Ammatillinen osaaminen ja TVT Lähtökohdat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö: tutustuminen TVT:n opetuskäytön tilanteeseen Ammatillinen osaaminen ja TVT Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiat valtakunnallisesti ja oppilaitostasolla Millaista TVT-osaamista opettajalta odotetaan? (OPE.FI-tasot, TVT ja opettajan työ) Millaiset ovat TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Työskentelytehtävät & esimerkit
Oppimisportfoliotehtävä, kohta 3.3: Lähtökohdat Oppimisportfoliotehtävä, kohta 3.3: Millaiset ovat omat tvt:n opetuskäytön valmiuteni ja kehittymishaasteeni? (esim. Oskar-työkalun hyödyntäminen) Millaista verkkomateriaalia voisin käyttää opetuksessani?
Tavoitteena on, että vuoteen 2007 mennessä … TVT-strategiat Tavoitteena on, että vuoteen 2007 mennessä … Suomi on avoin ja tietoturvallinen verkostoyhteiskunta, jossa tietoyhteiskuntaosaaminen on korkeatasoista kaikilla kansalaisilla on perusvalmiudet ja mahdollisuudet käyttää sähköisiä asiointi- ja sisältöpalveluja tieto- ja viestintätekniikan tarkoituksenmukainen käyttö oppimisessa ja opetuksessa on osa oppilaitosten arkea sähköinen oppimateriaali on laadukasta, pedagogisesti perusteltua ja palvelee eri käyttäjäryhmiä laajasti ja sitä on saatavissa riittävästi (Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004-2006)
Virtuaalikouluhankkeet TVT-strategiat Virtuaalikouluhankkeet Virtuaaliyliopisto Virtuaaliammattikorkeakoulu Virtuaalikoulujen kehittämissuunnitelmat (perusopetuksen virtuaalikoulu, ammatillisen koulutuksen virtuaalikoulu, ammatillisen aikuiskoulutuksen virtuaalikoulu, vapaan sivistystyön virtuaalikoulu) Kari Kiviniemi
Yhteisötason merkitys, sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin TVT-strategiat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategia, eli mitä oppilaitoksilta odotetaan ”Kaikki oppilaitokset laativat vuoteen 2002 mennessä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategian” (Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004) Strategian lähtökohtana oli, että tietostrategiatyöstä tulisi jatkossa luonteva osa opetussuunnitelmatyötä Yhteisötason merkitys, sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin Kari Kiviniemi
TVT-strategiat Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön kehittämistarpeet, AMOKin TVT-strategia Laitteet, ohjelmistot ja oppimisalustat Teknisen tuen järjestäminen Tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitojen kehittäminen Tarvittavat tukiresurssit Pedagoginen arviointi ja tutkimustoiminta Tutkimus- ja kehittämistyö Verkkojulkaisut Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö Verkko-opintojaksojen ja oppimisaihioiden tuottaminen Opiskelijoiden verkko-opetus- valmiuksien edistäminen Sisällölliset kehittämistoimet Kari Kiviniemi
TVT:n opetuskäyttö ja OPE.FI TVT-strategiat TVT:n opetuskäyttö ja OPE.FI Opettajien tieto- ja viestintätekniikan osaamista kuvataan valtakunnallisessa tietoyhteiskuntaohjelmassa kolmiportaisella OPE.FI-mallilla.
OPE.FI-tasot eli millaista TVT-osaamista opettajilta odotetaan TVT ja opettajan työ OPE.FI-tasot eli millaista TVT-osaamista opettajilta odotetaan Syvällinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hallinta, erityisosaaminen OPE.FI III 10 % Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa OPE.FI II 75 % 50 % Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta, OPE.FI I kaikki opettajat Kari Kiviniemi
OPE.FI I Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta TVT ja opettajan työ OPE.FI I Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen hallinta opettaja käyttää TVT:tä oman opetustyönsä valmisteluun, suunnitteluun sekä arviointiin. Lisäksi hän hallitsee työyhteisön viestintään ja oppilaitosympäristössä työskentelyyn tarvittavat tietokoneohjelmat. ESIM: - tekstinkäsittely, esitysgrafiikka (esim. PowerPoint) ja taulukkolaskenta - Internet-selaimen käyttö - sähköpostin perusominaisuuksien hallinta - audio- ja videolaitteiden peruskäyttö - matkaviestimien perusominaisuuksien hallinta - tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön periaatteiden tunteminen
