VALOVUOSI = 9 461 000 000 000 km IHMISIÄ = 7 000 000 000 1 IHMINEN / 1 352 km LINNUNRATA Ø = 100 000 000 VALOVUOTTA 1 IHMINEN / 135 200 000 km GALAKSEJA = 100 000 000 000 (x 100 000 000 VALOVUOTTA) 1 IHMINEN / 13 520 000 000 000 000 000 km / GALAKSIT Ø
YKSILÖ YHTEISÖ MAAILMA KULTTUURI
SAVING THE WORLD IS GOOD BUSINESS
T³ TIEDE TAIDE TALOUS
AINEETTOMAT ARVOT TUOTTAVAT AINEELLISTA HYVÄÄ UUDEN LÖYTÄMINEN TAIDE TIEDE T³ MUOTOILU TEKNOLOGIA UUDEN SOVELTAMINEN TALOUS UUDEN HYÖDYNTÄMINEN
AINEETTOMAT ARVOT TUOTTAVAT AINEELLISTA HYVÄÄ UUDEN LÖYTÄMINEN TAITO / TAIDE TIEDE / TIETO T³ NÄKEMYS / MUOTOILU TEKNOLOGIA / TEKNIIKKA UUDEN SOVELTAMINEN TALOUS / TUOTANTO UUDEN HYÖDYNTÄMINEN
AINEETTOMAT ARVOT TUOTTAVAT AINEELLISTA HYVÄÄ Tuotteiden, palveluiden, prosessien ja liikeideoiden menestys perustuu eettisiin, esteettisiin ja elämyksellisiin arvoihin.
h = T3 + e3 h = hyvinvointi; T3 = Tiede,Taide,Talous; e3 = eettisyys,esteettisyys,elämyksellisyys
T³ AVOIN LUOVA YMPÄRISTÖ LUOVA INNOVAATIOYDIN TIEDE TALOUS TAIDE OTANIEMI KEILANIEMI TIEDE TALOUS T³ TAIDE AVOIN LUOVA YMPÄRISTÖ LUOVA INNOVAATIOYDIN TAPIOLA
MAAILMALUOKAN INNOVAATIOYMPÄRISTÖ T3 VISIO MAAILMALUOKAN INNOVAATIOYMPÄRISTÖ TIEDE TAIDE TALOUS INNOVAATIOT TULOT HYVINVOINTI VUOROVAIKUTUS EETTISYYS ESTEETTISYYS ELÄMYKSELLISYYS YHTEISTYÖ KOHTAAMISET TOIMINTA TUTKIMUS OPISKELU LIIKETOIMINTA INNOVAATIOT TULOT HYVINVOINTI TEKIJÄT TYÖNTEKIJÄT OPISKELIJAT ASUKKAAT AALTO KAUPUNKI YRITYKSET TOIMIJAT OPPILAITOKSET YRITYKSET YHTEISÖT OTANIEMI TAPIOLA KEILANIEMI PALVELUT JULKISET YKSITYISET ALUEELLINEN KANSAINVÄLINEN GLOBAALI INFRASTRUKTUURI LIIKENNE ENERGIA TIETO T3 YMPÄRISTÖ RAKENNETTU LUONTO
T³ T³ hyvinvointi ARVOT kilpailukyky tiede taide talous LUOVUUS kulttuuritarjonta profiili taidelaitokset TAIDE kulttuuripalvelut toiminta yksilö & yhteisö SIVISTYS
1. Jokaisen ihmisen pyrkimyksenä on elää hyvä elämä. Hyvä elämä muodostuu sekä aineellisista että henkisistä tekijöistä. Kulttuuri tarjoaa ihmisille henkisesti hyvän elämän toteuttamiseen tarvittavia välineitä.
2. Yksilön ja yhteisön identiteettiin ja toimintaan vaikuttavat kulttuurin välittämät eettiset, esteettiset, elämykselliset ja semioottiset viestit, jotka ovat kulttuurissa itsessään. Aikojen kuluessa näistä aineettomista arvoista muodostuu kulttuuriperinne, joka kehittää ja vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä tukee yksilön identifioitumista kulttuuriseen taustaansa ja ympäristöönsä.
3. Kulttuurin tarjoamin keinoin voidaan kehittää itseilmaisua, itsetuntemusta ja itsetuntoa, lisätä suvaitsevaisuutta ja empaattisuutta sekä antaa välineitä elämän hallintaan, tavoitteena terveen kulttuurisen itsetunnon omaava ihminen joka on eettisesti vahva, aktiivisesti itseään kehittävä sekä vastuullisesti itsestään ja ympäristöstään huolehtiva.
4. Kulttuurilla on huomattava merkitys sosiaalista eriarvoisuutta ja syrjäytymistä torjuvana ja ehkäisevänä instrumenttina. Sosiaalisena pääomana kulttuuri lisää yhteisön kiinteyttä ja luo perustan yhteisön kehittymiselle.
5. Kulttuurinen ilmapiiri, ympäristö ja toiminta vaikuttavat myönteisesti yhteisön ja sen jäsenten osaamisen, luovuuden ja lahjakkuuden ilmentymän edistäjinä ja vahvistajina.
6. Kulttuuri kuuluu kaikille, jokaisella tulee olla mahdollisuus kehittää omaa persoonaansa ja rakentaa identiteettiään kulttuurin avulla, sekä käyttää aktiivisesti luovia kykyjään itsensä ja yhteisönsä hyväksi. Jokaiselle on tarjottava tähän tarvittavat välineet ja valmiudet.
SAVING THE WORLD IS GOOD BUSINESS