Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki 16.5.2007 Sessio 15.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Advertisements

Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
Nuorten vapaaehtoisten rekrytointi
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Pikku-Diili Helena Vikstedt. Pikku-Diili = ongelmanratkaisukilpailu, jossa opiskelijatiimit ratkovat yritysten antamia kehitystehtäviä vuorokauden.
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
PIRAMK University of Applied Sciences Erasmus-henkilökuntavaihdon mahdollisuudet Kv-hallinnon kevätpäivät 12. – Irja Saarikorpi Camilla Kalevo.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Kiihdytys yhdestä kuuteen Oppisopimusliikkuvuuden lyhyt oppimäärä.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
10/2009 CIMO l Kansainvälinen harjoittelu Suuntaa uralle! CIMO maailmalla Kuvat ja esitys: Jaana Mutanen
10/2009 CIMO l Kansainvälinen harjoittelu Suuntaa uralle! CIMO maailmalla Kuvat ja esitys: Jaana Mutanen 01/2012.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Hanke pähkinänkuoressa
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Integroiva koulutus lähtömaissa ulkomailta rekrytoitaessa – Case Study: Filippiinit Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
PROSESSIKUVAUS YLÖJÄRVEN KAUPUNKI - TYÖLLISYYSPALVELUT
5/2007 Kv. harjoittelun haasteet sessio 15 Kv. kevätpäivät, Seinäjoki
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Suomalaisena maailmalla
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
8/20071 Erasmus Harjoittelu Kesto 3-12 kk Harjoittelu hyväksiluetaan osaksi tutkintoa Apuraha lv : –350 € / kk, jos palkaton harjoittelu tai.
H ARJOITTELUJAKSO ULKOMAILLA Emilia Tolvanen.
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
Sataedun osuuden väliraportointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Kv.harjoittelun haasteet Learning Café Kv. kevätpäivät, Seinäjoki Sessio 15

HAASTEITA -Ennakkoluulot: Mistä motivaatio lähteä ulkomaille? Kuka motivoi? - Huomioitava alakohtaiset erot -Harjoittelupaikan löytäminen: tukea rekrystä -Rahoitus -Turvallisuus -Korvaavuus: HOPS AVAIMET ONNISTUMISEEN -Tunnettavuus: markkinointi, infot, vertaismarkkinointi,keskusteluryhmät netissä -Valmis formaatti lisää turvallisuutta -Henkilökohtaiset kontaktit paikkojen löytymisessä -Harjoittelupankki -Riittävä kielitaito Oikeusturva -Työnantajan ja yliopiston tiivis yhteistyö auttaa -Opiskelijalla myös oma vastuu Selkeät prosessit - Lupa-asioista selkeää tietoa -Valmennuskurssit verkossa: Valtteri -Orientaatiopäivä ennen lähtöä Suomalainen/kv. tutkinto-opiskelija -Kummallakin ryhmällä omat haasteet, jotka tulee huomioida HARJOITTELIJAN NÄKÖKULMA KÄYTÄNNÖN HAASTEISIIN Keskustelussa mukana Seamk:n opiskelija Minna Saloranta Viestiä CIMOlle - CIMOn haut ”varmoja ja helppoja” - Toivomuksena harjoittelun koordinointi laajemmassa mittakaavassa Opiskelijan oltava Itse aktiivinen

Harjoittelija yrityksessä -Tärkeää ottaa tasavertaiseksi henkilöstön edustajaksi -Avuksi markkinoinnissa omassa kotimaassaan -Kulttuurienvälinen ymmärrys lisääntyy - Kielitaito yrityksessä lisääntyy - Natiivi vs. ei-natiivi  kun kaikki puhuvat vierasta kieltä, kynnys osallistua madaltuu - Vapaa-aika: kulttuuria ja kielitaitoa Markkinointi -Aamukahvit + onnistunut case -Sähköposti täsmäiskuna -Yrittäjäjärjestöt -Elinkeinokeskukset -Uusyrityskeskukset - Yhteydenotot kontrolloidusti, ei suorahakua Rekrytointikynnys -Työnantajalla ei aiempaa kokemusta -Yksi huono kokemus -> seuraavana vuonna ei kiinnostusta -Pariharjoittelun toimivuus riippuu yksilöistä - ”tandem-malli” MARKKINOINTIKAMPANJA Edellyttää selkeän mallin rakentamista harjoittelun kentälle TARVE -Ideaali tilanne: työnantaja ilmoittautuu “vapaaehtoisesti”  lähettää paikkatarjouksen -Toisaalta, onko työnantajalla aikaa miettiä tarvetta ja onko tarpeeksi tietoa harjoittelusta  yhteydenotto harjoittelijalta, oppilaitokselta Työnantajan motivaatio -Harjoittelijan palkkaaminen ei pikavoitto vaan pitkäaikainen sijoitus, jossa tuotto voi tulla vasta vuosien päästä - Asenneongelma Oppilaitosten alueellinen yhteistyö: yhden luukun periaate TYÖNANTAJAN NÄKÖKULMA KÄYTÄNNÖN HAASTEISIIN Keskustelussa mukana työnantajan edustajana Heikki Pihlajamäki Legistum Oy:stä Oppilaitoksen rooli -Taustatuki -Harjoittelun tavoitteet eivät aina työnantajan tiedossa: oppilaitoksella tiedotusvastuu - tutustumiskäynnit yritykseen Harjoitteluaika - Ideaali kesto/aika tapauskohtainen

OPPILAITOKSEN NÄKÖKULMA KÄYTÄNNÖN HAASTEISIIN Oppilaan motivointi -Rahallinen tuki -Harjoittelun hyväksiluku -Ulkomaille lähtö heijastuu Suomen työtilanteeseen -Vertaismarkkinointi: hyvät kokemukset - Luottamus laadukkaaseen harjoittelupaikkaan motivoi RESURSSIT -Työtaakka lisääntyy - Kv. tstolla ei aikaa hoitaa harjoittelua -Mistä aikaa?  alueellinen ja oppilaitoksen sisäinen yhteistyö Infoa harjoittelijan työnantajille - Lisätietoa työnantajalle: harjoittelun ohjeistuskirje, tietoa harjoittelun tavoitteista, toivotuista tehtävistä, oppilaitoksesta ja suomalaisesta kulttuurista OHJAUS - Kenen vastuulla, miten kontrolloida ulkomailla? -Oppilaitos, opiskelija ja työnantaja tekevät harjoittelusopimuksen, jossa sovitaan vastuista - Ohjaaja Suomessa vastuussa riittävästä kielitaidosta - Lähtövalmennus opiskelijoille: Valtteri Harjoittelun laatu - Laatu vs. määrä: määrä vallitsee, mutta laadukkaat harjoitteluohjelmat/-paikat lisäävät myös määrää -Harjoittelusuunnitelma oleellinen -E-learning Mistä harjoittelupaikat? - Partneriverkostot -Suomalaiset yritykset ulkomailla -Opettajien ja muun henkilökunnan suhteet -Alumnit -Yrityspalvelukeskus: yritysrekisteri -Asiakkuuden hallinta: jälkihoito yrityksiin  sähköinen palautelomake -Kuka hankkii? Opiskelijoilla päävastuu, oppilaitos tukee - Yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa