1.Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 2.Asuminen 3.Luonto ja ympäristö 4. Lapsiperhe- ystävällisyys

Otsikko Imagoarvo Yritykset ja sidosryhmät 1.Luonto ja ympäristö 2.Ihmiset ja ilmapiiri 3.Kaupungin sijainti ja saavutettavuus 4.Kaupungin koko

Otsikko Imagoarvo Itsearviointi 1.Luonto ja ympäristö 2.Ihmiset ja ilmapiiri 3.Kaupungin kehittämis- hakuisuus 4.Kaupungin koko

Otsikko Negatiiviset kuvailut 1. Ihmiset ja ilmapiiri 2. Kaupungin kehittämis- hakuisuus 3.Kaupalliset palvelut 4.Tuntematon Imagoarvo (Kaikki vastaajat)

Otsikko •Vetovoiman kasvuun uskotaan johdonmukaisesti •Keinoja parantamiseen etenkin palvelutarjonnan kehittäminen sekä markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen. •Itsearviointiin vastanneet näkevät ylivoimaisesti tärkeimmäksi keinoksi palvelutarjonnan kehittämisen (46 %) •Luottamusmiesvastaajista 5 henkilöä ei usko vetovoiman kasvuun. Yritykset ja sidosryhmät Itsearviointi

Otsikko •Itsearviointi erittäin kriittinen •Vielä kriittisempi rajattaessa Sastamalassa asuviin Itsearviointi

Otsikko Suosittelu •Suosittelu

Otsikko •Asuinpaikkakunnan uudelleen valinta, tulomuuttajat

Otsikko •Kokonaisarvosanaa verrattaessa asukkaat parempia arvosanoja kuin kunnissa keskimäärin, yritykset alle keskiarvon •Kaupungin houkuttavuus yrityspaikkana yritysten ja sidosryhmien mielestä kriittisempi kuin kunnilla keskimäärin, samoin suhtautuminen neuvontapalveluihin ja ammatillisiin koulutuspalveluihin. Verrattu kaupungin onnistumista. •Samoin asukkaat arvioivat kaikkia kunnallisia palveluita keskimääräistä kriittisemmin (kuiluanalyysi). •Luontoon ja ympäristöön liittyviä myönteisiä arvioita annetaan keskimäärin saman verran kuin kunnissa keskimäärin •Asukkaat antavat ihmisiin ja ilmapiiriin liittyviä negatiivisia arvioita saman verran kuin keskimäärin, yritykset keskiarvoa vähemmän •Tulomuuttajilla asuinkunnan asuntotarjonta sekä palvelu- ja tonttitarjonta ovat vaikuttaneet päätökseen enemmän kuin kunnissa keskimäärin Vertailua muihin kuntiin

Otsikko Yhteenveto •Entinen Vammala tunnetaan spontaanisti hyvin, Sastamalan nimen tunnetuksi tekemisessä paljon tekemistä > markkinointiin ja viestintään huomiota •Kaupungin työntekijät ja luottamusmiehet sekä omat yritykset arvioivat Sastamalaa erittäin kriittisesti > akuutein korjattava asia, vaatimattomuus ei kaunista tässä asiassa kaupungin mainetta. Oma väki ja omat yritykset kaupungin käyntikortteja •Asukkaat suhtautuvat terveyspalveluita kriittisemmin kaupallisten palveluiden tilaan, myös liikunta- ja vapaa- ajan palveluita arvioidaan kriittisesti •Esimerkiksi alle vuoden asuneista tulomuuttajista 41 prosenttia pitää huonoimpana puolena kaupallisia palveluita.

Otsikko •Eniten kaupungin imagoarvoa kuvaillaan myönteisesti luonnon ja ympäristön läheiseksi •Ihmiset ja ilmapiiri saa eniten negatiivisia arvioita, toisaalta samoja asioita pidetään myös luonnonläheisyyden jälkeen toiseksi parhaana myönteisenä imagotekijänä. Luottamusmiehistä 21 30:sta nostaa ihmiset ja ilmapiirin negatiivisimmaksi tekijäksi •Imagotekijöistä monet hyvässä kunnossa tulomuuttajien näkökulmasta (esim. kunnalliset palvelut), eivät kuitenkaan näy imagoarvona > eivät nouse spontaaneihin mainintoihin. •Suosittelu, uudelleenvalitseminen ja usko vetovoiman kasvuun saavat kuitenkin hyviä arvioita > imagoarvon rakentamiselle hyvä perusta