Mitä villapaidalle tapahtuu jos laitat sen pesukoneeseen 60 ⁰C :n pesuun? Miten villavaatteet tulisi pestä, perustele! TOTEUTUS: Otetaan käsinpestäväksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Advertisements

VALOKAAPELIEN PÄÄTTÄMINEN KAUPUNGINTALOLLE
1. Presentation • Kanarian saarille muuttanut eläkeläinen punnitsee itsensä kylpyvaa´alla. Vaaka näyttää hänen painonsa a)Lisääntyneen hieman b)Vähentyneen.
Kestävä kehitys & käsityö
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
polyamidi, pa RAAKA-AINE: öljyteollisuuden sivutuotteet
Vuorovaikutuksesta voimaan
Mukavaa ja terveellistä elämää?
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Huovuttaminen Osio 3..
Monikäyttöinen paperi
KÄSITYÖ KIELEN OPPIMISEN APUVÄLINEENÄ
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
TEKSTIILIKUIDUT Miia Kiuru
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Preppaus ENA 4.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Ympäristötekoja pullonpalautus- automaatilla
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
miten teet rytmisoittimen ilmapallosta ja sanomalehtipaperista
Lajittelupeli Graafinen ala.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
PILKKU.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tuotanto ja hoitaminen Anu kopra & Kirsti Laakso hokl 2001
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Kestoside.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
KASVIVÄRJÄYS Näin värjätään suomenlampaan villaa kasveilla.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Ops seminaari Askola.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Kestävä vaatekulutus Ryhmäporina Milloin viimeksi ostit jonkin vaatteen? Minkä vaatteen ostit? Mihin tarkoitukseen ostit vaatteen? Paljonko vaate maksoi?
Vaatteiden kierrätys Inka Leskelä. Sisällys Korjaa Tuunaa Myy kirpputorilla Vaihda Kaverin kanssa Lahjoita hyväntekeväisyyteen Vie tekstiilikeräykseen.
Käsityötoiminta 2017.
Mitä polyesteri on? Aino, Jenni ja Jyri.
Keskustelua kannabiksesta
”ompeluseurat” kouluissa 2017
Vaatteet vastuullisesti
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Tulvat.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vaatteideni vaikutus ympäristöön
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Vaatteet vastuullisesti
Esityksen transkriptio:

Mitä villapaidalle tapahtuu jos laitat sen pesukoneeseen 60 ⁰C :n pesuun? Miten villavaatteet tulisi pestä, perustele! TOTEUTUS: Otetaan käsinpestäväksi merkitystä villavaatteesta mitat ja laitetaan se pesukoneeseen 60 asteen ohjelmaan. Tähän voi valita esimerkiksi rikkinäisen villasukan tai edullisen kirpparilöydön. Mietitään etukäteen mitä vaatteelle tapahtuu pesussa. Mitataan pesty vaate uudestaan ja tutkitaan miten se on kutistunut. Selvitetään miksi villa huopuu. Apuna voi käyttää alla olevia lähteitä. Vaihtoehtoisesti opettaja voi havainnollistaa kutistumista esim. kuvilla tai valmiiksi kutistetuilla vaatteilla. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Tunne tekstiilikuidut Ideoita huovutetun villavaatteen uudelleenkäyttöön saa mm. kirjoista Do Redo ja Viipaloitu villatakki. KESTO: 2* 20 min.

Kosteudenimukyky: vertaillaan miten eri kankaat imevät itseensä kosteutta. Esim. puuvilla, villa, viskoosi, polyesteri. Mitä käyttäisit a) lähtiessäsi lenkille b) mennessäsi kesäjuhliin? TARVIKKEET: -4 kpl 30*30 kankaita, jotka on valmistettu eri kuiduista ( esim. silkki, villa puuvilla ja polyesteri) -4 kpl astioita jonne kangaspala mahtuu -mittakuppi TOTEUTUS: Jokaiseen astiaan laitetaan ½ dl vettä ja sen jälkeen kangaspala. Annetaan kankaan imeä vettä 5 min. Nostetaan kangas pois ja tutkitaan paljonko vettä on jäänyt kankaaseen imeytymättä. Arvioidaan mikä kangas imi vettä eniten, mikä vähiten. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Tunne tekstiilikuidut KESTO: 15 min.

Mitä kuitumateriaaleja yhdistäisit/et yhdistäisi samaan vaatteeseen? TOTEUTUS: Otetaan selvää eri kuitujen hoitosuositus- ominaisuuksista esim. sanaselityskorteista, pohditaan miten vaatetta tulee hoitaa, jos siihen on yhdistetty kahta, hoitosuositus-ominaisuuksiltaan erilaista kuitua. Tehtävä voidaan tehdä myös käyttäen hyväksi kankaiden hoitosuositus- ohjelappusia, joissa on mukana myös kuitupitoisuudet. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Tunne tekstiilikuidut, Finatex Kuituopas - www.finatex.fi KESTO: 10-15 min.

