Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKauko Aho Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
11 1 23.9.2016 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke 23.9.2016 Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija Hannele Niemelä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä 12.9.2014
2
2 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MISTÄ LÄHDETTIIN ? Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä Iisalmen aluesairaala Iisalmen ja Vieremän kansanterveystyönkuntayhtymä 1.1.2010 YLÄ-SAVON SOTE KUNTAYHTYMÄ Väkiluku n. 39 000 asukasta
3
3 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Hankkeen taustaa Vanhuspalvelulain pilotointi monipuolinen palvelutarpeen arvioinnin toimintamalli Kotihoito 2020 – hanke 10 askeleen ohjelma kotihoitoon keskitetyn neuvonnan toimintamallin pohja luotiin
4
4 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MIKÄ MUUTTUI? KOTIHOITO (Iisalmi) A- ALUE B- ALUE C- ALUE OHJURI- matalan kynnyksen neuvontapiste 1.4.2014 jalkautus neljään kuntaan C-Alue kpohj.+ ksh+ tiimi Yksi puhelinnumero kaikki yhteydenotot keskitetysti Monipuolinen palvelutarpeen arviointi Viranhaltija päätökset
5
5 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MITEN JUURRUTETTIIN? 1.2.2014 kotona asumisen tuen tulosalue aloittaa Kotona asumisen tuen esimies, omaishoidon palveluohjaajat ja SAS hoivakoordinaattori aloittavat osana kotona asumisen tuen tiimiä 1.4.2014 asiakasohjaajat (8) aloittivat keskitetyssä asiakasohjauksessa ja jalkautuivat kuntiin Kuntoutuksen tiimi siirtyi 1.8.2014 terveyspalvelujen alueelle joka kuntaan on nimetty oma kotihoidon kuntoutustyöntekijä Toimintaohjeiden, kriteereiden ja palvelukuvauksien päivittämistä osa perehdytystä Vastuutyöntekijä toimintamallia työstettiin osaksi asiakasohjausta Ensikontaktin lomake käyttöön OHJURIssa
6
6 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Sisäistä koulutusta pidettiin uuden toimintamallin jalkauttamiseen Hankesuunnittelija kävi kaikissa neuvontapisteissä sekä kotihoitoyksiköissä Koulutuskartoitus päädyttiin GAS- menetelmä koulutukseen keino asiakkaan tavoitteiden asettamiseen ja niiden seuraamiseen Uuden toimintamallin levittämistä sisäisellä ja ulkoisella tiedottamisella media, facebook, esittelytilaisuudet(tori, messut, ikäihmisten neuvostot, järjestöt)
7
7 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Haasteet Aikataulutus ison organisaatio uudistuksen keskellä ja kahden hankkeen päättymisien jälkimainingeissa aloitus viivästyi Tavoitteet olivat jatkumo aiemmista hankkeista ja täsmentyivät hankkeen aikana Juurtumiseen on annettava riittävästi aikaa avointa keskustelua ja perehdyttämistä tilaa muutokselle Prosessikuvaukset valmiina ennen juurtumista helpottaa muutoksen läpikäymistä
8
8 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Ilon pilkahdukset Yhteistyökumppanit ja omaiset sekä asiakkaat antavat suoraa kiitosta ” Yksi numero mihin soittaa tai ohjata”. Hyvä selkeä toimintamalli Hankeyhteistyö Positiivisuus ja usko omaan tekemiseen vie eteenpäin
9
9 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke K I I T O S ! hannele.niemela@ylasavonsote.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.