TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehittämistoiminta Terttu Kiviranta kehittämisjohtaja
Advertisements

Laadun varmistaminen Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Laadunhallintaa ja laadun jatkuvaa parantamista tukevan järjestelmän kriteerit ja niiden pilotointi Hanna Rajala Laatua ammatillisen.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
KOULUTUSTAKUU.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Coulutuscoctail
Päivitetty Päivittäjä: opinto-ohjaaja Sirpa Puikkonen.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
Ammatillinen koulutus
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Oulun seudun ammattiopisto
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Toiminnan suunnittelu
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Ammatillinen koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
Oppimassa tulevaisuuden ammattilaiseksi Esityspaikka ja pvm Etunimi Sukunimi, opinto-ohjaaja Jyväskylän ammattiopisto.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Täältä tulevaisuuteen!
Uudet laaja-alaiset tutkinnot
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
HUIPPU Elokuu 2017.
Yhteishaku 2017 tunnuslukuina
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ammatillinen koulutus
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
Astetta enemmän! Viitaniemen koulu Anne Venemies, opinto-ohjaaja Gradia Jyväskylä.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017

OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
SALON SEUDUN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI JYVÄSKYLÄN KOULUTUSKUNTAYHTYMÄN PEREHDYTTÄMIS- JA TALOUSARVIO 2014 SEMINAARI Päivitetty 30.10.2012 Elisa Airasvirta TA seminaari 5.9.2013/KK

Jyväskylän ammattiopiston organisaatio TA 2013 (TP 2012) Opiskelijoita: 5 849 (5 800) josta amm.pt 4 491(4 558) Henkilöstö: 486 (490) Toimintatuotot: 42 117 k€ (48 056) Rehtori Kirsti Kosonen Hyvinvointi ja kulttuuri Pentti Rissanen Kauppa ja palvelut Jukka Koivisto Pekka Risku Tekniikka ja liikenne Ammattiopiston johto Eeva Teppo Talous Henkilöstön kehittäminen Kansainvälisyys Toiminnan suunnittelu, prosessit ja laatu Yrittäjyys TVT kehittäminen Kehittämishankkeiden koordinointi Rauni Gyldén Atto-opinnot, valinnaiset opinnot, yhdistelmäopinnot, yrittäjyysopinnot Henkilöstö 59, Yhteiset opinnot Sirkka Ihatsu Opinto-ohjaus, kuraattoripalvelut, asuntola, Ammattistartti, Oksa, opisk. vapaa-ajantoiminta, kirjastot Henkilöstö 65, opiskelijat 80 (ammattistartti), 240 (Oksa) Opiskelijapalvelut Päivitetään tarvittaessa Lähde: Kirsti Kosonen Tarkistettu: 16.11.2012

Ammatilliset yksiköt ja tutkinnot (24 ammatillista perustutkintoa, taiteen perusopetus musiikissa ja tanssissa) Hyvinvointi ja kulttuuri Pentti Rissanen Audiovisuaalisen viestinnän perustutkinto Hiusalan perustutkinto Kauneudenhoitoalan perustutkinto Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Kuvallisen ilmaisun perustutkinto Musiikkialan perustutkinto Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto Muu toiminta: Taiteen perusopetus (musiikki ja tanssi) Opiskelijat 1346, henkilöstö 138 Kauppa ja palvelut Jukka Koivisto Elintarvikealan perustutkinto Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto Liiketalouden perustutkinto Matkailualan perustutkinto Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto Opiskelijat 1427, henkilöstö 88 Autoalan perustutkinto Kone- ja metallialan perustutkinto Laboratorioalan perustutkinto Logistiikan perustutkinto Painoviestinnän perustutkinto Pintakäsittelyalan perustutkinto Puualan perustutkinto Rakennusalan perustutkinto Sähkö- ja automaatiotekniikan perustutkinto Talotekniikan perustutkinto Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto Opiskelijat 1625, henkilöstö 117 Tekniikka ja liikenne Pekka Risku Päivitysaikataulu, viikko 40 Lähde: Hakijan opas 2013 Tarkistettu 12.10.2012 (Elisa Airasvirta) Huom. Hyvinvointi ja kulttuuri: Taiteen perusopetus on erivärisellä, koska kyse ei ole tutkinnosta vaan muusta toiminnasta.

