Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lillbacka – alustava tarjous Arjen Sankareita Finlandiatalolla.
Advertisements

Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit.
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2.päivä Kirsi Mikkola.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Verkkokaupan asiakaspalvelu kuntoon Kirsi Mikkola
TouNet – Tourism Development in co-opetition in Southern Finland and Baltic Region Projektikoodi: A32211 Karoliina Korpela.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
PIIRIEN TOIMINTAOHJEET
Sähköisen liiketoiminnan haasteet pk-yrityksissä tänään Missä Mennään
Holvi.com -maksutili 1 Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa
Verkkokauppaan nyt, mars, mars!
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
PK-kehittämispalvelut
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Sosiaalista mediaa yrittäjille Tarja Vainionpää Kotipalveluyritykset.
Asiakaspalvelu verkossa
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 INTERNET ON MEDIA EI TEKNOLOGIA.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
MUUTTUVA ASIAKAS Haasteena yritystoiminnalle
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
SOME (sosiaalinen media)
Asiakkuudet luovalla alalla
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
Avi Studio Oy. Yritys •Osakeyhtiö, perustettu maaliskuussa 2007 •Kaksi päätoimialaa:  Sisällön ja opastusjärjestelmien tuotanto matkailun ja kulttuurin.
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
Hitech Business Breakfast Perjantai Kimmo Paajanen.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
PK-YRITYSTEN KEHITTÄMISHANKE
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
© Mimino Oy / VO Maaseutumatkailuseminaari Mimino Oy / Virve Obolgogiani Miten saada ulkomaalaisia matkailijoita Suomen maaseutukohteisiin?
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Miten Kouvolan seutu selviytyy? janne a. Panostukset korkea-asteen koulutukseen Lähde: worldmapper.org © Copyright SASI Group (University of Sheffield)
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
Tulevaisuutta rakentamassa -alueelliset järjestöpäivät TERVETULOA.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Liikeidean esittelyohje
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Verkkokaupan perustaminen. Verkkokaupan kehitysvaiheet Verkkoläsnäolo Yritykset perustavat www-sivut yleisen internet-buumin seurauksena Sivut olivat.
SUURI matkakohde, PIENET resurssit Savonlinnan Seudun Matkailu Oy Tj. Pia Kokki.
VIESTINTÄ Tarja Tapaninen … on sanomien välitystä ja vaihdantaa lähettäjän ja vastaanottajan välillä.
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Ota 2. jaksossa.
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Dos and don’ts #effiefinland #sanomista
Esityksen transkriptio:

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen 16-17.2.2011 JAMK

Ohjelma 17.2.2011 klo 9 - 15 Klo 9 – 10.30 Klo 10.30 – 10.45 tauko 16-17.2.2011 Ohjelma 17.2.2011 klo 9 - 15 Klo 9 – 10.30 Globaalit jakelujärjestelmät ja sähköiset jakelukanavat Matkailun pk-yrityksen verkkokaupan sovellukset ja käyttöpalvelut Klo 10.30 – 10.45 tauko Klo 10.45 – 11.30 Verkkokaupan asiakaspalvelu ja asiakkaan sitouttaminen Klo 11.30 – 12.15 Lounas Klo 12.15 –13.00 alustus verkkokaupan internet-markkinointiin Klo 13.00 – 13.30 - Internet-markkinointi, parityö Palaute ja päivän päätös

Mitä ovat sähköiset jakelukanavat? 16-17.2.2011 Mitä ovat sähköiset jakelukanavat?

Tavoitteet ja suunnitelmat: Jakelutiestrategiaa - missä ja kuka myy? JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 Tavoitteet ja suunnitelmat: Jakelutiestrategiaa - missä ja kuka myy? Tuotteet ja palvelut Yrityksen oma kotisivu Tuotteet ja palvelut Yrityksen Facebook sivu Tuotteet ja palvelut Alueen tai teeman tai myyjän verkkokauppa Tuotteet ja palvelut Matkan-järjestäjä Tuotteet ja palvelut Broker DMC + hakukonelöydettävyys (optimointi) + mainonta ja markkinointi COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Globaalit jakelujärjestelmät JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 Globaalit jakelujärjestelmät Kolme pääjärjestelmää (feb 2009) Amadeus , Travelport (the merged Worldspan and Galileo systems), Sabre and Shares Yksi merkittävä alueellinen GDS, Abacus, palvelee Aasian markkinoilla ja useita alueellisia toimijoita ja yksittäisiä maita, kuten Travelsky (Kiina), Infini ja Axxess (sekä Japani) ja Topas (Etelä-Korea) Ohjelmistotoimittajat tarjoavat liittymiä ja integraatioita GDS järjestelmiin COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Globaalit jakelujärjestelmät JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 Globaalit jakelujärjestelmät 1.9.2009 Kirsi Mikkola 6 COPYRIGHT Kirsi Mikkola

JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 Jakelutiestrategia 16-17.2.2011 COPYRIGHT Kirsi Mikkola

JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Lue Hotellivarausten arvoketju -kirja JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 Lue Hotellivarausten arvoketju -kirja COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 16-17.2.2011 Liiketoimintamallit Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.taigakoru.fi Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.kokemuskauppa.com Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, mobile.vr.fi Älykkäät tarveohjautuvat automaattiset kanavaratkaisut, esimerkki COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 16-17.2.2011 Liiketoimintamallit Perinteinen verkkokauppa www.mirjamin.fi Sivukonttori Internetiin, www.kalevatravel.fi Kansainvälinen verkkokauppa, www.horze.com Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella; harrastekauppa, www.dropinmarket.com Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, www.cdon.com Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta, www.verkkokauppa.com Nettitoimisto, www.nettimatkatoimisto.fi/ Brokeri eli välittäjä, www.lomarengas.fi Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, www.freitag.ch Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 16-17.2.2011 Liiketoimintamallit Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, www.amazon.com ja www.fruugo.fi Ostosklubi www.esprit.fi Kapean sektorin verkkokauppa, http://elainhoitolakotipesa.fi/ www.minoa.fi/ Huutokauppa, www.huuto.net, www.fiksuhuuto.fi Extranet / Intranetkauppa Portaali / Hakemisto, http://www.europages.fi/ Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, http://www.rantapallo.fi www.twitter.com/visitmaine, Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. COPYRIGHT Kirsi Mikkola

“Kotisivu” markkinoinnin suurimmat uhat 16-17.2.2011 “Kotisivu” markkinoinnin suurimmat uhat Tavoitteiden puuttuminen – en tiedä paljonko myyntiä odotan Riittämättömät kävijämäärät – sivustoja ei löydy tai tavoita ne eivät asiakasta Väärät kävijät – segmentointi ja kohderyhmämarkkinointi puuttuu Liian pieni konversio – tapahtumaköyhä kotisivu, interaktiivisuus puuttuu Internet-markkinointiosaamisen puute - ai, pitääkö tehdä muutakin? Etusivu vie kaiken suunnitteluajan – mitä muille sivuille laitetaan? Liialliset panostukset teknologiaan, liian pienet sisältöön ja sen markkinointiin – tulisi olla 80/20 Ongelmat kotisivu- tai teknologiatoimittajan kanssa – yhteisen kielen puuttuminen Organisaation muut ongelmat – asenne, resurssit, verkosto

Matkailun pk-yrityksen verkkokaupan sovellukset ja käyttöpalvelut

JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 Älykkäät yritysverkostot Integraatio yritysten välillä Kilpailu yritysverkosto- jen välillä Verkostoprosessit Palveluorientoitunut 16-17.2.2011 Sähköinen liiketoiminta Merkittävä kriittinen massa Markkina- prosessit Sähköinen Kaupankäynti =verkkokauppa maksu- tapahtumat itsepalvelu Internet www-sivut markkinointi sähköinen esite Asiakkuuden hallinta Vuorovaikutus Ei jatkuva Pysyvä ja kiinteä Asiakaskeskeinen Prosessit Ei erillisiä e-kaupan prosesseja Erilliset e-kaupan prosessit Integroidut ydin prosessit ja palvelu- prosessit Osittain jaetut ja ulkoistetut Teknologia ja jakelu Perus- toiminnot www-sivut Sähköposti Transaktio- ratkaisut www- kauppapaikat Integroidut järjestelmät: ERP CMS CRM Yhteneväiset määritteet ja monikanavaiset toimintatavat Standardit ja alustat Verkoston hallinnointi 1995 2015 COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Verkkokaupan asiakaspalvelu 16-17.2.2011 Verkkokaupan asiakaspalvelu

Mitä on laadukas palvelu Mitä on laadukas palvelu? Millaisen palvelun olet kokenut erityisen hyvänä? Millaisen palvelun olet kokenut erityisen huonona? Mitä laadukas palvelu sinun mielestäsi on?

Palvelutuotteen laatu (Parasuraman ym. 1990, 23.) Asiakkaan ymmärtäminen Palveluympäristö Vaihtoehtoisuus Käytettävyys Henkilökohtaisuus Mitä muuta? Luotettavuus Reagointialttius Pätevyys Saavutettavuus Kohteliaisuus Viestintä Uskottavuus Turvallisuus

Kajak / Kouluttajan materiaali 22-23.3.2010 16-17.2.2011 Asiakaspalvelu Ellei verkkokaupan valikoimassa ole asiakkaan etsimää tuotetta, asiakas useimmiten olettaa, ettei tuotetta ole tarjolla kauppiaan kivijalkakaupassakaan Jos tuotetta ei ole valikoimassa, 55 prosenttia vastanneista surffaa toiseen verkkokauppaan Vain 8 prosenttia ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. ”Yrityksen kannattaa laittaa verkkokauppaansa tarjolle koko tuote- ja palveluvalikoimansa, muuten yritys menettää asiakkaita myös kivijalkakaupassa” Mitä suurempi valikoima verkossa, sitä enemmän sen hallinnointi vie kauppiaalta aikaa COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Asiakkaan kuuntelujärjestelmä Asiakaspalaute Tarve & Odotus Reklamaatio Tuotteiden toteutus ja tuotekehitys Lähde: Haaga-Perho

Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Asiakkaan kuuntelu esimerkkejä / kotisivut & verkkokauppa www.rukansalonki.fi www.hikingtravelhit.fi www.suomennuorisokeskukset.fi www.hotellikalevala.fi/iframe_yhteydenotto.htm Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Asiakaspalvelun esimerkkejä / sosiaalinen media

Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Ennen: Yksi ihminen päivitti kotisivuja Sivut päivittyivät harvoin Nyt: Useat ihmiset tuottavat yhdessä sisältöä sivuille Sisällöt päivittyin usein, jopa useasti päivässä Käyttäjät valvovat myös toisiaan

Mitä sosiaalinen media tarkoittaa? Välineitä on useita erilaisia Yhteistä niille kaikille on keskustelun tai arvioinnin mahdollistaminen

3.4.2017 Asiakaskyselyt

Kilpailusta tiedottaminen 3.4.2017 Kilpailusta tiedottaminen

Tarjouksista tiedottaminen Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Tarjouksista tiedottaminen Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Rekrytointi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Tuotteiden ja palvelujen esittely Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Tuotteiden ja palvelujen esittely Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Liikenteen johdattaminen omille sivuille Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Liikenteen johdattaminen omille sivuille Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Leikkimieliset pelit ja kilpailut Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa 2.11.2010 Leikkimieliset pelit ja kilpailut Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

Asiakaspalautteeseen pitää vastata! 3.4.2017 Asiakaspalautteeseen pitää vastata!

Mitä pitäisi tehdä toisin? JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 Mitä pitäisi tehdä toisin? Markkinointi on kääntynyt päälaelleen kun ulospäin lähtevän viestin sisään tärkeää onkin sisäänpäin tuleva viesti COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Oikeilla välineillä se onnistuisi 16-17.2.2011 Oikeilla välineillä se onnistuisi

JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 bit.ly/RTzPe 16-17.2.2011 COPYRIGHT Kirsi Mikkola

Ensin pitäisi laittaa perusasiat kuntoon JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 Ensin pitäisi laittaa perusasiat kuntoon Kohderyhmät Sähköinen suoramarkkinointi ja syötteet Yhteisömarkkinointi mm. yhteisöt, kuva- ja videogalleriat, blogit, sosiaaliset suosittelupalvelut, virtuaalimaailmat ja pelit Verkkomainonta mm. bannerit, kampanjasivustot, sponsorointi ja kilpailut Affiliate- eli kumppanuusmarkkinointi Linkitykset ja suosittelupalvelut Mobiilimarkkinointi Karttapalvelut ja GPS Mashupit www-sivut 16-17.2.2011 copyright Yritysvalmennus Kirsi Mikkola Oy

Ensin pitäisi laittaa perusasiat kuntoon JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 Ensin pitäisi laittaa perusasiat kuntoon Hakukonemarkkinointi Konversion kasvattaminen Sitouttaminen Seuranta + Markkinointisuunnitelma 16-17.2.2011 copyright Yritysvalmennus Kirsi Mikkola Oy

JAMK / Johdatus matkailun sähköiseen liiketoimintaan 17.4.2010 16-17.2.2011 COPYRIGHT Kirsi Mikkola