Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa 8.6.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Uusi tutkinto – mitä jokaisen opettajan tulisi siitä tietää?
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu Teologinen tiedekunta.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
2002 Tutkimusjärjestelmän kehittämisen merkkipaaluja  Tutkijakoulutuksen organisointi  Tasa-arvon edistäminen  Tutkijanuran kehittäminen  Huippututkimuksen.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Esityksen transkriptio:

Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa

Bolognaprosessin yleisiä tavoitteita  Eurooppalaisen koulutusalueen vahvistaminen  Yliopistokoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa  Kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen siirtyminen  Opintojen mitoituksen yhtenäistäminen ( ECTS –pisteet)  Koulutuksen läpinäkyvyys Euroopassa  Liikkuvuuden lisääminen  Yliopistokoulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen

Yleistä bologna-prosessista Helsingin yliopistossa  Yliopiston strategiassa, opetuksen ja opintojen kehittämisohjelmassa ja kansainvälisessä toimintaohjelmassa tavoitteet vuosille  Tiedekunnat vastaavat tutkintojen laadun kehittämisestä  Opetusministeriön hankerahoituksella asiantuntijoita tiedekuntiin ja keskushallintoon vuosiksi  Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä perustettu keväällä 2003

Kaksiportainen perustutkintorakenne  Kaksivaiheinen perustutkinto muodostuu  alemmasta kandidaatin tutkinnosta (180 opintopistettä / 3 vuotta) ja  ylemmästä maisterin tutkinnosta (120 opintopistettä / 2 vuotta)  Koulutuksen kolmas vaihe muodostuu jatko-opinnoista (jatkotutkinto)

Perustutkintojen rakennevaihtoehtoja Esimerkkejä

Tutkinnonuudistus Suomen yliopistoissa  Yliopistolaki ( ) ja tutkintoasetus ( )  Opetusministeriön rooli  työryhmät ja raportit  hankerahoitus ,  Valtakunnalliset alakohtaiset koordinaatioryhmät  Valtakunnalliset yhteishankkeet (w5w)  Tutkinnonuudistuksen seuranta  Korkeakoulujen arviointineuvosto  Yliopistojen omat arvioinnit

Tukiryhmän tehtävät  tutkinnonuudistuksen koordinaatio ja tiedekuntien välisen yhteistyön organisointi  tutkinnonuudistukseen liittyvien yliopiston strategioiden toteutuksen seuranta ja edistäminen  yliopistotason periaatepäätösten valmistelu  uudistuksen ohjeistus, suositukset ja aikataulutus  yliopistotason tiedotuksen ja koulutuksen järjestäminen (www, lehdet, tilaisuudet tiedekunta- ja laitoskäynnit sekä parhaat käytännöt)  uudistukseen liittyvän valtakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön edistäminen

Helsingin yliopiston linjapäätökset (konsistori)  Sivuaineopinnot tutkinnoissa ( ja )  Opetuksen periodisointi ( )  Arvosteluasteikot ja siirtymävaiheen yleiset periaatteet ( )  Maisteriohjelmien ja yhteistutkintojen periaatteet ( )  Alemman ja ylemmän tutkinnon rakenteita koskevat linjaukset ( )  Opiskelijavalinnat uudessa tutkintojärjestelmässä ( , )  Opintojen etenemisen seuranta - Etappi ( )

Tutkinnonuudistuksen tukiryhmän suosituksia  tieto- ja viestintätekniikan opinnot uusissa tutkinnoissa ( )  liikkuvuus ja kansainvälistyminen alemmissa ja ylemmissä korkeakoulututkinnoissa ( )  henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) uudessa tutkintojärjestelmässä ( )

Siirtymävaiheesta Helsingin yliopistossa  Siirtymävaihe 3 vuotta  suositellaan opiskelijoille mahdollisimman pikaista siirtymistä uuteen tutkintoon  tiedekunnat laativat ohjeet siirtymävaiheen käytännöistä  periaatteena opiskelijamyönteiset joustavat ratkaisut  vanhat opinnot mahdollisimman täysimääräisinä uuteen tutkintoon  opiskelija valitsee joko vanhan tai uuden järjestelmän  Tiedottaminen  tiedekunnat tiedottavat tutkinnonuudistuksesta ja siirtymävaiheen käytännöistä opiskelijoille, hakijoille ja yhteistyökumppaneille  yliopiston viestintäyksikkö tiedottaa uudistuksesta yleisesti

Opetusperiodit Helsingin yliopistossa lähtien  syys- ja kevätlukukausi kahdessa periodissa, joiden välissä viikon tauko  periodisointi jaksottaa opetusta ja opiskelua oppimisprosessia tukevaksi  helpottaa sivueineopiskelua  tehostaa opintojen suunnittelua  mahdollisuudet opettajien tutkimusvapaajärjestelyihin

Opintopistemitoitus ja periodiopetus  Uudessa tutkintojärjestelmässä käytetään mitoitusta, jossa opiskelijan vuoden työmäärä on 1600 tuntia (60 opintopistettä).  Opiskelijan työ tapahtuu sekä opetusperiodien aikana että niiden ulkopuolella.  Opiskelijan vuosittaisesta 60 opintopisteen edellyttämästä työmäärästä vain osa sijoittuu opetusperiodien ajalle.

Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna  Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 5.9. –  Väliviikko: 24. –  Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: –  Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: – 5.3.  Väliviikko: 6. –  Kevätlukukausi, IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): – 7.5.

Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna  Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 4.9. –  Väliviikko: 23. –  Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: –  Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: – 4.3.  Väliviikko: 5. – 11.3  Kevätlukukausi, IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): – 6.5.

Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna  Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 3.9. –  Väliviikko: 22. –  Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: –  Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: – 2.3.  Väliviikko: 3. – 9.3.  Kevätlukukausi: IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): – 4.5.

Poikkeuksina  lääketieteellisen ja farmasian tiedekunnan opetus kahden lukukauden jaksoissa  oikeustieteellinen, biotieteellinen ja eläinlääketieteellinen tiedekunta soveltavat opetuksen periodisointia, mutta ajoittavat opetuksen yliopiston yleisiä opetusperiodeja pidemmille jaksoille

Väliviikon luonne  rytmittää opetusta ja opintoja  toimii puskurina ennen seuraavan periodin alkua  tarjoaa hengähdystauon intensiivisten periodien välille  opetuksesta vapaata aikaa  opettajalle jää aikaa keskittyä esim. opiskelijoiden oppimisen arviointiin tai seuraavan periodin opetuksen suunnitteluun  opiskelijalle väliviikko antaa aikaa esim. rästiin jääneiden opintojen ja seminaaritöiden tekemiseen sekä muuhun itsenäiseen opiskeluun

Väliviikolla, vuodenvaihteessa ja kesäkaudella  tenttejä, tasokokeita  tutkielmien ja opintojen ohjausta  laboratorio- ym. kalliita erityistiloja vaativia kursseja  harjoittelua tai opetusharjoittelua  omatoimista opiskelua, verkkokursseja, kirjallisia töitä  erillisiä erikois- ja intensiivikursseja  orientoivia opintoja  opintoja avoimessa yliopistossa  kenttäkursseja, tutkijakoulutuksen erityiskursseja  muuta opetusta, ei kuitenkaan sellaisia pakollisia opintojaksoja, joita tarjottaisiin vain opetusperiodien ulkopuolella

Tutkinnonuudistusta käsitteleviä foorumeja Helsingin yliopistossa  Alakohtaiset valtakunnalliset koordinaatioryhmät  Laitosten opetussuunnitteluryhmät  Tiedekuntaneuvostot ja opetuksen kehittämisryhmät  Verkostotapaamiset ja tilaisuudet  koko yliopiston yhteiset keskustelutilaisuudet  tiedekuntien kehittämistilaisuudet  tiedekuntien opintoasiainpäälliköiden verkosto  tutkinnonuudistuksen asiantuntijaverkosto  dekaanien ja varadekaanien verkostot  yliopiston johtoryhmä  Helsingin yliopiston opintoasiaintoimikunta  Helsingin yliopiston konsistori

Jatkokoulutuksen tutkinnonuudistuksesta  Bologna-prosessin eteneminen ja Bergenin kokous  Euroopan tohtorikoulutuksen perusperiaatteet 2007  Kolmannen syklin tutkinto 3-4 vuotta  OPM:n työryhmät ja tutkimuksen arviointi  Valtakunnallisesti alakohtainen valmistelu  Helsingin yliopistossa tutkinnonuudistuksen tukiryhmän ja tieteellisen neuvoston yhteistyö  Helsingin yliopiston jatkokoulutuksen tutkinnonuudistusta käsittelevä tilaisuus  Helsingin yliopiston yhteisten jatkokoulutusta koskevien linjausten valmistelu  Lukuvuonna ei voimaan jatkokoulutusta koskevia yliopistotason linjauksia  Syksyyn 2007 mennessä yliopistotason keskeisimmät linjaukset