Koillismaan kehittämisalue (Kuusamo-Posio-Taivalkoski) Katsaus alueen opinnäytetöihin Koillismaan päätösseminaari 3.9.2011 Anu Määttä, kehittämiskoordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Työhönvalmennuksella työelämään
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Koulukuraattorien perehdytysohjelma Helsingissä
Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa
Mika Niemelä Riikka Helin
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluiden nykytila
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Päivähoidon liikunta.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Maija Saraste / Oulun kaupunginkirjasto Pohjoisten kirjastojen yhteishanke.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
SOS-hanke/Aikuissosiaalityö
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Varhaiskasvatuksen asiakaskysely päiväkodit ja esiopetusyksiköt
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
Systeeminen lähestymistapa sosiaalityöntekijöiden koulutuksessa
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Koillismaan kehittämisalue (Kuusamo-Posio-Taivalkoski) Katsaus alueen opinnäytetöihin Koillismaan päätösseminaari Anu Määttä, kehittämiskoordinaattori

Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta Reija Hietaharju, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma • Työn tavoitteena kuvailla alle 3-vuotiaiden lasten vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta Kuusamon päivähoidossa • Tutkimukseen osallistui 4 vanhempaa kahdesta Kuusamon päiväkodista • Opinnäytetyö kvalitatiivinen tutkimus joka suoritettiin teemahaastattelulla • Teemahaastattelurunko rakentui tapahtumien varaan, joissa kasvatuskumppanuus käytännössä toteutuu: – päivähoidon aloitus – kasvatuskeskustelut – päivittäiset kohtaamiset • Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä • Opinnäytetyön arvioitu valmistumisajankohta on lokakuu Valmis työ on saatavissa Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön kirjastosta, sekä mahdollisesti Theseus-tietokannasta

Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuudesta • Päivähoidon aloitus – Tutustuminen – Tiedonsaanti aloituksessa – Toiveiden ja mielipiteiden huomiointi aloituksessa • Kasvatuskeskustelut – Kasvatuskeskustelu käytännössä – Molemminpuolinen arvostus – Päivähoitoon vaikuttaminen • Päivittäiset kohtaamiset – Päivittäiset keskustelut, tiedonkulku, aika keskusteluille – Omahoitajuus, työntekijöiden sensitiivisyys – Luottamus päiväkodin työntekijöihin, vanhempien avoimuus – Lapsen yksilöllisyys, työntekijöiden rooli ongelmatilanteissa – Vanhempien keskinäinen yhteistyö

Johtopäätöksiä • Vanhemmat kokivat kasvatuskumppanuuden toimivan Kuusamossa hyvin • Vanhemmat kiittelivät omahoitajuutta ja vapaata kanssakäymistä • Päiväkotia pidettiin hyvänä ja turvallisena paikkana, jossa lapsi viihtyy • Hyvän kumppanuussuhteen luomiseksi on jo päivähoidon aloituksessa keskityttävä työntekijöiden ja vanhempien väliseen vuorovaikutukseen • Lapsen yksilöllisyyden huomioiminen askarrutti vanhempia ja tiedonvälityksen koettiin joiltain osin voitavan olla parempaa • Päivittäisiin keskusteluihin kaivattiin lisää lapsen kehitystä ja oppimista koskevaa keskustelua • Vanhemmat kokivat omahoitajuuden loistavana välineenä toteuttaa kasvatuskumppanuutta, vaikka muiden hoitajien kanssa kanssakäynti saattoi omahoitajuuden takia jäädä vähälle

Lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatuskumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli ja Terhi Manninen, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma -Tutkimuksen tavoitteena kuvailla kasvatuskumppanuuskoulutuksen käyneiden lastentarhanopettajien kokemuksia koulutuksen näkymisestä omassa työskentelyssä ja ammatillisessa kasvussa -Tutkimuksen kohdejoukkona kuusamolaiset kasvatuskumppanuus- koulutuksen käyneet lastentarhanopettajat -Aineistonkeruu teemahaastattelulla keväällä Työ valmistumassa syksyn aikana – abstrakti loppuraportissa -Yhteistyökumppaneina kehittämiskoordinaattori sekä kunnan päivähoidonohjaajat

Vanhempien kokemuksia osallisuudesta päivähoitopalveluissa Johanna Ollila, Tiia Raiskio ja Jonna-Mari Tiirola, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma -Opinnäytetyön tavoitteena tutkia vanhempien kokemuksia osallisuudesta lapsensa varhaiskasvatuksesta päivähoidossa -Tutkimuksen kohdejoukkona yhden kunnan päivähoitolasten vanhemmat -Valmistuva työ on luettavissa josta valmiin työn voi etsiä työn nimellä tai tekijöiden nimellä

Tutkimusaineisto • Aineisto saatiin keräämällä vanhemmilta vapaamuotoisia kertomuksia osallisuuden kokemuksistaan päivähoitopalveluissa • Kaikki päivähoitopalveluiden piiriin kuuluvat vanhemmat saivat vastata • Vastauksia tuli 8 kappaletta • Analysoimme sekä määrällistimme aineiston • Vanhemmat käsittelivät kertomuksissaan 15 päivähoitoon ja osallisuuteen liittyvää asiaa • Asiat koottiin kolmeksi teemaksi

Päätulokset • Yleisesti vanhemmat olivat tyytyväisiä osallisuuteensa päivähoitopalveluissa • Alla yksi esimerkki jokaisen teeman toimivasta/ kehitettävästä asiasta: 1.Päivähoidon aloitusvaihe (esim. päivähoitoon hakeminen helppoa/ päivähoitopaikan saaminen vaikeaa) 2.Vanhempien ja työntekijöiden välinen yhteistyö (esim. toimiva tiedonkulku/ tulisi olla mahdollisuus päivittäisiin kohtaamisiin työntekijöiden kanssa) 3.Tyytyväisyys päivähoitopalveluihin (esim. yleinen tyytyväisyys tarjolla oleviin palveluihin/ vanhempien toiveiden huomioiminen tapahtumia järjestettäessä)

Moniammatillisuus perhetyössä – Taivalkosken malli Oona Parviainen, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma -Tutkimuksen tavoitteena kuvailla moniammatillista yhteistyötä perhetyössä ja löytää keinoja yhteistyön parantamiseen -Kohdejoukkona moniammatillinen viranomaisverkosto Taivalkosken kunnasta -Aineistonkeruu puoli-strukturoidulla teemahaastattelulla (14vastaajaa) -Työ kirjoittamisvaiheessa - valmis työ luettavissa Theseus- tietokannassa -Yhteistyökumppaneina kuntatoimijoiden lisäksi kehittämiskoordinaattori sekä Kainuun perhetyöntekijät (perhetyöntekijäverkosto)

Yhteistyön parantamisen keinoja Yhteiskeskustelu toimintaohjeiden luomiseksi ja pelisäännöistä sopimiseksi. Työnantajan tulisi koota neuvottelujen pohjalta selkeät toimintaohjeet, joita päivitetään tarpeen mukaan. Vastuuhenkilöiden nimeäminen. Suostumuslomakkeen käyttöönotto. Tutustuminen yhteistyökumppaneiden työhön. Tarpeettomat palaverit karsitaan.  Työajan tehokas käyttö. Toiminnan jatkuva arviointi.

Käynnistysvaiheessa olevia opinnäytetyö-kuvioita: -KM Anne Kerälä, Oulun yliopisto, varhaiskasvatuksen opintoihin liittyvä selvitystyö lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä Koillismaan kunnissa. Yhteistyö käynnistynyt 6/2011, tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa. Yhteistyökumppaneina nimetyt vastuuhenkilöt varhaiskasvatuksesta ja sosiaalityöstä kustakin kunnasta. -Sari Lehto ja Marjo Lehto, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Työ tulee kohdentumaan Kuusamon 4v. tarkastusmalliin. Yhteistyöstä sovittu 5/2011, tällä hetkellä suunnitteluvaiheessa. Yhteistyökumppanina Kuusamon 4v työryhmä. -Laura Backman, Ida Hentilä ja Petra Puroila, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma. Työ tulee kohdentumaan leikki-teemaan. Yhteistyö käynnistynyt opiskelijoiden vierailulla yksikössä ja yhteisellä ideoinnilla. Yhteistyökumppanina Rukan päiväkoti, joka toiminut pilottiyksikkönä.