Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | 28.11.2007 | HTC Helsinki.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | 28.11.2007 | HTC Helsinki."— Esityksen transkriptio:

1 KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | 28.11.2007 | HTC Helsinki Iiris Autio

2 Tero Saarinen Company Kansainvälisyys: monikansalliset tiimit, toimiminen globaaleilla markkinoilla Tuotteet: esitykset, lisenssit, oheistuotteet, opetustoiminta Oman toiminnan tuotot n. 70 % kokonais- taloudesta, niistä n. 80 % ulkomailta Tuotantoa yhtä aikaa 3-4 maassa Verkosto-organisaatio: OY & RY, työntekijöitä vuosittain noin 80, joista kuukausipalkalla 7 Arvot: yhteisöllisyys, läpinäkyvyys, huippulaatu, yrittäjähenki Oman alan huippuosaaminen tärkein menestystekijä

3 Management-tehtävissä menestyminen edellyttää: kykyä hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ammattimaista projektin- ja prosessinhallintaa vankkaa yleissivistystä kieli- ja tietokonetaitoja hyviä kansainvälisiä vuorovaikutustaitoja nopeutta omaksua uusia asioita tavoitteellisuuta ja stressinsietokykyä toimialan tuntemusta

4 …mikä tarkoittaa käytännössä: työtehtävän kannalta mielekästä, mieluiten yliopisto- tai korkeakoulutason tutkintoa toista tutkintoa tai lisäopintoja kulttuuritoimialalta (ns. T-osaaminen) vankkaa työkokemusta vaativista tehtävistä työkokemusta ulkomailta ja/tai ulkomaisessa yliopistossa suoritettuja opintoja yrittäjäasennetta

5 HAASTEET KILPAILIJAT

6 Kilpailijat työmarkkinoilla kotimaiset vientiyritykset (Nokia, KONE...) mainos- ja mediatoimistot ulkomaiset menestystoimijat Haasteet toimialan imagon parantaminen lahjakkuuksien houkutteleminen palkkatason jälkeenjääneisyys

7 Ehdotuksia Arts Management- vientiosaamisen kehittämiseksi: Panostusta ulkomailla opiskeluun, maisteritason koulutukseen sekä monivuotisiin korkea-asteen täydennyskoulutusohjelmiin Tuetun työssäoppimisohjelman luominen kulttuuriteollisuuden ulko- (ja koti)maisiin huippuorganisaatioihin (vrt. UK, USA) Huippuosaamisen järjestelmällinen mallintaminen, osaajilta oppiminen ”Imagokampanja” nuorten lahjakkuuksien ja kaupallisten osaajien houkuttelemiseksi toimialalle Monialaisuuteen (ns. T-osaamiseen) kannustaminen yliopistoissa ja korkeakouluissa

8 KIITOS! Kiitos !! iiris.autio@terosaarinen.com


Lataa ppt "KULTTUURIVIENNIN HUIPPUOSAAMINEN tarpeet ja koulutus kärkitoimijan näkökulmasta Kulttuurivientiosaamisen kehittäminen Suomessa | 28.11.2007 | HTC Helsinki."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google