Ammatillinen osaaminen ja TVT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Oulaisten terveydenhuolto-oppilaitos
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettajien tieto- ja viestintätekniikan perustaidot.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö: tutustuminen TVT:n opetuskäytön tilanteeseen Ammatillinen osaaminen ja TVT Millaista TVT-osaamista opettajalta.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Joustavat oppimispolut
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ammatillinen osaaminen ja TVT Lähtökohdat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö: tutustuminen TVT:n opetuskäytön tilanteeseen Ammatillinen osaaminen ja TVT Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiat valtakunnallisesti ja oppilaitostasolla Millaista TVT-osaamista opettajalta odotetaan? (OPE.FI-tasot, TVT ja opettajan työ) Millaiset ovat TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Työskentelytehtävät & esimerkit

Oppimisportfoliotehtävä, kohta 3.3: Lähtökohdat Oppimisportfoliotehtävä, kohta 3.3: Millaiset ovat omat tvt:n opetuskäytön valmiuteni ja kehittymishaasteeni? (esim. Oskar-työkalun hyödyntäminen) Millaista verkkomateriaalia voisin käyttää opetuksessani?

Tavoitteena on, että vuoteen 2007 mennessä … TVT-strategiat Tavoitteena on, että vuoteen 2007 mennessä … Suomi on avoin ja tietoturvallinen verkostoyhteiskunta, jossa tietoyhteiskuntaosaaminen on korkeatasoista kaikilla kansalaisilla on perusvalmiudet ja mahdollisuudet käyttää sähköisiä asiointi- ja sisältöpalveluja tieto- ja viestintätekniikan tarkoituksenmukainen käyttö oppimisessa ja opetuksessa on osa oppilaitosten arkea sähköinen oppimateriaali on laadukasta, pedagogisesti perusteltua ja palvelee eri käyttäjäryhmiä laajasti ja sitä on saatavissa riittävästi (Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004-2006)

Virtuaalikouluhankkeet TVT-strategiat Virtuaalikouluhankkeet Virtuaaliyliopisto Virtuaaliammattikorkeakoulu Virtuaalikoulujen kehittämissuunnitelmat (perusopetuksen virtuaalikoulu, ammatillisen koulutuksen virtuaalikoulu, ammatillisen aikuiskoulutuksen virtuaalikoulu, vapaan sivistystyön virtuaalikoulu) Kari Kiviniemi

Yhteisötason merkitys, sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin TVT-strategiat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategia, eli mitä oppilaitoksilta odotetaan ”Kaikki oppilaitokset laativat vuoteen 2002 mennessä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategian” (Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004) Strategian lähtökohtana oli, että tietostrategiatyöstä tulisi jatkossa luonteva osa opetussuunnitelmatyötä Yhteisötason merkitys, sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin Kari Kiviniemi

TVT-strategiat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämistarpeet, AMOKin TVT-strategia Laitteet, ohjelmistot ja oppimisalustat Teknisen tuen järjestäminen Tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen kehittäminen Tarvittavat tukiresurssit Pedagoginen arviointi ja tutkimustoiminta Tutkimus- ja kehittämistyö Verkkojulkaisut Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö Verkko-opintojaksojen ja oppimisaihioiden tuottaminen Opiskelijoiden verkko-opetus- valmiuksien edistäminen Sisällölliset kehittämistoimet Kari Kiviniemi

TVT:n opetuskäyttö ja OPE.FI TVT-strategiat TVT:n opetuskäyttö ja OPE.FI Opettajien tieto- ja viestintätekniikan osaamista kuvataan valtakunnallisessa tietoyhteiskuntaohjelmassa kolmiportaisella OPE.FI-mallilla.

OPE.FI-tasot eli millaista TVT-osaamista opettajilta odotetaan TVT ja opettajan työ OPE.FI-tasot eli millaista TVT-osaamista opettajilta odotetaan Syvällinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hallinta, erityisosaaminen OPE.FI III 10 % Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa OPE.FI II 75 % 50 % Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta, OPE.FI I kaikki opettajat Kari Kiviniemi

OPE.FI I Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta TVT ja opettajan työ OPE.FI I Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta opettaja käyttää TVT:tä oman opetustyönsä valmisteluun, suunnitteluun sekä arviointiin. Lisäksi hän hallitsee työyhteisön viestintään ja oppilaitosympäristössä työskentelyyn tarvittavat tietokoneohjelmat. ESIM: - tekstinkäsittely, esitysgrafiikka (esim. PowerPoint) ja taulukkolaskenta - Internet-selaimen käyttö - sähköpostin perusominaisuuksien hallinta - audio- ja videolaitteiden peruskäyttö - matkaviestimien perusominaisuuksien hallinta - tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön periaatteiden tunteminen

