1 Uhrien tukipalvelujen vahvistaminen - faktaa, fiktiota, utopiaa? Mervi Sarimo 17.5.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Senja-juhlaseminaari Hannaleena Kuukari, psykoterapeutti, Tukinainen ry. Sari Laaksonen, kehitysjohtaja, Ensi- ja turvakotien liitto ry.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Katja Mikkonen Kari Niklander
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Kaupunginhallitus Kotouttamisohjelman päivitys ohjelma maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
Senja-juhlaseminaari Päivi Vilkki VT, projektivastaava.
Lähisuhdeväkivaltarikoksesta epäillyn ohjaaminen kuulustelusta väkivaltaa katkaisevaan palveluun Oulu Hautamäki Jari, toiminnanjohtaja Hyvärinen.
Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry.
TURVALLISUUSSUUNNITTELU POHJOIS-SAVOSSA Turvallisuusseminaari
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Väkivaltainen ekstremismi Suomessa
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Tulvadirektiivin keskeinen sisältö
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Lapsen oikeus palveluihin – ihmisoikeusnäkökulma , Prof. E. Pirjatanniemi.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Turvallisuus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Harvinaiset-seminaari Kohtaamisen tori Merja Monto Invalidiliiton Harvinaiset-yksikkö
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Järjestöjen taloudelliset toimintaedellytykset JÄSENMAKSUT OMA VARAINHANKINTA RAY, VEIKKAUS, FINTOTO TUKI ERI MINISTERIÖILTÄ KUNTIEN.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Suomen mielenterveysseura
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Poikkihallinnollinen ohjelma naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi ( ) Paula Karjalainen Ylitarkastaja
Ihmisoikeuskeskus - osa Suomen kansallista ihmisoikeusinstituutiota VALTAKUNNALLISET VAMMAISNEUVOSTOPÄIVÄT
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Tieteellinen tutkimus
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Uhripolitiikan suuntaviivoja
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Sote-uudistuksen toimeenpano
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

1 Uhrien tukipalvelujen vahvistaminen - faktaa, fiktiota, utopiaa? Mervi Sarimo

2 Esityksen sisältö  Hallitusohjelman tavoitteita  Kansainvälisistä velvoitteista  Uhridirektiivi 3. Kansallinen uhripolitiikka ja tukipalvelut -hanke

3 1. Hallitusohjelman uhritukitavoitteet Rikosuhripäivystyksen palvelut turvataan sisäisen turvallisuuden ohjelman mukaisesti. Selvitetään kestävä rahoitusmalli. ► KRIMINAALIPOLITIIKKA: OM Hallitus laatii kolmannen sisäisen turvallisuuden ohjelman, jossa määritellään keskeisimmät turvallisuushaasteet ja kehittämiskohteet - Tärkeää myös väkivallan…torjuminen sekä rikosten uhrien tukipalvelujen kehittäminen. ► SISÄINEN TURVALLISUUS: SM Kehitetään palveluja lähisuhde- ja perheväkivallan sekä seksuaalisen väkivallan uhreille. Jatketaan naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseen tähtäävän ohjelman toimeenpanoa. Turvakotipalveluja lisätään alueellisen tasa- arvon edistämiseksi. ► HYVINVOINTIPOLITIIKKA: STM

4 2. Uhridirektiivin tukivelvoitteet Direktiivi 2012/29/EU rikoksen uhrien oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista hyväksytty lokakuussa 2012  2001 puitepäätöksen velvoitteita laajennettu  saatettava osaksi kansallista lainsäädäntöä mennessä (lait, asetukset, hallinnolliset määräykset)  oikeus käyttää uhrin tukipalveluja keskeinen artikla (8)  Jäsenmaiden helpotettava uhrin ohjaamista tukipalveluihin rikosilmoituksen vastaanottaneen tai muun asiaankuuluvan yksikön toimesta (8.2 art)

5 1) Yleiset tukipalvelut (8 art. 1 kohta)  Huolehdittava siitä, että uhrilla tarpeidensa mukaisesti mahdollisuus käyttää maksutta luottamuksellisia uhrin etua edistäviä uhrien tukipalveluja ennen rikosoikeudellista menettelyä, sen kuluessa ja tarvittavan ajan sen jälkeen.  Perheenjäsenillä oikeus käyttää tukipalveluja tarpeidensa ja rikoksesta aiheutuneen vahingon asteen mukaan.  Tukea olisi annettava eri keinoin ja tehokkaasti maantieteellisesti jakautuneena (johdanto 37)

6 Yleisten tukipalvelujen tarjottava vähintään (9.1 art) a) uhrin oikeuksien käyttämisen kannalta olennaista tietoa, neuvontaa ja tukea b) tietoa relevanteista erityistukipalveluista tai välitön ohjaus tällaiseen palveluun c) emotionaalista tukea ja, jos saatavilla, psykologista d) neuvoja rikoksesta johtuviin taloudellisiin ja käytännön kysymyksiin e) toissijaisen tai toistuvan uhriksi joutumisen, pelottelun tai kostotoimien riskiä ja ehkäisemistä koskevaa neuvontaa, jolleivät muut julkiset tai yksityiset palvelut sitä muuten tarjoa.

