1 AKL:n 42. Autokauppiaspäivät 23.3.2012 Hilton Helsinki Kalastajatorppa Toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitto ry Autokaupan ajankohtaiskatsaus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

. AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Puheenjohtaja Pekka Helander Autoalan Keskusliitto ry.
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Tapahtumaverstas ja tutkimuksen lähtökohdat •Tapahtumaverstas –Perustettu v.2007 (Fregatti Oy Yrityspalveluiden sisar) –Tarjoaa Tapahtumaviestintää.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
SOME Eli sosiaalinen media ja lähinnä sitä Facebook Roast.
Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä Yhteenveto 2014
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Työhönvalmennuksella työelämään
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - TUTKIMUSLAITOKSET FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
NYKYTILAKARTOITUS HANGOSSA - KOTIHOIDON ASIAKKAAN KÄYTÖSSÄ OLEVAT APUVÄLINEET JA TULEVAISUUDEN APUVÄLINETARPEET HENKILÖKUNNAN ARVIOIMANA (TOTEUTUS VIIKOT.
Kumppanuusyhteistyö Hankefoorum Lahti Erityisasiantuntija Anne Astikainen SOSTE.
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
Jäsenkysely 2011 Tarja Ikonen Kyselyn toteuttaminen ja palautetut lomakkeet •Kysely lähetettiin 245 jäsenelle Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen.
Kirjasto mediakasvattajana Koulun “käsikassara” vai itsenäinen toimija? Kirjastot ja media kyselyn satoa Vaasan kaupunginkirjasto Pohjanmaan maakuntakirjasto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Yritys asiakkaana, terveysalan yritysten verkostoituminen Härkönen Timo, Härkönen Jenni, Laine Annami ja Vehmas Mari.
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
1 TL HUS virkistys ja liikuntakysely v Kyselyn yhteenveto.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
AKL:n 40. Autokauppiaspäivät AKL/Pentti Rantala 1 AKL:n 40. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Tiedotustilaisuus Autokauppa.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Liiketalous JYPV 07 -PROJEKTI JYPV 07 JAMKIN KESKI-SUOMEN YRITYSTEN YRITTÄJÄPOLVENVAIHDOS (JYPV) – PROJEKTI/JATKAJAKOULU  Ω KOKEMUKSIA.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Sosiaalisen median mahdollisuudet yhdistystoiminnassa, 2 op
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Esityksen transkriptio:

1 AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Hilton Helsinki Kalastajatorppa Toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitto ry Autokaupan ajankohtaiskatsaus Lehdistötilaisuus 8.30 – 9.30 AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Tj. Pekka Rissa

Esityksen sisältö 1.Autokaupan tilanne 3/ Sosiaalisen median (some) käyttö autokaupan parissa – tutkimus maaliskuu 2012 AKL:n 42. Autokauppiaspäivät Tj. Pekka Rissa 2

3 1. Autokaupan tilanne ja näkymät nyt

Uusien henkilöautojen ja pakettiautojen rekisteröinnit per

TIELIIKENTEEN VEROT Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

TIEVERKON KEHITTÄMISEN MENOT Lähde: Suomen Tieyhdistys, LVM, Valtion talousarvioesitykset

Liikennevirasto TTS

TIELIIKENTEEN HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖJEN KEHITYS JA ENNUSTE Lähde: VTT, LIISA 2009

Verotettujen uusien ja käytettyjen henkilöautojen keskimääräiset CO 2 -päästöt kuukausittain

BENSIINIKÄYTTÖISEN HENKILÖAUTON JA LINJA-AUTON VERTAILU MAANTIELIIKENTEESSÄ LINJA-AUTON HENKILÖLUVUT, JOILLA PÄÄSTÖ VASTAA HENKILÖAUTON KUORMITUSTA 1,9 TYPEN OKSIDITHIILIDIOKSIDI Lähde: VTT, LIISA Tieliikenteen Tietokeskus

