Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ydinvoimaa rakennetaan lisää – miten suomalaista osaamista kehitetään
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Marjut Bragge, Mari Hellman, Outi Karppanen
Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
Sivu VALINTAKRITEERIT. Ohjelman varojen kohdennus Sivu 2 Julkinen rahoitus yhteensä miljoonaa euroa kaudella.
LAMFALUSSY - RAPORTTI ECOFIN asetti heinäkuussa 2000 ns. viisaiden miesten komitean pohtimaan EU:n arvopaperimarkkinoita koskevan lainsäädännön kehittämistä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Finanssikriisi, Eurooppa ja Suomi Pääjohtaja Erkki Liikanen Jyväskylä
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Johdon konsultoinnin merkitys elinkeinoelämälle Johdon konsultointipalvelut standardin julkistamistilaisuus Kansallismuseon auditorio Kaupallinen.
Euroopan kemikaaliviraston REACH-valvontahankkeet ( EU:n yhdenmukaistetut valvontaprojektit )  REACH-EN-FORCE-1, 2009 – 2010  REACH-EN-FORCE-2, 2010.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
EU-vaikuttaminen Suomessa
TTL Sosiaalisessa mediassa
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Viron verojärjestelmä Yritysten tulovero 0 %, verotus vasta kun jako omistajille, mikä lykkää merkittävästi verotusta Osinkovero 26/74 netto-osingosta.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Työterveys ja -turvallisuus on yhteinen asia. Hyväksi sinulle. Hyväksi tuottavuudelle. Yhteistyöllä riskit hallintaan Terveellinen työ -kampanja 2012–2013.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
Stora Enso Corporate Governance
The Annual Policy Report 2009 Vuosittainen raportti maahanmuuttopolitiikasta Suomessa HUOM : Voit täydentää ylätunnisteen Näytä/Ylä- ja alatunniste (Älä.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
Euroopan muuttoliikeverkosto Tutkittu tieto EU:n ja jäsenvaltioiden päätöksenteon tukena. Faktat puhuvat? Eurooppalainen maahanmuuttopolitiikka mediassa.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Verotuksen perusteet VI, Osakeyhtiön varojenjaon verotus
”Omistajan odotukset ja jäsenistön oman governance ohjeistuksen kehittäminen” ”Hallinto hallinnassa?” –seminaari Hannu Hulkkonen.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
1 European Commission Agora ICT-foorumi, Jyväskylä, Olli Rehn Euroopan komission jäsen Kasvu ja työllisyys Euroopan unionin haasteena.
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Jalanjäljet... Näyttävät meille missä olemme olleet Osoittavat suunnan
Kiinteän biomassan kestävyyskriteerit- tilannekatsaus Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Hanne Siikavirta.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Ihmisoikeuskeskus - osa Suomen kansallista ihmisoikeusinstituutiota VALTAKUNNALLISET VAMMAISNEUVOSTOPÄIVÄT
YK on julistanut Kansainvälisen osuustoimintavuoden 2012 OSUUSTOIMINNAN NEUVOTTELUKUNTA.
Ihmeitä ei tapahdu, niitä tehdään. Tuomo Lähdesmäki, pj. Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Pelastustoimen uudistaminen
EXAM-KONSORTIO VUONNA luonnostelua
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
FLEGT ja EUTR ajankohtaiskatsaus
Esityksen transkriptio:

Ingalill Aspholm Corporate Governance Mihin suuntaan ollaan menossa? - yleiskatsaus säädöksistä ja siitä, mihin suuntaa ne vievät suomalaista governance-käytäntöä Jäsentilaisuus governance nykytilasta Erityisasiantuntija Ingalill Aspholm Rahoitustarkastus ingalill.aspholm@rahoitustarkastus.fi puh. 09 183 5357 3.4.2017

Ingalill Aspholm Kaiken takana: USA Tapahtumat USA:n pääomamarkkinoilla ovat vaikuttaneet corporate governance avaintrendeihin maailmalla Talousskandaalit USA:n markkinoilla ovat todistaneet miten herkkä systeemi voi olla ja herättäneet mielenkiintoa maailmanlaajuisiin corporate governance uudistuksiin USA:n vastaus corporate governance ongelmiin oli nopeasti valmistunut Sarbanes-Oxley Act 3.4.2017

