Toiminta suunnitelma 2009-2010 Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mediakasvatus MLL:ssa
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
JÄRJESTYSÄÄNNÖT   Toiminnan ja käyttäytymisen tiloissa on oltava asiallista. Toiminta ei saa loukata tai syrjiä ketään. Alkoholin ja muiden päihdyttävien.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio
Harvialan koulu ja päiväkoti
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
Yrittäjyyskoordinaattorin toimenkuvasta Eri yksiköissä toimii yrittäjyyskoordinaattoreita, joiden tehtävänä on: *kehittää tapoja ja metodeja opettaa yrittäjyyttä.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Kuopio
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Yläkouluyhteistyö. Koordinoidaan yhteistyössä Pohjois-Savon urheiluakatemian ja Kuopion kaupungin koululiikunnan kanssa Useamman vuoden suunnittelu ja.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
Harvialan koulu ja päiväkoti
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
KOTIKULLAN AAMU-JA ILTAPÄIVÄKERHON Toimintasuunnitelma
Maalaiskunta Tikkakoski Pph Maalaiskunta Palokan vuorohoito Maalaiskunta Ritoniityn Päiväkoti Ilta+la Jyväskylä Tapiolan Päiväkoti Jyväskylä Kultalakin.
Viestintäsuunnitelma
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Ohjaajien perehdytys Tero Leinonen Koordinaattori Lasten tiedekerhot- ja leirit Kesä 2014.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
Vuorohoitojärjestelyt Jyväskylän kaupungissa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Perusopetuksen iltapäivätoiminta
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Tasa-arvosuunnitelma
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Perusopetuksen iltapäivätoiminta
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Toiminta suunnitelma 2009-2010 Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana on turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle ennen ja jälkeen koulupäivän. Aamupäivätoiminnan tarve kartoitetaan vuosittain ja sitä järjestetään alueittain harkinnan mukaan. Jyväskylässä ei ei aamupäivätoimintaa järjestetä lukuvuonna 2009-2010

Kunta vastaa siitä, että sen järjestämä tai hankkima aamu- ja iltapäivätoiminta järjestetään lainmukaisesti. Jyväskylän seudun iltapäivätoiminnan koordinaattori yhdessä edustajien kanssa valvoo ja ohjaa iltapäivätoiminnan toteutumista. Kunta on vakuuttanut iltapäivätoiminnassa mukana olevat lapset.

Toimintaan hakeminen Toiminnan piiriin kuuluvat 1-2. luokkien oppilaat sekä erityisopetuksessa olevat 3.-5. luokkien oppilaat. Toimintaan voi osallistua myös muiden vuosiluokkien oppilaita, mikäli ryhmissä on tilaa. Palveluntuottaja valitsee oppilaat. Opetusjohtaja tekee yhteispäätöksen toimintaan valituista lapsista.

Toimintaan pyritään ottamaan mukaan kaikki hakuaikana hakeneet Toimintaan pyritään ottamaan mukaan kaikki hakuaikana hakeneet. Oppilaita valittaessa ensisijaisessa asemassa ovat 1.- 2 luokkien oppilaat sekä erityisoppilaat.

Jälkkäriin hakemisesta tiedotetaan kouluun ilmoittautumisen yhteydessä Jälkkäriin hakemisesta tiedotetaan kouluun ilmoittautumisen yhteydessä. Huoltajat saavat hakulomakkeen ja tiedotteen, jossa kerrotaan toiminnan tavoitteista ja periaatteista. Hakuaika toimintaan on kouluun ilmoittautumisessa 30.4.2010 mennessä. Toimintaan voidaan hakea erityisin perustein myös kesken toimintakauden.

Jälkkärit noudattavat kouluvuoden työaikoja Jälkkärit noudattavat kouluvuoden työaikoja. Toimintaa tarjotaan keskimäärin 4-6 tuntia päivässä kello 11-17 välisenä aikana. Koulujen loma-aikoina toimintaa voidaan järjestää tarpeen mukaan.

Erityisopetuksessa olevat oppilaat Erityisopetuksessa olevan oppilaan iltapäivätoiminnassa noudatetaan toiminnan yleisiä tavoitteita ja sisältöjä. Erityisoppilaan kohdalla tulee hänen huoltajiensa kanssa pyrkiä sopimaan, kuinka erityisoppilaan kasvuun ja kehitykseen liittyvät tavoitteet huomioidaan. Erityisoppilaita kannustetaan ja tuetaan aloitteellisuuteen ja aktiivisuuteen. Kuljetusmahdollisuus sekä lisäresurssin tarve kartoitetaan jokaisen erityisoppilaan osalta erikseen.

Iltapäivätoiminnan tilat ja välipala Pääsääntöisesti toiminta tapahtuu koulun tiloissa. Mikäli koulun tilat eivät sovellu iltapäivätoimintaan, etsii palveluntuottaja sopivat tilat ja hyväksyttää ne kunnan viranomaisella iltapäivätoiminnan käyttöön.

Tilojen ja välineiden tulee olla turvallisia Tilojen ja välineiden tulee olla turvallisia. Toimintaympäristö tulee tukea toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Lähtökohtana tiloja valittaessa on huomioitava toiminnan luonne ja tarkoitus sekä lapsen kiinnostuksen kohteet ja toiminnan monipuolisuus. Tilojen tulisi tarjota lapselle myös mahdollisuus lepoon ja rauhoittumiseen. Lapsille tarjotaan päivittäin välipala.

