O PETUSMINISTERIÖ1 Opetusministeriön hallinnonalan ESR- kehittämisohjelmat 2007 – 2013 EU-rakennerahastopäivät 2007 Jyväskylä 30.8.2007 Jaana Walldén KUPO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Kehittämistoiminta Terttu Kiviranta kehittämisjohtaja
 VARSINAIS-SUOMEN AIKUIS- JA  AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISPIKNIK   Kehittämispäällikkö Martti Rantala  Koulutusjaoston puheenjohtaja,
Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma Kulttuuriviennin valmisteluryhmän kokous , Helsinki,
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Euroopan sosiaalirahasto ja kulttuurin ja luovien alojen kehittäminen ohjelmakaudella Kuntakulttuuri kohtaa Lapin kuntakulttuurityöntekijöiden.
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
SH-V Työvoima- ja elinkeinokeskus 1 ESR-RAHOITUKSEN HAKU TE-KESKUKSESSA Tiedotustilaisuus , Kajanus ESR-koordinaattori Sanna Halttunen-Välimaa.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Manner-Suomen ESR-ohjelma Pohjois-Suomen suuralueosion ESR-tilannekatsaus ESR-seurantakomitea Päivi Jaakola Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENNIN PRIORITEETTITOIMET Alustava esitys
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Opetushallituksen rahoittamien ESR - hankkeiden käynnistysseminaari Avauspuheenvuoro ESR -yksikön päällikkö Heli.
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
O PETUSMINISTERIÖ1 Manner-Suomen ESR-ohjelma Valtakunnallinen osio Toimintalinja 1 KULTTUURI-, LIIKUNTA- JA NUORISOALOJEN KOLMAS SEKTORI HYVINVOINTIPALVELUJEN.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
ESR -ohjelman tilannekatsaus Merja Hilpinen, suuraluekoordinaattori Mikkeli
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
EUROOPAN UNIONI Euroopan sosiaalirahasto ESR Merja Hilpinen ESR -koordinaattori Pohjois-Savon TE-keskus.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
O PETUSMINISTERIÖ //1. KULTTUURIVIENTIOSAAMISEN KEHITTÄMINEN SUOMESSA Kulttuuriviennin valmisteluryhmän puheenjohtaja Johan Storgård, teaterchef Svenska.
Itä-Suomen ESR- ohjelman toteutus TE-keskuksien näkökulmasta Itä-Suomen ESR- päivät Kirsi Vainikainen Pohjois-Savon TE-keskus.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Itä-Uudenmaan Opin Ovi Läroporten i Östra Nyland Hankkeen esittely.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Puheenjohtaja Kati Turtiainen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ1 Opetusministeriön hallinnonalan ESR- kehittämisohjelmat 2007 – 2013 EU-rakennerahastopäivät 2007 Jyväskylä Jaana Walldén KUPO Seija Rasku KTPO

O PETUSMINISTERIÖ2 ESR-kehittämisohjelmat 2007 – 2013 OPM:n hallinnonalalla  Toimintalinja 1: Työorganisaatioiden, työssä olevan työvoiman ja yritysten kehittäminen sekä yrittäjyyden lisääminen  Yrittäjyyskasvatuksella ja -osaamisella muutosvoimaa (OPM/KTPO)  Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma (OPM/KUPO, KTM)  Kolmas sektori hyvinvointipalveluiden tarjoajana (OPM/KUPO)  Toimintalinja 2: Työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen  Paremmat arjentaidot ja opintojen kautta töihin (OPM/KTPO + KUPO)  Maahanmuuttajien alkuvaiheen neuvonnan ja ohjauksen kehittäminen (TM, OPM/KTPO)  Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen  Aikuisohjaus työelämän voimavarana (OPM/KTPO, TM)  Osaajana työmarkkinoille (OPM/KTPO)  Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi (OPM/KTPO + KUPO)  Innovaatio- ja osaamisjärjestelmien kehittäminen (OPM/KTPO + KUPO)  Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi (OPM/KTPO)