Euroopan vastaus USA:n pääomamarkkinoiden horjuttamiseen Ingalill Aspholm Euroopan vastaus USA:n pääomamarkkinoiden horjuttamiseen Euroopan vastaus pääomamarkkinoiden luotettavuuden palauttaminen on : A) Winterin raportti (marraskuussa 2002) ja B) Komission corporate governance toimintasuunnitelma (toukokuussa 2003) ja C) Listayhtiöiden siirtyminen IAS-maailmaan 2005, tiukempi sääntely tilintarkastajien riippumattomuudesta, kovemmat vaatimukset listayhtiöiden tiedottamisesta ja Basel II:n uudet vakavaraisuussäännökset 3.4.2017

Euroopan corporate governance sääntely Ingalill Aspholm Euroopan corporate governance sääntely Avainsanat: tehokkuus ja avoimuus EU:n corporate governance -sääntelyä on tarpeen uudistaa monista eri syistä: eurooppalaisten yritysten lisääntyvä toiminta yli rajojen sisämarkkinoilla, EU:n pääomamarkkinoiden jatkuva yhdentyminen, uuden tieto- ja viestintäteknologian nopea kehitys sekä viimeaikaisten talousskandaalien laajat kielteiset vaikutukset pääomamarkkinoilla 3.4.2017

EU:n corporate governance avaintrendit Ingalill Aspholm EU:n corporate governance avaintrendit Komissio korostaa toimintasuunnitelmassaan corporate governance –sääntelyä koskevia aloitteita Corporate governance -aloitteet on jaettu niiden ensisijaisuuden mukaan lyhyellä (2003-2005) ja keskipitkällä aikavälillä (2006- 2008) toteutettaviin toimiin. Toimintasuunnitelmassa on tarkennettu, minkä tyyppinen säädös on annettava kunkin toimen toteuttamiseksi ja mihin mennessä Sääntelytoimella varmistetaan corporate governance - perussääntöjen noudattaminen EU:ssa 3.4.2017

Avaintrendit jatkuvat Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Komission mielestä tässä vaiheessa on epätarkoituksenmukaista ja tehotonta kehittää EU:n corporate governance -säännöstöä EU:n corporate governance -säännöstöllä ei voida varmistaa sijoittajille täydellisiä tietoja eurooppalaisten yhtiöiden noudattamista corporate governance -säännöistä Jäsenvaltioiden corporate governance -säännöt perustuvat kansallisiin yhtiöoikeudellisiin säännöksiin ja joissakin säännöksissä on jäsenvaltioiden välillä huomattavia eroja 3.4.2017

Avaintrendit jatkuvat Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Tästä syystä EU:n corporate governance -säännöstössä olisi pitäydyttävä yleisperiaatteissa Yleissäännöstöllä ei merkittävästi parannettaisi corporate governance –sääntelyn tilannetta EU:ssa. Huolimatta jäsenvaltioiden poikkeavista corporate governance -säännöstöistä, komissio katsoo, että sen tulee aktiivisesti osallistua corporate governance –säännöstön kehittämiseen, sillä tietyt säännöt ja periaatteet on tarpeen vahvistaa EU:n tasolla joko direktiiveissä tai suosituksissa. 3.4.2017

Avaintrendit jatkuvat Ingalill Aspholm Avaintrendit jatkuvat Jäsenmaiden vapaaehtoisiin suosituksiin rakentuva itsesääntely ei toimi riittävän tehokkaasti jotta se varmistaisi corporate governance –periaatteiden mukaisten ”best practice” –käytäntöjen toteutumisen markkinoilla EU:ssa on varmistettava joko direktiiveillä tai suosituksilla se, että jäsenmaissa noudatetaan tietyissä perussäännöissä yhteistä lähestymistapaa yhtiöoikeudellisten säännösten eroista huolimatta Kansallisten corporate governance –säännöstöjen kehittämistä koordinoidaan riittävällä tavalla 3.4.2017

Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Lyhyt aikaväli Omistajaohjausta koskevan tiedonantovelvollisuuden tiukentaminen (sisältää hallitusten jäsenten asettamisen kollektiiviseen vastuuseen tärkeimmistä ei-taloudellisista selvityksistä) Lainsäädäntö (nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi) Lainsäädäntöpuitteiden yhdentäminen osakasviestinnän ja osakkaiden päätösvallan käytön tehostamiseksi (osallistuminen kokouksiin, äänioikeuksien rajatylittävä ja muu käyttö) Lainsäädäntö (direktiivi) 3.4.2017

Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Valvonnasta ja muusta kuin liikkeenjohdosta vastaavien riippumattomien johtajien aseman vahvistaminen Muu kuin lainsäädäntö (suositus) Johdon tarkoituksenmukaisen palkkiojärjestelmän edistäminen Hallitusten jäsenten kollektiivisen vastuun vahvistaminen tilinpäätösten osalta EU:n tasolla Lainsäädäntö (nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi) 3.4.2017

Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Omistajaohjausta käsittelevän EU:n foorumin perustaminen omistajaohjausta koskevien jäsenvaltioiden toimien koordinoimiseksi Muu kuin lainsäädäntö (komission aloite) Keskipitkällä aikavälillä Yhteisösijoittajien sijoitus- ja äänestyspolitiikkaa koskevan tiedonantovelvollisuuden tiukentaminen Lainsäädäntö (direktiivi) 3.4.2017

Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Valintamahdollisuuden tarjoaminen kaikille julkisesti noteeratuille yhtiöille kahdenlaisen (yksi- ja kaksitasoisen) hallitusrakenteen välillä Lainsäädäntö (direktiivi) Hallituksen jäsenten vastuun lisääminen (erityinen tutkintaoikeus, liiketoiminnan laitonta jatkamista koskevan säännön (wrongful trading rule) käyttöönotto, hallituksen jäsenen epäpäteväksi julistaminen) Lainsäädäntö (direktiivi tai nykyistä lainsäädäntöä muuttava direktiivi) 3.4.2017

Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Ingalill Aspholm Aloitteiden aikataulu ja sääntelytoimen luonne Täyden osakasdemokratian (yksi osake, yksi ääni) saavuttamiseen tähtäävän lähestymistavan vaikutusten selvittäminen vähintään julkisesti noteerattujen yhtiöiden osalta Muu kuin lainsäädäntö (tutkimus) 3.4.2017

EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä Ingalill Aspholm EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä EU:n kannalta merkitykselliset corporate governance -säännöstöt ovat hyvin samankaltaisia jäsenmaissa On tärkeätä, että jokainen jäsenmaa nimeää yhden kansallisella tasolla käytettävän corporate governance -säännöstön Kaikki julkisesti noteeratut yhtiöt joko noudattaisivat säännöstöä, tai säännöstöstä poiketessaan selittäisivät poikkeamisen syyt 3.4.2017

EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä Ingalill Aspholm EU:n corporate governance -foorumin koordinointitehtävä Komission tehtävä on edistää kansallisten säännöstöjen koordinointia ja lähentämistä Corporate governance –säännöstöjen koordinoimisen lisäksi jäsenmaiden tulisi laatia menetelmät, joita ne käyttävät säännöstön ja tiedonantovelvollisuuden täytäntöönpanossa ja noudattamisen valvonnassa, sekä osallistua EU:n johtamaan koordinointihankkeeseen, vaikka itse koordinointiprosessi on vapaaehtoinen ja perustuu ei-sitovaan menettelyyn Tavoite toteutuu perustamalla corporate governance -sääntelyä käsittelevä eurooppalainen foorumi, jossa jäsenmaiden corporate governance -toimet koordinoidaan 3.4.2017

Eurooppalainen Corporate Governance malli Ingalill Aspholm Eurooppalainen Corporate Governance malli Tässä vaiheessa on epätarkoituksenmukaista ja tehotonta kehittää EU:n corporate governance -säännöstöä Tässä vaiheessa on tärkeätä, että tietyissä corporate governance perussäännöissä noudatetaan yhteistä lähestymistapaa Yhteiset yleisperiaatteet varmistetaan suosituksilla tai direktiiveillä Uusi osakeyhtiölaki - työryhmän mietintö - Corporate Governance -pintasäätelyä ei ole kirjoitettu uuteen lakiehdotukseen Luottamus markkinoiden itsesääntelyyn on vahva 3.4.2017

Ingalill Aspholm Eurooppalainen Corporate Governance malli - onko se tarpeeksi tehokas välttää talousskandaalit 3.4.2017