Jyväskylän seudun Jälkkäreiden tavoite on: Tarjota mahdollisuus osallistua ohjattuun, virkistävään ja turvalliseen toimintaan. Mahdollistaa levon ja rentoutumisen rauhallisessa ympäristössä, ammattitaitoisen ja tehtävään soveltuvan ohjaajan valvonnassa. Tukea pienen koululaisen kasvua ja kehitystä. Mahdollistaa hyvien vapaa-ajanviettotapojen etsimisen ja löytämisen. Ennaltaehkäistä riskitekijöitä ja syrjäytymistä Edistää tasa-arvoa yhteiskunnassa.

Toimintaa suunniteltaessa on otettava huomioon lapsen yksilölliset tarpeet ja kiinnostuksen kohteet. Toiminnan tulee olla luonteeltaan laadukasta vapaa-ajantoimintaa, jossa korostuu vapaaehtoisuus ja myönteiset elämykset. Jokainen iltapäivätoimintaa järjestävä yksikkö tekee oman toimintasuunnitelmansa kunnassa hyväksytyn toimintasuunnitelman pohjalta.

Yhteistyö kotien kanssa Iltapäivätoiminnan tulee tukea kodin kasvatustyötä. Huoltajalla on ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Iltapäivätoiminnassa ohjaajilla on vastuu lapsen kasvatuksesta kyseisen yhteisön jäsenenä. Yhteistyö edellyttää avointa ja luottamuksellista vuorovaikutusta kodin kanssa. Keväällä vanhemmilta kysytään palautekyselyllä mielipidettä toiminnasta. Vanhempainiltoja voidaan toteuttaa Jälkkärin puitteissa tai yhteistyössä koulun kanssa. Myös muita luontevia yhteistyötapoja pyritään löytämään ja kehittämään.

Yhteistyö koulun kanssa Iltapäivätoimintaa kehitetään yhteistyössä rehtorin, opettajien ja koulunkäyntiavustajien kanssa. Yhteistyö vaatii ohjaajalta aloitteellisuutta ja aktiivista toimintaa kouluun päin. Toiminnassa tulee kunnioittaa koulun opetussuunnitelmaa ja tavoitteita, jotka ohjaavat koulun tiloissa tapahtuvaa iltapäivätoimintaa. Ohjaajien tulee kertoa koulun opettajille iltapäivätoiminnan periaatteista ja sisällöistä. Tavoitteena on molemminpuolisen tiedonkulun lisääminen ja parantaminen.

Yhteistyö eri hallintokuntien kanssa Jälkkärissä tehdään poikkihallinnollista yhteistyötä lapsen parhaaksi. Tällä hetkellä mukana toiminnassa ovat sivistys- ja opetuspalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä Jyväskylän seudun oppilaitokset, Keski- Suomen liikunta ja muita lasten toimintaan liittyviä tahoja. Yhteistyötä pyritään jatkossa tiivistämään nykyisten yhteistyökumppanien kanssa.

ILTAPÄIVÄTOIMINNAN SISÄLTÖ Iltapäivätoiminnalla on sisällöllisesti oma erityisluonteensa, jolle on ominaista toiminnan monipuolisuus, tarvelähtöisyys ja vapaaehtoisuus. Jälkkäri tarjoaa monipuolista tekemistä mm. erilaisissa harrastekerhoissa iltapäivän aikana. Jälkkäriin on turvallista tulla koulun jälkeen, sillä paikalla on kasvatusalan koulutuksen saanut ohjaaja. Jälkkäri on yhdistelmä virkistystä ja lepoa.

Jälkkärin toimintasuunnitelmassa on huomioitava Koulun opetussuunnitelman tukeminen Kalenterivuoden juhlapäivät joiden ympärille voi suunnitella erilaista toimintaa kuten liikuntaa, askartelua, retkiä ym. Käytettävissä olevat tilat ja välineet Vuodenaikojen vaihtelut, joiden mukaan voi rakentaa teemoja Yhteiset tapahtumat, joiden suunnitteluun tarvitaan riittävästi aikaa

Jälkkäri koordinaattori Jälkkäri-kuntien yhteisen koordinaattorin tehtävät ovat seuraavat: sisällöllinen vastuu Jyväskylän kaupungin opetuspalveluiden omista toimintaryhmistä valmistelevan ryhmän puheenjohtaja ja koollekutsuja tiedottaminen ohjaajien koulutuksesta vastaaminen Jälkkäritoiminnasta vastaaminen Yhteistyön rakentaminen, suunnittelu ja yleinen organisointi Erikseen sovittavat selvitystyöt

Ohjaajat Jyväskylän seudun Jälkkäreissä vastaavana ohjaajana on henkilö, joka täyttää valtioneuvoston antaman asetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnanohjaajan kelpoisuudesta. Vastaavalla ohjaajalla on päävastuu toiminnan toteutuksesta. Vastaavan ohjaajan tehtäviin kuuluu mm. päävastuu suunnitelmien tekemisestä ja lapsiryhmästä sekä toiminnan ohjaamisesta. Vastuuohjaaja huolehtii yhteydenpidosta koordinaattoriin, kotiin ja kouluun yhteistyössä ryhmän muiden ohjaajien kanssa.