OPE.FI II Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa TVT ja opettajan työ OPE.FI II Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa Opettaja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa omassa opetuksessaan ja sen kehittämisessä. Lisäksi hän hyödyntää alansa oppimateriaaleja sekä seuraa tieto- ja viestintätekniikan kehitystä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. ESIM: - sähköpostin, www-ympäristön ja ryhmätyöohjelmien monipuolinen käyttö - työvälineohjelmien ja opetussovellusten käyttö opetuksessa - oman sisältöalueen digitaalisen oppimateriaalin tuntemus ja käyttö opetuksessa - oppimateriaalin tuottamisen periaatteet - tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen käytön sovellukset

TVT ja opettajan työ OPE.FI III Syvällinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hallinta opettaja hallitsee syvällisesti erilaiset tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuudet, monipuolisen verkko-oppimateriaalin ja oppimisprosessin tuottamisen sekä kykenee opastamaan ja kouluttamaan kollegoitaan. ESIM: - sisältö- ja ammattialakohtaiset sovellukset / sisällön tuotanto (esimerkiksi kuvankäsittely, ammattisimulaatiot, mediavalinnan tuntemus, etäopetusvälineiden laaja käyttö) - oman opetusalan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön syvällinen asiantuntemus ja vahva pedagoginen käyttötaito - taito opastaa kollegoita sekä toimia kouluttajana, oppilaitosyhteisön kehittäjänä sekä osana asiantuntijaverkostoa - erityisosa-alueiden hallinta (esim. tietohallinto)

Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva pedagogiset taidot ja joustava opetustilanneajattelu edelleen arvossaan tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttö opetuksessa lisääntyy * TVT:n opetuskäyttöön liittyvä osaaminen * verkko-oppimisen ohjauksen asiantuntija * sisällöntuotantotaidot * taito soveltaa erilaisia pedagogisia toimintamalleja ja toimintoja erilaisissa oppimisympäristöissä

Opintojakso ja perinteinen lähiopetus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Opintojakso ja perinteinen lähiopetus Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Lähiopetus - Tavoitteiden kannalta mielekkäät sisällöt ja opetusmenetelmät Arviointi © Kari Kiviniemi

Verkko-opetuksessakin kyse on kokonaisuuden suunnittelusta TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkko-opetuksessakin kyse on kokonaisuuden suunnittelusta Miksi opintokokonaisuus toteutetaan? (tavoitteet) Entä mikä on sisällön logiikka? (sisältö) Miten asioihin perehdytään, millä tavoin opiskellaan? (menetelmät, oppimistehtävät = muoto) Mitä opintokokonaisuudesta toteutetaan verkossa, mitä ei? (mikä on lähiopetuksen / verkko-opetuksen suhde) © Kari Kiviniemi

Opintojakson toteuttaminen verkkotyöskentelynä TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Opintojakson toteuttaminen verkkotyöskentelynä Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Työskentely verkossa - esim. oppimisalustalle valmistellut sisällöt ja työskentelytehtävät reaaliaikaiset menetelmät yleistymässä: esim. TeamSpeak, Skype Arviointi © Kari Kiviniemi

Verkko-opetus osana monimuoto-opetusta TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkko-opetus osana monimuoto-opetusta Tutorointi, tuki ja ohjaus Verkko-opiskelu, oppimistehtävät Lähiopetus, luennot Kari Kiviniemi

eAPE:n sisällöllinen toteutus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa eAPE:n sisällöllinen toteutus Aloitussemi-naari I & II 11.-12.9.2006 - eAPE:n tavoit-teet, sisällöt, toteutustapa portfoliotehtä-vien & verkko-työskentely-tehtävien esittely käytettäviin työkaluihin / ohjelmistoihin perehtyminen Loppusemi-naari, 30.11.2006 portfolioteh-tävien yhteinen käsittely Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, 13.9-29.11. Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot 27.9 Ammatilli-nen opettajuus – open asiantuntijuus, ope amk:ssa, aik.koulutuksessa, perusope-tuksessa… 12.10 Erilaiset opetus-menetelmät 1.11 Opetuksen suunnittelu ja arviointi 16.11 Ammatilli-sen opetta-juuden eri-tyisalueita (oppisopimus-koulutus, näyt-tötutkinnot, t & k) Opintojakson arviointi - palautteen keruu jokaisen 4 teeman päätteeksi - loppupalaute Pienryhmien vapaamuotoiset palaverit Kari Kiviniemi

eAPE:n tekninen toteutus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa eAPE:n tekninen toteutus Aloitussemi-naari I & II 11.-12.9.2006 Ohjelmistojen esittely: WebCT Skype TeamSpeak ZEF Loppusemi-naari, 30.11.2006 Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, 13.9-29.11. WebCT-oppimisalusta pienryhmäkohtaiset työskentelyfoorumit yhteiset tehtäväkohtaiset valmiiden esitysten foorumit ohjausfoorumit informaatiolähteet 16.11 1.11 27.9 12.10 Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot: TeamSpeak, koko ryhmän virtuaali-istunnot Skype, pienryhmien työskentely Opintojakson arviointi ZEF-arviointityökalu Pienryhmien työskentely Skype pienryhmän valmistautumisen aputyökalu 5 henkeä, reaaliaikaiset palaverit Kari Kiviniemi

