IT- Pedan laaturisteily 13.- 15.9.2004 Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Open Source Courseware OSCu
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VAPAAEHTOISTOIMINNAN LAATU JA TUKIRAKENNE Valtakunnallinen asiantuntijaseminaari ja neuvottelupäivä Keski-Suomen Museo, OHJELMA 9.30 – Ilmoittautuminen.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tervetuloa! OPS 2016.
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Avoimuus – kolme askelta
Esityksen transkriptio:

IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Tehtävä Miten tukipalveluilla voidaan edistää verkko- opetuksen ja -oppimisen laatua? millaisten asioiden pitäisi olla kunnossa tai mihin pitäisi kiinnittää huomiota, jotta tukipalveluilla voitaisiin edistää verkko- opetuksen ja -oppimisen laatua. pohtikaa tehtävää ryhmissä omien kokemustenne ja näkemystenne pohjalta. kiteyttäkää pohdintanne "Top 10" -listaksi

Työskentely "Näyttelykävely": Vaihe I: ryhmäkeskustelu, jonka pohjalta kirjattiin "Top 10" -lista fläpille Vaihe II: uudet ryhmät, kierto fläpeillä 3 tärkeimmän asian valinta listasta Vaihe III: työskentelyn arviointi

Vaihe I: ryhmä 1 1.tukipalveluiden olemassaolo 2.toimiva infrastruktuuri ja omat tekniset taidot 3.opiskelijan ja oppimisen nostaminen keskiöön 4.pedagoginen osaaminen 5.vuorovaikutustaidot 6.kannustinmekanismit 7.tiedonvälitys (sisäinen ja ulkoinen) 8.verkostoituminen ja toiminnanvapaus

Vaihe I: ryhmä 2 1.ymmärtävä johto ---> tukipalvelut 2.asianmukaiset tilat ja laitteet 3.tukihenkilöstön osaaminen ja kehittäminen 4.tukipalveluiden vakiintuminen, dokumentointi ja läpinäkyvyys 5.verkko-opetuksen prosessin läpinäkyväksi tekeminen

Vaihe I: ryhmä 3 1.koulutus 2.opettajan ja opiskelijan tekninen ja pedagoginen tuki (resurssit) 3.glumpf -periaate: opiskelijan ja opettajan näkökulma 4."curling mother" -periaate: huomaamattomat/toimivat välineet 5.tuen antamisen pelisääntöjen selkeys ja järjestelmällisyys = läpinäkyvyys 6.peruspalvelut / advanced services; resurssit? 7.rutiinien automatisointi 8.verkostomaiseen yhteistyöhön tukeutuminen ja hyödyntäminen

Vaihe I: ryhmä kommunikaatio 8. tukiorganisaatio: vakinainen, riittävä, osaava, tavoitettava 9.tuki opettajalle: tarvelähtöinen (oikea- aikaisuus ja täsmätuki), substanssiin integroitu, tuotteistetut palvelut 10.ilmapiiri, joka muodostuu opettajien, tukiorganisaation sekä esimiesten välille; tärkeää tässä on innostaminen, yhdessä tekeminen, luottamus, kannustaminen kaiken lähtökohtana

Vaihe II: 3 tärkeintä, ryhmä1 (suluissa mainintojen lukumäärä) infra: tukipalveluiden olemassaolo, toimiva infrastruktuuri ja omat tekniset taidot (3) osaaminen (1): pedagoginen osaaminen, vuorovaikutustaidot (2), kannustinmekanismit (1), tiedonvälitys (1), verkostoituminen ja toiminnanvapaus opiskelijan ja oppimisen nostaminen keskiöön (2)

Vaihe II: 3 tärkeintä, ryhmä 2 (suluissa lukumäärä) tukihenkilöstön osaaminen ja kehittäminen (4) ymmärtävä johto --> tukipalvelut (3) asianmukaiset tilat ja laitteet (3) tukipalveluiden dokumentointi (1) verkko-opetuksen prosessin läpinäkyväksi tekeminen (1)

