Varastokirjaston syysseminaari 11.9.2013: - Ajankohtaista opetus- ja kulttuuri- ministeriössä - Varastokirjaston ohjauskäytänteistä Ylitarkastaja Anne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TULOSOHJAUS VARASTOKIRJASTON NÄKÖKULMASTA VARASTOKIRJASTON KOKOELMAYHDYSHENKILÖIDEN SEMINAARI
Advertisements

Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Tutkimusaineistot ja aineistopolitiikka Tutkimuksen infrastruktuurien tiekartan aloitusseminaari Juha Haataja
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Taiken asiantuntija- ja verkostoitumispäivä Valkoinen Sali Valtionhallinnon vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma (VATU) Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Finnan käyttötilastot ja tilastotietojen käyttö Heli Kautonen, Markku Laitinen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
Talousarvioprosessi 2014 KH
Yleiskuva CSC:n palveluista Tuija Raaska
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Neljä osakokonaisuutta
Opetus- ja kulttuuriministeriön bibliometriikkatyön linjauksia vuodelle 2015 Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Uusien taidetoimikuntien ja jaostojen perehdytyspäivä Säätytalo Ylijohtaja Riitta Kaivosoja.
Esiselvitys tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta ja lausuntojen yhteenveto Olli Poropudas, Opetusneuvos Opetus- ja.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
Pp.kk.vvvv Osasto Strategisempi Kevyempi Poikkihallinnollisempi Yhtenäisempi 1 Tulosohjaus  vuorovaikutteinen, sopimusajatteluun perustuvaksi ohjausmalli.
Sähköiset lähdejulkaisut kansallisena tietovarantona Anne Lehto OPM, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto, Tiedepolitiikan yksikkö Arkistosta julkisuuteen.
Tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden liittyminen OKM- julkaisutiedonkeruuseen Olli Poropudas Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
J ULKAISUTIETOJEN KÄYTTÖTARKOITUKSET OKM: N NÄKÖKULMASTA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto Opetusministeriön kirjastopäivät Minna Karvonen.
Keskuskirjastokokous , Pasila. Ajankohtaista Valmistautuminen tulevaan hallituskauteen Yleisten kirjastojen vaikuttavuus tutkimus KIRJO Kansalliskirjaston.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Valtiovarainministeriö Jan Holmberg1 Jan Holmberg, finanssineuvos Valtiovarain controller -toiminto Sukupuolinäkökulma käytännössä Hallinnon seurantamekanismit:
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Tieteellisten seurain valtuuskunta
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Hallituksen vuosikertomus
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
AJANKOHTAISTA VARASTOKIRJASTOSTA
Ohjausjärjestelmän valmistelun eteneminen pääpiirteissään
Toiminnallinen ohjaus
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Valtiontalouden ja toiminnan ohjaus
Esityksen transkriptio:

Varastokirjaston syysseminaari : - Ajankohtaista opetus- ja kulttuuri- ministeriössä - Varastokirjaston ohjauskäytänteistä Ylitarkastaja Anne Luoto-Halvari

Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriössä •Vuotta 2014 koskevan talousarvioon (TAE) liittyvät prosessit (valtiovarainministeriö julkisti vuotta 2014 koskevan talousarvioehdotuksensa, samaan aikaan tuli julkiseksi keväällä 2013 valmisteltu OKM:n budjettiehdotus vuodelle 2014). Korkeakoulut -Ammattikorkeakoulut: Toimilupahakemukset ja uudistuksen toinen vaihe -Yliopistot: Yliopistovierailut tehty keväällä 2013 (kerran sopimuskaudessa) -Yliopistoja koskeva rahoitusmallipäivitys (julkaisujen laatu ja opiskelijapalaute) -Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) yhteys yhteiskuntaan Tiede ja tiedelaitokset -Tiedekasvatuksen kehittäminen -Tieteellisten seurain valtuuskunnan uudistaminen - Arkistolain ja yksityisarkistojen valtionapulain uudistamistyö

…Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriössä •Suomen Akatemian arvioinnin julkistus •Valtioneuvoston periaatepäätös ( ) tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistuksesta: –valtion sektoritutkimuslaitokset kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi –tutkittu tieto päätöksenteon tueksi •Tutkimus- ja innovaationeuvoston arviointi, julkistus keväällä 2014 •Kansallinen digitaalinen kirjasto (KDK): –asiakasliittymä Finna –KDK-PAS (pitkäaikaissäilytys) •Tutkimuksen tietoaineistot (TTA-PAS) kehittäminen •Tiedon avoimuus (valtionhallinnon tasolla)