BENSIINIKÄYTTÖISEN HENKILÖAUTON JA LINJA-AUTON VERTAILU KATULIIKENTEESSÄ LINJA-AUTON HENKILÖLUVUT, JOILLA PÄÄSTÖ VASTAA HENKILÖAUTON KUORMITUSTA 1,3 TYPEN OKSIDITHIILIDIOKSIDI Lähde: VTT, LIISA Tieliikenteen Tietokeskus

asiamies Jouko Sohlberg AUTOALAN TYÖLLISYYS

asiamies Jouko Sohlberg

Autoalan Keskusliitto ry 3/2012 Yhdessä Aalto Yliopisto, Helsingin kauppakorkeakoulu opiskelijatiimi Sosiaalisen median käyttö autokaupassa

Sosiaalinen media suomessa Kaikista suomalaisista yli 40 % on rekisteröitynyt sosiaalisen median yhteisöpalveluihin kuten Facebookiin, Twitteriin tai muihin yhteisöpalveluihin. Alle 34-vuotiailla vastaava luku oli jo lähes 80 %. Lähde: Tilastokeskus (12/2010)

Autoalan tutkimuksen aineisto •Kysely lähetettiin 106 autoliikkeelle onnistuneita vastauksia 45  vastausprosentti 42,5 % •Sosiaalista mediaa käytti jo 24,4 % Ei käyttänyt 75,6%

Vastanneiden liikevaihto •Punainen palkki kuvaa sosiaalisen median käyttäjien määrää kaikista vastanneista •Sosiaalisen median käyttää - pienistä ( alle 30 M ) 13,6 % - keskisuurista ( M ) 16,6 % - suurista ( 100 M tai yli ) 54,5 %

Henkilöstön määrä •48,9 % vastaajayrityksistä oli alle 50 työntekijän yrityksiä  yhteys somen käytön haasteisiin, joista toiseksi suurimpana pidettiin henkilöstö- resursseja ( 45,5 % vastaajista )

Sosiaalisen median käyttö •24,4 % vastaajista käytti jo sosiaalista mediaa MIHIN: 8 markkinointiin 6 ulkoinen viestintä 5 sidosryhmä viest. 4 rekrytointiin 3 kilpailuihin vastaajia

Sosiaalisen median ymmärrys •72,7 % koki ymmärtävänsä mitä sosiaalinen- media tarkoittaa. •Vain kolme vastaajaa piti some:a huonosti tunnettuna yrityksessään. Vastaajia

Sosiaalisen median kanavat •Käytetyistä kanavista Facebook ylivoimaisesti suosituin. ( 90,9 %) •Yhdellä yrityksellä oma sosiaalisen- median ratkaisu. vastaajia

Kuinka kauan somea on käytetty ? •Vastaajayrityksistä 63,6% on käyttänyt somea alle 12 kk  Suurimmalla osalla vielä suht. tuore viestinnän keino.  ei vielä laajaa kokemusta. vastaajia

Hlö. Resurssien sekä ajan käyttö vastaajia

Strategian käsittely 27,2 % vastaajista on tehnyt strategian sosiaalisen median käytöstä. Ja 1/3 on myös parhaillaan työstämässä strategiaa sosiaalista mediaa varten. Strategian suunnittelu ja jalkauttaminen ovat erittäin tärkeitä jo ennen liittymistä sosiaalisen median kentälle. Someen liittymisen on tuettava yrityksen viestintä- strategiaa, eikä se saa olla vain yksittäinen/erillinen toiminto yritykselle.

Viestinnän muodot •Markkinointi sekä tiedottaminen yleisimmät, molempia käytti 72,7 % vastaajista. •Suurin yllättäjä palautteen ja sen käsittelyn vähäisyys -Vain 1 yritys keräsi ja käsit- teli palautetta  some tarjoaisi erinomaisen mahdollisuuden hyödyntää palautetta nopeasti ja kustannus- tehokkaasti

Maahantuojan rooli somen käytössä vastaajia

Kommunikointi sosiaalisessa mediassa • Liityttekö keskusteluihin kohderyhmienne kanssa? Kyllä 2 Joskus 3 Ei 6 •Teettekö aktiivisesti keskustelun avauksia? Kyllä 3 Joskus 2 Ei 6 •Osallistuuko johto keskusteluihin somessa? Kyllä 2 Joskus 0 Ei 9 •Käyttekö vain yksipuoleista, tiedottamisen Kyllä 5 luonteista viestintää? Joskus 3 Ei 3 Johto erittäin vähän mukana sosiaalisen median kommunikoin- nissa.