Mitä uutta ns. oppimisaihion käsite tuo TVT:n hyödyntämiseen TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Mitä uutta ns. oppimisaihion käsite tuo TVT:n hyödyntämiseen yleinen ongelma: esim. sisällöntuotantorenkaissa tuotettujen verkko-opintojaksojen heikko yleiskäyttöisyys ratkaisuna ns. oppimisaihiot, eräänlaiset oppimateriaalipalaset, joita voidaan ainakin periaatteessa käyttää hyvin erilaisissa yhteyksissä © Kari Kiviniemi

TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Oppimisaihiot Määritelmät: Oppimisaihiot ovat yksittäisiä ja kompakteja multimedia- tai hypermediapohjaisia ”oppimateriaalipalasia” tai opetusohjelmia, joita voidaan käyttää erilaisissa oppimisprosesseissa ja oppimisprosessin eri vaiheissa. Ne ovat suhteellisen atomisia ja itsenäisiä kokonaisuuksia, mikä mahdollistaa niiden monikäyttöisyyden. (Silander & Koli 2003, 67) Oppimisaihio = mikä tahansa digitaalinen resurssi jota voidaan uudelleenkäyttää oppimisen tukena (Wiley 2000)

TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Esimerkki: tuotetun oppimisaihion (1 op) hyödyntäminen eri oppilaitoksissa Yhteisesti tuotettu oppimisaihio = Oppilaitos 1, 3 op:n opintojakso Oppilaitos 2, 10 op:n opintojakso Oppilaitos 3, 60 op:n koulutus Verkkotyöskentely, 2 op Lähiopetus, 2 op Projektityö, 5 op Lähiopetus, 1 op Orientaatiosemi-naari, 5 op Lähiopetus, 2 op Oppimistehtävä Yksittäiset opintojaksot Kari Kiviniemi

Perinteinen lähiopetus ja oppimisaihioiden mahdollisuudet TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Perinteinen lähiopetus ja oppimisaihioiden mahdollisuudet Poissaoloja korvaavat aihiot AIHIO AIHIO Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Lähiopetus Arviointi AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO © Kari Kiviniemi

Oppimisaihioiden mahdollisuudet monimuoto-koulutuksessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Oppimisaihioiden mahdollisuudet monimuoto-koulutuksessa Tutorointi ja ohjaus AIHIO Verkko-opiskelu, oppimistehtävät Ennakkotehtävät AIHIO AIHIO AIHIO Lähiopetus Lähiopetus, Arviointi AIHIO AIHIO Kari Kiviniemi

Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa Verkkoympäristö - ohjaus, työssäoppijoiden yhteinen viestintäkanava, työssäoppimiseen liittyvät tehtävät Työssäoppiminen työssäoppimispaikoilla Kari Kiviniemi

Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa Verkkoympäristö - ohjaus, työssäoppijoiden yhteinen viestintäkanava, työssäoppimiseen liittyvät tehtävät AIHIO AIHIO Työssäoppiminen työssäoppimispaikoilla Kari Kiviniemi

Näyttötutkinnot ja TVT? TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Näyttötutkinnot ja TVT? ”Näyttötutkinnot … muodostuvat työelämästä ja sen kehittymistarpeista johdetuista tehtäväkokonaisuuksista, joille on ominaista toiminnallisen ja tiedollisen perustan yhteisyys, ammattitaidon monipuolisuus sekä työprosessin ja sen tulosten yhdentyminen.” (Autokorimestarin erikoisammattitutkinto, tutkinnon perusteet, s. 5) Kumoaako em. ajatus näyttötutkintojen työelämälähtöisyydestä ja työelämän kehittymistarpeista johdetuista tehtäväkokonaisuuksista mahdollisuuden hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa? © Kari Kiviniemi

Näyttötutkinnot ja oppimisaihioiden mahdollisuudet TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Näyttötutkinnot ja oppimisaihioiden mahdollisuudet Valmistava koulutus Näytön antajien omaehtoisen valmistautumisen tukeminen Näyttöjen / näytön osien arviointi AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO ? © Kari Kiviniemi

Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva Tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttö suhteessa omaan opetukseen ja sen tavoitteisiin verkko-opintojaksojen toteuttaminen monimuoto-opetukseen perustuvat opintojaksot TVT:n / oppimisaihioiden hyödyntäminen lähiopetuksessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet ohjauksessa TVT:n / aihioiden hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksen tai näyttötutkintojen yhteydessä Olennaista ei tekniikka, vaan toiminta päämäärään tähdäten