SoTe kuntayhtymä Mikael Palola.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
Advertisements

PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sakari Möttönen Mikael Palola
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Myyrmäki Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Perusturvalautakunta liite nro 5
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
Kuntapäättäjien seminaari
Päivystysten kokonaisuus Lshp:n alueella Tapio Kekki Pth-yksikkö Lshp.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Perusterveydenhuollon yksikkö Lapin shp Valtuustoseminaari / Tapio Kekki.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Esiselvitys.
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sakari Möttönen Mikael Palola
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Kotihoidon palveluseteli Hämeenlinnassa alkaen
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Sote-uudistuksen toimeenpano
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Esityksen transkriptio:

SoTe kuntayhtymä Mikael Palola

SoTe ky ja Saarikka Kunnat (Kannonkoski, Karstula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Saarijärvi) ovat muodostaneet puitelain mukaisen yhteistoiminta-alueen 1.1.2009 Yhteistoiminta-alue on organisoitu kuntayhtymämallin mukaisesti (SoTe kuntayhtymä) Kunnat ovat siirtäneet sosiaali- ja terveyspalveluiden (pl. päivähoito) järjestämisvastuun ja henkilöstön SoTe kuntayhtymälle 1.1.2009 alkaen Rahoitusvastuu on edelleen kunnilla ja kukin kunta vastaa kuntalaisilleen järjestetyistä palveluista SoTen hallinto on järjestetty niin, että se mahdollistaa nk. tilaaja-tuottaja –toimintamallin hyödyntämisen SoTe kuntayhtymä

Hallinto Tilaaja-tuottaja -toimintamalli SoTe kuntayhtymä Yhtymävaltuusto 43 jäsentä Päättää keskitetysti poliittisen harkinnan mukaisesti koko alueen osalta kenelle, minkälaisia, kuinka paljon jne. palveluja tarjotaan Yhtymähallitus 9 jäsentä Kuntayhtymänjohtaja Tilaaja- tiimi Johtokunta 7 jäsentä Tuottaa SoTen päättämät palvelut kuntalaisille ammattimaisesti ilman poliittista harkintaa Liikelaitoksen johtaja Palvelualue 1 Palvelualue 2 Palvelualue 3 SoTe kuntayhtymä

Kuntien ja SoTe ky:n yhteistyö palveluiden järjestämisessä Päätösvalta ja –vastuu on kuntayhtymällä Yhteistoiminnan toteuttamiseksi kuntayhtymän tulee vuosittain Kutsua kunnat toukokuun loppuun mennessä neuvotteluun seuraavan vuoden talousarvion ja järjestämissuunnitelman valmistelun käynnistämiseksi. Toimittaa kunnille elokuun loppuun mennessä esitys em. neuvottelujen pohjalta laaditusta talousarviosta ja järjestämissuunnitelmasta, josta kunnat voivat halutessaan antaa lausuntonsa Kutsua kunnat lokakuun loppuun mennessä neuvotteluun, jossa käsitellään kuntien mahdollisesti em. neuvotteluissa ja lausunnoissa esittämät kuntayhtymän talousarvio- ja järjestämissuunnitelmaesityksestä poikkeavat näkemykset ja palveluiden kuntakohtaista järjestämistä koskevat esitykset Yhtymävaltuusto päättää kuitenkin viimekädessä itsenäisesti palveluiden järjestämisestä ja talousarviosta Tilaaja-tiimi (kunnanjohtajat) toimii kuntayhtymänjohtajan tukena kuntien näkemysten yhteensovittamisessa

Palveluiden järjestämissuunnitelma Toimintaympäristö Väestö (mm. määrä ja rakenne, työllisyys, sairastavuus, väestön odotukset) Kuntien rahoitustilanne Valtakunnalliset ja maakunnalliset linjaukset Nykyinen palvelurakenne Palveluiden kuvaus Palveluiden kohderyhmä, saamisen/myöntämisen kriteerit Palveluiden saavutettavuus Tavoitteet ja linjaukset palveluiden järjestämiselle Arviot palvelutarpeen kehityksestä Palveluiden kohderyhmät ja palveluiden saamisen/myöntämisen kriteerit Palveluiden saavutettavuus (lähipalvelut ja keskitettävät palvelut) Palveluiden ostot markkinoilta (ennakkoilmoitus markkinoille) SoTe kuntayhtymä

