Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma
Advertisements

Nuori ja vanhemmat/ huoltajat Huolen herääminen ja yhteydenotto
Huolen herääminen ja yhteydenotto
Marjan tarina keskikokoisessa kaupungissa
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Lastenpsykiatrian osaston kriisihoitojakso
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Huolen herääminen ja yhteydenotto Jatkohoito
Anne Eronen-Lindeblad
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Psykiatrian klinikassa
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
SYÖMISHÄIRIÖISTEN OSASTOHOITO LASTENPSYKIATRIAN KLINIKASSA
PORIN KOTISAIRAALA Kotona loppuun asti/Moniammatillinen tiimityö
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
NEUVOLAN PERHETYÖ
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Suunnitelmallinen sosiaalityö perheen ja läheisverkoston kanssa
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
Työssäoppiminen eli TOP
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Antti Pollari Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
Hoitotyön prosessi Marianne Niinimäki. Hoitotyön prosessi  =hoitotyölle ominainen yksilön, perheen tai yhteisön terveyteen kohdistuvien toimintojen järjestelmä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
1 Arviointi Lapin päihdeklinikalla Minne menet lappilainen päihdetyö?
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Kuopion kaupunki Perusopetus
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Lasten kivunarviointi kirjaamisen näkökulmasta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Esiopetuksen vuosiympyrä
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Lastenpsykiatrian yksikkö
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Lastenpsykiatrian avohoidon vuotiaiden koulunkäynnin tukijaksot ja konsultaatiorakenteiden suunnittelu Kalliomaan koulussa Ohjeistus keväälle 2018.
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Kukkulan koulu
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Esityksen transkriptio:

Lastenpsykiatrian osastolle intervallijaksolle tulevan lapsen hoidon prosessimalli Lapsi ja vanhemmat/ huoltajat T u l o t i a n e Hoito- suunnitelma neuvottelut Loppuhoito- neuvottelu Perhehoitotyö Omahoitajien toiminta intervallijaksolla Omahoitaja / työpari Lapsen kokonaisvaltainen seuranta Hoitohenkilökunta Siirtyy jatko- hoitoon Lääkärin toiminta intervallijaksolla Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Lapsen ja perheen tilanteen kartoittaminen Erityistyöntekijät Koulu / opetus Koulunkäynti Osastonsihteeri Kirjaa tiedot Suullinen ja kirjallinen raportointi Dokumentointi 13.8.2013

Perhehoitotyö Lapsen tuonti- ja hakutilanteiden sekä viikoittaisen vierailuillan lisäksi vanhempia/huoltajia ja muuta perhettä tavataan sovituilla perhetapaamiskäynneillä. Perhehoitotyön tehtävät: Perheen/huoltajien kuuleminen. Päivitetään osastoseurantaa ja kodin kuulumisia. Tehdään arviointia lapsen ja perheen/huoltajien voimavaroista ja tuen tarpeesta jatkossa.

Lapsen kokonaisvaltainen hoitotyö ja kuntoutus Lapselle suunnitellaan yksilöllinen hoitosuunnitelma huomioiden lapsen tarpeet, kasvu ja kehitys. Lapselle annetaan mahdollisuus omaan aikaan ja rauhoittumiseen. Lapsi osallistuu osaston toiminnallisiin ryhmiin ja yhteisölliseen toimintaan. Huolehditaan lapsen turvallisuudesta nimeämällä joka vuoroon lapselle hänestä vastaava hoitaja. Hoitaja toteuttaa kirjallista ja suullista raportointia. Osastolla arvioidaan lapsen psyykkistä vointia, toimintakykyä sekä yhteistyötaitoja ja vuorovaikutussuhteita että sitä, miten lapsi selviytyy arkisten asioiden hoitamisesta ikätasoonsa nähden. Hoitohenkilökunta on lapsen saatavilla. Arvioidaan mahdollisen lääkityksen vaikutusta lapsen vointiin. Lähellä asuvan lapsen on mahdollista jatkaa omaa harrastustaan intervallijakson aikana vanhemman/huoltajan kuljettamana.

Hoitosuunnitelmaneuvottelut Hoitosuunnitelmaneuvotteluun osallistuvat lapsen hoitoon liittyvät työntekijät osastolta, sairaalakoulusta sekä mahdollisesti poliklinikalta ja tarvittaessa avohuollosta. Myös vanhemmilla/huoltajilla on mahdollisuus osallistua hoitosuunnitelmaneuvotteluun. Hoitosuunnitelmaneuvottelussa käydään läpi lapsen vointia, arvioidaan jaksoa siihen asti ja mietitään mahdollisia muutoksia hoitotyön keinoihin. Hoitosuunnitelmaneuvottelussa päivitetään lapsen jatkohoitoa. Hoitosuunnitelmaneuvottelussa täydennetään tarvittaessa loppuhoitoneuvotteluun kutsuttavien listaa.

Lapsen ja perheen tilanteen kartoitus erityistyöntekijöiden tutkimuksin intervallijaksolla Intervallijaksolla on käytössä sosiaalityöntekijän, psykologin, ravitsemusterapeutin, fysioterapeutin, toimintaterapeutin sekä muiden erityistyöntekijöiden palveluita tarpeen mukaan.

