Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Jokilaaksojen Nuorten Tuki ry.
Työsuojeluviranomaisen tiedonsaantia koskevat lakimuutokset Informaatio- ja keskustelutilaisuus tilaajavastuulain valvonnasta Etelä-Suomen.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog Tieto nuorten palveluiden tukena Nuorten elinolot -seminaari Forssa.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö osaksi nuorisolakia sekä etsivästä nuorisotyöstä ja nuorten työpajatoiminnasta.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Nuorisolain uudistuksen sanoma kunnille Jaana Walldén, Nuorisoyksikkö
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Nuorisotoimen ja oppilaitosten yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet
Nuorten ohjaus- ja palveluverkosto nuorisolaissa 72/2006 Nuorten elinolot –seminaari Forssa Jaana Walldén p
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
Onnistuvat opit 2009 – 2011 Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittäminen Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
NUORISOLAKIUUDISTUS Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolaissa (Laki 693/2010) (HE 1/2010 vp) Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Viestintäsuunnitelma
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Monialaisen viranomaisyhteistyön ja etsivän nuorisotyön lakisääteistäminen Lapin läänin työpajapäivä
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Nuorisolain uudistaminen
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.
Tajua Mut! -toimintamalli koulutus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Monialaiset ohjaus- ja palveluverkostot Lapissa
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Monialainen viranomaisyhteistyö ja etsivä nuorisotyö nuorisolakiin - Miten nuorisolaki muuttuu?

Taustaa Valtaosa suomalaisista nuorista voi hyvin, mutta sosiaalinen ja henkinen syrjäytyminen on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntynyt yhteiskunnan nopeat muutokset palvelujärjestelmien pirstaleisuus ja sektoroituneisuus toimivallan ja vastuunjaon epäselvyydet salassapitosäännösten ja yksilönsuojan tulkinnalliset eroavaisuudet avoimen yhteistyöasenteen, osaamisen ja johtamisen puute syrjäytyminen merkitsee uhkaa nuorelle itselleen, hänen perheelleen ja lähipiirille mutta myös yhteiskunnalle monin eri tavoin syrjäytymisen vaikutukset kansantaloudelle huomattavat Valtiontalouden tarkastusviraston laskelmassa yhtä nuorta koskeva vuosittainen taloudellinen menetys on 27 500 € (keskiarvo 40 vuoden työaikaolettamalla) väestörakenteen kehitys ei kestä työikäisen laajaa syrjäytymistä kokeiluhankkeissa saavutetut tulokset olleet hyviä muut Pohjoismaat ja niiden kokemukset

Valmistelusta lyhyesti Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnantarkastuskertomus 146/2007 Pääministeri Vanhasen II hallitusohjelma Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma 2007-2011 Eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunto 10/2008 vp Hallituksen politiikkariihen kannanotto, vnk:n julkaisusarja 14/2009 Kaksi työryhmää valmisteli asiaa. Ryhmissä oli opetus- ja kulttuuriministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön, puolustusministeriön, nuorisoasiain neuvottelukunnan, lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman edustajat (ensimmäisessä myös Kuntaliitto, poliisi, sosiaalipäivystys, nuorisotutkimus) Asiaa koskeva lakiehdotus (HE 1/2010 vp) annettiin eduskunnalle 5.2.2010 Tasavallan Presidentti vahvisti lain (693/2010) 20.8.2010 Lainmuutos tulee voimaan 1.1.2011

Tavoitteet Siirrytään nuorten julkisen sektorin palvelujärjestelmässä varhaisemman tuen toteuttamiseen Parannetaan nuorten mahdollisuuksia saada tarvitsemansa julkiset palvelut → Tarjotaan varhaisempaa tukea nuorten elämänkulkuun sekä koulutukseen ja työelämään pääsemiseen → Nuorisolaissa uusia keinoja edistää tavoitteita

Kaksi muutosta nuorisolaissa Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö Etsivä nuorisotyö ja siihen liittyvä tietojen luovuttaminen

Paikallisten viranomaisten monialainen yhteistyö (7a §) kunnissa on nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, jossa mukana opetustoimi sosiaali- ja terveystoimi nuorisotoimi työhallinto poliisihallinto myös muita viranomaistahoja voi olla mukana, esim. puolustushallinto, pelastustoimi, seurakunta kunnat voivat perustaa verkoston yhdessä verkosto toimii vuorovaikutuksessa nuorten palveluja tuottavien yhteisöjen kanssa

Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston tehtävät: - koskevat kaikkia alueen nuoria Koota tietoja nuorten kasvu- ja elinoloista sekä arvioida tilannetta paikallisen päätöksenteon tueksi Edistää nuorille suunnattujen palvelujen yhteensopivuutta ja vaikuttavuutta tavoitteena palvelujen riittävyys, laadukkuus ja saavutettavuus Tehostaa nuorten palveluihin ohjautumista ja palvelusta toiseen siirtymistä Edistää nuorten palvelujen järjestämiseen liittyvän tietojen vaihdon sujuvuutta suunnittelemalla yhteisiä menettelytapoja viranomaisten kesken EI käsittele yksittäisen nuoren asioita Tavoitteena esim. tietotekniikan hyödyntäminen

Etsivä nuorisotyö nuoren palveluihin tukemisessa (7b§) Etsivän nuorisotyön tehtävistä säädetään laissa Tarkoituksena tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille Työ tehdään ensisijaisesti perustuen nuoren itsensä antamiin tietoihin ja hänen omaan arvioonsa tuen tarpeesta Kunta nimeää toiminnasta vastaavan henkilön etsivän nuorisotyön palveluja mahdollista hankkia nuorten palveluja tuottavalta yhteisöltä, kun varmistutaan palvelun tasosta Kelpoisuusvaatimukset

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten (7c §) Tietojen luovuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti nuoren nimenomaista suostumusta Salassapitosäännösten estämättä nuoren yhteystiedot tulee kuitenkin luovuttaa, jos kyseessä: peruskoulun päättävä nuori, joka ei ole saanut tai vastaanottanut opiskelupaikkaa tai aloittanut opintoja nuori, joka alle 25-vuotiaana keskeyttää ammatillisen tai lukiokoulutuksen nuori, joka vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai joka keskeyttää palveluksen Kyseiset tiedot ovat jo nyt olemassa, ei edellytä uusien tietojen keräämistä Tieto voidaan jättää antamatta, jos käytettävissä olevien tietojen pohjalta ja nuoren tilanne ja tuen tarve kokonaisuudessaan huomioon otettuna arvioidaan, ettei tiedon luovuttaminen nuoren auttamiseksi ole tarpeen Myös muilla viranomaisilla on oikeus ilmoittaa nuoren tiedot etsivälle nuorisotyölle, jos nuori arvioidaan viranomaisena saatujen tietojen perusteella olevan viipymättä tuen tarpeessa Tietojen luovuttamismahdollisuudesta ilmoitetaan sopivin tavoin etukäteen nuorelle ja kun kyseessä on alaikäinen, myös huoltajalle Jos tehdään lastensuojeluilmoitus, ei tehdä ilmoitusta etsivää nuorisotyötä varten

Tietojen luovuttaminen etsivää nuorisotyötä varten Opiskelijavalintarekisteristä ja ylioppilastutkintorekisteristä annetun lain 5 §, jossa säädetään rekisteristä luovutettavista tiedoista Saatuaan nuoren yhteystiedot etsivä nuorisotyö ottaa yhteyttä nuoreen ja selvittää, onko nuori tuen tarpeessa (nuoren elämänkulun tukeminen) opinto-ohjaaja, koulukuraattori, koulupsykologi, työpaja, työ- ja elinkeinotoimisto, terveyskeskus, mielenterveystoimisto ym.. Etsivä nuorisotyö auttaa nuorta hänelle sopivien palvelujen löytämisessä ja niihin kiinnittymisessä

Nuoresta luovutettujen tietojen käsittely (7d §) Nuoresta siirretään etsivälle nuorisotyölle yksilöinti- ja yhteystiedot Tiedot voidaan luovuttaa sähköisesti Etsivässä nuorisotyössä voidaan yhdistää eri tahoilta saadut yksittäistä nuorta koskevat tiedot Tietojen kirjaamisvelvoite: ilmoittaja, jatkotoimenpiteet, mitä tietoja ja kenelle nuoresta on annettu Tiedot on hävitettävä heti, kun ne eivät ole enää välttämättömiä tehtävän hoitamiseksi Etsivä nuorisotyö voi luovuttaa tietoja eteenpäin vain nuoren ja alaikäisen nuoren huoltajan suostumuksella Erityinen salassapitosäännös nuorisolaissa

Resurssointi Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston työ ei aiheuta kunnalle uusia välittömiä kustannuksia, koska työ organisoidaan osaksi viranhaltioiden työnkuvia. Toimivallan ja vastuunjaon selkiintyessä päästään purkamaan päällekkäisiä toimintoja, eikä samaan toimintaan enää varata moninkertaisia resursseja Yhdistämällä osaamista ja yhtenäistämällä toimintakulttuureja on mahdollista säästää resursseja   Toimintaan on osoitettu v. 2010 yhteensä 6,8 miljoonaa euroa TAE 2011 toimintaan varattu 6,65 milj. euroa ja lisäys veikkausvoittovaroista 1,5 milj. euroa (etsivä työ ja työpajat)

Resurssointi Nuorisolain 13 §:ssä säännös määrärahan varaamisesta etsivään nuorisotyöhön valtion talousarviossa