Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade
Huippuosaaminen – globaaleilla markkinoilla menestymisen ja hyvinvointipalvelujen edellytys •1990-luku "matalaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt muille" •2000-luku "kaikki työ kaikilla tasoilla voidaan siirtää" •Työn raju muutos – etenkin asiantuntijatyössä •Yrityskentän tuotannon mullistukset •Kuka riskialttiissa työssä? – Rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla –automatisointi, digitalisointi, ulkoistus •Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä – kokonaisia teollisuudenaloja
Vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? •Viimeisintä teknologian tasoa •Valtavaa luovuutta •Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä •Korkeaa osaamista ja laajaa ammattiosaamisen kirjoa •Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä •Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista •Empatiaa •Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä
Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu – Rise of the Creatives •Ammattiosaamisen laaja kirjo •Korkeakoulutettuja asiantuntijoita •Ammatillisia huippuosaajia eri aloilla
USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla)
Ammattikoulutus työelämän tarpeeseen vastaajana •Työelämän tarpeisiin vastattava kokonaisvaltaisesti •Vahva yhteistyö työelämän kanssa nuorten koulutuksesta aikuiskoulutukseen •Laatu realisoitava käytännön toiminnassa asiakaslähtöisesti •Koulutuksen järjestäjien vahvistaminen ja kokoaminen
Mielikuvat ammatillisesta koulutuksesta parantuneet •Mielikuva ammatillisesta koulutuksesta noususuunnassa •Kärsii edelleen jossain määrin imagollisista tekijöistä •Asennemuutos vie aikaa, lähtee liikkeelle nuoremmasta sukupolvesta •Vanhemmille lukio edelleen vahva instituutio
•Pääosin tyytyväisiä opintoihin ja niiden rakenteeseen •Motivaatio hyvä •Pettyneitä opintoihin linjoilla, joilla opintojen taso rakennettu ’heikoimman lenkin’ mukaan •Työpaikalla tapahtuva oppiminen opiskelun suola Ammatillisen koulutuksen valinneet
Työnantajien käsitykset •Työnantajat arvostavat ammatillista koulutusta •Olemassa selkeähkö käsitys tutkinnon rakenteesta, sen vahvuuksista/heikkouksista •Ammattikoulutus antaa perusammattipätevyyden •Työelämän tarpeet ja uusien ammattiosaajien osaaminen kohtaavat melko hyvin •Ammattikoulutuksen tarve kasvaa •Laatu melko hyvä
Mitkä ammatillisen koulutuksen suurimmat haasteet tulevaisuudessa työnantajien mukaan? • Kohdistaa koulutusta työelämän tarpeiden mukaan / pysyä ajan tasalla • Löytää opiskelijoita / motivoituneita opiskelijoita • Arvostuksen nostaminen • Osaavien opettajien löytäminen/kouluttaminen • Tason säilyttäminen korkeana
Koulutusvaihtoehdot Kaksoistutkinto Lukio Ammatillinen koulutus heikosti peruskoulussa menestyneet määrätietoisesti (käytännönläheiseen) ammattiin pyrkivät lisää miettimisaikaa tarvitsevat akateemisesti suuntautuneet, pitkälle tähtäävät kunnianhimoiset; jatko-opintoja jo suunnittelevat ’lukijat’ ’tekijät’ 10. luokka
% Opiskelu/koulunkäynti on kiinnostavaa
% Opiskelu/koulunkäynti on mukavaa
% Opiskelu/koulunkäynti on välttämätöntä mutta ei kiinnostavaa
% Työ on kiinnostavampaa kuin opiskelu
% Opiskelen/käyn koulua koska muuta mahdollisuutta ei ole
% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin
% Halu saada nopeasti hyvä ammatti
% Halu saada mahdollisimman korkea ja hyvä koulutus
% Halu päästä nopeasti työelämään
% Halu päästä töihin joista saa hyvää palkkaa
% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin
% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Ammatillinen koulutus
% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Lukio
% Kuinka tyytyväinen on opiskelupaikkaansa tällä hetkellä
% Mihin koulutusvaihtoehtoon aikoo mennä/hakea peruskoulun jälkeen
Suosituimmat toiveammatit 9.luokalla:LääkäriOpettajaKokki/ravintola-alaSähköalaSisustusalaLvi-ala/putkimies Lastenhoitaja/lastentarhanopett aja ParturiEläinlääkäriLähi-/sairaan-/ensihoitaja Ammatillisessa koulutuksessa: Sähköasentaja Kokki Rakennusala Sosiaalityö/lähi-/ sairaanhoitaja Autoasentaja/-mekaanikko Autonkuljettaja Lvi-asentaja Lukiossa:Opettaja Johtava asema/yrittäjä PsykologiLääkäriAsianajaja Musiikkiin liittyvä/muusikko LentäjäEläinlääkäriPoliisi
Kuinka hyvin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden ihmisten osaaminen ja työelämän vaatimukset mielestäsi kohtaavat? Kaikki, n=100
% Oma suhtautuminen ammatilliseen koulutukseen ja oma arvio 9. luokkalaisten käsityksestä ammatillisesta koulutuksesta Kaikki, n=100
Miten uskot ammatillisen koulutustarpeen kehittyvän Suomessa lähivuosina? Kaikki, n=100
Uskotko, että Suomen työmarkkinoilla tulee olemaan lähivuosina pulaa ns. tekijöistä, esim. käden taitajista? Kaikki, n=100
Onko ammatillinen koulutus Suomessa aliarvostettua? Kaikki, n=100
% Millaiseksi arvioit ammatillisen koulutuksen laadun Suomessa Kaikki, n=100
% Rekrytointi ja rekrytointiaikomukset 2006 ja 2007 (yleensä + ammatillisen koulutuksen suorittaneita) Kaikki, n=100 / Rekrytoitu vuonna 2006, n=91 / Rekrytoidaan vuonna 2007, n=78