Ammatillisen koulutuksen perustehtävä Ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeita sekä edistää työllisyyttä (laki ammatillisesta koulutuksesta 21.8.1998/630). Päivitetään tarvittaessa. Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630

Laatua tehdään arjessa TA seminaari 5.9.2013/KK

Opiskelija Henkilöstö L Ä P I S Y 2+1 Nivel-vaihe Poliisi Kuraat-tori Koulu-psykol. Lääkäri Harkin-nan paikka Laajen-nettu top Terv.-hoitaja Jamo ry Asun-tola-ohj. Val. opinnot Opetus-avustaja Top-jaksot Kodin ja koulun yhteist. Opinto-sihteeri Opinto-ohjaaja Wilma Jakso-seuranta 2+1 Koppari Nuoriso-ohjaaja Opiskelija Laatujärjestelmä/Prosessit Opetussuunnitelman kehittäminen, Lukuvuosisuunnittelu Opiskelijavalinta, Opetus ja oppimisen tuki, Työssäoppimisen ohjaaminen, Opintojen päättäminen Johtaminen, taloushallinto, Henkilöstösuunnittelu , Oman ammattitaidon ylläpitäminen, Kansainvälisyys, Markkinointi. Henkilöstö Luokan-valvoja Opetta-ja Työpa-jat Silta 2016+ L Ä P I S Y Nivel-vaihe Tp-ohjaaja-koul. LÄPÄISY Laatu-strategia Laki OVTES Primus-tuki Kehitys-keskuste-lut E-tutor Työnoh-jaus Tyhy- toiminta Henk. koulutus Kehittämis-hankkeet Henk. liikunnanohjaaja Palkitse-minen Työ-terveys TA seminaari 5.9.2013/KK

Opiskelijavirrat @JKKY Ammatilliset ops-perusteiset perustutkinnot, lukiokoulutus, OKSA, Ammattistartti Siirtyminen työhön, perhevapaalle, armeijaan/siv. Nuori vaihtaa opiskelupaikkaa JKKY:n sisällä Oppilaitoksen vaihto VALTAVIRTA Nuori hakee opiskelupaikkaa Nuori tulee valituksi toiselle asteelle, ottaa paikan vastaan Nuori aloittaa opinnot Nuori suorittaa tutkinnon/ koulutuksen Nuori tulee valituksi, ei ota paikkaa vastaan Nuori eroaa koulutuksesta Väärä valinta, motivaation puute Nuori keskeyttää määräajaksi Ei aloita opintoja Nuori ei saa opiskelupaikkaa toiselta asteelta Henk.kohtaiset syyt (terv., sos., taloudell.) Nuori ei hae opiskelupaikkaa Nuoreen ei saada yhteyttä, katoaa Eronneeksi katsotut Opiskeluoikeus peruutettu (L630/1998 32§) Etsivä nuorisotyö (kunnan organisoima, nuorisolain velvoite) Värikoodit: Perusasteen vastuu Toisen asteen vastuu Kunnan vastuu 2013 © Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Jyväskylän kaupunki | päivitetty 17.4.2013

Jyväskylän ammattiopiston laatutyö käytännössä Arviointi Palautteet opiskelijoilta ja työelämän edustajilta Sisäiset auditoinnit Kehittämisideat henkilöstöltä Vertaisarvioinnit Oppimistulokset Kansalliset arvioinnit Tilinpäätös + toimintakertomus Kehittäminen Opettajakokoukset Johtoryhmät Johdon katselmukset Näyttötoimikunta Laatutiimi Henkilöstön kehittämistiimi Toteutus Opetus, ohjaus ja arviointi Opettajien työelämäjaksot Yrittäjyyskasvatus Kv-jaksot ja –vierailut Kehityskeskustelut Henkilöstökoulutukset Suunnittelu Prosessikuvaukset ja toimintaohjeet Toiminta- ja taloussuunnitelma Tutkintojen opsit ja toteutussuunnitelmat Opettajien vuosityösuosisuunnitelmat Laatutiimin toimintasuunnitelma Henkilöstön kehittämissuunnitelmat TA seminaari 5.9.2013/KK

