Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
VUOSIKELLO ARKIOHJAAJA (2011)
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
LUVALLISET POISSAOLOT
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Erityisopetus lukiossa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
KOULUTUSTAKUU.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
PERUS- JA ERITYISOPETUS
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Etsivä nuorisotyö.
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Koulutuksen järjestäjien menestystekijät Kokkola Lukiokoulutuksen haasteet ammattiopistoille Anssi Tuominen Koulutustoimialan johtaja Kainuun.
Fiilistä asumiseen Fiilistä asumiseen hankkeen toteuttajat " Asuntolan valvonnasta ja hoitamisesta opiskelijan ohjaamiseen ja opiskelujen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ohjauspalvelut Tredussa
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
KP OTE Opinnoista töihin
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
Hyvinvointitiimin pilotti
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Esityksen transkriptio:

Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila 5.5.2012

Jyväskylä Tampere Heinola Salo Kotka Helsinki Kajaani KAINUUN TOISEN ASTEEN KOULUTUKSEN KOULUTUS-YKSIKÖIDEN SIJAINTI (ja etäisyysvertailu) VUONNA 2011 Kuusamo Lukio - alle 100 opiskelijaa - yli 100 opiskelijaa Ammatillinen koulutusyksikkö - alle 100 opiskelijaa - yli 100 opiskelijaa Tampere Suomussalmi Puolanka Heinola Hyrynsalmi Salo Vaala Ristijärvi Paltamo Kuhmo Kotka Sotkamo Kajaani Helsinki

Miten KAOssa menee

Mittaustietoja

Mittaustietoja

Läpäisyyn vaikuttavia tekijöitä Opiskelijan koulussa pysyminen opiskelijan hyvinvointi organisaation tahto Opiskeluaika opiskelijan kyky ja halu organisaation mahdollisuudet ja tahto

Toiminnan rakenne ja organisointi Miten Johdon sitoutuminen Resurssointi Toiminnan rakenne ja organisointi

Toimintaa ohjaavat Strategia Toimintajärjestelmä Erityisopetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma Opiskelijahuollon suunnitelma Päihdetoimintamalli Kriisitoimintamalli Kiusaamisen vastainen toimintamalli Opiskelijakyselyt (olo-, ym. ja kouluterveyskysely) Työolobarometri (henkilöstö)

Tekijät 1 koulutuspäällikkö 15 erityisopettajaa 4 erva opettajaa 4 + 1 osa-aikainen kuraattori 10 terveydenhoitajaa (Kaj 6, Kuh 1, Kuu 1, Suo 1, Vuo 1) Nuorisopsykologi (Kajaani) lääkäri, Kajaani 2 kasvatusohjaajaa (Kaj 1, Kuu 1) 7 asuntolaohjaajaa (3 Kaj, Kuh 1, 1 Kuu, Suo 1, Vuo 1) 13 ohjaajaa/ammattimiestä (Kaj 7, Kuu 5, Suo 1) 12 opinto-ohjaajaa kaikki opettajat ja muu henkilöstö

Otetaan koppi pk-oppilaista Mukana 7-9-lk:t Kodit mukana Tiedon siirto Nivelvaiheen hallinta – PK-> KAO Oikeat valinnat

Nivelvaihe TIEDONSIIRTO NIVELVAIHEESSA (PK-KAO) Vain tarpeellinen tieto Vastuuhenkilöt: KAO; kuraattorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat ja ervaopettajat Perusopetus; kuraattorit, opinto-ohjaajat, erityisopettajat

Tietojen kartoitus perusopetuksesta Yleisopetuksen oppilaat Oppilaille suunnatut tiedotustilaisuudet mm. 9 -viikko Oppilaiden huoltajille suunnatut tilaisuudet Tiedonsiirtoluvat: perusopetuksen opinto-ohjaajat hankkivat jokaisesta oppilaasta kirjallisen tiedonsiirtoluvan Tiedonsiirtopalaverit KAO:ssa aloittavien osalta syksyllä Yksilöllisen opetuksen oppilaat Oppilasryhmien tapaamiset yläkoulun aikana (KAOn kuraattorit) 9-luokan aikana keskusteluja oppilaiden, huoltajien ja opettajien kanssa (KAOn kuraattorit) Oppilailla mahdollisuus käydä koulutuskokeiluissa KAOlla Tiedonsiirtopalaverit KAO:ssa aloittavien osalta syksyllä ja siirtohojks:t

