Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade 21.3.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Mohammed Kertoo itsestään:
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammatillisen koulutuksen uudistaminen Pääjohtaja Timo Lankinen Pääjohtaja Timo Lankinen
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | | HTC Helsinki.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Kokkolan ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”. Opetushallituksen tulevaisuus huippuosaamisen edistäjänä Pääjohtaja Timo Lankinen
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Opetus- ja kulttuuriministeriön vetovoimaneuvottelukunnan viestintästrategia Ilo irti kilpailuista – yhteistyöstä lisäarvoa -laivaseminaari M/S Silja Symphony.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Ops seminaari Askola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
1. Valitkaa keksinnöistä kiinnostavin. 2
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Ammatillinen koulutus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Omnia.fi/yhteishaku.
KOKKI Raahen Ammattiopisto, kokki.
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Esityksen transkriptio:

Hyvät käytännöt arkikäyttöön – huippuosaamisen tulevaisuuden haasteet Timo Lankinen Skills Finland ry Silja Serenade

Huippuosaaminen – globaaleilla markkinoilla menestymisen ja hyvinvointipalvelujen edellytys •1990-luku "matalaa osaamista vaativat tehtävät meille, muut työt muille" •2000-luku "kaikki työ kaikilla tasoilla voidaan siirtää" •Työn raju muutos – etenkin asiantuntijatyössä •Yrityskentän tuotannon mullistukset •Kuka riskialttiissa työssä? – Rutiininomainen työ millä tahansa koulutus- tai osaamistasolla –automatisointi, digitalisointi, ulkoistus •Uusilla teknologioilla mahdollisuus korvata tehtäviä ja yrityksiä – kokonaisia teollisuudenaloja

Vaatimuksia koulutukselle ja osaamiselle – mitä menestykseen tarvitaan? •Viimeisintä teknologian tasoa •Valtavaa luovuutta •Jatkuvaa käytännön innovaatiota ja kekseliäisyyttä •Korkeaa osaamista ja laajaa ammattiosaamisen kirjoa •Kykyä toimia monimutkaistuvassa ympäristössä •Organisaatioiden ja yksilöiden jatkuvaa oppimista •Empatiaa •Globaalia ymmärrystä erilaisista yhteiskunnista ja yhteisöistä

Luovuuden ja innovatiivisuuden kasvu – Rise of the Creatives •Ammattiosaamisen laaja kirjo •Korkeakoulutettuja asiantuntijoita •Ammatillisia huippuosaajia eri aloilla

USA - EUROOPPA KEHITTYVÄT MAAT Ammatillinen huippuosaaminen Rutiinityö (ihmisten) Luova työ Rutiinityö (koneilla)

Ammattikoulutus työelämän tarpeeseen vastaajana •Työelämän tarpeisiin vastattava kokonaisvaltaisesti •Vahva yhteistyö työelämän kanssa nuorten koulutuksesta aikuiskoulutukseen •Laatu realisoitava käytännön toiminnassa asiakaslähtöisesti •Koulutuksen järjestäjien vahvistaminen ja kokoaminen

Mielikuvat ammatillisesta koulutuksesta parantuneet •Mielikuva ammatillisesta koulutuksesta noususuunnassa •Kärsii edelleen jossain määrin imagollisista tekijöistä •Asennemuutos vie aikaa, lähtee liikkeelle nuoremmasta sukupolvesta •Vanhemmille lukio edelleen vahva instituutio

•Pääosin tyytyväisiä opintoihin ja niiden rakenteeseen •Motivaatio hyvä •Pettyneitä opintoihin linjoilla, joilla opintojen taso rakennettu ’heikoimman lenkin’ mukaan •Työpaikalla tapahtuva oppiminen opiskelun suola Ammatillisen koulutuksen valinneet

