Euroopan oikeushistoriaa Jukka Kekkonen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
BMW Group Nordic.  Syntynyt Lappeenrannassa  Käynyt ala-asteen Korkea-ahon kyläkoulussa  Yläaste Kesämäenrinteen koulussa  2003 Autonasentajan.
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
TEOLLISEN YHTEISKUNNAN SYNTY (1700-L.LOPPU, 1800-L.)
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
ARJEN HISTORIA HI08.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Artikkelisuosittelija bX Väinö Ala-Härkönen Kansalliskirjasto / kirjastoverkkopalvelut.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
M UUTOKSEN MAHDOLLISUUS S UOMEN KUNTOUTUSJÄRJESTELMÄSSÄ Sari Miettinen Vastuuyliopettaja YAMK –yksikkö HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu.
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Essee.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Tieteiden erot ja ihmistieteiden luonne
Kohti demokraattista oikeus- ja hyvinvointivaltiota
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Oikeudellisen käytännön teoria
Oikeustieteiden tutkintotavoitteiset opinnot (HTK/HTM-tutkinnot) Hämeenlinnassa.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Oikeussosiologia 2: Oikeussosiologia ja sen suhde oikeustieteeseen
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Jukka Kekkonen Euroopan oikeushistoriaa,
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Napoleonin valtakauden uudistukset
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
Miksi ihmiset taistelevat? Ryhmäpsykologia. Kirjailijat Tuomas Tepora s. 1978Juha Siltala s Tutkija Helsingin yliopistolla Vuoden tiedekirjailija.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Jatkuvuuden ja muutoksen (kriisit) dynamiikkaa
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Poikkitieteellisyydestä oikeustieteessä. Mitä on oikeustiede? Mitä on yritysjuridiikka? Oikeustiede = Oikeusjärjestyksen ja –järjestelmän tutkimista –
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Selittäminen ja tieteenalojen erot
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
maailman (ja siis Suomenkin) historiaa v
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Itä-Suomen yliopisto – monialainen, kansainvälinen tiedeyliopisto
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Euroopan oikeushistoriaa 29.10-9.11.2012 Jukka Kekkonen Luentojen tavoitteet Mitä oikeushistoria on ? Koulukunnat Oikeus- vai historiatiede Oikeushistorian ”virheet” Kontekstuaalinen oikeushistoria Miksi oikeushistoriaa?

Luentojen yleiset tavoitteet 1. Oikeudellisen muutoksen yhteiskunnallisten ja kulttuuristen yhteyksien osoittaminen (kontekstuaalisuus); 2. Oikeudellisen muutoksen keskeisten linjojen ja murroskohtien esittely (tiedollinen tavoite); 3. Nykyajan ja menneisyyden dialogisen suhteen osoittaminen: katsomme aina historiaa oman aikamme viitekehyksen kautta. Huom. Tutkimuksen ja opetuksen yhteys; (tiedeyliopiston tavoitteet!)

Näkökulmia Muutoksen vs. jatkuvuuden dynamiikka; Oikeuden funktionaaliset välttämättömyydet; Yhteiskunnallisen järjestyksen ylläpitäminen; Konfliktien ratkaiseminen; Yhteiskunnallisten suhteiden ohjailu; Oikeus yhteiskunnallisten suhteiden kuvastimena

Mitä oikeushistoria on Mitä oikeushistoria on? Oikeushistoria tutkimuksen kohteena ja oppiaineena Tutkimuksen kohteet (oikeus): normit, instituutiot, käytännöt, doktriinit (opit)/oikeustiede, professiot, artefaktit; Oikeuskulttuurin käsite; Huom. Kohdealueen valtava ajallinen ja alueellinen laajuus! Tutkimuksen tavoitteet: oikeudellisen muutoksen analyysi (tulkinta, ymmärtäminen, selittäminen), oikeudellisiksi määriteltyjen ongelmien ratkaisu eri aikoina ja eri paikoissa. Miksi oikeus muuttuu? Ks. Ylikangas 1983. Vrt. oikeuden muuttumattomuus ja sen selittäminen! Vrt. nopean ja hitaan muutokset selittäminen!

Koulukunnat Erilaiset näkemykset kiinnostavista tutkimuksen kohteista; Erilaiset tavat selittää oikeuden muutosta, vastata kysymykseen, miksi oikeus muuttuu? Kolme koulukuntaa: 1) aatteellis/idealistinen, 2) rakenteellis/realistinen ja 3) eklektinen (eri selitystapoja yhdistelevä); Yksi- vai ”monipuolinen” selittäminen? On aina kysyttävä, ketkä muutosta haluavat (ja millaista) ja ketkä sitä vastustavat; Historiallinen ja rationaalinen rekonstruktio; Lingvistinen käänne/postmodernismi (tulkinnallisuuden ja kerronnallisuuden korostaminen, relativismi) 1970-luvulla; Vrt. tieteen yleiset tavoitteet: uuden ja mahdollisimman totuudellisen tiedon etsiminen, uusien näkökulmien löytäminen.

Onko oikeushistoria oikeus- vaiko historiatiede? Tarpeeton kysymys! Tieteidenvälisyys, monitieteisyys ihanteena; Instituutiot ja tutkijat; Kohteet vs. lähestymistavat: oikeushistorian kohteena ovat oikeudelliset ilmiöt. Metodiset välineet sen sijaan löytyvät historia- ja yhteiskuntatieteistä; Kysymyksenasettelu, lähdekritiikki: milloin ja mihin tarkoitukseen lähde on syntynyt; Lähteiden luotettavuus? Vrt. muistelmat – vs. akateemiset tutkimukset; Anakronistisen tarkastelun vaara!

Oikeushistorian ”virheet” Suppea kohdealue; Evolutionismi ”lakihistorian” ominaisuutena: ”muutos on kehitystä parempaan” (vrt. kontekstuaalisuus!). Käpertyminen omaan perinteeseen; Reviirien vartiointi; Deskription ylivalta; Vajavainen itsereflektio;

Kontekstuaalinen oikeushistoria Avoin kohteiden ja lähestymistapojen suhteen; Kunnianhimoinen tavoitteiltaan; Analyyttinen: oikeushistorian tutkija ei ole historian ”tuomari” vaan ”lääkäri! Generalisoiva; yleistyksiä tavoitteleva; Vertaileva (vertailuoptimistit vs. vertailuskeptikot); Ks. Kekkonen 2008. Yhteiskunnallisesti relevantti ? (Historiasta oppiminen jne.)

Miksi oikeushistoriaa? Yleissivistys; Nykyisyyden juuret; miten tähän aikaan on tultu; Historiasta oppiminen: tragediat, kontekstuaalisuus, tutkimustiedon hyväksikäyttö; Identiteettien rakentaminen (vrt. Berliinin muurin kaatumisen jälkeinen Eurooppa, 1800-luvun nationalismi); Kollektiivisten traumojen purkaminen (kriisit: sisällissodat ym.)

Kirjallisuutta http://www.helsinki.fi/oikeustiede/omasivu/kekkonen.htm Jukka Kekkonen: - Kontekstuaalinen oikeushistoria (Forum Iuris 2009 tai sama ruotsiksi: Kontextuel rättshistoria (2011) Muutos ja jatkuvuus (Talentum 2003) Suomen oikeuskulttuurin suuri linja (1998) Kriisit, valta ja oikeus (1996); Laillisuuden haaksirikko (1991) Merkantilismista liberalismiin (1987)