Hyödyt •Asiakkaiden sitoutuminen brändiin koettiin tärkeimpänä ( 72,7 % vastaajista ) •Uusien asiakkaiden saaminen koettiin hyödyltään melko vähäisenä vielä. ( 18,1 % )

Haasteet

•Kuten edellisestä kalvosta ilmeni, suurimmiksi koetut haasteet eivät synny taloudellisten resurssien käytöstä, vaan sosiaalisen median tuntemusta ja siellä toimimisen osaamista koskevista haasteista. •Varsinkin pienille yrityksille sosiaalinen media on erittäin kustannustehokas viestinnän mahdollisuus.  viestintä tavoittaa erittäin suuren kohderyhmän pienemmilläkin taloudellisilla panostuksilla. •Osaamisen tasoa pystytään nostamaan suhteellisen helposti perehdyttämällä henkilöstöä järjestelmällisesti toimintaan sosiaalisessa mediassa.

Tulevaisuus ja kokemukset

Vastaajat, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa •Vastaajista 75,5 % ei käyttänyt sosiaalista mediaa viestinnässään. •Pyrittiin selvittämään mitkä ovat suurimpia syitä sille, että kyseiset yritykset ovat jättäneet somen käyttämättä. •Mielenkiintoisia tuloksia tulevaisuuden suunnitelmista

•Yksikään yrityksistä, ei ole aikaisemmin käyttänyt sosiaalista mediaa  ei yrityksiä jotka ovat yrittäneet ja pettyneet

Keskustelu someen liittymisestä •Sosiaalinen media on ns. ”hot topic” myös niiden keskuudessa jotka eivät vielä ole ottaneet sitä käyttöön.  76,5 % on jo kes- kustellut aiheesta.

Miksi emme käytä sosiaalista mediaa? •”Emme tiedä miten sosiaalista mediaa voi oikeasti hyödyntää kaupallisesti ” •”sosiaalisen median vaikutus autoalalle on toistaiseksi varsin pieni” •”Ei toistaiseksi kaupallista näkymää. Seuraamme tilannetta” •”En ole vakuuttunut liiketoiminnan ja sosiaalisen kanssakäymisen yhdistämisestä” Huono somen tuntemus tai osaamisen puute olivat 55,9 % yrityksistä suurin syy poisjäännille.

Mahdolliset kanavat •Kuten myös somen käyttäjien keskuudessa, oli Facebook ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto. •blogit ja Twitter saivat enemmän kannatusta kuin nykysiltä käyttäjiltä.

Tulevaisuuden näkymät •67,6 % vastaajista ilmoitti harkinneensa sosiaalisen median käyttämistä. •Yksikään vastaajista ei tyrmännyt täysin mahdollisuutta liittyä tulevaisuudessa sosiaaliseen mediaan.

Yhteenveto •Vastaukset olivat odotetun kaltaisia: - somen käyttöaste, oltu mukana vasta 12 kk, käyttökohteet sekä kanavat; markkinointi ja viestintä - Suurin haaste on osaamisen puute ja henkilöstöresurssit •Myös yllättäviä tuloksia: - tulevaisuuden suunnitelmat, haasteet – uskoa ja uskallusta alkaa olla nyt lähteä mukaan •Myös avoimiin kysymyksiin kommentteja:  syitä miksi somea ei hyödynnetä yrityksissä ” Emme tiedä miten sosiaalista mediaa voi oikeasti hyödyntää kaupallisesti ” ” sosiaalisen median vaikutus autoalalle on toistaiseksi varsin pieni ” ” Ei toistaiseksi kaupallista näkymää. Seuraamme tilannetta. ”