MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuoret, ulkopuolisuus ja minäpystyvyys
Advertisements

Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Kuopion toimipaikka Hermanninaukio 3 FIN Kuopio +358-(0)
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ihmisen kolme olemusta
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Oppimisorientaatioita
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit eilen? Mitä hän teki eilen?
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Oppimisen psykologiaa
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Sanomalehtien Liitto © TNS Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä vuotiaat, N=554, % ”Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on sinulle NETISSÄ?
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Johdantoseminaari.
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
Onko mahdollista tietää?
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
3 Minuudessa on kaksi puolta
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Kuntoutus - kuntoutuminen
Muita persoonallisuusteorioita
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
Ikäteknologian käyttöönotto on sosiaalinen prosessi!
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Partion johtamismallin avulla
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Arvioinnista arkipäivää
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Yhteinen keittiö Osallisuuden arviointi
Persoonallisuus-teoriat
Kuntoutuksesta ja työttömyydestä
Esityksen transkriptio:

MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan

Mark Tennant

Sisältö tänään:  Miksi minuuden kehittymistä tarvitsee pohtia aikuiskasvatuksessa?  Miten minuutta on aiemmin teoretisoitu aikuiskasvatuksessa? Kuinka postmoderni kritiikki haastaa nämä teoriat?  Mitä vanhojen teorioiden tilalle?

Minuuden kehitystä koskevien käsitysten merkitys  Focault: minuuden tekniikat  Aikuiskasvatuksessa pitkään kiinnostuttu itsen kehittämisestä ja muuttamisesta

Koulutusten ”minuuskeskeisyys” vaihtelee 1. Itsensä kehittämiseen ja itsetuntemukseen keskittyvät 2. Minän muutos tärkeää, muttei pääasia 3. Minän muutos edistämässä yhteiskunnallista muutosta

Minuus aikuiskasvatuksen oppimistraditioissa 1. Koulutuksen ja tehokkuuden traditio: oppimiskone 2. Omatoimisuuden, itseohjautuvuuden traditio: rationaalinen 3. Oppijakeskeinen tai humanistinen traditio: ”prosessissa” 4. Kriittinen pedagogiikka ja sosiaalisen toiminnan traditio: sorrettu

Perinteiset käsitykset vs postmoderni minuus  Perinteinen:  yksilö-yhteiskunta dualismi  Postmoderni:  yksilö → subjekti  yhteiskunta → sosiaalinen J. Pekka Mäkelä

Postmoderni tarina minuudesta  --hajautettu minuus, subjektiviteetti ilman alkupistettä, juuttunut merkityksiin, asemoitu kieleen ja kulttuurin kertomuksiin. Minuus ei voi tuntea itseään erillään niistä merkityksistä, joihin se on kietoutunut. - - Merkitykset ovat aina pelissä ja minä, juuttunut tähän peliin, muuttuu aina, tarrautuneena kertomuksiin ja merkityksiin, joiden kautta se johtaa elämäänsä. (Usher 1997)

Postmoderni näkökulman kritiikkiä  Aliarvioi ekonomisten ja poliittisten voimien vaikutuksen, eurooppalainen tarina jne.  Hall huomauttaa, että voidakseen tunnistaa toisen subjektiviteetin, pitää olla ”tunnistaja”  Vastarinnan tekeminen itestäkertomalla?

Postmoderni minuus  Minuuden jatkuvuus = itsestäkertominen, joka asemoi subjektin  Minuus tekstinä  Kulttuuriin ja historiaan sijoittunut, aina avoin uudelleenmäärittelyille  Michael White: narratiivinen terapia

Yhteenveto  Käsityksillä minuudesta on merkitystä, koska yksilön pysyvyyttä korostavat käsitykset voivat olla alistavia  Postmodernin käsityksen mukaan minuus on teksti, jonka merkityksestä voi neuvotella  Aikuiskasvatuksessa tarvitaan kuitenkin jokin ymmärrys yksilön jatkuvuudesta

Kysymyksiä  Vakuuttiko Tennant? Miksi, miksi ei?  Jos olisit kouluttaja, kuinka postmoderni minuuskäsitys vaikuttaisi työhösi käytännössä?