Www.lapsiasia.fi 1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula 10.8.2011 Tampereen yliopiston seminaarissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapsen ja nuoren ihmisoikeudet ja osallisuus Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön juhlaseminaari Maria Kaisa Aula
Advertisements

Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto. MIKÄ MLL? • Valtakunnallinen järjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden oikeuksien ja etujen hyväksi •
Mika Niemelä Riikka Helin
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Sosiaali- ja terveysala Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Social Services and Health Care Satakunnan.
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
LAPSEN OIKEUDET.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Lapsen elatuksen toteutuminen – koulutus Avauspuheenvuoro
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Täydellinen koulu.
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Lisää liikettä koulupäivään
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
LAPE LAPSI – JA PERHEPALVELUIDEN MUUTOSOHJELMAN KOKONAISUUS
LIHAVUUS LASKUUN MALLINNUSHANKE
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Vapaa aika, ulkoiset uhat ja muut esiin tulleet asiat
Kärkihankkeet Katsaus menneeseen. Kärkihankkeet Katsaus menneeseen.
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula Tampereen yliopiston seminaarissa

2 YK:n lapsen oikeuksien sopimus 1989 Suojelu Protection Palvelut ja toimeentulo Provision Osallistuminen ja oikeus tulla kuulluksi Participation

3 YK:n kriteerit: Lapsilähtöinen yhteiskunta pysyvät uudet toimintatavat ja rakenteet  Kansallinen (ja paikallinen) strategia  Lasten, nuorten ja perheiden politiikan koordinaatiorakenteet  Lapsiasiavaltuutettu itsenäisenä ”valvojana”  Yhteistyö kansalaisjärjestöjen kanssa  Parempi tieto ja seuranta lasten hyvinvoinnista  Lapsen paras -> päätösten lapsivaikutusten arviointi/ennakointi  Lapsen oikeuksista tiedottaminen ja koulutus (ml. lasten osallistuminen ja vaikuttaminen)

YK-komitea suositti/kesäkuu 2011  selkeämpi koordinaatiomekanismi tarpeen ml. yhteydet kuntapolitiikkaan (STM/OPM)  ”child budgeting” kunta- ja valtiotasolla eli parempi läpinäkyvyys: mitä lapsiin panostetaan ja mitä se tuottaa eri kunnissa?  lasten hyvinvointitieto etenkin haavoittuvien ryhmien ja vähemmistöjen kannalta  eri ammattilaisille koulutusta lapsen ihmis- oikeuksista (ml. vuorovaikutustaidot, osallistuminen, vaikuttaminen) 4

Kataisen hallituksen ohjelma 2011  Lasten, nuorten ja perheiden asioiden yhteistyötä valtioneuvostossa parannetaan luomalla toimiva koordinaatio asianomaisten ministeriöiden (STM, OKM, OM, TEM) välille. Hyödynnetään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijuutta koordinaatio- ja kehittämistoiminnassa.  Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmalla vahvistetaan hallinnonalojen välistä yhteistyötä ja työnjakoa  Lisätään lapsivaikutusten arviointia kaikessa päätöksenteossa  Lasten hyvinvoinnin kansalliset indikaattorit kehitetään 5

Monialaisen johtamisen haasteita  Monialainen johtaminen ja suunnittelu - kuka johtaa?  ”Lintuperspektiivi” vs. eri toimialojen ”valtakamppailu”  Elämänkaaren nivelvaiheet ja hallinnon raja-alueet  hyvinvointityö koulussa  erityistä tukea tarvitsevat lapset  muistetaanko kulttuuri?  Lasten ja nuorten kokemustieto hyödyksi palveluiden kehittämisessä  ei vain nuorisotyön asia! 6

Palvelut lasten näkökulmasta  omat vanhemmat tärkeimmät -> kotikasvatuksen tuki  ovat ihmisiä ja ihmissuhteita - ei ammattíkuntia  voinko luottaa vieraaseen aikuiseen?  koululta lapset odottavat enemmän hyvinvointitukea  kaikilla ammattilaisilla tulisi olla hyvä perustieto muista palveluista = neuvonta/ohjaus  aikuisten vuorovaikutustaidot 7

8 Lasten laatu: esimerkki koulusta Mitä lapset painottavat hyvässä koulussa? 1)viihtyisää, kaunista, siistiä ja terveyttä tukevaa fyysistä ympäristöä (tilojen ja pihan pienet tärkeät asiat) 2)koulupäivän hengähdyshetkiä (ruokailu, välitunnit ja niiden toiminnallisuus) 3)kiusaamisen vähentämistä ja koulun hyvää ilmapiiriä (tasapuoliset opettajat, ryhmäytyminen, tutustuminen toisiin oppilaisiin, mukavia tapahtumia) 4)lasten ja nuorten omien mielipiteiden selvittämistä ja vaikutusmahdollisuuksia koulun arjessa

9 Koulu: parannettavaa ” Parempaa ruokaa voisi tulla. Perunoita voisi kypsentää paremmin” (alakoululainen) ”Välitunnit sais olla pidempiä että ehtisi kunnolla leikkiä ja liikkua.” (alakoululainen) ”Oppilaille valitetaan että he eivät käy välitunnilla ulkona mutta siellä ei ole mitään tekemistä niin miksi sinne kukaan haluaisi mennä? (yläkoululainen) ”Maalatkaa koulu pirteämmäksi eikä sellaiseksi kuin sairaala!!!” (yläkoululainen) ”Voisi puuhata muiden luokkien kanssa että kaikki oppisi tuntemaan toisensa paremmin” (alakoululainen)

10 Laadukas vapaa-aika lasten kannalta ” Ympäristö on turvallinen ja puhdas. Urheilupaikkoja on riittävästi. Pururatoja on tarpeeksi. Mihinkään harrastukseen ei ole pitkä matka ja harrastuksia on riittävästi. Lähelläni asuu riittävästi kavereita.” (alakoululainen) ”” Siihen, että vapaa-aikaa yleensäkään jää koulun ja harrastusten jälkeen” (alakoululainen) ”Voi olla rauhassa, ei oo kiire. Sulkapallo on kivaa kaverin kanssa” (alakoululainen) ” Haluaisin että olisi joku kerho missä tehtäis kaikenlaista kivaa”

Mitkä asiat lasten kokemaan laatuun vaikuttavat palveluissa?  Ihmissuhteet: tunnetaanko työntekijöitä  vaihtuvuus  tavoitettavuus  Onko aikuinen kiinnostunut lapsesta kokonaisena ihmisenä  Lähietäisyys  Ajankäyttö: onko kiire?  Onko lapsilla ylipäätään tietoa palveluista?  Aikuisten vuorovaikutustaidot  Aikuisten perustelut päätöksille  Usein lasten tärkeät asiat ovat pieniä mutta vaativat hoksaamista  Hyvä ruoka 11

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin haasteina  Eriarvoistumisen ehkäiseminen  Yksinäisyyden ja suorituspaineiden vähentäminen  Erilaisuuden hyväksyminen ja suvaitsevaisuus  Tuki vanhemmille - ajoissa  Aikaa lapsille - arvoa (koti)kasvatukselle!  Parisuhteen kestävyys ja erotilanne  Päihdehaittojen vähentäminen  Koko kasvuympäristö huomioon : kasvurauhan turvaaminen (media, mainonta, työnantajat ) 12

13 Lapsetkin ovat kuntalaisia! Kiitos!  valokuvat Porin ja Satakunnan lastenkulttuuri verkosto ”Vähäx valottaa”- festivaali (Päivi Setälä)