O PETUSMINISTERIÖ3 TL 1: Yrittäjyyskasvatuksella ja - osaamisella muutosvoimaa ( €)  Tavoitteet –opetusministeriön määrittelemien yrittäjyyskasvatuksen ja -koulutuksen linjausten jalkauttaminen valtakunnallisesti ja alueellisesti –myönteisen yrittäjyyskulttuurin ja asenneilmapiirin kehittäminen –kansalaisten yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan osaamispohjan vahvistaminen ja yrittäjyyden houkuttelevuuden lisääminen –yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijuuden kehittyminen  Toimenpiteet –alueellisten/seudullisten oppilaitosrajat ylittävien toimija-, asiantuntija- ja resurssikeskusverkostojen kehittäminen ja asiantuntijavaihto –yritystoimintaan perehdyttävien oppimisympäristöjen kehittäminen (mm. yrityshautomotoiminnan ja harjoitusyritystoiminnan kehittäminen) –opettajien ja rehtorien yrittäjyyskasvatusosaamisen edistäminen ja työelämäyhteistyön vahvistaminen –yrittäjyyttä käsittelevä tiedotus ja siihen liittyvän materiaalin tuottaminen

O PETUSMINISTERIÖ4 TL 1: Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma ( €)  Tavoitteet –luovien alojen tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan, liiketoiminta- ja yrittäjäosaamisen ja tuottaja- ja manageritaitojen edistäminen sekä –alojen toimintaympäristön ennakointiin liittyvien kysymysten analysointi ja alan tietopohjan syventäminen. –vakiinnuttaa sekä saada aikaan kasvua ja jatkuvuutta luovien alojen yritystoiminnalle, lisätä alan työllisyyttä sekä vahvistaa näiden alojen kansainvälistymistä, kulttuurivientiä ja -yrittäjyyttä  Toimenpiteet –tuotekehitys- ja innovaatiotoiminnan edistäminen mm. vahvistamalla luovien alojen tuotekehitysmahdollisuuksia –liiketoiminta- ja yrittäjäosaamisen vahvistaminen –tuottaja. ja manageritaitojen lisääminen –luovien alojen toimintaympäristönmuutosten ennakointiin liittyvät asiat ja alan tietoperustan vahvistamine

O PETUSMINISTERIÖ5 TL 1: Kolmas sektori hyvinvointipalvelujen tarjoajana ( €)  Tavoitteet –liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoalan kolmas sektori voi tulevaisuudessa olla entistä enemmän toteuttamassa väestön hyvinvointipalveluja omilla osaamisalueillaan –vastata palvelurakennemuutokseen ja kehittää kolmannen sektorin palveluosaamista ja palvelujen tuottamista –syntyy erilaisten yhteistyötahojen verkostoja: kunnat, yritykset ja järjestöt –kehittää sellaisia työhyvinvointiin liittyviä toimenpiteitä ja toimintamalleja, joilla tuetaan työvoiman työssäjaksamista, -viihtymistä ja -pysymistä –hanke lisää hyvinvointipalveluita eri väestöryhmille ja vahvistaa kansalaisyhteiskuntaa.  Toimenpiteet –palvelun tuottajien ja tilaajien osaamisen taso ja valmiudet tuottaa ja tilata palveluita paranee –kuntien ja yritysten kanssa tehtävä yhteistyö tuottaa kumppanuuksia ja yhteistyöverkostoja –kehitetään uusia toimintamalleja ja sosiaalisia innovaatioita järjestää palveluiden tuotantoa –kehitetään sellaisia menettely- ja toimintatapoja, joilla voidaan tukea työssä olevan työvoiman ja työorganisaatioiden kykyä tukea osaamista luovuutta uusien innovaatioiden synnyttäjänä