Varastokirjasto •Varastokirjasto on opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) alainen tulosohjattava laitos, jonka tehtävänä on vastaanottaa tieteellisistä ja yleisistä kirjastoista siirrettävää aineistoa ja asettaa se käyttöön. •Tavoitteena tilantarpeen väheneminen kirjastoissa. •Laki Varastokirjastosta vuodelta 1988, asetus 1992, Varastokirjaston suoritteita koskeva maksuasetus vuodelta 2006 •Varastokirjastoon liittyviä asioita valmistellaan opetus- ja kulttuuriministeriössä (OKM) Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osastossa (KTPO) Tiedepolitiikan vastuualueella. •Varastokirjastoa on yksi osaston ns. ”tiedelaitoksista” / ”tieteen virastoista” (muut: Suomen Akatemia, arkistolaitos, Kotimaisten kielten keskus Kotus). –OKM / KTPO: Kansalliskirjasto, Varastokirjasto sekä korkeakoulut(kirjastot) –OKM / KUPO (kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto): yleiset kirjastot, Näkövammaisten kirjasto

Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjauskäytänteistä (yliopistot, ammattikorkeakoulut sekä tiedelaitokset) •OKM vastaa toimialallaan valtioneuvostolle kuuluvien asioiden valmistelusta ja hallinnon asianmukaisesta toiminnasta sekä ohjauksesta. •Keskeiset käytänteet ohjauksessa ovat: –määrärahaohjaus (Varastokirjastolla valtion talousarviossa oma toimintamenomomentti) –säädösohjaus (Varastokirjastoa koskeva laki ja asetus) –informaatio-ohjaus •Keskeisiä välineitä ovat: –ministeriön ja ohjattavan väliset sopimukset (tulossopimus) –palautemenettely (OKM antaa tiedelaitoksille tilinpäätöskannanoton niiden edellisvuoden toiminnasta, yliopistoilla palautemenettely –vierailut, seurantajärjestelmät (vuorovaikutteinen KOTA-tietojärjestelmä)

Tulossopimusneuvottelut… •Tiedelaitoksilla nelivuotiset sopimukset kaudelle –Neuvottelut vuosittain (2013 tehtiin ”uusi sopimus”, vuosille tarkisteet sekä voimavarat vuosittain) –Keväällä 2013 sovittiin voimavaroista vuodelle 2014 –Keväällä 2014 neuvoteltavassa sopimuksessa sovitaan voimavarat vuodelle 2015 –Kevään neuvotteluja on edeltänyt ns. TTS-menettely: •tiedelaitoksilta pyydetty mennessä toiminnan ja talouden suunnitelma (laitoksen menopaineet) koko suunnittelukaudelle eli vuosille KOTA- tietojärjestelmän kautta. •Suunnitelmassa otettava huomioon valtioneuvoston päättämät valtiontalouden kehykset vuosille ) •Mahdolliset kehittämishankkeet kustannustietoineen priorisoitava

…Tulossopimusneuvottelut •Tiedelaitosten sopimusten rakenteita yhdenmukaistettu keväällä •Sopimuksessa painotettu ministeriön ja tiedelaitoksen välillä sovittavia keskeisiä ja strategisia asioita. –Virastojen keskittyminen ydintehtäviinsä •Sopimuksissa keskitytty vain keskeisiin indikaattoreihin. –Tiedelaitoksen raportointi sisältää toiminnan kokonaisuuden kattavat indikaattorit •Sopimus allekirjoitetaan, kun eduskunta hyväksynyt ao. vuoden talousarvion (joulukuussa).

…Tulossopimus… Sopimus laaditaan ns. tulosprisman mukaisesti: •Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet •Toiminnallinen tuloksellisuus – Varastokirjaston tavoitteet sopimuskaudella •Kehittämishankkeet •Toiminnallinen tehokkuus •Tuotokset ja laadunhallinta •Henkisten voimavarojen kehittäminen •Muut asiat (esim. vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma) •Voimavarat vuodelle XXXX (2014) •Seuranta ja raportointi (tilinpäätösasiakirjoissa) •Liitteenä Tulosindikaattorien toteumatiedot (parilta edellisvuodelta) ja tavoitteet (pari-kolme vuotta eteenpäin)

Tilinpäätöskannanotto •Ministeriö antaa laitokselle vuosittain tilinpäätöskannanoton laitoksen edellisvuoden toiminnasta lakisääteisesti mennessä. •OKM:n laatima tilinpäätöskannanotto perustuu tiedelaitoksen tilinpäätösraportointiin ja Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) tarkastusraporttiin ko. virastosta. •Tilinpäätöskannanotossa ministeriö kiinnittää huomiota siihen, jos joku toiminta / tavoite / indikaattori on toteutunut erityisen hyvin tai erityisen huonosti –Tuloksellisuus ja tulostavoitteiden toteutuminen; henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen; tuloksellisuuden raportoinnin asianmukaisuus jne. –Tiedelaitoksen haasteet ja kehittämistarpeet –Ministeriön toimenpiteet tuloksellisuuden parantamiseksi (rahoitus toimitilojen laajentamisen vuokrakustannuksiin