Lopen vesihuoltopäivä Lainsäädäntö ja kunnan käytäntö jätevesiasioissa Juha Viinikka ympäristöpäällikkö
Vesihuoltoa ohjaava lainsäädäntö •Vesilaki •Ympäristönsuojelulaki •Maankäyttö- ja rakennuslaki •Vesihuoltolaki •Terveydensuojelulaki •Hajajätevesiasetus •Lopen käytäntö jätevesiasioissa
Vesilaki Vesilaki 1. luku, 15 §: vesistön muuttamiskielto. Ei saa ryhtyä toimenpiteeseen, joka voi •huonontaa vesistön puhdistautumiskykyä •aiheuttaa haittaa tai vahinkoa esim. kalastukselle •vähentää vesistön kelpoisuutta vedenhankintaan tai virkistyskäyttöön •aiheuttaa vaaraa terveydelle.
Vesilaki 2 Vesilaki 1. luku, 18 §: pohjaveden muuttamiskielto. Pohjavettä ei saa ilman aluehallintoviraston lupaa käyttää siten, että •pohjavettä ottavan laitoksen vedensaanti vaikeutuu •pohjavesiesiintymän antoisuus vähentyy •talousveden saanti vaikeutuu toisen kiinteistöllä.
Vesilaki 3 Vesilaki 9. luku: •1 §: oikeus ottaa vesistöstä talousvettä •4 §: pohjaveden ottaminen toisen maalta: tarvitaan aluehallintoviraston lupa Vesilaki 10. luku: • jäteveden johtamisen yleiset säädökset. Viitataan ympäristönsuojelulakiin, jossa säädökset ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä.
Ympäristönsuojelulaki Tavoitteena ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen. •8 §: pohjaveden pilaamiskielto. Ehdoton, ei voi saada lupaa pilaavaan toimintaan. Koskee myös jätevesien johtamista •18 §: talousjätevesien käsittelyn yleispykälä, jonka perusteella hajajätevesiasetus on annettu •103 §: jätevesien yleinen puhdistamis- velvollisuus.
Maankäyttö- ja rakennuslaki •Puhtaan käyttöveden saanti osoitettava rakennushanketta suunniteltaessa •Jätevesien käsittely ja johtaminen myös osoitettava •Asemakaava-alueet: liittymisvelvoite kunnallistekniikkaan •Haja-asutusalue: noudatetaan hajajätevesiasetuksen määräyksiä
Vesihuoltolaki •Koskee vesihuoltolaitosten toiminta-alueita •Lopella toiminta-alueet = asemakaava- alueet (Kirkonkylä, Launonen, Läyliäinen) •Liittymisvelvoite vesihuoltolaitoksen verkostoihin.
Terveydensuojelulaki •Talousveden terveydellisen laadun valvonta •Jätevesien johtamisesta aiheutuvien terveydellisten haittojen valvonta •17 §: talousveden yleiset vaatimukset •22 §: jätteiden ja jätevesien käsittelyn yleiset vaatimukset •Nämä ovat terveydensuojeluviranomaisen tehtäviä
Hajajätevesiasetus •”Valtioneuvoston asetus talousjätevesien käsittelystä vesihuoltolaitosten verkostojen ulkopuolisilla alueilla” (VNA 542/2003) •koskee haja-asutusalueen asuinrakennuksia ja kesämökkejä •ei koske kantamalla tuodusta vedestä muodostuneita vähäisiä jätevesiä
Hajajätevesiasetus 2 •Asetettu yleiset käsittelyvaatimukset. Puhdistamisessa poistuttava: •orgaanisesta aineesta 80 %, kokonaisfosforista 70 % ja kokonaistypestä 30 % •Siirtymäaika 10 vuotta •Uusia ja uusittavia jätevesijärjestelmiä varten on tehtävä suunnitelma. Liitetään rakennus- tai toimenpidelupahakemukseen
Hajajätevesiasetus 3 •Olemassa olevista jätevesijärjestelmistä tehtiin selvitys siirtymäajan alussa. Säilytetään kiinteistöllä •Käyttö- ja huolto-ohje •Selvityksen saattoi tehdä itse. Jätevesisuunnitelma vaatii tekijäksi ammattisuunnittelijan
Lopen käytäntö jätevesiasioissa •Rakennuslupamenettelyssä harkitaan uudisrakennusten jätevesien johtaminen, osoitettava hakemuksessa •Toimenpidelupamenettelyssä harkitaan olemassa olevien rakennusten jätevesijärjestelmien uusiminen
Lopen käytäntö jätevesiasioissa 2 •Asemakaava-alueet: liittymisvelvoite vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja viemäriin •Haja-asutusalue: jätevesisuunnitelma: oma järjestelmä, liittyminen vesiosuuskuntaan tai siirtoviemäriin
Lopen käytäntö jätevesiasioissa 3 •Olemassa olevien pienet parantamiset tai osittaiset uusimiset eivät tarvitse toimenpidelupaa. Valvonnan takia toivotaan toimitettavaksi ilmoitus rakennusvalvontaan •Neuvonta: hanke, rakennusvalvonta, ympäristötoimi •Valvonta: rakentamisen aikainen rakennusvalvonnalla (LVI-teknikko), järjestelmän käytön aikainen ympäristötoimella.