OPE.FI II Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa TVT ja opettajan työ OPE.FI II Tieto- ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa Opettaja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa omassa opetuksessaan ja sen kehittämisessä. Lisäksi hän hyödyntää alansa oppimateriaaleja sekä seuraa tieto- ja viestintätekniikan kehitystä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia. ESIM: - sähköpostin, www-ympäristön ja ryhmätyöohjelmien monipuolinen käyttö - työvälineohjelmien ja opetussovellusten käyttö opetuksessa - oman sisältöalueen digitaalisen oppimateriaalin tuntemus ja käyttö opetuksessa - oppimateriaalin tuottamisen periaatteet - tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen käytön sovellukset
TVT ja opettajan työ OPE.FI III Syvällinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hallinta opettaja hallitsee syvällisesti erilaiset tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön mahdollisuudet, monipuolisen verkko-oppimateriaalin ja oppimisprosessin tuottamisen sekä kykenee opastamaan ja kouluttamaan kollegoitaan. ESIM: - sisältö- ja ammattialakohtaiset sovellukset / sisällön tuotanto (esimerkiksi kuvankäsittely, ammattisimulaatiot, mediavalinnan tuntemus, etäopetusvälineiden laaja käyttö) - oman opetusalan tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön syvällinen asiantuntemus ja vahva pedagoginen käyttötaito - taito opastaa kollegoita sekä toimia kouluttajana, oppilaitosyhteisön kehittäjänä sekä osana asiantuntijaverkostoa - erityisosa-alueiden hallinta (esim. tietohallinto)
Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva pedagogiset taidot ja joustava opetustilanneajattelu edelleen arvossaan tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttö opetuksessa lisääntyy * TVT:n opetuskäyttöön liittyvä osaaminen * verkko-oppimisen ohjauksen asiantuntija * sisällöntuotantotaidot * taito soveltaa erilaisia pedagogisia toimintamalleja ja toimintoja erilaisissa oppimisympäristöissä
Opintojakso ja perinteinen lähiopetus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Opintojakso ja perinteinen lähiopetus Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Lähiopetus - Tavoitteiden kannalta mielekkäät sisällöt ja opetusmenetelmät Arviointi © Kari Kiviniemi
Verkko-opetuksessakin kyse on kokonaisuuden suunnittelusta TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkko-opetuksessakin kyse on kokonaisuuden suunnittelusta Miksi opintokokonaisuus toteutetaan? (tavoitteet) Entä mikä on sisällön logiikka? (sisältö) Miten asioihin perehdytään, millä tavoin opiskellaan? (menetelmät, oppimistehtävät = muoto) Mitä opintokokonaisuudesta toteutetaan verkossa, mitä ei? (mikä on lähiopetuksen / verkko-opetuksen suhde) © Kari Kiviniemi
Opintojakson toteuttaminen verkkotyöskentelynä TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Opintojakson toteuttaminen verkkotyöskentelynä Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Työskentely verkossa - esim. oppimisalustalle valmistellut sisällöt ja työskentelytehtävät reaaliaikaiset menetelmät yleistymässä: esim. TeamSpeak, Skype Arviointi © Kari Kiviniemi
Verkko-opetus osana monimuoto-opetusta TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkko-opetus osana monimuoto-opetusta Tutorointi, tuki ja ohjaus Verkko-opiskelu, oppimistehtävät Lähiopetus, luennot Kari Kiviniemi
eAPE:n sisällöllinen toteutus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa eAPE:n sisällöllinen toteutus Aloitussemi-naari I & II 11.-12.9.2006 - eAPE:n tavoit-teet, sisällöt, toteutustapa portfoliotehtä-vien & verkko-työskentely-tehtävien esittely käytettäviin työkaluihin / ohjelmistoihin perehtyminen Loppusemi-naari, 30.11.2006 portfolioteh-tävien yhteinen käsittely Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, 13.9-29.11. Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot 27.9 Ammatilli-nen opettajuus – open asiantuntijuus, ope amk:ssa, aik.koulutuksessa, perusope-tuksessa… 12.10 Erilaiset opetus-menetelmät 1.11 Opetuksen suunnittelu ja arviointi 16.11 Ammatilli-sen opetta-juuden eri-tyisalueita (oppisopimus-koulutus, näyt-tötutkinnot, t & k) Opintojakson arviointi - palautteen keruu jokaisen 4 teeman päätteeksi - loppupalaute Pienryhmien vapaamuotoiset palaverit Kari Kiviniemi
eAPE:n tekninen toteutus TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa eAPE:n tekninen toteutus Aloitussemi-naari I & II 11.-12.9.2006 Ohjelmistojen esittely: WebCT Skype TeamSpeak ZEF Loppusemi-naari, 30.11.2006 Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä, 13.9-29.11. WebCT-oppimisalusta pienryhmäkohtaiset työskentelyfoorumit yhteiset tehtäväkohtaiset valmiiden esitysten foorumit ohjausfoorumit informaatiolähteet 16.11 1.11 27.9 12.10 Reaaliaikaiset virtuaali-istunnot: TeamSpeak, koko ryhmän virtuaali-istunnot Skype, pienryhmien työskentely Opintojakson arviointi ZEF-arviointityökalu Pienryhmien työskentely Skype pienryhmän valmistautumisen aputyökalu 5 henkeä, reaaliaikaiset palaverit Kari Kiviniemi