O PETUSMINISTERIÖ6 TL 2: Paremmat arjentaidot ja opintojen kautta töihin ( €)  Tavoitteet –ehkäistä syrjäytymistä –ohjata nuoria koulutukseen, työelämään ja aktiiviseen kansalaisuuteen –tehostaa siirtymistä perusopetuksesta toisen asteen koulutukseen –vähentää keskeyttämistä ja parantaa läpäisyä kaikilla kouluasteilla –lisätä opintojen loppuun suorittamista tavoiteajassa toisen asteen koulutuksessa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa –tukea opiskelijoiden siirtymistä työelämään opintojen jälkeen  Toimenpiteet –perusopetuksen ja toisen asteen opintojen nivelvaiheen ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen –opintojen ohjauksen, opiskelijahuollon ja opiskelija-asuntolatoiminnan kehittäminen –toiminnallisten ja työvaltaisten opetus- ja opiskelumenetelmien ja työssäoppimiskäytäntöjen kehittäminen (erityistä tukea ja ohjausta tarvitsevat opiskelijat) –valtakunnallinen palvelukokonaisuus vauhdittamaan korkeakouluopiskelijoiden valmistumista ja sijoittumista koulutusta vastaavaan työhön –työpajatoiminnan monipuolistaminen ja kehittäminen osana moniammatillista yhteistyöverkostoa

O PETUSMINISTERIÖ7 TL 2: Maahanmuuttajien alkuvaiheen neuvonnan ja ohjauksen kehittäminen ( €)  Tavoitteet –alkuvaiheen matalan kynnyksen ohjausmallin kehittäminen –osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen –osaamisen kehittämispolkujen laatiminen ja työnantajayhteyksien parantaminen työllistymisen nopeuttamiseksi –sähköisten ohjaus-, kielenopetus - ja kielitaidon arviointivälineiden kehittäminen –tukea erityisesti maahanmuuttajanuorten, kotiäitien ja ikääntyvien kielitaidon kehittymistä ja kotoutumista  Toimenpiteet –alueellisten ohjauskeskusten kehittäminen maahanmuuttajien alkuvaiheen palveluja varten ja parhaiden käytäntöjen mallintaminen –ohjauskeskusten henkilöstön koulutus ja verkostotapaamiset –sähköisten työvälineiden kehittäminen maahanmuuttajien alkuvaiheen ohjaukseen ja kielten opiskeluun (mm. alkuinfo eri kieliversioina, Internet- pohjaiset neuvontapalvelut, keskitetty tiedotus- ja hakujärjestelmä suomen kielen kursseille) –sähköisten suomen kielen opiskelumahdollisuuksien kartoittaminen –kielitaitotasoihin linkitetyn oppimisalustan kehittäminen kotoutumiskoulutukselle –kielitutkintojen käytön laajentaminen ja kehittäminen

O PETUSMINISTERIÖ8 TL 3: Aikuisohjaus työelämän voimavarana ( €)  Tavoitteet –aikuiskoulutuksen kysyntä- ja asiakaslähtöisyyden kehittäminen –aikuiskoulutuksen työelämäyhteistyön vahvistaminen –aikuisväestön kouluttautumista tukevien palveluiden kehittäminen –aikuisväestön kouluttautumista tukevan ja toteuttavan henkilöstön osaamisen kehittäminen –elinikäisen oppimisen tukeminen  Toimenpiteet –sähköisten neuvonta- ja ohjauspalvelujen kehittäminen (Koulutusneuvontaa ja uraohjausta verkossa) TM –ohjaus-, neuvonta- ja opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen (Aikuisohjaus työelämän voinavarana) OPM •Opin ovi: hakeva toiminta ja hakeutumisvaihe •Erkkeri: ohjauskoulutus aikuisten ohjausta ja neuvontatyötä eri organisaatioissa tekeville •Studio: aikuiskouluttajien pedagogisten ja ohjauksellisten taitojen lisääminen –osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen uusien välineiden ja menetelmien käyttöönotto OPM (toteutetaan osana Aikuisohjaus työelämän voimavarana – kokonaisuutta, lähtökohtana yksilölähtöinen tarkastelu ja henkilökohtaistaminen) –ohjaustyön arviointi- ja tutkimustoiminnan sekä tutkimusmenetelmien kehittäminen (Ohjauksen strateginen asema ja tutkimus) TM

