LÄMPÖTILAHALLITTAVAT ELINTARVIKEKULJETUKSET- KULJETUSALAN NÄKÖKULMASTA TARKASTELTUNA ELINTARVIKEALAN KULJETUSYRITTÄJÄT RY SEPPO TOLONEN
KUORMA-AUTOJEN KULJETTAMA TAVARAMÄÄRÄ 2006 (390 483 000 t) Elintarvik- keet ja rehut Kemikaalit Kiinteä polttoaine Tienpääl- lystemassa Maa-ainekset Jätteet Puu, paperi ja sahatavara Rakennus- materiaalit Koneet ja kulkuvälineet Öljytuot- teet Metallija- losteet Muut tavaralajit, tyhjät pakkauk- set ja kontit, jne. Lähde: Tilastokeskus/Tavarankuljetustilasto 2006
KUORMA-AUTOJEN KULJETUSSUORITE 2006 (25 491 milj. tkm) Puu, paperi ja sahatavara Maa-ainekset Kemikaalit Koneet ja Kulkuvälin. Kiinteät polt- toaineet Lasi, keramiikka muovi,jne. Elintarvik- keet ja rehut Rakennus- materiaalit Öljytuotteet Metallija- losteet Maatalous- tuoteet ja eläimet Muut tavaralajit ja tyhjät pakkauk- set, kontit, jne. Lähde: Tilastokeskus/Tavarankuljetustilasto 2006
ELINTARVIKKEET JA REHUT, TAVARAMÄÄRÄ ,Tt ( yht. 19.901 milj.t ) Eläinten ruoat ja rehut 3.058 milj t Juomat 2.917 milj t Muut elintarviketeollisuuden tuotteet 4.817 milj t Liha – ja meijeriteollisuuden tuotteet 8.902 milj t Lähde: Tilastokeskus; Tieliikenteen tavarankuljetustilasto 2006
ELINTARVIKKEET JA REHUT, KULJETUSSUORITE, TKM ( yht. 3.362 milj. tkm ) Eläinten ruuat ja rehut 424 milj tkm ( keskimatka 98 km ) Liha ja meijeriteollisuuden tuotteet Juomat 1447 milj tkm ( keskimatka 143 km ) 528 milj tkm ( keskimatka 139 km ) Muut elintarviketeollisuuden tuotteet 939 milj tkm ( keskimatka 122 km ) Lähde: Tilastokeskus; Tieliikenteen tavarankuljetustilasto 2006
ELINTARVIKKEIDEN TUONTI JA VIENTI 2006 80 000 kuormaa vihannekset vihannekset hedelmät kala maitojalosteet ( esim. jogurtti ) 1,8 milj tonnia 45 000 kuormaa 1,0 milj tonnia liha siipikarja voi juusto Autokuljetuksina ( sis. auto-laiva ) jopa 90 % elintarvikekuljetuksista Euroopassa Lähde: Tullihallitus
Keskeisimpiä asiakkaita: Meijeriteollisuus Lihateollisuus Tukkukauppa Kauppa Leipomoteollisuus Juomateollisuus
Tonnia Lähde: tullihallitus
Tonnia Lähde: Tullihallitus
2. SOPIMUSKÄYTÄNTÖ CMR kansainvälinen ”tiekuljetussopimuslaki” määrittelee osapuolten väliset ”ehdot ja vastuut” CMR – rahtikirja tehdään aina kansainvälisessä kuljetuksessa Herkästi pilaantuvien elintarvikkeiden kansainvälisiä kuljetuksia ja tällaisia kuljetuksissa käytettävää erikoiskalustoa koskeva sopimus. ATP sopimus sopimusvaltioiden välillä tuotteet kalusto kuljetuslämpötilat Elintarvikelainsäädäntö: Hygieniavaatimukset Kuljetuslämpötilat Omavalvonta, ketjun kriittiset pisteet ja toiminta, olosuhde valvontaa
SUOSITUKSET JA KESKINÄISET SOPIMUKSET Asiakasvaatimukset tuotekohtaiset asiakaskohtaiset Pitkäaikaisia kuljetussopimuksia vakiintunut toimintatapa Laatujärjestelmät