Työnantajien käsitykset •Työnantajat arvostavat ammatillista koulutusta •Olemassa selkeähkö käsitys tutkinnon rakenteesta, sen vahvuuksista/heikkouksista •Ammattikoulutus antaa perusammattipätevyyden •Työelämän tarpeet ja uusien ammattiosaajien osaaminen kohtaavat melko hyvin •Ammattikoulutuksen tarve kasvaa •Laatu melko hyvä

Mitkä ammatillisen koulutuksen suurimmat haasteet tulevaisuudessa työnantajien mukaan? • Kohdistaa koulutusta työelämän tarpeiden mukaan / pysyä ajan tasalla • Löytää opiskelijoita / motivoituneita opiskelijoita • Arvostuksen nostaminen • Osaavien opettajien löytäminen/kouluttaminen • Tason säilyttäminen korkeana

Koulutusvaihtoehdot Kaksoistutkinto Lukio Ammatillinen koulutus heikosti peruskoulussa menestyneet määrätietoisesti (käytännönläheiseen) ammattiin pyrkivät lisää miettimisaikaa tarvitsevat akateemisesti suuntautuneet, pitkälle tähtäävät kunnianhimoiset; jatko-opintoja jo suunnittelevat ’lukijat’ ’tekijät’ 10. luokka

% Opiskelu/koulunkäynti on kiinnostavaa

% Opiskelu/koulunkäynti on mukavaa

% Opiskelu/koulunkäynti on välttämätöntä mutta ei kiinnostavaa

% Työ on kiinnostavampaa kuin opiskelu

% Opiskelen/käyn koulua koska muuta mahdollisuutta ei ole

% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin

% Halu saada nopeasti hyvä ammatti

% Halu saada mahdollisimman korkea ja hyvä koulutus

% Halu päästä nopeasti työelämään

% Halu päästä töihin joista saa hyvää palkkaa

% Minulle on tärkeää menestyä opinnoissani/koulussa hyvin

% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Ammatillinen koulutus

% Eri koulutusvaihtoehtojen kiinnostavuus Lukio

% Kuinka tyytyväinen on opiskelupaikkaansa tällä hetkellä

% Mihin koulutusvaihtoehtoon aikoo mennä/hakea peruskoulun jälkeen

Suosituimmat toiveammatit 9.luokalla:LääkäriOpettajaKokki/ravintola-alaSähköalaSisustusalaLvi-ala/putkimies Lastenhoitaja/lastentarhanopett aja ParturiEläinlääkäriLähi-/sairaan-/ensihoitaja Ammatillisessa koulutuksessa: Sähköasentaja Kokki Rakennusala Sosiaalityö/lähi-/ sairaanhoitaja Autoasentaja/-mekaanikko Autonkuljettaja Lvi-asentaja Lukiossa:Opettaja Johtava asema/yrittäjä PsykologiLääkäriAsianajaja Musiikkiin liittyvä/muusikko LentäjäEläinlääkäriPoliisi

Kuinka hyvin ammatillisen koulutuksen suorittaneiden ihmisten osaaminen ja työelämän vaatimukset mielestäsi kohtaavat? Kaikki, n=100

% Oma suhtautuminen ammatilliseen koulutukseen ja oma arvio 9. luokkalaisten käsityksestä ammatillisesta koulutuksesta Kaikki, n=100

Miten uskot ammatillisen koulutustarpeen kehittyvän Suomessa lähivuosina? Kaikki, n=100

Uskotko, että Suomen työmarkkinoilla tulee olemaan lähivuosina pulaa ns. tekijöistä, esim. käden taitajista? Kaikki, n=100

Onko ammatillinen koulutus Suomessa aliarvostettua? Kaikki, n=100

% Millaiseksi arvioit ammatillisen koulutuksen laadun Suomessa Kaikki, n=100

% Rekrytointi ja rekrytointiaikomukset 2006 ja 2007 (yleensä + ammatillisen koulutuksen suorittaneita) Kaikki, n=100 / Rekrytoitu vuonna 2006, n=91 / Rekrytoidaan vuonna 2007, n=78