Loppuhoitoneuvottelu Loppuhoitoneuvotteluun osallistuvat lapsen vanhemmat/huoltajat, lapsen hoitoon osallistuvat osaston työntekijät, sairaalakoulun opettaja sekä lähettävältä -/ jatkohoito-taholta yhteistyössä olleet työntekijät mahdollisuuksien mukaan. Myös lapsi itse ikä huomioon ottaen saattaa osallistua ainakin neuvottelun loppuun. Loppuhoitoneuvottelu pidetään intervallijakson päättyessä. Loppuhoitoneuvottelussa arvioidaan toteutunutta jaksoa ja tuloksia sekä suunnitellaan lapsen/perheen jatkohoito, jota on jakson aikana alustavasti jo suunniteltu yhdessä perheen kanssa.

Omahoitajien toiminta intervallijaksolla Omahoitaja on lapselle luottamuksellinen aikuinen sekä hoidollinen ihmissuhde. Tärkeätä on, että lapsi tulee hoitosuhteessa kuulluksi ja saa jakson aikana omahoitajilta kahdenkeskistä aikaa. Intervallijaksolla pyritään pitämään lapsella samat omahoitajat kuin aiemmilla jaksoilla. Omahoitajat huolehtivat potilastietojen luovuttamiseen tarvittavan lapsen ja vanhempien/huoltajien kirjallisen suostumuksen. Usein ensimmäiseksi nimetty omahoitaja pitää lapselle omahoitajatunteja viikoittain. Omahoitajat laativat hoitotyön suunnitelman. Omahoitajat tapaavat ja ovat puhelimitse yhteydessä lapsen vanhempiin/huoltajiin sekä ovat yhteydessä lapsen asioissa mukana oleviin viranomaistahoihin. Omahoitajat tekevät kirjallisen hoitotyön koonnin intervallijakson sisällöstä Efficaan hoidon päättyessä.

Lääkärin toiminta intervallijaksolla Lapsen psyykkisen ja fyysisen hoidon tarpeen arviointi. Lähetteiden tekeminen erityistyöntekijöiden tutkimuksiin, mikäli tällaiset koetaan tarpeellisiksi. Lapsen tapaaminen. Lääkityksen tarpeen arviointi, vanhempien/huoltajien informoiminen lääkityksiin liittyvistä asioista. Osallistuminen lapsen moniammatillisiin neuvotteluihin. Yhdessä moniammatillisen työryhmän kanssa lapsen kriisijakson sisällön, pituuden ja jatkohoidon suunnitteleminen. Hoidon kokonaisuudesta ja pituudesta vastaaminen. Neuvotteluissa vetäjänä toimiminen. Lausuntojen, lähetteiden ja loppuyhteenvetojen tekeminen.

Koulunkäynti Intervallijakson aikana alakouluikäinen lapsi käy Ruutipuiston sairaalakoulua oman koulun opetussuunnitelman mukaisesti. Esikouluikäiselle lapselle järjestetään esikoulumaisia toimintatuokioita osastolla hoitajien toimesta. Sairaalakoulun opettaja on yhteyshenkilö sairaalakoulun ja oman koulun välillä. Sairaalakoulu tekee tiivistä yhteistyötä lastenpsykiatrian osaston ja lapsen omahoitajien kanssa.

Tietojen kirjaaminen Osastonsihteeri huolehtii potilastietojen kirjaamisesta potilastietojärjestelmään ja asiapapereiden arkistoinnista sekä potilasasiakirjojen lähettämisestä sovitulla tavalla.

Milloin intervallijaksolle Intervallijakso on ennalta sovittu seurantajakso osastolla tutkimusjakson tai hoitojakson jälkeen. Intervallijakson tarkoitus on vahvistaa lapsen ja perheen voimavaroja sekä tukea ja ylläpitää pärjäämistä kotona. Tukemaan ja ylläpitämään lapsen aiemmin opittuja taitoja. Intervallijakson alussa tehdään alustavaa suunnitelmaa jakson pituudesta, joka yleensä neljä viikkoa, ja sisällöstä sekä täytetään tarvittavat lomakkeet. Lapsi ja vanhemmat/huoltajat allekirjoittavat hoitoon sitouttavan sopimuksen.

Loppuhoitoneuvottelussa sovittu jatkohoito Koti Erilaiset avohoidon tukitoimet Osastojakso lastenpsykiatrian osastolla Perusterveydenhuollon, päiväkodin ja koulun tarjoamat tukitoimet lääkäri psykologi koulukuraattori kouluterveydenhoitaja kouluavustaja / henkilökohtainen avustaja koulun pien- / erityisryhmä Sosiaalitoimen tarjoamat tukitoimet ohjaus, neuvonta taloudellinen tuki perheneuvolan tarjoamat palvelut lastensuojelun tukitoimet lastensuojeluyksiköiden tarjoamat tukitoimet Erikoissairaanhoidon tarjoamat tukitoimet (tarvitaan lähete) lastenpsykiatrian poliklinikat muut poliklinikat jälkipolikliininen hoitotyö osastolta terapiat Yksityisten tarjoamat palvelut Erityishuollon palvelut