3. Kuljetusyrittäjän vastuut ja velvollisuudet 3.1 Hakemus toiminnan aloittamisesta 3.2 Omavalvonta Velvoite elinkeinonharjoittajalle jo vuonna 1995. Tavoitteena hyödyntää viranomaisten ja elinkeinonharjoittajien resursseja mahdollisimman tehokkaasti. Auton kuormatila tulkitaan elintarvikehuoneistoksi. Elinkeinonharjoittajaksi tulkitaan mm. elintarvikkeita kuljettavat yritykset. Omavalvonta on sekä olosuhdevalvontaa että tuotevalvontaa. Kuljetuksissa sovelletaan olosuhdevalvontaa. Omavalvontasuunnitelma
Omavalvontasuunnitelma elintarvikkeiden kuljetuksissa tarkoittaa ns Omavalvontasuunnitelma elintarvikkeiden kuljetuksissa tarkoittaa ns.kriittisten pisteiden kartoittamista. estetään epäkohdan syntyminen toimintaohjeet poikkeamatilanteisiin Kriittisimmät kohdat lämpötilat ja hygienia Päivitys Käyttö
3.3. Kaluston hankinta Myyjän vastuu tarjotaan ” oikeaa ” kalustoa kirjataan kaikki sovitut asiat paperille tuote ja sopimus vastaavat toisiaan paperit myös kuntoon luovutettaessa Ostajan vastuu kerrotaan tarve mahdollisimman tarkkaan; ei tulkinnan varaa tarkistetaan,että sopimuksessa on kaikki asiat mitkä on sovittu tarkistetaan tuote/sopimus tuotetta vastaanotettaessa Käyttö Kunnossapito Laatu, puhtaus, soveltuvuus
ATP luokituksen voimassaolo kausitarkastus merkkien poisto Onko eri maiden hyväksymä luokiteltu samanlaista kunnoltaan ?
4. KULJETTAJAN VASTUUT JA VELVOLLISUUDET Lastaus kaluston soveltuvuus korin lämpötila, esijäähdytys tavaran tarkastus, tarvittaessa varauma lastaus, ilmankierto Kuljetus suorat kuljetukset ” irtoperät ” Kuorman purku tarkastus olosuhteet
Lihaa ja juustoa EY-alueelle ja paluuna vihanneksia, hedelmiä tms. Lastaus Suomessa – nopea laiva Hangosta Rostockiin – purku Saksassa – lastaus Hollannissa – nopea laiva Hankoon – purku asiakkaalla Koko kuljetusreitti edestakaisin vie aikaa 4-6 vuorokautta Ketju: Ostaja – myyjä – rahdinkuljettaja / välittäjä tai speditööri – Atria – Saksaan – Schenker - kuljetusliike
Varaumakäytäntö ulkomaanliikenteessä, Kuljettajat kertovat ongelmista Etelä-Euroopan maissa: vaatii tiivistä kehitystyötä asiakkaiden, huolitsijoiden ja rahdinkuljettajien kesken Vakuutusyhtiön ohje: Tee tarvittaessa varauma! Tiekuljetussopimuslain mukaan rahdinkuljettaja vastaa tavaran katoamisesta, vähentymisestä tai vahingoittumisesta kuljetettavaksi ottamisen ja luovuttamisen aikana. ATP: Poikkeava lämpötila lastaustilanteessa tai ketjun solmukohdassa Välttyäkseen turhalta korvausvastuulta kuljettajan kannattaa huolellisesti tarkastaa lasti ennen matkaan lähtöä ja tehdä tarvittaessa varauma. Varauma on rahtikirjaan merkittävä huomautus, joka osoittaa tavaran ja rahtikirjan tietojen poikkeavan toisistaan.