7 2) Erityiset tukipalvelut  Jäsenmaiden on (1) t oteutettava toimenpiteitä maksuttomien ja luottamuksellisten erityistukipalvelujen perustamiseksi yleisten tukipalvelujen lisäksi tai osana niitä taikka (2) annettava tukijärjestöille mahdollisuus ottaa yhteyttä erityistukea antaviin olemassa oleviin erikoisyksiköihin (8.3 art)  Uhrilla oikeus käyttää erityistarpeidensa mukaan, perheenjäsenellä erityistarpeen + vahingon suuruuden  Erityistuen tarvetta saattaa olla mm. sukupuoleen perustuvan väkivallan uhreilla (johdanto 17, 38); gender-based violence

8 Erityistukipalvelujen on kehitettävä ja tarjottava vähintään, jolleivät muut julkiset tai yksityiset palvelut niitä muutoin tarjoa (9.3): a. Suoja tai muu sopiva väliaikainen majoitus uhreille, jotka tarvitsevat turvallisen paikan toissijaisen tai toistuvan uhriksi joutumisen, pelottelun tai kostotoimien välittömän riskin johdosta; b. Kohdennettu ja integroitu tuki uhreille, joilla on erityistarpeita, kuten seksuaalisen väkivallan, sukupuoleen perustuvan väkivallan tai lähisuhdeväkivallan uhrit, ml. traumatuki ja neuvonta (ks. myös johdanto 38,39)

9 Yleiset ja erityiset tukipalvelut voidaan perustaa julkisina tai valtiosta riippumattomina järjestöinä ja järjestää ammattilais- tai vapaaehtoispohjalta (8.4) Jäsenvaltioiden rohkaistava uhrien tukipalveluja (9.2) kiinnittämään erityistä huomiota sellaisten uhrien erityistarpeisiin, joille rikoksen vakavuuden seurauksena aiheutunut huomattavaa vahinkoa Uhrien tukipalvelujen ei edellytetä tarjoavan itse laajaa erikois- ja ammatillista asiantuntemusta. Tukipalveluiden olisi tarvittaessa autettava uhreja ottamaan yhteyttä olemassa oleviin ammattiauttajiin, kuten psykologeihin (johdanto 39)

10 Yhteistyö ja palvelujen sovittaminen yhteen (26 art) Jäsenvaltioiden on toteutettava asianmukaisia toimia, joilla •pyritään lisäämään tietoisuutta direktiivissä vahvistetuista oikeuksista ja •vähennetään uhriksi joutumisen riskiä ja •minimoidaan rikoksen kielteiset vaikutukset sekä toissijaisen ja toistuvan uhriksi joutumisen, pelottelun ja kostotoimen riskejä erityisesti kohdentamalla toimet riskiryhmiin, kuten lapsiin sekä sukupuoleen perustuvan väkivallan tai läheisväkivallan uhreihin. Toimet voivat sisältää tiedotus- ja valistuskampanjoita sekä tutkimus- ja koulutusohjelmia tarvittaessa yhteistyössä asiaankuuluvien kansalaisjärjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa.

11 3. Kansallinen rikosuhripolitiikka ja uhrien tukipalvelut –hanke Miksi?  OM:ssä 2011 pyöreän pöydän keskustelutilaisuus uhripoliittisesta toimenpidesuunnitelmasta; toiveet jatkolle  STO 3: OM-vastuulle valmistella mennessä vaihtoehtoiset rahoitusmallit (ml. rikosuhrirahasto) riittävien ja alueellisesti kattavien rikosuhripalvelujen varmistamiseksi  Järjestely- ja rahoitusvastuiden hajanaisuus vaikeuttaa tukitoimien kehittämistä kokonaisuutena ja resurssien turvaamista  Uhridirektiivi (2012/29/EU), Euroopan neuvoston suositus (Rec(2006)8) + muut kv. velvoitteet ja suositukset; EN / Istanbulin yleissopimus?

12 Tavoitteet  kehittää kansallinen strategia uhrien tukipalveluiden järjestämiseksi ja niiden edellyttämän rahoituksen turvaamiseksi  edistää hallitusohjelmakirjausten ja kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten toteutumista koordinoidusti.  edistää ministeriöiden välisen työnjaon ja järjestöjen roolin täsmentämistä, tukipalvelujen synergian tehostamista sekä rahoitusvastuiden ja -mallien linjaamista.  yleisten uhripalveluiden lisäksi huomiota kiinnitetään erityisiin tukipalveluihin, joilla vastataan haavoittuvassa asemassa olevien uhrien erityistuen tarpeisiin.

13 Toimikunnan organisointi  Asettaminen toukokuussa OM + SM + STM  Toimikausi 2014 loppuun  Jäsenet: OM (+pj, siht), SM, STM, VM, Kuntaliitto, RAY, Riku, Ensi- ja turvakotien liitto, Tukinainen, Monika Naiset.  Kuultava riittävässä määrin muita asiantuntijoita ja aihepiirin kannalta keskeisiä tahoja ja järjestöjä  Rahoitusmalliehdotuksen sisältävä väliraportti annettava siinä vaiheessa, että käytettävissä vuosien 2015–2018 kehysvalmisteluissa.

14 Toimikunnan tehtävät •valmistella yhteinen suunnitelma tukipalveluiden rakenteellisista ratkaisuista ja järjestelmän edellyttämistä rahoitusmalleista •kartoittaa yhtenäisiä menettelytapoja ja hyviä käytäntöjä EU:n rikosuhridirektiivin sekä muiden kansainvälisten velvoitteiden ja suositusten tavoitteiden saavuttamiseksi, •koordinoida uhrin tukipalveluihin liittyvien hallitusohjelman toimien toteutusta ja •tehdä ehdotus laajojen uhripoliittisten kysymysten edistämiseksi jatkossa, mahdollisesti seuraavaan hallitusohjelmaan sisällytettäväksi.