Olet valmistanut kesämekon puuvillasta ja se on kutistunut ensimmäisessä pesussa, mitä on voinut mennä vikaan? TOTEUTUS: Otetaan ensin selvää puuvillan ominaisuuksista. Tutkitaan myös mahdollista tuoteselostelappua. Keskustellaan yhdessä siitä miten vaatteen valmistuksessa lähdetään liikkeelle. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Tunne tekstiilikuidut KESTO: 10-15 min.

Neulontalangan valinta. Aiot valmistaa a) villasukat, b) kesätopin Neulontalangan valinta. Aiot valmistaa a) villasukat, b) kesätopin. Millaisia ominaisuuksia langalla tulisi olla ja minkä langan valitsisit? TOTEUTUS: Tehtävässä voi käyttää apuna vaikkapa Novitan nettisivuja tai konkreettia lankakeriä vyötteineen. Yhdessä voidaan pohtia millaisia ominaisuuksia halutaan villasukilta ja millaisia kesätopilta. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Hyvä Sauma, Novita Tuotteet - www.novita.fi KESTO: 10-15 min.

Olet vaatekaupassa etsimässä neulepaitaa Olet vaatekaupassa etsimässä neulepaitaa. Sinulla on muutama eri vaihtoehto ja tutkit paitojen raaka-ainemerkintöjä. Merkinnät ovat a) 80 % PAN, 20 % WO b) 70 % CV, 30 % PES ja c) 60 % WO, 40 % CO. Millaisia hyviä/huonoja ominaisuuksia kussakin paidassa on käytön ja huollon kannalta? Minkä paidan valitsisitte näiden ominaisuuksien perusteella? TOTEUTUS: Keskustellen. Paitavaihtoehdoille voi tehdä myös hyvää/ huonoa -listat ja niiden perusteella selvittää löytyykö joukosta jokin ’’voittajapaita’’. TIEDON LÄHTEILLE -VINKKEJÄ: sanaselityskortit, Tunne tekstiilikuidut KESTO: 10-15 min.

Selvitä hoitosuositus-ohjemerkintöjen avulla, mikä materiaali tai millainen tuote voisi olla kyseessä? a) b) c) TOTEUTUS: Tutkitaan eri materiaalien hoitosuositus-ohjesuosituksia esimerkiksi alla mainituista lähdemateriaaleista. Asiaa voidaan lähestyä myös tutkimalla ja vertailemalla päällä olevien vaatteiden merkintöjä. Keskustellaan merkintöjen ja suositusten eroista ja niiden syistä. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: sanaselityskortit, Tunne tekstiilikuidut, Hyvä Sauma KESTO: 20 min. MERKINNÄT ON OTETTU SEURAAVISTA TUOTTEISTA: a) valkoinen lakana, 50 % co, 50 % pes b) neulelanka, 100 % merinovilla c) college-huppari painatuksella, 80 % co, 20 % pes

Millaisia eroja eri kuitujen sähköistymisominaisuuksissa voidaan havaita? TARVIKKEET: -4 kpl esim. 30*30 kankaita, jotka on valmistettu eri kuiduista ( esim. silkki, villa puuvilla ja polyesteri) Ilmapallo TOTEUTUS: Hangataan kankaita yksi kerrallaan ilmapallolla. Testataan mikä kangas sähköistyy eniten ja mikä vähiten kokeilemalla miten kangas takertuu erilaisiin pintoihin. Pohditaan yhdessä mitkä tekijät vaikuttavat kankaan sähköistymiseen, voidaanko sitä jollakin tapaa estää. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Tunne tekstiilikuidut KESTO: 20 min

Suomalaisissa kotitalouksissa heitetään roskiin vuosittain 40 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä (YTV). Kuinka tekstiilien käyttöikää voi pidentää ja millä tavoin tekstiilejä voi kierrättää? TOTEUTUS: Pohditaan mitä eroja on luonnonkuiduilla, selluloosapohjaisilla muuntokuiduilla ja synteettisillä kuiduilla; mitkä kuidut maatuvat ja mitä voidaan kierrättää? Millä tavoilla erilaisia kuituja voidaan kierrättää? Millaisia ongelmia sekoitekankaiden kierrättämisessä/hävittämisessä on? Tehtävä voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että kukin ryhmä saa pohdittavakseen yhden kuidun, jonka kierrätys- ja hävitysmahdollisuuksista ottaa selvää ja esittelee niitä muille. Asiaa voidaan pohtia myös konkreettisten tuotteiden kautta, ja miettiä mitä itse voisi tehdä, jotta tuotteen käyttöikä olisi mahdollisimman pitkä. TIEDON LÄHTEILLE –VINKKEJÄ: Eco Circle - www.ecocircle.jp/en/ HSY Fiksu  Fiksut käytännöt koulussa  Yläkoulu ja lukio  Taito- ja taideaineiden tehtävät  Käsityö - www.hsy.fi/fiksu Tekstiilit ja ympäristö KESTO: 20 – 40 min.