Laatua tehdään oppilaitoksen kaikilla tasoilla Opiskelijat Alaikäisten huoltajat Opettajat viestintä kodin ja koulun välillä Wilma = internet-käyttöliittymä Opinto-ohjaajat Kuraattorit työjärjestykset, tilavaraukset Primus Kurre Ruokailuoikeus- tiedot opiskelija- ravintoloille LDAP sähköposti, Optima, verkkolevy opiskelijoiden tiedot todistukset opettajien vuosityö-suunnitelmat suoritukset tilastointi Palkkatuloste palkkahallintoon Opinto-/koulutus- sihteerit Koulutuspäälliköt ja -suunnittelijat Yhteisvalinnan tiedot (Kouluta/Opintopolku.fi) Kustannuspaikkatiedot (Taloushallinnon järjestelmästä) Opettajien ja henkilökunnan tiedot (Henkilöstöhallinnon järjestelmästä)

Laatu on meidän kaikkien yhteinen asia TA seminaari 5.9.2013/KK

Oppimisen ja osaamisen arviointi Tutkinnon perusteet päättää opetushallitus > paikallinen opetussuunnitelma – Ecvet – osaamispisteet Tutkinnon perusteissa kuvataan ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit sekä ammattitaidon osoittamistavat tutkinnon osittain. Osaamisen kehittymisestä annetaan jatkuvaa suullista ja kirjallista palautetta, jolla opiskelijaa ohjataan ammattitaitovaatimusten suuntaan, ei vaikuta arvosanaan. Ammattitaito arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä ja muulla osaamisen arvioinnilla. Osaamisen arviointiasteikko 1.8.2009 alkaen 1 = tyydyttävä, 2 = hyvä, 3 = kiitettävä Päivitysaikataulu, viikko 40. Lähde: Kirsti Kosonen Tarkistettu: 16.11.2012

Yksilölliset opinpolut Opiskelijat voivat suunnata opintojaan mm. seuraavalla tavalla: Erilaiset yhdistelmäopinnot: kahden tutkinnon opinnot, kolmoistutkinto; ammatilliset opinnot ja ammattikorkeakouluopinnot, kaksi ammatillista tutkintoa, kaksi koulutusohjelmaa yhdestä tutkinnosta jne. Yrittäjyysopinnot Kansainvälisyys- ja kulttuuriopinnot Huippuosaaminen - kilpailuvalmennus Työssäoppimalla opiskelu - myös ulkomailla Urheilijoiden ammatillinen koulutus Opiskelijat voivat syventää ja laajentaa ammattiosaamistaan suorittamalla opintoja muista perustutkinnoista. Päivitysaikataulu, viikko 40. Lähde: Kirsti Kosonen, Taina Saarikko 25.10.2012 Päivitetty: 25.10.2012

Kansainvälinen toiminta Yrittäjyyskasvatus Kansainvälinen toiminta Kilpailutoiminta Kehittämistoiminta TA seminaari 5.9.2013/KK

Henkilöstön kehittäminen Suunnitelmallista ammattitaidon ja osaamisen kehittämistä täydennyskoulutus, työnohjaus, vertaismentorointi, työelämäjaksot, työkierto, hankkeet johdon ja esimiesten valmennusohjelmat Moniammatillisia koulutustilaisuuksia yhteistyössä kumppaneiden kanssa esim. työturvallisuus ja -hyvinvointi, viestintä ja vuorovaikutus, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, opetusteknologiat, pedagoginen osaaminen, erilaisen opiskelijan kohtaaminen osallistujille tilaisuus tutustua ja verkostoitua Päivitetään tarvittaessa. Lähde: Kirsti Kosonen Tarkistettu: 16.11.2012

TA 2014 Ecvet Työaikakokeilu? Hakujärj. muutos Resurssit? Rakent. kehitt. Haasteet ~ mahdollisuudet OPISKELIJA: Laajeneva opiskelijakirjo ja erilaistuvat opiskelijat ALUE: Alueellinen rakennemuutos TALOUS: Julkisen talouden niukkeneminen TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄ: Työn, yrittäjyyden ja elinkeinoelämän monimuotoistuminen HENKILÖSTÖ: Henkilöstön osaaminen ja työhyvinvointi toiminnan ja pedagogiikan murroksessa ORGANISAATIO: Kuntayhtymä-kehyksen entistä tehokkaampi hyödyntäminen TA seminaari 5.9.2013/KK

Kiitos! JYVÄSKYLÄN AMMATTIOPISTO Kirsti Kosonen Kirsti.kosonen@jao.fi Puh. 040 341 6150 TA seminaari 5.9.2013/KK