Vaihe II: 3 tärkeintä, ryhmä 3 (suluissa lukumäärä) "glumpf" -periaate: opiskelijan näkökulma (4) verkostomaiseen yhteistyöhön tukeutuminen ja hyödyntäminen (4) peruspalvelut / advanced services; resurssit? (2) "curling mother" -periaate: huomaamattomat/toimivat välineet (2)

Vaihe II: 3 tärkeintä, ryhmä 4 (suluissa lukumäärä) tarvelähtöinen tuki opettajalle (3) vakinainen ja osaava tukiorganisaatio (3) kommunikaatio (2) yhdessä tekeminen (2) tuotteistetut palvelut (1)

Kooste 3 tärkeimmän kohdan listoista (tehty työskentelyn jälkeen) 1.tukihenkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen: pedagoginen, tekninen ja vuorovaikutustaidot 2.opiskelijan ja oppimisen nostaminen keskiöön, verkko-opetuksen prosessin läpinäkyväksi tekeminen 3.toimiva infrastruktuuri, asianmukaiset tilat ja laitteet 4.verkostomaiseen yhteistyöhön tukeutuminen ja hyödyntäminen 5.kommunikaatio ja yhdessä tekeminen

Kooste 3 tärkeimmän kohdan listoista (tehty työskentelyn jälkeen) 6.palvelumallit: tuotteistetut palvelut / peruspalvelut / advanced services / huomaamattomat / toimivat välineet 7.vakinainen tukiorganisaatio 8.tarvelähtöinen tuki opettajalle 9.ymmärtävä johto 10.tukipalveluiden dokumentointi

Vaihe III: Arviointi Miten työskentely onnistui? työskentely onnistui hyvin (15 vastaajaa / 19 ) pääsimme keskustelemaan asioista monipuolisesti tuli esille toisaalta erilaisia näkökulmia, toisaalta se, että eri instituutioissa ollaan samojen kysymysten äärellä keskustelun sisältö itselle merkityksellinen ja innostava laatunäkökulmassa oli vaikea pysyä

Vaihe III: Arviointi Puhuttiinko laadun kannalta keskeisistä asioista? Kyllä (14 vastaajaa / 19) keskustelut pysyivät hyvin aihepiirissään laadun määrittely vielä epäselvä: mikä on laatu, laadukas tukipalveluiden näkökulmat olivat erilaiset, vaikka lähes kaikki toimivat tukitehtävissä laadusta puhuttiin, mutta eri tasoilla (käytännön toiminta vs. organisaatiotaso)

Vaihe III: Arviointi Millaisia työskentelymuotoja tarvitaan jatkossa? hyvä työskentelymuoto jatkossakin, kaikki saivat asiansa esille vastaavia toiminnallisuutta ja verkostoitumista edistäviä menetelmiä keskustelulle tulee antaa tilaa jatkossakin jatkossa asioita voisi ryhmitellä / palastella, jotta pääsisi konkreettisiin asioihin kiinni enemmän tekemistä, vähemmän keskustelua ja kuuntelua

Vaihe III: Arviointi Mihin pitäisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota? kannustinmekanismit, kannustaminen johdon taholta erityisesti yhteistyö laatuasioissa, laatuprosessin hallinnan opettelua ja tutkimusta lisää hyviä käytäntöjä esille jatkossa voisi pohtia käytettyjä resursseja ja niillä aikaansaatuja tukipalveluita opiskelijan roolia pitää miettiä enemmän

Vaihe III: Arviointi Mihin pitäisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota? jatkossa mietittävä näkökulmia: kenen kannalta? uusien yhteistyöhankkeiden käynnistäminen yliopistojen välillä samantyyppisten projektien välinen keskustelu tärkeää käsitteiden selkeyttäminen tärkeää jatkossa tarkennettava fläpeille kirjattuja asioita