Mitä uutta ns. oppimisaihion käsite tuo TVT:n hyödyntämiseen TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Mitä uutta ns. oppimisaihion käsite tuo TVT:n hyödyntämiseen yleinen ongelma: esim. sisällöntuotantorenkaissa tuotettujen verkko-opintojaksojen heikko yleiskäyttöisyys ratkaisuna ns. oppimisaihiot, eräänlaiset oppimateriaalipalaset, joita voidaan ainakin periaatteessa käyttää hyvin erilaisissa yhteyksissä © Kari Kiviniemi
TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Oppimisaihiot Määritelmät: Oppimisaihiot ovat yksittäisiä ja kompakteja multimedia- tai hypermediapohjaisia ”oppimateriaalipalasia” tai opetusohjelmia, joita voidaan käyttää erilaisissa oppimisprosesseissa ja oppimisprosessin eri vaiheissa. Ne ovat suhteellisen atomisia ja itsenäisiä kokonaisuuksia, mikä mahdollistaa niiden monikäyttöisyyden. (Silander & Koli 2003, 67) Oppimisaihio = mikä tahansa digitaalinen resurssi jota voidaan uudelleenkäyttää oppimisen tukena (Wiley 2000)
TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Esimerkki: tuotetun oppimisaihion (1 op) hyödyntäminen eri oppilaitoksissa Yhteisesti tuotettu oppimisaihio = Oppilaitos 1, 3 op:n opintojakso Oppilaitos 2, 10 op:n opintojakso Oppilaitos 3, 60 op:n koulutus Verkkotyöskentely, 2 op Lähiopetus, 2 op Projektityö, 5 op Lähiopetus, 1 op Orientaatiosemi-naari, 5 op Lähiopetus, 2 op Oppimistehtävä Yksittäiset opintojaksot Kari Kiviniemi
Perinteinen lähiopetus ja oppimisaihioiden mahdollisuudet TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Perinteinen lähiopetus ja oppimisaihioiden mahdollisuudet Poissaoloja korvaavat aihiot AIHIO AIHIO Tavoitteet, ryhmän lähtötason arviointi Lähiopetus Arviointi AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO © Kari Kiviniemi
Oppimisaihioiden mahdollisuudet monimuoto-koulutuksessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Oppimisaihioiden mahdollisuudet monimuoto-koulutuksessa Tutorointi ja ohjaus AIHIO Verkko-opiskelu, oppimistehtävät Ennakkotehtävät AIHIO AIHIO AIHIO Lähiopetus Lähiopetus, Arviointi AIHIO AIHIO Kari Kiviniemi
Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa Verkkoympäristö - ohjaus, työssäoppijoiden yhteinen viestintäkanava, työssäoppimiseen liittyvät tehtävät Työssäoppiminen työssäoppimispaikoilla Kari Kiviniemi
Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Verkkoympäristön hyödyntäminen työssäoppimisessa Verkkoympäristö - ohjaus, työssäoppijoiden yhteinen viestintäkanava, työssäoppimiseen liittyvät tehtävät AIHIO AIHIO Työssäoppiminen työssäoppimispaikoilla Kari Kiviniemi
Näyttötutkinnot ja TVT? TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Näyttötutkinnot ja TVT? ”Näyttötutkinnot … muodostuvat työelämästä ja sen kehittymistarpeista johdetuista tehtäväkokonaisuuksista, joille on ominaista toiminnallisen ja tiedollisen perustan yhteisyys, ammattitaidon monipuolisuus sekä työprosessin ja sen tulosten yhdentyminen.” (Autokorimestarin erikoisammattitutkinto, tutkinnon perusteet, s. 5) Kumoaako em. ajatus näyttötutkintojen työelämälähtöisyydestä ja työelämän kehittymistarpeista johdetuista tehtäväkokonaisuuksista mahdollisuuden hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa? © Kari Kiviniemi
Näyttötutkinnot ja oppimisaihioiden mahdollisuudet TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Näyttötutkinnot ja oppimisaihioiden mahdollisuudet Valmistava koulutus Näytön antajien omaehtoisen valmistautumisen tukeminen Näyttöjen / näytön osien arviointi AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO AIHIO ? © Kari Kiviniemi
Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva TVT:n hyödyntämismahdollisuudet opetuksessa Yhteenveto: TVT ja opettajan työnkuva Tieto- ja viestintätekniikan hyväksikäyttö suhteessa omaan opetukseen ja sen tavoitteisiin verkko-opintojaksojen toteuttaminen monimuoto-opetukseen perustuvat opintojaksot TVT:n / oppimisaihioiden hyödyntäminen lähiopetuksessa TVT:n hyödyntämismahdollisuudet ohjauksessa TVT:n / aihioiden hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksen tai näyttötutkintojen yhteydessä Olennaista ei tekniikka, vaan toiminta päämäärään tähdäten