Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

11 1 23.9.2016 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke 23.9.2016 Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "11 1 23.9.2016 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke 23.9.2016 Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija."— Esityksen transkriptio:

1 11 1 23.9.2016 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke 23.9.2016 Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija Hannele Niemelä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä 12.9.2014

2 2 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MISTÄ LÄHDETTIIN ? Iisalmi, Kiuruvesi, Sonkajärvi, Vieremä Iisalmen aluesairaala Iisalmen ja Vieremän kansanterveystyönkuntayhtymä 1.1.2010 YLÄ-SAVON SOTE KUNTAYHTYMÄ Väkiluku n. 39 000 asukasta

3 3 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Hankkeen taustaa Vanhuspalvelulain pilotointi  monipuolinen palvelutarpeen arvioinnin toimintamalli Kotihoito 2020 – hanke  10 askeleen ohjelma kotihoitoon  keskitetyn neuvonnan toimintamallin pohja luotiin

4 4 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MIKÄ MUUTTUI? KOTIHOITO (Iisalmi) A- ALUE B- ALUE C- ALUE OHJURI- matalan kynnyksen neuvontapiste 1.4.2014 jalkautus neljään kuntaan C-Alue  kpohj.+ ksh+ tiimi Yksi puhelinnumero  kaikki yhteydenotot keskitetysti Monipuolinen palvelutarpeen arviointi Viranhaltija päätökset

5 5 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke MITEN JUURRUTETTIIN? 1.2.2014 kotona asumisen tuen tulosalue aloittaa  Kotona asumisen tuen esimies, omaishoidon palveluohjaajat ja SAS hoivakoordinaattori aloittavat osana kotona asumisen tuen tiimiä  1.4.2014 asiakasohjaajat (8) aloittivat keskitetyssä asiakasohjauksessa ja jalkautuivat kuntiin Kuntoutuksen tiimi siirtyi 1.8.2014 terveyspalvelujen alueelle  joka kuntaan on nimetty oma kotihoidon kuntoutustyöntekijä Toimintaohjeiden, kriteereiden ja palvelukuvauksien päivittämistä  osa perehdytystä Vastuutyöntekijä toimintamallia työstettiin osaksi asiakasohjausta Ensikontaktin lomake käyttöön OHJURIssa

6 6 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Sisäistä koulutusta pidettiin uuden toimintamallin jalkauttamiseen Hankesuunnittelija kävi kaikissa neuvontapisteissä sekä kotihoitoyksiköissä Koulutuskartoitus  päädyttiin GAS- menetelmä koulutukseen  keino asiakkaan tavoitteiden asettamiseen ja niiden seuraamiseen Uuden toimintamallin levittämistä sisäisellä ja ulkoisella tiedottamisella  media, facebook, esittelytilaisuudet(tori, messut, ikäihmisten neuvostot, järjestöt)

7 7 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Haasteet Aikataulutus  ison organisaatio uudistuksen keskellä ja kahden hankkeen päättymisien jälkimainingeissa aloitus viivästyi Tavoitteet olivat jatkumo aiemmista hankkeista ja täsmentyivät hankkeen aikana Juurtumiseen on annettava riittävästi aikaa  avointa keskustelua ja perehdyttämistä  tilaa muutokselle Prosessikuvaukset valmiina ennen juurtumista  helpottaa muutoksen läpikäymistä

8 8 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Ilon pilkahdukset Yhteistyökumppanit ja omaiset sekä asiakkaat antavat suoraa kiitosta ” Yksi numero mihin soittaa tai ohjata”. Hyvä selkeä toimintamalli Hankeyhteistyö Positiivisuus ja usko omaan tekemiseen vie eteenpäin

9 9 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke K I I T O S ! hannele.niemela@ylasavonsote.fi


Lataa ppt "11 1 23.9.2016 HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke 23.9.2016 Matala kynnys neuvontaan: OHJURI- toiminnan juurruttaminen Hankesuunnittelija."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google