Selkokeskus 2014 Selkokielen strategia 2014–2018 Meneekö viestisi perille -seminaari 30.1.2014 Leealaura Leskelä Selkokeskus / Kehitysvammaliitto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Valtakunnallinen kielikoe
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
kielten keskus Virkakieli ymmärrettäväksi - virkakielityöryhmän esitykset Meneekö viestisi perille? -seminaari Ulla Tiililä Kotimaisten.
Kuurojen Liitto ry ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Oulun aikuislukio 2014.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Kuka sitä tarvitsee? Mitä se on?
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
1 Viesti perille Selko-opas kunnille Toimittanut Ari Sainio KAKS - Kunnallisalan kehittämissäätiö 2013.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kielitaito on kilpailuetu
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Kommenttipuheenvuoro EMN:n työvoiman maahanmuuttoraportista EMN:n kansallinen seminaari Pia Björkbacka.
Selkokieliseminaari, Kuntatalo Avauspuheenvuoro Meneekö viestisi perille? Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Kouluvierailuun valmistautuminen Vierailuun valmistautumisessa on huomioitava monta asiaa.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Riippuvuus tupakoinnista
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Sosiaalinen syrjäytyminen
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
MIKSI LUKIOON???.
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Selkokieli.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
MIKSI LUKIOON???.
Kehitysvammaliitto ja FASD
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

Selkokeskus 2014 Selkokielen strategia 2014–2018 Meneekö viestisi perille -seminaari Leealaura Leskelä Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Selkokeskus 2014 Oikeus saada tietoa. Oikeus osallistua. Yhä harvempi asuu laitoksessa, yhä useammalla on oma koti. Vanhojen ihmisten määrä kasvaa. Yhä useamman Suomessa asuvan äidinkieli on joku muu kuin suomi tai ruotsi.

Selkokeskus 2014 Kieli ja syrjäytyminen Kielitaidon puutteet voivat vahvistaa syrjäytymiskierrettä. Kielellinen syrjäytyminen voi johtaa muunlaiseen syrjäytymiseen, jos ihminen ei pysty hoitamaan asioitaan tai selviydy arjestaan. Selkokieltä tarvitsevat ihmiset vaativat harvoin ponnekkaasti kielellisiä oikeuksiaan. Lastenkirjojen selkologo Selkologo

Selkokeskus 2014 Kuka tarvitsee selkokieltä? Selkokieli auttaa ihmisiä, joiden on kielitaidon puutteiden vuoksi vaikea selvitä arjen tilanteista, opinnoista ja työelämästä sekä osallistua yhteiskunnan toimintaan. Selkokielen tarve voi johtua 1.synnynnäisistä ja pysyvistä neurobiologisista poikkeavuuksista (esimerkiksi kehitysvamma, kielellinen erityisvaikeus) 2.kielellisten taitojen heikentymisestä (esimerkiksi muistisairaus, afasia) 3.väliaikaisesta kielitaidon puutteesta (vieraan kielen omaksuminen).

Selkokeskus 2014 Ketkä Suomessa edistävät selkokieltä? Päätoimijat Selkokeskus Yle Uutiset selkosuomeksi LL-Center Aikakauslehti Leija Muut tahot Kotimaisten kielten keskus Kansalaisjärjestöt Kustantajat Kaupalliset yritykset Muut tahot (esim. viranomaiset, oppilaitokset, kunnat)

Selkokeskus 2014 Viisi päätavoitetta 2014–2018 •Selkokielisen ajankohtaistiedon välityksen resurssit on turvattava. •Selkokielen tarpeesta tarvitaan lisää selvityksiä eri hallinnonaloilla. •Viranomaisilla on vastuu selkokielisten aineistojen tuottamisessa. •Selkokielen teoriaa on kehitettävä edelleen ja ohjeiden on oltava kaikkien saatavilla. •On selvitettävä, mikä valtakunnallisesti toimiva taho voi ottaa vastuun selkokoulutusten järjestämisestä.

Selkokeskus 2014 Miten selkokieltä edistetään Suomessa? Yhteensä 33 toimenpide-ehdotusta, jotka koskevat seuraavia asioita: •Ajankohtaistiedon välitys ja tiedotusvälineet •Selkokieli julkisissa palveluissa ja viranomaistiedotuksessa •Selkokirjallisuus ja kulttuurin saavutettavuus •Selkokielen kehittäminen ja tutkimus •Selkokoulutukset, neuvonta, tekstien selkokielistys ja selkologo

Selkokeskus 2014 Lisää tietoa Selkokielen strategia ja tarvearvio tarvearvio.html Selkokeskus, •selkologon anominen •tekstien muokkaus selkokielelle •teoriatietoa selkokielestä Selkosanomat, LL-Bladet,