Talousarvio / palvelutilaus Arjen tuki / kotihoito Palvelu Palvelunkuvaus Laatu-kriteerit Palvelun myöntämi-sen kriteerit Palvelun tarve/ kriteerit täyttävien määrä Maksut asiakkaal-le Hinta kuntayh-tymälle Hinta koostuu Perusko-tihoidon- käynti Vaativa kotihoidon- käynti Kuntoutta-vakotihoi-donkäynti Lapsiper-heidenkoti-hoidonkäynti SoTe kuntayhtymä

SoTen palvelukokonaisuudet Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Arjen tuen palvelut Terveyden- ja sairaan- hoidon palvelut Palveluohjaus Neuvola- , koulu- ja opiskelijapalvelut Vastaanottotoiminta Mielenterveyspalvelut Koti- ja asumispalvelut Perhe- ja sosiaalipalvelut Lyhytaik.osastohoito Kotona asumista tukevat palvelut Asumis- palvelut Suun terveydenhuolto Terapiapalvelut Työterveyshuolto Sairaanhoidollis. tukipalv. Hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen koordinointi Ymp.terv.huolto Kuntoutus- ja toimintakyvyn ylläpito Fysioterapia ja kuntoutus SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Keski-Suomessa eroja mm: Yhteistoiminta-alueelle siirrettyjen tehtävien laajuus Järjestämisvastuun määrittely ja kuntien rooli Hallinnon järjestelyt mm. poliittisen päätöksentekijän rooli SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Hallinnon järjestäminen Järjestämisvastuun ja rahoitusvastuun erottaminen Järjestämisvastuun ja kuntien roolin määrittely Päätökset hallinnon järjestämisestä ja päätösvallan siirto Toimiva hallinto- ja päätöksentekojärjestelmä on edellytyksenä toiminnan ja palveluiden kehittämiselle Poliittisen päätöksenteon (järjestäjän) rooli Riittävän suuri poliittinen päätöksentekotoimielin Välillinen demokratia, kuitenkin selkeästi määritelty poliittinen vastuu Henkilöstön asema SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Hallinnon järjestäminen Kunnilla edunvalvonnallinen rooli sote-palveluiden järjestämisessä Kuntien elinkeinopolitiikan ja sote-palveluiden yhteensovittaminen Ristiriitaiset intressit (yrittäjien tukeminen, työpaikat ja asiakasmäärät) Helpottaa toimivien markkinoiden luontia Henkilöstö Mahdollistaa henkilöstön yhteiskäytön yli kuntarajojen Vähentää kuntien välistä kilpailua henkilöstöstä SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhdistäminen Mahdollistaa mm: Kokonaisvaltaisemmat palvelut asiakkaille, palvelut yhdeltä luukulta, yhden ”palveluohjaajan” kautta esim. Perhepalvelut Ikäihmisten palvelut Asiakkaiden tarkoituksenmukaisemman sijoittumisen palveluiden piiriin (mm. ikäihmisten koti- ja asumispalveluissa) Tehokkaamman henkilöstön, tilojen ja välineiden yhteiskäytön SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Palveluiden rahoitus/kuntien kustannustenjako kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Palveluiden rahoitus/kuntien kustannustenjako Asukaslukupohjainen kustannustenjako näyttäisi muuttavan kuntien kustannuksia huomattavasti suosii pienempiä kuntia, jos on hajanainen palveluverkko suosii isompia kuntia, jos on keskitetty palveluverkko Kukin kunta vastaa kustannuksistaan -malli ei tuo pienemmille kunnille ”paksumpaa lompsaa” eikä poista vuosittaisia kustannusvaihteluita Toimipaikkakohtaisella kustannusten määrittelyllä päästään lähimmäs kukin kunta vastaa kustannuksistaan –periaatetta Kustannustenjakomallilla on vaikutusta palveluiden järjestämiseen Toimipaikkakohtainen hinnoittelu helpottaa pienten yksiköiden säilyttämistä Voi hämärtää järjestämisvastuun toteutumista SoTe kuntayhtymä

Huomioita SoTen kokemusten perusteella Palveluiden rahoitus/kuntien kustannustenjako Toimipaikkakohtaisessa kustannustenjaossa haasteena Kustannusten kohdentaminen (mm. liikkuva henkilöstö) Henkilöstön rekrytointi, sijoittelu (esim. hyvä lääkäri) ja rekrylisien kustannusten jako Aiheuttaa hallinnon lisätyötä Asiakkaiden valinnanvapauden lisääntymisen vaikutukset?? Miten käy pienten toimipaikkojen yksikköhintojen Onko järjestäjän/tuottajan vastuulla houkutella asiakkaita myös pieniin toimipaikkoihin SoTe kuntayhtymä

SoTe kuntayhtymä