Turvallisuuskulttuuri, työmetodit ja ohjeistus
Yksilö ja organisaatio Koko henkilökunnan käyttäytyminen vaikuttaa laitoksen turvallisuuteen. Organisaation tehtävä on vahvistaa sellaista käyttäytymistä, joka vie kohti virheetöntä toimintaa.
Toiminnan varmistaminen Toiminnan tueksi on perustettu organisaatio ohjeistoja ja käsikirjoja koulutusohjelmia tietojärjestelmiä Niiden tarkoitus on jakaa vastuualueet määritellä oikeat toimintatavat varmistaa osaaminen varmistaa tiedon siirtyminen varmistaa tiedon säilyminen
Mitä tätä ennen on tapahtunut ?
Turvallisuus syntyy kun Ammattitaitoiset ihmiset tekevät toteutettavaksi hyväksyttyä työtä kuten on sovittu tiedostaen työnsä merkityksen oikeassa kohteessa oikeaan aikaan oikeilla työmenetelmillä työkuntoisina
Vastuun tiedostaminen Kaikilla on vastuu omasta toiminnastaan Yhtiön työntekijöinä vastuu omasta työstä, työn laadusta sekä turvallisuudesta Organisaation tehtävissä käyttö, kunnossapito, tarkastus, tekniikka, säteilyvalvonta… Rooleissa johtaja, päällikkö, vastuullinen, työnjohtaja, asentaja, operaattori Luvanvaraisissa tehtävissä vastuullinen johtaja, painelaitteiden käytönvalvoja, valmistuksen valvoja, sähkötöiden johtaja… Asiantuntijoina tekniikka, projektit, työryhmät
Turvallisuuskulttuuri Virheen etenemisen estäminen Yhteiset tavoitteet Häiriötön tuotanto Turvallisuus Taloudellisuus Tiedonkulun varmistaminen Päätöksenteko
Mitä on turvallisuuskulttuuri
Laadukas työsuoritus Työn tekeminen Oikeat työmenetelmät Oikeat työkalut ja varaosat Hyväksytyt kemikaalit ja tarveaineet Työympäristön ja mahd. riskitekijöiden tarkistus Suojeluohjeita noudatetaan ja suojavälineitä käytetään Tekijällä on vastuu työalueen järjestyksestä ja siisteydestä Turha kiire pois, hyvät asiat vievät aina oman aikansa
Asenteella on merkitystä Ydinvoimalaitoksen luvanvaraisuus, viranomaisvalvonta ja erityisvaatimukset tekevät toiminnoista ja organisaatiosta konservatiivisen. Oikealla asenteella parannetaan työn sujuvuutta. Väärällä asenteella rakennetaan lisää esteitä. Päätösten tekoon tarvitaan tietoa Kaikkien palveluja tarvitaan oikean tiedon saamiseksi.
Laadukkaan työsuorituksen peruselementtejä Jos havaitset työssäsi tai ympäristössä outoja tai poikkeavia asioita, ilmoita niistä välittömästi. Esimerkkejä: vesi tippuu tai juoksee lämpötila nousee oudot äänet avoin suojaamaton kuilu Vähäpätöiseltä tuntuvan asian ilmoittaminen ei ole koskaan väärin, vaan osoittaa vastuuntuntoa työyhteisöä ja kanssaihmisiä kohtaan.
Työturvallisuus Huomioi työympäristösi riskitekijät Ilmoita ajoissa Mieti tarkkaan jos joudut improvisoimaan… Työturvallisuus
Laadukas työsuoritus Työn jälkeen Huomioi työpaikan siisteys ja järjestys Palauta työkalut ja mahd. ylijääneet osat Merkitse ja lajittele jätteet ja romutettavat osat Ilmoita valvomoon poikkeavista havainnoista Minimoi jätteet ja ympäristökuormitus Muista raportointi heti työn valmistuttua
Palvelu on ammattitaitoa Palvelu on ammattitaitoa eri toiminnan tasoilla suorittamista suunnittelua tietoa valvontaa ylläpitoa Hyvä palvelu on ammattitaitoa oikealla asenteella, aikataulussa ja ohjeiden mukaan.
Yhteistyö Hyvä palveluasenne Olet osa toimintaketjua: Ammattitaitoa omassa työssä Toisten tehtävien huomioon ottamista Joustavuutta Yhteistyökykyä Yhteistyö Olet osa toimintaketjua: Vastuussa turvallisuudesta - Vastuussa toiminnan laadusta
Näennäistä yhteistyötä - kenen vastuu ja kenen riski ?
Kiitos.