Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Nuoriostyön avustukset Ilmajoki&Kokkola. Julkishallinnon avustukset avustustahoittain •Lääninhallitusten kautta •Suoraan Opetusministeriöstä •CIMO.
Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia sekä etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Nuorisolain uudistuksen sanoma kunnille Jaana Walldén, Nuorisoyksikkö
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Nuorisotoimen ja oppilaitosten yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet
Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto nuorisolaissa 72/2006 Nuorten elinolot –seminaari Forssa Jaana Walldén p
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
Onnistuvat opit 2009 – 2011 Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittäminen Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
NUORISOLAKIUUDISTUS Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolaissa (Laki 693/2010) (HE 1/2010 vp) Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Viestintäsuunnitelma
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia

Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan nopeat muutokset palvelujärjestelmien pirstaleisuus ja sektoroituneisuus toimivallan ja vastuunjaon epäselvyydet salassapitosäännösten ja yksilönsuojan tulkinnalliset eroavaisuudet avoimen yhteistyöasenteen, osaamisen ja johtamisen puute syrjäytyminen merkitsee uhkaa nuorelle itselleen, hänen perheelleen ja lähipiirille mutta myös yhteiskunnalle monin eri tavoin syrjäytymisen vaikutukset kansantaloudelle huomattavat Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmassa yhtä nuorta koskeva vuosittainen taloudellinen menetys on 27 500 € (keskiarvo 40 vuoden työaikaolettamalla) väestörakenteen kehitys ei kestä työikäisen laajaa syrjäytymistä kokeiluhankkeissa saavutetut tulokset olleet hyviä muut Pohjoismaat ja niiden kokemukset

Valmistelusta lyhyesti Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnantarkastuskertomus 146/2007 Pääministeri Vanhasen II hallitusohjelma Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011 Eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunto 10/2008 vp Hallituksen politiikkariihen kannanotto, vnk:n julkaisusarja 14/2009 Kaksi työryhmää valmistellut asiaa Mukana ryhmissä opetusministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, puolustusministeriön, nuorisoasiain neuvottelukunnan, lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman edustajat (ensimmäisessä myös Kuntaliitto, poliisi, sosiaalipäivystys, nuorisotutkimus) Asiaa koskeva lakiehdotus (HE 1/2010 vp) annettu eduskunnalle 5.2.2010

Tavoitteet Nuorten julkisen sektorin palvelujärjestelmässä siirrytään varhaisen tuen toteuttamiseen Parannetaan nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut Tehostetaan nuorten sosiaalista vahvistamista tarjoamalla nykyistä parempaa varhaista tukea heidän elämänkulkunsa ja työelämään pääsyn edistämiseksi

Kolme keskeistä ehdotusta Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö Etsivästä nuorisotyöstä säännökset lakiin Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten

Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö (7a§) kuntiin kootaan nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, jossa mukana opetustoimi sosiaali- ja terveystoimi nuorisotoimi työhallinto poliisihallinto myös muita viranomaistahoja voi olla mukana, esim. puolustushallinto, pelastustoimi, seurakunta kunnat voivat perustaa verkoston yhdessä verkosto toimii vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa

Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät: - koskevat kaikkia alueen nuoria Koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida tilannetta paikallisen päätöksenteon tueksi Edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensopivuutta ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus Tehostaa nuorten palveluihin ohjautumista ja palvelusta toiseen siirtymistä Edistää nuorten palvelujen järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken EI käsittele yksittäisen nuoren asioita EI lisäbyrokratiaa Tavoitteena esim. tietotekniikan hyödyntäminen

Etsivä nuorisotyö nuoren palveluihin tukemisessa (7b§) Etsivän nuorisotyön tehtävistä säädettäisiin laissa Tarkoituksena tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille Työ tehdään ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta Kunta nimeää toiminnasta vastaavan henkilön etsivän nuorisotyön palveluja mahdollista hankkia nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, kun varmistutaan palvelun tasosta Kelpoisuusvaatimukset

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Tietojen luovuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti nuoren nimenomaista suostumusta Salassapitosäännösten estämättä nuoren yhteystiedot tulee kuitenkin luovuttaa, jos kyseessä: peruskoulun päättävä nuori, joka ei ole saanut tai vastaanottanut opiskelupaikkaa tai aloittanut opintoja alle 25-vuotiaana keskeyttää ammatillisen tai lukiokoulutuksen vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai nuori keskeyttää palveluksen Kyseiset tiedot ovat jo nyt olemassa, ei edellytä uusien tietojen keräämistä Tieto voidaan jättää antamatta, jos käytettävissä olevien tietojen ja nuoren tilanne ja tuen tarve kokonaisuudessaan huomioon otettuna arvioidaan, ettei tiedon luovuttaminen nuoren auttamiseksi ole tarpeen Nuoren tavoittamiseksi myös muilla viranomaisilla oikeus ilmoittaa, jos nuori arvioidaan olevan viipymättä tuen tarpeessa Asiasta ilmoitetaan nuorelle, kun kyseessä on alaikäinen, ilmoitus myös huoltajalle Jos tehdään lastensuojeluilmoitus, ei ilmoitusta etsivää nuorisotyötä varten

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c§) Muutetaan opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain 5 §:ää, jossa säädetään rekisteristä luovutettavista tiedoista Saatuaan nuoren yhteystiedot etsivä nuorisotyö ottaa yhteyttä nuoreen ja selvittää, onko nuori sellaisen tuen tarpeessa, että hän tarvitsee apua päästäkseen sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille (nuoren elämänkulun tukeminen) opinto-ohjaaja, koulukuraattori, koulupsykologi, työpaja, työ- ja elinkeinotoimisto, terveyskeskus, mielenterveystoimisto ym.. Etsivä nuorisotyö ei tarjoa palvelukokonaisuuksia, vaan auttaa nuorta hänelle sopivien palvelujen niiden löytämisessä

Ehdotuksen suhde yksityiselämänsuojaan Perustuslain 10 §: "Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla." Ehdotuksen mukaan mainittu viranomainen saisi laissa osoitettavilta tahoilta laissa tarkkarajaisesti määritellyt tiedot, jotka olisivat tarpeen sellaisen nuoren yksilöimiseksi, joka on vaarassa jäädä koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle tai syrjäytyä Samassa tarkoituksessa etsivää nuorisotyötä tekevä viranomainen voisi myös yhdistää eri tahoilta saamansa tietoaineistot Tiedot olisi hävitettävä heti, kun ne eivät ole enää välttämättömiä tehtävän hoitamiseksi Etsivä nuorisotyö voisi luovuttaa tietoja edelleen vain nuoren ja alaikäisen nuoren huoltajan suostumuksella Salassapitosäännös

Resurssointi Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston työ ei aiheuta kunnalle uusia välittömiä kustannuksia, koska työ organisoidaan osaksi viranhaltioiden työnkuvia. Toimivallan ja vastuunjaon selkiintyessä päästään purkamaan päällekkäisiä toimintoja, eikä samaan toimintaan enää varata moninkertaisia resursseja Yhdistämällä osaamista ja yhtenäistämällä toimintakulttuureja on mahdollista säästää resursseja Etsivään nuorisotyöhön v. 2009 valtionavustusta 2,5 milj. euroa   Toimintaan on osoitettu v. 2010 talousarviossa 4,65 milj. euroa V. 2010 lisätalousarvioesityksessä esitetään 3 milj. euron lisämääräraha etsivän nuorisotyön vahvistamiseen