Otetaan koppi KAO opiskelijoista Tiedonsiirto KAOssa Lähtötaso Riskien tunnistaminen Tukitoimet Vapaa-aika ja asuntolatoiminta

Tietojen siirtäminen opetushenkilöstölle: kuraattorit, ervat, opot Tiedonsiirto KAOssa Tietojen siirtäminen opetushenkilöstölle: kuraattorit, ervat, opot Tietojen siirtäminen asuntolaohjaajille: kuraattorit Tiedonsiirroissa välitetään vain opetukseen ja asuntola asumiseen liittyvät välttämättömät tiedot

Tietojen kartoitus opintojen alussa ENSIMMÄISEN VUOSIKURSSIN PEHMEÄ ALOITUS 2 PV OPISKELIJATIETOLOMAKE JA TULOHAASTATTELU opiskelija / ryhmäohjaajat LÄHTÖTASON KARTOITUS Matematiikka ( NMIn KTLT 7-9 testi) lukiseula / yksilötesti (NMI lukiseula + yksilötesti) toinen kotimainen kieli vieraskieli -> ryhmäohjaajat / erityisopettajat RYHMÄYTYMISPÄIVÄT

Yksilöllisen tuen tarpeen määrittely opiskelija, huoltaja (alle 18 v opiskelijan kohdalla), ryhmänohjaaja, koulutusalan erityisopetuksesta vastaava opettaja, kuraattori muut asiantuntijat

HOJKS HOJKS:N VAHVISTAMINEN 20.09. ja 20.01. koulutusalan hyvinvointiryhmä tekee esityksen  erityisopetuksesta vastaava koulutuspäällikkö vahvistaa päätökset HOJKS:N LAATIMINEN opiskelija, huoltajat, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, opettajat, kuraattori muut asiantuntijat

Tukitoimet Opetuksessa kiinnitetään huomiota oppimisvalmiuksiltaan ja –tavoitteiltaan yksilöllisiin opiskelijoihin. Opiskelijoille suunnitellaan erilaisia tukitoimia, joiden tavoitteena on tukea heidän myönteistä yksilöllistä kehitystä ja ammatillista kasvua. Yksilöohjaus Samanaikaisopetus Pienryhmäopetus Työpainotteinen oppiminen

Arviointi TUKITOIMIEN ARVIOINTI JAKSOITTAIN opiskelija, ryhmänohjaaja, erityisopettaja, opettajat, kuraattori TUTKINTOTODISTUS ”tavallinen” osittain mukautettu / kokonaan mukautettu todistus suoritetuista opinnoista

Tehtävät: Kasvatusohjaaja -oppilaiden vapaa-ajan toiminnan organisointi -tutor - toiminta -oppilaskunta -ryhmäytyminen -yhteistyö mm. SAKU ry -asuntolaohjaaja-tiimi

Asuntolatoiminta Ausuntolapaikkoja 636 Kajaani (328 paikkaa) Opintie Vimpeli( 227) Seppälä(101) Kuhmo (80 paikkaa) Kuusamo (80 paikkaa) Suomussalmi (84 paikkaa) Vuokatti (64 paikkaa)

Taustalla johdon sitoutuminen, strategiset linjaukset sopivan kokoinen yhteisö - hyvä yhteishenki koko organisaatiossa henkilökunnan pysyvyys henkilökunnan osaaminen pitkä ja johdonmukainen opiskelijahuollon ja erityisopetuksen kehittäminen yhteinen ihmis- ja oppimiskäsitys

Arjessa opiskelijan hyvinvointi ja erityisopetus kaikkien arkea myönteinen ilmapiiri- opiskelijan hyvinvointiin hyvinvointiryhmät ja erityisopetuksen tiimi rajoja ylittävä yhteistyö KAOn sisällä toimiva yhteistyö verkostoihin luotetaan kaverin tekemiseen kaikki kyytiin – yhtäkään ei haluta menettää