O PETUSMINISTERIÖ9 TL 3: Osaajana työmarkkinoille ( €)  Tavoitteet –koulutuksen työelämävastaavuuden lisääminen –koulutuksesta valmistuvien työelämään siirtymisen edistäminen –työmarkkinoilla tarvittavan osaamisen parantaminen  Toimenpiteet –opettajien työelämäosaamisen kehittäminen (opettajien työelämäjaksot, ammatti- tai erikoisammattitutkintojen tai niiden osien tai muiden ammatillisten opintojen suorittaminen, alakohtainen täydennyskoulutus) –työpaikkaohjaajien koulutus –työelämäyhteistyö sekä yhteistyössä työelämän kanssa toteutettavat kehittämis- ja palveluprojektit (mm. verkostojen rakentaminen ja vahvistaminen, huippuosaamisen edistäminen, opetussuunnitelmien kehittäminen työelämälähtöisempään suuntaan, oppimisympäristöjen kehittäminen)

O PETUSMINISTERIÖ10 TL 3: Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi ( €)  Tavoitteet –elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien lisääminen –kansalaisten hyvä sivistystaso. Kirjastojen tietovarannot saadaan käyttöön uudella tavalla kaikenikäisten oppimisprosessissa. Kansalais- ja tiedonhallintataidot kaikkien ulottuville –uusien, erilaisten, joustavien toimintamallien ja oppimisympäristöjen luominen ja kehittäminen –eri-ikäiset oppijat kohtaavat, osaamista kehitetään yhteisöllisesti vuorovaikutuksessa opetus- ja kirjastotoimen kesken.  Toimenpiteet –koulujen, oppilaitosten ja yleisten kirjastojen kehittäminen avoimiksi oppimisympäristöiksi –koulujen, oppilaitosten ja yleisten kirjastojen yhteystyön kehittäminen –koulujen, oppilaitosten ja yleisten kirjastojen monipuolisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden varmistaminen, –kaikenikäisten oppijoiden omatoimisen verkko-opiskelun, tiedonhankinnan, itseilmaisun ja vaikuttamisen taitojen tukeminen, –opetus- ja kirjastohenkilöstön pedagogisen ja ohjausosaamisen kehittäminen, kansalaisten tietoyhteiskuntaosaamisen vahvistaminen

O PETUSMINISTERIÖ11 TL 3: Innovaatio- ja osaamisjärjestelmien kehittäminen ( €)  Tavoitteet –työelämän toimivuutta ja tuottavuutta tukevan innovaatiotoiminnan vahvistaminen –koulutus- ja muiden organisaatioiden innovatiivisuuden edistäminen –innovaatioympäristöjen muodostaminen –innovatiivisuutta edistävien verkostojen ja verkostoja tukevien toimintarakenteiden luominen  Toimenpiteet –työelämän innovaatiotoimintaa ja osaamista tukevat kokeilu- ja kehittämishankkeet –toimintaympäristöjen, -prosessien ja -rakenteiden kehittämiseen liittyvät hankkeet

O PETUSMINISTERIÖ12 TL 3: Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi ( €)  Tavoitteet –koulutuksen oikean suuntaamisen edellytysten parantaminen –kansallisen kilpailukyvyn tukeminen –koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen –opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden kehittäminen  Toimenpiteet –koulutustarpeiden määrällinen ennakointi mukaan lukien alakohtainen ennakointi –koulutus- ja osaamistarpeiden laadullinen ennakointi –koulutustarpeiden klusteriennakointi