Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
tietopalvelusihteeri Riitta Nevalainen Kuopion om-keskus
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti Aineisto osoitteessa: Toive ryhmäjaosta, kts. liite.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
VAU:n huippu-urheilustrategia
Tervetuloa vanhempainiltaan!
VAU huippu-urheilustrategia
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Uusi opetussuunnitelma 2016
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki CLIL tuli taloon Vieraskielisen opetuksen politiikat ja koulun toimintakulttuurin muotoutuminen Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki Jyväskylän yliopisto 27.1.2011

1. näytös: Brysselin tuulet Tapahtumapaikat: Yhdentyvä Eurooppa, Suomi kansainvälinen yhteistyö laajentuu, Suomi hakee EU-jäsenyyttä→ vauhdittaa opetusalan lainsäädäntömuutoksia lainsäädäntö mahdollistaa vieraskielisen opetuksen toteuttamisen peruskoulussa ja lukiossa kielitaidon taso- ja monipuolisuusvaatimukset lisääntyvät odotukset vieraskielisen opetuksen toteuttamisen monimuotoistamiseen

2. näytös: Herääminen Tapahtumapaikka: Perusopetuksen koulu (lk 1-6) Mukana: toimintatavat ja historia: kehittämisen ilmapiiri, asennoituminen uuteen, painotukset henkilöstö: vahvuudet, osaaminen, innostus johtaminen: rehtori, paikallinen opetus-/sivistyshallinto oppilaat oppilaiden vanhemmat toimintaympäristö, muut toimijat opetussuunnitelmat

3.näytös: Uudet tuulet puhaltavat Tapahtumapaikka: kunta, koulujärjestelmä, koulu koulun ja kotien välinen yhteistyö tiivistyy kodit aktiivisemmin mukaan koulujen kehittämiseen→ kotien (vanhempien) vaatimukset ja odotukset kasvavat koulujen odotetaan profiloituvan paikallinen opetushallinto kannustaa ja resursoi kehittämään ja erottumaan muista→”lippulaivakoulut” (valtakunnallisestikin) koulun johdon voimakas tuki kehittämistyöhön koulun opetushenkilöstön rekrytointilinjaus yliopisto ja koulu(t) konkreettiseen yhteistyöhön

4. näytös: Vieraskielinen opetus myötätuulessa Tapahtumapaikka: koulu innostuneita opettajia ja mahdollisuus pitkäkestoiseen täydennyskoulutukseen kotipaikkakunnalla Jyväskylässä resursointia myös oppimateriaalihankintoihin ja natiiviopettajan palkkaamiseen kodit tukevat ja arvostavat englanninkielistä opetusta asuinalueella ”kieliorientaatiota” (opiskelijaperheet, akateemiset perheet, kielipainotuksia alueen päiväkodeissa). Asuinalueella tapahtuva yhteistyö syvenee.

Edelleen myötätuulessa vieraat kielet mukana päiväkotien toiminnassa ja koulun kerhotoiminnassa→ osaavia ja innokkaita koulutulokkaita luokanopettajakoulutuksen opetusharjoittelu- ja opiskelujaksot koululla tuovat tuoreita ideoita ja menetelmiä↔ opettajien asiantuntijuuden arvostus hankkeet aktivoivat: KIMMOKE-hanke ja Lingua- sekä Comenius-hankkeet kouluun saadaan rekrytoitua CLIL-orientoituneita opettajia

5. näytös: Ristiaallokkoa Tapahtumapaikka: koulu kehittyy ”kahden kerroksen väkeä”-ilmapiiri =>vaikuttaa henkilöstön, oppilaiden ja vanhempien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön kehittämisväsymys ja CLIL-opetuksen vaativuus painavat CLIL-opetuksen ”honeymoon” on ohi, opetus- arki on rankkaa ja arvostustakin koetellaan CLIL-jatkumo yläkouluun takertelee taloustilanne heikkenee→resurssit kehittämiseen (”ylimääräiseen”) vajenevat

6. näytös: Tienhaarassa Tapahtumapaikka: koulu henkilöstöllä pohdinnan aika 1998-99 enemmistön päätös: kaikki koulun yleisopetuksen oppilaat saavat sekä suomenkielistä että englanninkielistä opetusta, mahdollisimman tasavertaisesti ei oppilaiden valikoitumista, CLIL-tunnit järjestellään opettajien välisellä työnjaolla CLIL-jatkumoa yläkouluun elvytetään ns. kansainväliset luokat siirtyivät kouluun kunnan kouluverkon tiivistämisen yhteydessä

7.näytös: Vieraskielisen opetuksen kehittämishankkeesta koulun CLIL-toimintakulttuuriksi Tapahtumapaikka: kunta, koulu CLIL tuli ja jäi taloon (1991-). Nykyään koulussa lähes täysin englannin kielellä opiskelevat luokat sekä kahdella kielellä – suomi ja englanti-opiskelevat luokat CLIL jatkuu yläkoulussa, johon oppilaat pääsääntöisesti siirtyvät kunnassa IB-lukio

Kiitos Tuija Rasinen, KT, Jyväskylän kaupunki tuija. rasinen@jkl Kiitos Tuija Rasinen, KT, Jyväskylän kaupunki tuija.rasinen@jkl.fi puh. +358 40 830 7829